قرآن ناطق(عج)

78 - آنسوی سکه مذاکرات

نویسنده : مهندس حسین رأفتی

در زمان دكتر لاريجانى و مسير مداليته ، يك بار موفق به كيش و مات كردن غرب شديم. در زمان آقاى دكتر جليلى در ظاهر ماجرا ، " زمان " به نفع ما بود. با گارد بسته ، سعى داشتيم سرمان كلاه نرود. آمريكا با پيشنهادات و معامله هاى متنوع در مذاكرات حاضر ميشد. و ما چانه زنى ميكرديم.اما ....

سوال :

آیا میدانید آقای جلیلی در مذاکرات هسته ای ماموریت داشت تا اعضای ۱+۵ را در مذاکرات سرگرم کند تا دانشمندان هسته ای بتوانند در حاشیه ی امن مذاکرات ، به تکمیل چرخه علوم هسته‌ای بپردازند.

آیا می دانید آقای جلیلی موفق شده بود با بهانه های واهی (الکی) ، غرور غرب را لگدمال کرده و آنان را از استانبول به بغداد و از بغداد به مسکو و از مسکو به آلمااتی و از … به … بکشاند و به این ترتیب ایران به اوج قله ی هسته‌ای و عزت و اقتدار رسید.

 

آیا میدانید در دوران جلیلی ، حاضر به دادن امتیازات فراوان برای متوقف کردن فعالیتهای هسته ای ما بودند ، اگر چه ما یقین داشتیم که دروغ می گویند.

 

آیا می دانید غربی ها در مذاکرات آلماتی ۲ حاضر به دادن امتیازاتی به مراتب بیشتر از امتیازات مطرح شده در توافقنامه ی ژنو شده بودند لیکن اقای جلیلی فقط در مقابل لغو یکجا و کامل تحریمها حاضر به امضای توافقنامه بود.

 

آیا می دانید وزیر امور خارجه آمریکا برای ملاقات با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و نه وزیر خارجه بمدت ۴۵ دقیقه به انتظار نشست ، اما موفق به مذاکره با جلیلی نشد و غرورش بشدت لطمه دید.

 

آیا می دانید ، در کتاب خاطرات خانم کلینتون رسماً به موفقیت تیم مذاکره کننده ی قبلی اعتراف شده است و ایشان صراحتاً به شکسته شدن غرور غرب اذعان داشته است

 

آیا می دانید یکی از انتقاد های آقای روحانی به احمدی نژاد ، ناتوانی در پیشبرد مذاکرات هسته ای بود .

آقای روحانی مدعی بود ، دولت نهم و دهم هدفش از مذاکره صرفاً مذاکره برای مذاکره بود و ادعا می کرد که باید برای حل مسئله وارد میدان مذاکرات شویم و نه برای سرگرمی و مذاکره.

 

آیا می دانید آقای روحانی در نطق انتخاباتی خود مدعی شد که دم کدخدا ( یعنی آمریکا) را باید ببینیم و همه ی مشکلات تحریمها را یکجا حل کنیم.

 

آیا می دانید آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود مدعی بود که با وجود یک تیم قوی و احترام به غرب می توان به تفاهم رسید.

 

پاسخ :

آقاى دکتر اعلاباف ، بعلت اهمیت مسیر هسته اى کشورمان ، در این گروه بحث هاى مفصلى بصورت سوال و جواب مطرح شد.

ما حصل بحث ها در ١۴ مقاله ، ابتداى سایت گروه قرار گرفت.

شما که فرهیخته ، متدین و دلسوز هستید ، لطفا مباحث را مرور کنید.

کلیه بحث ها در این گروه ، مطابق مرامنامه ، مستند و مستدل و با ریاضیات و خارج از علقه هاى حزبى و جناحى است.

برخى مطالب با باورهاى قطعى شما منطبق نخواهد بود. خوشحال میشوم مقالات را نقد کنید.

مختصر در پاسخ به نقل متن هسته اى شما عرض میکنم :

١- از روز پیروزى انقلاب ، سیستم نظام سلطه ، همه گونه توطئه و هزینه براى انحراف انقلاب به هدف خواباندن پرچم استقلال و پرچم جهان بینى الهى  ما را انجام داد.

و هیچکس باور نمیکرد سى و شش سال بگذرد و موفق نشود.

همانطور که هیچ تحلیل گرى پیروزى مردم بیدارشده ، علیه رژیم مستبد و مسلط شاه ، که عملا پایگاه منافع و قدرت آمریکا و کشورهاى غربى در منطقه بود و نیز با آن گستره سازمانها و نهادهاى امنیتى مخوف و ضد مردمى ، تصور نمیکرد.

تا زمانى که این پرچم ، با وحدت ، انسجام ، اقتدار ، صبر و تحمل  و بصیرت مردم ، و نیز رهبرى تحت ولایت و حمایت امام عصر عج در این کشور برپاست ، دشمنى و ستیز غرب با ما قطع نمیشود.

دلیل ریاضى دارد :

زیرا این پرچم ، به معناى امکان و مقدور بودن بیدار شدن مردم دنیا و رهایى تک تک کشورها در پنج قاره از یوغ صهیونیسم بین الملل و نظام ظالمانه و قانون جنگلى است که در دنیا پیاده کرده اند.

این پرچم ، با کل فلسفه وجودى ظالمانه نظام سلطه در تقابل است.

و لذا براى سیطره داخلى و غارت خارجى آنها ، حکم مرگ و زندگى را دارد.

جنبش هاى مردمى آمریکا و شعارهاى ” ما نود و نه در صدیم ” ، اصلا بحث اجتماعى کوچک و اتفاقى و تکرارى نیست.

در تمام طول تاریخ امریکا بى نظیر است.

این حد از رشد فکرى مردم که از جنگ زرگرى دموکرات ، جمهورى خواه ، خود را رهانده و پى به ظلم بر خود شده ، همان ضرورت و پیش نیاز ظهور حضرت منجى عالم بشریت است.

نیز بیدارى ، حرکت و قیام مردم شمال آفریقا ، که مستبدترین و مسلط ترین حکومت ها را داشتند.

 

اینها برجسته ترین علائم ظهور هستند. یعنى نقاط مقابل دلائل غیبت.

و وظیفه ما منتظران ، گسترش روزافزون این بیدارى ، حرکت و قیام است.

 

٢-  قیام و حرکت ، مانند هرجنگ فیزیکى دیگر ، در ماهیت خود هزینه کردن و هزینه دادن ، ضربه زدن و ضربه خوردن ، پیروزى هاى موضعى و شکست هاى موضعى دارد. هر چند ” حق ” به واسطه حق بودن ، همیشه و در هر حال در نگاه کوتاه مدت و دراز مدت ” پیروز ” باطنى است.

قعود ، مساوى با بلعیده شدن و نابودى دین و دنیا و شرف و ناموس است.

قیام ، با هزینه دادن و تقبل زحمت همراه است. ولى با عزت و سربلندى دنیا و آخرت است. هر چه سیلى بخوریم ، قوى تر و ضد ضربه تر میشویم. هر چه بیشتر فشار آورند ، بیشتر روى پاى خودمان بایستیم و مستقل تر شویم.

و این استدلال ریاضى پیروزى همیشگى ” حق ” است.

 

٣-  مسیر هسته اى ایران ، یکى از مسیرهاى پیشرفت و توسعه تکنولوژیک ماست. که همواره با خباثت و دشمنى و هزینه و فکرو مکر نظام سلطه علیه آن همراه بوده است. تا امروز ، کم ، توطئه علیه آن نکرده و در آینده نیز همینطور.

در زمان دکتر لاریجانى و مسیر مدالیته ، یک بار موفق به کیش و مات کردن غرب شدیم. اواخر کار ، آمریکا متوجه نزدیک بودن پیروزى مطلق ایران شد. و به یکباره با قلدرى بر زیر میز شطرنج زد و بازى باخته را با ادعاهاى بدون سند جدید به هم زد !

 

۴-  در زمان آقاى دکتر جلیلى ، طرفین پوست انداختند و با رویه اى جدید وارد شدند.

همانگونه که در متن شما امده بود ، ما دوران سرعت توسعه کمیت و کیفیت هسته اى را طى کردیم.

در ظاهر ماجرا ، ” زمان “ به نفع ما بود. هر روز بر تعداد سانتریفیوژها یمان و نیز حجم اورانیوم غنى شده افزودیم. براى زمان و مکان جلسات ، شرط مى گذاشتیم. و کمى هم سر کار میگذاشتیم. تیم هاى مذاکره کننده را در کشورهاى مختلف میچرخاندیم.

در برابر زیاده خواهى هاى آنها ، سر خم نکردیم. آمریکا با پیشنهادات و معامله هاى متنوع در مذاکرات حاضر میشد. و ما چانه زنى میکردیم. و براى احقاق حق خود و تعاملى که منافع بیشترى را برایمان تامین کند ، تلاش میکردیم. و نیز با گارد بسته ، سعى داشتیم سرمان کلاه نرود.

( آمریکا ، متخصص کلاه گذاشتن سر کشورهاى دیگر است. در شصت سال اخیر ، بارها و بارها شاهد این زرنگى ها و پیروزى هاى حقوقى و کلک و حقه آمریکا و مغبون کردن کشورهاى شوروى ، اروپایى ، ژاپن ، کره ، آمریکاى لاتین ، آفریقا ، عرب ها و .. بوده ایم. )

 

۵-  با این همه تمهیدات تیم هسته اى  ، سرمان کلاه رفت. این یک نگاه بسیار واقعى به ماجراست. هرگز کوتاهى و تقصیرى براى افسران ارشد جنگ نرم مذاکراتمان نمیبینیم. این واقعیت جنگ هاست. خصوصا در جنگ هاى نرم حقوقى ، این اتفاقات مى افتد. و براى طرفین شاید اجتناب ناپذیر باشد. لطفا کمى بیشتر به ادامه بحث دقت کنید :

 

ما به تعهد  و قرار اخلاقى مان در عدم افشاى مفاد مذاکرات ، پایبند بودیم. ولى نکته اساسى اینکه در صحنه  دیپلماسى عمومى ،  نگاه و دریافت ذهنى ” مردم ” دنیا ، به ما وقع ، چه بود ؟

طرف غربى  پایبند و مُصر به عدم افشاى مذاکرات بود. ولى در واقع در تمام رسانه هاى وسیع بین المللى ، مدام مسیر مذاکرات را تحریف کرده و اعتراض به ایران میکرد که ….روز به روز بر قدرت هسته اى خود مى افزاید…… و در مذاکرات ، بدون هیچگونه نرمش ،  چارچوبى را نمیپذیرد…… با غرور براى زمان و مکان مذاکرات شرط میگذارد…… ایران زمان میخرد و تمام دنیا را سر کار گذاشته….. مذاکرات ، واقعى و با چشم انداز و افق روشن نیست……. ایران ، فقط اعلام مواضع میکند و اهل تعامل نیست…… لذا …… ایران فقط به دنبال هسته اى شدن ( سلاح هسته اى ) است…… لذا …… ایران ، مسئولیت پذیر نیست و در چارچوب عقلایى نمیگنجد…… لذا …… ایران ، به دنبال قدرت طلبى ، تهدید ، ارعاب و اشغال همسایه ها و زور گویى به اروپا و دنیاست…… لذا ……

 

 ۶-  امروز که به ماجرا نگاه میکنیم مى بینیم  آمریکا با پیشنهاداتى که در بغداد و آلماتى آورد ، به دنبال معامله با ایران نبود. در واقع ” زمان ” به نفع او میگذشت و ما متوجه نبودیم. ” او ” ما را سر کار گذاشته بود. و خوشحال بودیم که در هر مذاکره اى ، چند امتیاز بیشتر برایمان مى آورد. تشویق شده و به دنبال امتیازات بیشترى بودیم.

او حتى در صورت پذیرش ما نیز ، حاضر به امضاء هیچکدام نبود. ولى طورى ما را راه میبرد ، که فکر میکردیم به سمت پیروزى و احقاق حق میرویم. آمریکا به دنبال چه بود ؟

پایین کشیدن پرچم ، نه به شکل فیزیکى ، بلکه حیثیتى و معنوى.

با بى ابرو کردن ایران نزد تمام کشورها و عموم مردم دنیا.

یعنى درست بر عکس اصل انقلاب فرهنگى ما و صدور ( ماهیتى و اجتناب ناپذیر ) پیام آزادى و آزادگى ، به مردم دنیا ، آمریکا همین حربه را علیه ما بکار برد. از همان جایى شکست خوردیم ، که چند دهه بزرگترین نقطه قوت و قدرتمان علیه نظام سلطه بود.

 

٧-  نتایج این هجمه بى سابقه علیه ماهیت و حیثیت کشورمان در دنیا ، امکان اعمال عجیب ترین تحریم هاى بین المللى و اجماع  اقتصادى بى نظیر تقریبا تمام کشورها ، علیه ما بود. بانى آن ، نه نهادهاى بین المللى ، بلکه فقط دولت آمریکا بود !

 

٨- این بار ما کیش و مات فرهنگى شده بودیم و باید ” ما ” زیر میز میزدیم و براى احقاق حق ، کل معادلات را به هم میزدیم.

تعبیر رهبرى از این عملیات نجات ، ” نرمش قهرمانانه ” بود. آن را هم ، در جمع حزب اللهى ترین افراد کشور بیان فرمودند ، که متدینین ، به این عملیات ، بدبین نباشند. و اجازه حرکت و تحول را بدهند.

در مقاله چهارده ، ماجراى قطعنامه ۵٩٨ و شباهت بسیار زیاد این دو برهه را شرح دادم.

 

سوال :

ممنون مهندس ٠٠٠٠ خسته نباشین٠٠٠٠سوال٠٠٠٠آیا امکان تکرار مجدد اون سناریو توسط أمریکا وجود نداره؟٠٠با بهانه جویی هایی که میکنن والآن گفتن اراده سیاسی فقط مونده، آیا امکان تکرار برنامه قبل که شما تشریح کردین وجود نداره؟؟

البته میدونم که أمریکا به این توافق نیاز داره اما یه جای کار میلنگه٠٠٠٠ نتانیاهو قبلا خیلی سنگ اندازی میکرد٠ تا جایی که احتمال توافق و صفر کرده بود اما من نمیدونم چی شد که یکدفعه تغییر جهه داد و الان حتی برأی اولین بار من از اون ایران هسته ای که نتواند به بمب دسترسی داشته باشه رو شنیدم٠٠٠٠ نمیدونم چرا مشکوک میزنه٠٠٠٠میشه لطفا این توضیح رو هم بدین بر فرض عدم توافق دستاورد ما أزین مذاکرات واقعا چی هست٠٠٠أیا أبروی رفته مون به قول شما احیا شده تا حالا ٠٠٠نشانه هاش چی هست؟؟؟

 

پاسخ :

آقاى مهندس نبوى ، آنچه که هدف ما بود ، در همان سوم اذر ١٣٩٢ بدست آمد. و دیگر احتمالا شاهد توافق قابل توجه دیگرى نباشیم. آمریکا با اهدافى توافقنامه ( برنامه اقدام مشترک ) ژنو را امضاء کرد و ما با اهدافى. هدف ما نقد بود. که همان رهایى از تهاجم سنگین فرهنگى و انزواى معنوى در میان ملت ها بود. در زمانى که باید الهام بخش استقامت و پیروزى در مقابل نظام سلطه بوده و امید مردم جهان براى بیدارى و حرکت بودیم.

هدف آمریکا ، غیر از مسائل داخلى و نیاز به اقدامات صدا دار ، کشاندن ایران به مسیر طولانى حقوقى و ضربه زدن هاى جدید بود. چند شب قبل ، از توافق ژنو ، به عنوان ” معجزه الهى ” نام بردم. توافقى که تمام بافته هاى غرب علیه ما را پاره کرد. و براى غرب هیچ دستاوردى نداشت. این مطلب را به تفصیل در چهارده مقاله هسته اى اثبات کردم.

اگر اهداف و برنامه هاى خود را ندانیم ، و نیز اهداف غرب را ندانیم ، هرگز قادر به تشخیص پیروز نخواهیم بود.

امام خامنه اى در سخنرانى چند روز قبل ، مسیر شدیدا اشتباه توافق دو مرحله اى ( که اسم و ظاهر قشنگى دارد ، و عرض کردم تخصص آمریکاییهاست ) را بستند.

مسیر هسته اى ایران ، بسیار زیبا و محکم و در جهت منافع کشور پیش میرود. و صد حیف که مردم نمیدانند و قابل بیان نیست. زیرا هنوز نبرد تمام نشده است. با تحلیل و با یقین عرض میکنم ، همه چیز تحت کنترل است و با خرد جمعى و رهبرى بى نظیر و عنایات امام عصر عج ، پیش میرویم.

تحریم تکنولوژیک غرب علیه ما ، خیلى بعید است که برداشته شود. نیاز و ضرورت ما نیز نیست. این تحریم در میان و دراز مدت ، موجب شکوفایى استعدادها و ابداعات و ذخیره ارزى و تفوق علمى ما خواهد بود.

ولى با یکصد و هفتاد میلیارد دلار بازرگانى خارجى سالیانه ( واردات و صادرات ) چه باید بکنیم ؟

ارتباطات ضرورى تجارى و صنعتى با بیش از یکصد و بیست کشور دیگر را چه ؟

از همه مهمتر ، رساندن مداوم پیام استقامت ، آزادى و آزادگى حضرت محمد ص و اهل بیت ع به تمام مردم عالم را چه ؟

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید