قرآن ناطق(عج)

147 - احساس امنیت یک نیاز ضروری است

نویسنده : زهرا رستگار

احساس امنیت یک نیاز ضروری است یک از آسیب های جدی موجود در بعضی خانواده ها ، احساس نا امنی است. بعد از نیاز به آب و غذا و هوا ، مهمترین نیاز هر انسان در زندگی ، احساس امنیت می باشد. روانشناسان احساس امنیت را خیلی مهمتر از عشق و محبت و … می […]
احساس امنیت یک نیاز ضروری است

یک از آسیب های جدی موجود در بعضی خانواده ها ، احساس نا امنی است.

بعد از نیاز به آب و غذا و هوا ، مهمترین نیاز هر انسان در زندگی ، احساس امنیت می باشد. روانشناسان احساس امنیت را خیلی مهمتر از عشق و محبت و … می دانند و اگر در خانواده ای این امنیت وجود نداشته  باشد و یا کمرنگ گردد ، به همان اندازه به استحکام نظام خانواده لطمه وارد خواهد شد. لذا هر یک از اعضای خانواده باید تمام تلاش خود را به کار گیرند ، تا به سهم خود ، به دیگر افراد منزل امنیت را هدیه دهند.

امروز روی سخنم با والدین گرامی خواهد بود و می خواهم به ذکر مواردی بپردازم که موجب می شود کودکشان احساس امنیت نموده و از آسیب های روانی دور گردد.

آنچه به کودک احساس امنیت می دهد:

محبت ، توجه ، بوسیدن و بازی والدین با کودک

والدین باید توجه لازم را به فرزندشان داشته باشند و با بیان احساسات ، محبت خود را به او نشان دهند و گاهی نیز با او بازی کنند.

والدین محترم! وقتی شما با کودکتان بازی می کنید ، در واقع دو پیام را به کودک انتقال داده اید: هم محبت و هم احساس امنیت

پدر و مادر با همدیگر و با خود بچه  ، با ملایمت صحبت کنند

من بچه ای را دیدم که دارای استرس زیادی بوده و فشارهای روانی زیادی را تحمل می کرد ، بعد از مدتی با مطالعه بر زندگی اش ، به این نتیجه رسیدم که پدر و مادر این فرزند در کودکی با هم دعوا و زد و خورد می کرده اند و این کودک شاهد چنین صحنه هایی بوده است ، و چون آن زمان احساس بی امنیتی می کرده ، استرس و فشار روانی در او نهادینه شده است. لذا توجه داشته باشید که اگر شما با عصبانیت ، صدای بلند و بی ادبانه با هم صحبت نمایید ،  یا با بچه اینگونه حرف بزنید ، او احساس بی امنیتی می کند و عوارض خطرناکی در وجودش ایجاد می گردد.

پرهیز از تنبیه بدنی

من در هفته های قبل خدمتتان عرض کردم که ، تنبیه باید به صورت محدود کردن بچه باشد و هر گز نباید بچه را کتک زد ، دوم اینکه بچه را به خاطر کارهای عمدی اش تنبیه نماییم ، نه کارهای سهوی ( جهت کسب اطلاع بیشتر به پست تنبیه فرزند مراجعه نمایید ) لذا والدین گرامی باید توجه داشته باشند که تنبیه بدنی فرزند ، عوارض بسیار خطرناکی را در پیش دارد که یکی از آنها احساس ناامنی در کودک است

پایبند بودن والدین به زندگی مشترک و عدم جدایی و قهر

کودکی را دیدم که بسیار ترسو ، بی اعتماد به خود و اطرافیان بود ، علت این رفتار را جویا شدم و متوجه گردیدم که پدر و مادرش چندین بار بر اثر دعوا ، قهر کرده اند و مادر کودک چند روزی را به منزل پدرش رفته است. والدین محترم! دعوا و قهر و تهدید به طلاق شما ، اولین و سهمگین ترین ضربه را به فرزندتان وارد خواهد کرد و مطمئن باشید بعضی از این عوارض به راحتی قابل حل شدن نخواهد بود.

مراقبت از بچه

گاهی ممکن است که بچه شما دوستانی داشته باشد که او را با بیان داستانهای ترسناک و … می ترسانند ، شما در این موارد باید ارتباط بچه را با آنها قطع کنید

دیدن فیلم های ترسناک برای بچه مضر است ، مدتی پیش مادری می گفت: دخترم فیلم ترسناک دیده و هر شب از ترس خوابش نمی برد و اضطراب شدیدی دارد. این فیلم ها کودک را تخریب می کند.

مشاهده فیلم های رزمی نیز برای کودک خطرناک است. لذا اگر والدینی علاقمند به فیلم رزمی هستند ، نباید جلوی کودکشان به مشاهده آن بپردازند ، زیرا به همان میزان که یک فیلم اکشن و رزمی به شما احساس هیجان می دهد ، چندین برابر به کودک شما احساس ناامنی منتقل می کند.

اطمینان دادن والدین به کودک

گاهی بچه  شما از برخی اتفاقات می ترسد ، در اینجا والدین باید به او اطمینان دهند که اگر خطری پیش آید ، آن را دفع می نمایند

به مثال زیر توجه کنید:

کودکی شب هنگام خواب به پدرش می گوید: بابا ! می ترسم امشب دزد بیاد . پدر می گوید: بگیر بخواب پسرم! دزد کجا بود؟ دزد نمیاد پسرم.

پدر گرامی! گرچه هدف شما از گفتن این جملات کاهش ترس فرزندتان بود ، اما باید بگویم که کودک شما با شنیدن این جملات هنوز ترسش برطرف نشده و احساس امنیت نمی کند ، لذا اگر می خواهید پاسخی به او دهید که او احساس امنیت نماید ، باید به او بگویید: نترس بابا! اگه دزد هم بیاد خودم با لگد می ندازمش بیرون ، مگه جرأت داره بچه من رو اذیت کنه ؟ می گیرم می ندازمش زندان که حالش جا بیاد.

این جملات ، از شما در ذهن کودکتان ، یک پناهگاه امن خواهد ساخت و کودک شما مطمئن است که اگرهم دزد بیاید ، با وجود پدر شجاعش، هیچ آسیبی نخواهد دید.

والدین گرامی! اگر فرزندی سالم و درس خوان و بدون آسیب روانی و تربیتی می خواهید ، تمام تلاش خود را به کار گیرید که به او احساس امنیت را هدیه نمایید. کودکان از زمان تولد  تا سن هفت سالگی به طور ویژه نیازمند احساس امنیت هستند. لذا توجه به این امر بسیار ضروری است.

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید