قرآن ناطق(عج)

231 - ارتباط صحیح والدین با دختر

نویسنده : زهرا رستگار

ارتباط صحیح والدین با دختر   در یک خانواده برتر ایجاد و حفظ یک ارتباط درست و صحیح پدر و مادر با دختران خانواده یکی از مواردی می باشد. که نیاز به پشتکار و سعی کوشش فراوان دارد. پس برای ایجاد چنین مهارت ارتباطی مهمی با دختران خانواده مخصوصا ارتباط مادران با دختران نوجوان و […]

ارتباط صحیح والدین با دختر

 

در یک خانواده برتر ایجاد و حفظ یک ارتباط درست و صحیح پدر و مادر با دختران خانواده یکی از مواردی می باشد. که نیاز به پشتکار و سعی کوشش فراوان دارد. پس برای ایجاد چنین مهارت ارتباطی مهمی با دختران خانواده مخصوصا ارتباط مادران با دختران نوجوان و جوان می توانید به موارد زیر توجه کنید :

۱ – آشنایی با روان شناسی دوره نوجوانی دختران

اگر مادران دارای تحصیلات بوده و از رشد و ویژگی‌های سنی دخترانشان از لحاظ عاطفی، روانی و جسمانی مطلع باشند، موفقیت بیشتری در رفع تضادها و تعارضات به وجود آمده خواهند داشت.لذا گذراندن یک دوره آشنایی با روان شناسی دوره نوجوانی به همه والدین توصیه می گردد.

۲ – استقلال طلبی

استقلال طلبی یکی از ویژگیهای دوره نوجوانی است.لذا باید به دختران وظایفی را واگذار کنیم تا آنها احساس استقلال کنند.باید زمینه‌ای فراهم آورد که دختران در آن قادر به ارائه نظراتشان باشند، باید در مسائل گوناگون از دخترانمان نظرخواهی کنیم تا تصمیم‌گیری را یاد بگیرند. که این امر در از بین بردن تعارضات نیز موثر است.

۳ – درک‌ و همدلی با دختران

دختران در این سنین علاقه‌مندند به درک‌ و همدلی می باشند ، به سخنانشان گوش دهیم و به خواسته‌هایشان توجه کنیم مادران باید به صحبت‌های دخترانشان گوش داده وتحقیرشان نکنند و به نظرات آنها توجه کنند. چرا که عدم اطمینان والدین به دختران، سبب به وجود آمدن مسائل و مشکلاتی برای آنها خواهد شد.

۴ – احساس خودکم بینی در مقابل پسرها

احساس زیادی بودن در دختران و تضییع حقوقشان در برابر پسران یکی از مسائل دوره نوجوانی است که ریشه در گذشته دارد. حاکمیت در گذشته بیشتر با مردان بوده است و جامعه ما به گونه‌ای شکل گرفته که در آن گناه و اشتباه دختران عیب شناخته می‌شود اما انجام گناه و اشتباه از سوی پسران عیب شمرده نمی‌شود. لذا سعی شود از هرگونه تبعیض بین فرزندان دختر وپسر اجتناب شود وفرزندان دختر و پسر به یک اندازه مورد توجه والدین قرار گیرند.

۵ – ایجاد محدودیت های بسیار شدید برای دختران

برخی از والدین برای دختران خود محدودیت های زیادی ایجاد می کنند که این امر ناشی از دلسوزی آنان است. مردم از طریق روزنامه‌ها، رسانه‌ها و نشریات از بروز مسائل ومعضلات در اجتماع مطلع شده و برای دخترانشان احساس نگرانی می کنند. به عنوان مثال می توان به بلوتوث‌های مجالس خصوصی و غیره بر روی موبایل و سی دی ها در سطح جامعه اشاره کرد والدین برای جلوگیری از ایجاد این‌گونه مسائل برای دخترانشان و حفظ حیثیت، آبرو و آینده دخترشان، دوست ندارند آنها بدون کسب اجازه به مکا نهای مختلف بروند. در حالی که علم روانشناسی سخت‌گیریهای بیش‌از اندازه برخی خانواده‌ها را نادرست می خواند. سخت‌گیری های نابه‌جا موجب گستاخی دختران می شود.گستاخی دختران سبب می‌شود که آنها کارهایشان را به صورت مخفیانه و به‌دور از چشم والدین انجام داده و همیشه در حال مبارزه با خواسته‌های والدین‌شان ‌باشند. از سوی دیگرآزادی های بیش‌ از حد برخی خانواده‌ها برای دخترانشان نیز، سبب بروز فجایعی می شود. .لذا باید در دادن آزادی به دختران از هرگونه افراط وتفریط اجتناب نمود.

۶ – تاثیر دختران از دوستانشان

دوره نوجوانی دوره گرایش به همسالان وتاثیرگذاری شدید دوستان می باشد. دوستان گاهی اوقات سبب محکم شدن اعتقادات دوستانشان می‌شوند و گاهی مشکلاتی را برای دوستانشان ایجاد می‌کنند که سبب انحراف آنها می‌شود. با توجه به این موضوع والدین باید با فرزندان نوجوان خود دوست گشته و در انتخاب دوستان به آنها کمک نمایند. و ویژگی های دوست خوب را به فرزندانشان بیاموزند. نه این که بی تفاوت بوده و بعد از انتخاب دوست توسط فرزندشان به ارزیابی آنها پرداخته وفرزندشان را از دوستی با برخی از آنها نهی کنند.

۷ -ایراد گرفتن از طرز پوشش دختران

یکی از عوامل افزایش تضادها و تعارضات در خانواده‌ها ، ایراد گرفتن از وضعیت پوشش دختران در سن نوجوانی می باشد. دختران نوجوان به اقتضای سن‌شان قصد خودنمایی و ابراز وجود دارند، اما باید راه‌های صحیح ابراز وجود را به آنها نشان داد.شرکت در المپیادها، جلسات سرود و کلاس‌های قصه‌خوانی و قصه‌گویی و مسابقات مختلف از جمله راه‌های صحیح خودنمایی می باشد. باید زمینه های صحیح بروز خودنمایی در دخترانمان را فراهم کنیم تا از توجه افراطی بر ظاهرشان کاسته شود.

۸ – اختلاف سنی والدین با فرزند دختر

تفاوت سنی والدین با فرزندان از دیگر عوامل افزایش تعارضات می باشد. هرچه فاصله سنی والدین با فرزندان بیشتر باشد، درک والدین کمتر می‌شود. هر چه بتوانیم با دخترانمان دوست بوده، آنها را درک کنیم، موفق‌تر خواهیم بود .اگر تربیت فرزندان بزرگ‌تر صحیح باشد، آنها می توانند به الگویی برای خواهران و برادران کوچکتر خود تبدیل شوند.

۹- ‌تضاد، تعارض و اختلاف بین والدین و دختران

وجود تضاد، تعارض و اختلاف بین والدین و دختران سبب می‌شود دختران بر سر دوراهی قرار گیرند که حتی در برخی مواقع در برابر والدین خود بایستند و از ایستادن در برابر والدین احساس گناه می کنند. باید داشتن شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی مثبت را به دخترانمان تلقین کنیم. چرا که این امر سبب می شود اگر مرتکب عمل اشتباهی شده و خطا کنند. از درون احساس می‌کنند اعمالشان گناه و اشتباه بوده و به درستی و نادرستی کارهای خود پی می برند.

۱۰- به دخترانمان اعتماد داشته باشیم

باید با تربیت صحیح و درست ، به دختران مان اعتماد کنیم اگر تربیت دخترانمان درونی شده باشد، آنها خود کنترل می شوند یعنی در برابر نادرستی ها خود را کنترل می کنند و دیگر مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد. پدر ها و مادر ها باید زیبایی و توانمندی های  دختران را به آنها یاد آوری کنند تا دیگران از بیرون محیط خانواده او را جلب نکنند، والدین باید با دخترانشان همدلی کنند، برای آنها بها و ارزش قائل شوند و سعی کنند از دید دختران شان دنیا را ببینند. اگر تربیت فرزندان ما  درونی نشده باشد ، با فشار و زوز نمی خواهیم توانست آنها را در مقابل مسایلی که در جامعه با آن روبرو می شوند به درستی کنترل کنیم .

 

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید