قرآن ناطق(عج)

240 - اولین کلید طلایی خوشبختی

نویسنده : زهرا رستگار

اولین کلید طلایی خوشبختی زن و مرد هر کدام سعی کنند که تکلیف و وظیفه خودشان را انجام دهند ، تاهر دو به حقوقشان برسند و دارای زندگی شیرین وعاشقانه داشته باشند. آقای مشاور،من تکالیف ووظایفم را انجام می دهم،ولی شوهرم هیچ گاه تکلیفش را انجام نمی دهد؛من خسته شده ام ! ومن به بن بست […]

اولین کلید طلایی خوشبختی

زن و مرد هر کدام سعی کنند که تکلیف و وظیفه خودشان را انجام دهند ، تاهر دو به حقوقشان برسند و دارای زندگی شیرین وعاشقانه داشته باشند.

آقای مشاور،من تکالیف ووظایفم را انجام می دهم،ولی شوهرم هیچ گاه تکلیفش را انجام نمی دهد؛من خسته شده ام ! ومن به بن بست رسیده ام ! من می دانم که این کار هم هیچ فایده ای ندارد ! آقا شوهرم عوض نمی شود.

 

لطفاً به آیات سوره طلاق دقت کنید :

وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا ؛ وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ  وَ مَن یَتَوَکلَ‏ْ عَلىَ اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ  إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ  قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکلُ‏ِّ شىَ‏ْءٍ قَدْرًا ؛ وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا

و هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏کند، و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى‏دهد و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را مى‏کند خداوند فرمان خود را به انجام مى‏رساند و خدا براى هر چیزى اندازه‏اى قرار داده است! و هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان مى‏سازد!  (طلاق،۴ـ۲)

در کمبود های زندگی زناشویی ، قبل از آن که به همسرت اعتراض کنی ،از خودت این سؤال را بکن « من چکار کرده ام که همسرم بامن این گونه رفتار نادرست

دارد ؟!!»

خدا در سوره طلاق که می توان آن را سوره خانواده نامید،  به هر آن که تکالیفش را انجام دهد (تقوا پیشه کند) چهار نتیجه خوب و مثبت ، وعده داده است:

۱٫  نجات از سختی و مشکلات

۲٫  روزی دادن از جایی که فکرش را نکرده اید .( این روزی ،فقط روزی مادی نیست ، محبت شوهر، هم می تواند یک روزی باشد)

۳٫  پشتیبانی خدا برای آن که اورا وکیل خود انتخاب نموده است

۴٫ تسهیل در کارش قرار دادن

 

یک بار دیگر آیات سوره طلاق را بخوان ، آیا فکر می کنی خدا به وعده اش وفا نمی کند !!!!!

اما کلید دوم خوشبختی

در کمبود های زندگی زناشویی ، قبل از آن که به همسرت اعتراض کنی ،از خودت این سؤال را بکن «من چکار کرده ام که همسرم بامن این گونه رفتار نادرست دارد ؟!!»

دو کلید طلایی خوشبختی در زندگی زناشویی

توضیح آن که درکمبود ها واختلافات زناشویی ، ابتدا نگاه کنیم که «من چه اشکالی در همسر داری دارم؟! » ، آن را شناسایی کرده و در رفع آن کوشش نماییم . این نوع نگاه اولاً ایجاد تشنج در خانواده نمی کند ؛ ثانیاً من خودم را نسبت به همسرم طلبکار نمی دانم، بلکه خودم را نسبت به او بدهکارمی دانم؛ این موضع گیری در اصلاح بسیار مؤثر است.

در روان شناسی،  این گونه افراد را دارای « کنترل درونی » می دانند ، این افراد همواره موفق بوده و رشد می کنند، ولی افرادی دارای « کنترل بیرونی » هستند ، همواره به دنبال آن هستند که دیگران تغییر کنند تا آنها تغییر کنند.

 

 

 

بر اساس نظریه جولین راتر به طور کلی افرادرا به دو دسته می توان تقسیم کرد : افراد دارای کنترل درونی وافراد دارای کانون کنترل بیرونی .

افرادی که کانون کنترل درونی هستند : مسؤلیت رفتار ها، شکست ها وپیروزی هایشان را خود بر عهده می گیرند ، اما بر عکس هنگامی که انسان به کنترل بیرونی معتقد باشد:  احساس می کند که فقط دیگران یا محیط بیرون توان ارزیابی رفتار های او ویا مسؤلیت رفتارها ، شکست ها وپیروزی های اورا بر عهده دارد وخود او هیچ نقش مؤثری ندارد (بولتون ،۱۳۸۶(ترجمه سهرابی)،ص۵۴).

 

حضرت علی (ع) : مِنَ أَشَدَّعُیُوبِِ المَرءِأَن تَخفی عَلَیهِ عُیُوبُهُ

از بد ترین عیب ها ی آدمی ،آن که عیبش بر او پوشیده باشد (از عیب خود بی خبر باشد ).

حضرت علی (ع) : أَعقَلَ النّاسِ مَن کانَ بَعیبِهِ بَصیراً وَ عَن عَیبِ غَیرِهِ ضَریراً

خردمندترین مردم آن است که به عیب خودش بینا و آگاه وعیب دیگران نابینا است (غررالحکم ص۲۳۶)

حضرت علی (ع) : وَ بِقَوْلِهِ ص مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ قَلْبِهِ وَاعِظٌ کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ

هر کسی که از درون قلبش واعظی داشته باشد ، خدابر او حافظ ونگهدانده خواهد بود ( بحارالأنوار   ج  ۷۰    ص ۳۲۷  ).

 

درونی ها وقتی با رویدادهای تنش زای زندگی روبه رو می شوند ، برای مقابله با آن ،تمایل دارند که خودشان با روش مسئله گشایی با رویدادهای تنش زای در معرض کنترل مقابله کنند ،در حالی که بیرونی ها عمدتاً حتی نسبت به رویدادهای قابل کنترل ، از طریق آرزومندانه وانتظار از دیگران واکنش نشان می دهد (همسران سازگار،ص۲۷).

 

قالَ علی (ع) : وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ لَمْ یُعَنْ عَلَى نَفْسِهِ حَتَّى یَکُونَ لَهُ مِنْهَا وَاعِظٌ وَ زَاجِرٌ لَمْ یَکُنْ لَهُ مِنْ غَیْرِهَا زَاجِرٌ وَ لَا وَاعِظٌ

علی (ع) فرمودند:بدانید که هر کسی از درونش واعظی که او را باز دارد و یاری ندهد ،برای او باز دارنده و واعظ از بیرون بی فایده است( بحارالأنوار ج ۴، ص۳۱۱).

 

با این دو کلید، درِ خوشبختی را در زندگانی زناشویی خود باز کنید ، وآرامش در دنیا ورضایت خدا ونعم جنات را کسب نمایید .پس از آن که شمابا این دو کلید طلایی ،دارای زندگی شیرین شدید ،به عنوان امر به معروف به دیگران توصیه نمایید ، تا شما ثواب رفع اختلاف بین دو مؤمن را بدست آورید انشاءالله.

 

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید