قرآن ناطق(عج)

12 - اما و اگرهای خرید تلفن همراه برای کودکان

نویسنده : زهرا رستگار

صنعت تلفن همراه روز به روز در حال فراگیر شدن است و به زودی پیر و جوان و حتی کودکان هم مشمول این فراگیری می شوند.ما با پیشرفت و توسعه فناوری مفیدی مانند تلفن همراه مشکلی نداریم اما مشکل از آنجا شروع می شود که نوجوانان و حتی کودکان از والدین خود انتظار خرید یک تلفن همراه دارند.حال این سوال پیش می آید که موبایل برای کودکان،آری یا نه
گوشی تلفن همراه ابزار جذابی است که امروزه علاوه بر بزرگسالان نظر کودکان را نیز به خود جلب کرده است. اما آیا باید این وسیله حتماً برای کودکان تهیه شود و یا این که به طور کلی باید از خرید آن اجتناب کرد؟ همچنین کودک چقدر می تواند در استفاده از این ابزار آزادی عمل داشته باشد؟ در واقع، پاسخ به این سوال که ” آیا می توان برای کودکان تلفن همراه تهیه کرد” تنها به یک آری یا نه ختم نمی شود. زیرا تملک یک گوشی برای کودکان، دارای جنبه های پیچیده مثبت و منفی گوناگونی است. انواع بازی ها، ارسال پیام کوتاه، دریافت بلوتوث، استفاده از اینترنت و امکانات فیلم برداری و عکس برداری و… هم می تواند به فعالیت هایی لذت بخش منجر شود و هم مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد.
در واقع، زمانی که از منظر سلامت روان به این امکانات توجه می شود، استفاده نامناسب از گوشی تلفن همراه می تواند به یک تهدید جدی تبدیل شود. بازی های موجود در گوشی ها، اغلب بخش زیادی از اوقات کودک را به خود اختصاص می دهد، که این خود مشکل جدیدی را برای والدین به وجود می آورد و به خصوص در انجام تکالیف مدرسه اختلال ایجاد می کند.
همچنین این بازی ها معمولاً خشونتی بی پروا و هیجانی بیش از حد را در کودک برمی انگیزد. بلوتوث های نامطلوب نیز از طریق گوشی ممکن است در دسترس کودک قرار گیرد، در این زمینه بیشتر پژوهشگران تاکید دارند دیدن تصاویر نامناسب، به بلوغ زودرس کودک منجر می شود یا پرخاشگری را در او تشدید می کند. همچنین برقراری تماس هایی که با ارزش های خانواده هم سو نیست می تواند دردسرهای ناشی از این تعاملات را تشدید کند. در مقابل اطلاعات اندک والدین نسبت به امکانات این فناوری یا حتی ناآگاهی از معضلات جو اجتماعی، همگی از جمله مواردی است که به گفته دانشمندان می تواند این ابزار را به اسباب بازی خطرناک نسل امروز تبدیل سازد و مشکلات متعددی را برای کودک ایجاد کند که والدین حتی اندکی از آن مطلع نباشند.

چرا کودکان احساس نیاز می کنند؟
وقتی فرزندتان از شما خواهش می کند که یک تلفن همراه برایش بخرید و شما از او می پرسید که بچه جان موبایل می خواهی چه کار و او می گوید که می خواهم به دوستانم زنگ بزنم،به هیچ وجه گول حرف هایش را نخورید چون با تلفن ثابت و حتی تلفن همراه پدر یا مادر هم می تواند به مقصود خود یعنی برقراری ارتباط با دوستان برسید پس چرا موبایل شخصی؟
پاسخ روشن است.او بیش از اینکه به کاربرد اصلی تلفن همراه فکر کند به قابلیت های جانبی تلفن همراه می اندیشد.او موبایل می خواهد تا جدیدترین بازی ها و جذاب ترین کلیپ های تصویری و شادترین آهنگ ها را همیشه و همه جا با خود داشته باشد.طبیعی است که وقتی کودک می بیند که پدرش نصف روز را با تلفن همراه خود می گذراند، او هم به دنبال دوستی می گردد تا اوقات خود را با آن پر کند.شاید هم داشتن تلفن همراه نوعی استقلال شخصیتی به کودک می دهد و این درست همان چیزی است که کودک همواره به دنبال آن است.
یادم می آید هموز سیکارت های اعتباری به بازار نیامده بودو سیم کارت های دائمی هم قیمت بالایی داشت بنابراین هرگز جرئت نکردم که حتی به تلفن همراه فکر کنم اما از زمانی که سیل سیمکارت های اعتباری سرازیر شد هر کودکی می توانست با پول قللک خود صاحب سیمکارت شود.گوشی هم که همه رقم موجود است.از ۱۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان .شاید یکی از عللی باشد که کودکان به خود اجازه می دهند احساس نیاز کنند.

اگر والدینی دلسوز برای فرزند خود هستید
کدام پدر و مادر است که دلسوز فرزندش نباشد .اگر دلسوز هستید و آینده و روان و جسم فرزندتان برایتان مهم می باشد،به هر نحوی که شده است کودک خود را از داشتن تلفن همراه محروم کنید.اگر می خواهید کودک شما در آینده یک فرد سالم و با شخصیتی متعادل باشد ،دلسوزی را کنار گذاشته و قاطعانه در برابر خواسته او قد علم کنید و تا حد امکان مخالفت کنید. اگر بازهم دلیلی برای نخریدن تلفن همراه نمی بینید توجه شما را به مختصری از مضرات تلفن همراه جلب می کنم.

مشکلات روحی
براساس مطالعات انجام شده تلفن همراه برای سنین پایین به شدت اعتیاد آور است.کودک شما پس از مدتی به شدت به تلفن همراه خود وابسته می شود و کافی است چند روز تلفن همراه با او نباشد تا علائم افسردگی در او آشکار گردد.همچنین تلفن همراه سبب قطع رابطه کودک با جهان واقعی می گردد.در حقیقت او دنیا خود را به تلفن همراه خود محدود می کند بنابراین خیلی زود گوشه گیر می شود.
ضعف بینایی نیز یکی دیگر از مضرات تلفن همراه برای کودکان است ضمنا اگر فرزند شما به مدسه می روید،با خرید تلفن همراه برای او هر روز در انتظار افت تحصیلی وی باشید چرا که آمار ها نشان داده است تلفن همراه بخش اعظم زندگی کودکان را اشغال می کند و به جای خواندن کتاب و پرداختن به درس سرگرم تلفن همراه خویش می شوند.

فرزند خود را به مذاکره دعوت کنید
حال که قبول کردید که تلفن همراه برای کودکان وسیله ای بس بیهوده است او را به یک مذاکره رسمی دعوت کنید.
بدیهی است که استفاده از خشونت در طول مذاکره سبب می شود تا کودکتان راه مسالمت آمیز را کنار کنار بگذارد و شروع به بهانه گیری کند .در طول مذاکره و هنگامی که او صحبت می کند سراپا گوش باشید گویی که با رئیس خود صحبت می کنید.
بهتر است مذاکره با این سوال شروع شود:چرا به تلفن همراه نیاز داری؟
بدون شک در این هنگام کودک شما شروع به آوردن دلائل غیر منطقی می کند و این شما هستید که در این مرحله با دادن پاسخ های منطقی به کودک خود می توانید خیلی راحت او را منصرف کنید. اما…اما اگر به هر نحوی تسلیم فرزند خود شدید و به او قول خرید تلفن همراه را دادید،رعایت برخی نکات به شما کمک می کند تا از زیان های موبایل بر روی کودکتان کاسته شود.
•اگر می خواهید بر روی او کنترل بیشتری داشته باشید یک سیمکارت دائمی برای او تهیه کنید چرا که قبض به درب منزل شما ارسال می شود و شما می توانید فرزند خود را بابت مبلغ قبض مورد بازخواست قرار دهید.•قوانینی وضع کنید و کودک را به پیروی از آ وادار کنید.مثلا می توانید ساعاتی از روز را که او اجازه استفاده از تلفن را ندارد برایش مشخص کنید.از او بخواهید که شما را در جریان محتویات گوشی خود قرار دهد.
•از مزایای دوستی واقعی با او صحبت کنید و او را قانع کنید که دوستان مجازی هر قدر هم که خوب باشند جای یک دوست واقعی را نمی گیرند.

سخن پایانی
در نهایت اگر بخواهیم که کل مطلب را به صورت چکیده و در یک جمله خلاصه کنیم آن این است که فرهنگ استفاده از تلفن همراه را به کودکان خود بیاموزیم. شاید یکی از اصلی ترین عللی که روانشناسان هنوز نتوانسته اند سن دقیقی برای خرید تلفن همراه برای کودکان مشخص کنند همین بحث فرهنگ استفاده باشد چرا که ممکن است یک خانواده که این فرهنگ را در درون فرزند خود نهادینه کرده است،بی هیچ ترس و ابایی برای فرزند خود تلفن همراه بخرند اما در خانواده ای دیگر موبایل کودک را تا سر حد مرگ پیش ببرد.پس با فراگیر شدن تلفن همراه فرهنگ استفاده از آن را در سن کودکی به فرزند خود بیاموزیم

۷ نکته برای والدینی که می خواهند برای کودک خود تلفن همراه بخرند
با این حال ساعات طولانی دور بودن کودک از خانواده به دلیل شرکت در کلاس ها یا شغل والدین، ارتباط با او از طریق تلفن را ضروری می سازد. علاوه بر این باید زمانی وجود داشته باشد که کودک استفاده صحیح از فناوری را بیاموزد و این امر محقق نخواهد شد مگر آن که این آموزش ها به او ارائه شود.

بنابراین شاید بتوان با رعایت نکات ذیل از امکانات سودمند این فناوری بهره گرفت:
۱- بررسی کنید و دریابید که فرزند شما به چه علتی برای داشتن این وسیله اصرار می ورزد؟! آیا او تنها به دنبال وسیله ای برای بازی است؟ آیا می خواهد از این طریق به جلب نظر دوستان خود بپردازد؟ یا آن که می خواهد حریم خصوصی بدون نظارتی را برای مکالماتش فراهم کند؟! چنانچه هدف کودک شما در بر گیرنده این موارد است باید در تهیه تلفن همراه تردید کنید و در گام نخست به دنبال راه حل مشکل زیر بنایی کودک خود باشید؛ مثلا مشکلات مربوط به اعتماد به نفس در کودک را مورد توجه قرار دهید یا اگر فرزندتان تلفن همراه را برای بازی های هیجان انگیز آن می خواهد؛ در این صورت می توان یک وسیله مخصوص بازی که مناسب سن او باشد، تهیه کرد.

۲- گاهی این خود والدین هستند که نیازهای کاذبی را برای کودک شان ایجاد می کنند؛ مثلا هر گاه والدین حوصله رسیدگی به کودک را ندارند تلفن همراه خود را به عنوان یک ابزار بازی در اختیار او قرار می دهند و از این طریق او را عادت می دهند که به عنوان ابزاری سرگرم کننده به آن نگاه کند.

۳- سن کودک در استفاده از این ابزار حائز اهمیت است اما باید رشد روانی، اجتماعی و عقلی کودک را هم در نظر داشت. در واقع نمی توان یک مرز واضح سنی را در تعیین صلاحیت کودک برای داشتن تلفن همراه مشخص کرد. ممکن است کودکی در ۱۰ سالگی از قدرت تاثیرپذیری و تاثیرگذاری خود در یک مکالمه تلفنی آگاه باشد اما کودک دیگری در همان سن، نتواند زمان خود را برای استفاده از تلفن همراه مدیریت کند. در حقیقت باید کودک به حدی از بلوغ فکری رسیده باشد که تفکر منطقی در او پیشرفت هایی را داشته باشد.

۴- همان گونه که در تمامی امور کودکان نیازمند نظارت والدین هستند در این زمینه خاص نیز باید قدرت و درایت والدین اعمال شود. بنابراین در ابتدا اطلاعات خود را از امکانات نوع گوشی تهیه شده، افزایش دهید سپس اصول صحیح استفاده از این فناوری را به کودک خود بیاموزید زیرا نظارت عالمانه و از روی آگاهی بسیار مفید است.

۵- بهتر است قواعدی برای کاربرد تلفن همراه تعیین کنید و به این قواعد نیز با مهربانی و در عین قاطعیت پایبند باشید. ثبات داشتن در ارائه پاداش یا بر عکس ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در صورت رعایت نکردن قوانین می تواند مفهوم اهمیت رعایت قوانین را برای کودک آسان سازد.

۶- در صورت تهیه تلفن همراه، مدل و امکانات آن را با توجه به نیاز کودک تعیین کنید و صرفاً بر اساس در خواست کودک اقدام به خرید نکنید. زیرا چشم و هم چشمی در این زمینه بین کودکان شایع است. در ضمن استفاده بی حد و مرز از امکانات جانبی گوشی تلفن همراه است که می تواند مضراتی داشته باشد و نه صرفاً خود تلفن.

۷- ضرورتی وجود ندارد که در ابتدای امر، در هر شرایط و هر زمانی گوشی تلفن در اختیار کودک باشد. یا حتی ضروری نیست که کودکان تلفن همراه اختصاصی داشته باشند. در واقع شما می توانید تلفن را به صورت مقطعی در اختیار او قرار دهید؛ مثل زمان هایی که کودک به کلاس های فوق برنامه می رود.

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید