قرآن ناطق(عج)

125 - خصوصیات نوجوانان و نحوه تعامل با آن ها

نویسنده : زهرا رستگار

نوجوان‏ها چند خصوصیت دارند:   ۱ – استقلال‏ طلبی   دوست دارند اتاق،کیف و لوازم شخصی مستقل و جدا داشته باشند. نوجوانان از زورگویی بیزارند. اگر می‏خواهید لوازم فرزندان‏تان را مورد بررسی قرار دهید، به‏طور نامحسوس این کار را انجام دهید.   ۲ – خود‏نمایی:   نوجوانان دوست دارند خودشان را نشان بدهند. سعی کنید […]

نوجوان‏ها چند خصوصیت دارند:

 

۱ – استقلال‏ طلبی

 

دوست دارند اتاق،کیف و لوازم شخصی مستقل و جدا داشته باشند. نوجوانان از زورگویی بیزارند. اگر می‏خواهید لوازم فرزندان‏تان را مورد بررسی قرار دهید، به‏طور نامحسوس این کار را انجام دهید.

 

۲ – خود‏نمایی:

 

نوجوانان دوست دارند خودشان را نشان بدهند. سعی کنید به جای این که اندام و زیبایی خود را نشان دهند به او علم و صنعت بیاموزید تا در این زمینه ‏ها خودشان را نشان بدهند.

 

 

 

۳ – توجه به مقتدران:

 

نوجوانان به انسان های مقتدر و توانا تکیه می‏کنند و آنان را الگوی خود قرار می‏دهند. زمینه انتخاب الگوی خوب را فراهم کنید.

 

۴ – بیزاری از نصیحت:

 

نوجوانان از نصیحت بیزارند و شنونده خوبی نیستند.

 

به بچه های زیر هفت سال به‏طور مستقیم باید آموزش داد. از هفت سال تا دوازده سال به وسیله فیلم و داستان به‏صورت غیر مستقیم به او آموزش می‏دهیم. در دوره نوجوانی با دوستی و مشارکت‏دادن‏شان در کار به آنها آموزش می‏هیم.

 

امام صادق (ع) می‏فرماید:

 

به فرزندان خود در هفت سال اول سیادت، هفت سال دوم اطاعت و هفت سال سوم، وزارت بیاموزید.

 

سیادت سلطان است، اطاعت غلام، وزارت معاون است.

 

در هفت سال اول هرچه می‏خواهد را به او می‏دهید. در هفت سال دوم او شنونده و شاگرد و شما گوینده و آموزنده به او هستید و در هفت سال سوم معاون شما و کمک شما در کارهاست.

 

۵ – تنبیه و تطمیع:

 

برخی والدین به جای تربیت تهدید و تطمیع می‏کنند، که درست نیست.

(تطمیع یعنی بجای اموزش وتربیت صحیح وپیمودن راه هدایت فرزند را شرطی میکنند اگر این کارهارو کردین فلان جایزه رو میخرم فلان جا اجازه میدم بری. و ….. .  تا یکجایی جواب میگیرن ولی بعد به مشگل میخورن)

۶ – علاقه به غیرهمجنس:

نوجوان نه بزرگ است و نه کوچک. نه شاغل است و نه بیکار، به طور کلی ثباتی ندارند.

کودکان و بزرگ‏سالان همه این‏ها را دارا هستند. کودک پسر به مادر خود علاقه‏مند است و دختران در کودکی و دیگر مراحل زندگی همین احساس را نسبت به پدران‏شان دارند و در بزرگ‏سالی نیز به همین شکل است.

دوره نوجوانی، دوره انقلاب است. کودکان خود را در این دوره درک کنید.

نوجوانان قانون‏شکن هستند. مراقب باشید قوانینی وضع کنید که او بتواند درک کند وعمل نماید.

 

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید