قرآن ناطق(عج)

98 - رفتار با همسر بد دهان

نویسنده : زهرا رستگار

رفتار با همسر بد دهان ۳ سال است که ازدواج کرده ام. یک فرزند ۶ ماهه دارم. خانمم بد دهانی می کند. هر کاری که کرده ام نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است. زندگی را برایم تلخ کرده است. من هم گاهی مجبور می شوم جوابش را بدهم و گاهی برای فرار […]
رفتار با همسر بد دهان
۳ سال است که ازدواج کرده ام. یک فرزند ۶ ماهه دارم. خانمم بد دهانی می کند. هر کاری که کرده ام نه تنها بهتر نشده که بدتر هم شده است. زندگی را برایم تلخ کرده است. من هم گاهی مجبور می شوم جوابش را بدهم و گاهی برای فرار از حرف های زشتش با او درگیر می شوم. برای حل این مشکل باید چه کار کنم؟
بد دهانی به ۲ حالت اتفاق می افتد. در حالت اول ممکن است فرد از کلماتی استفاده کند که معنای بدی دارد ولی هدفش پرخاشگری نیست. افراد این چنینی ممکن است به دلیل حضور در یک محیط نامناسب، این نوع ارتباط کلامی را یاد گرفته و به آن عادت کرده باشند. اما به نظر می رسد منظور شما این نوع بد دهانی نبوده است.
در حالت دوم، بد دهانی یکی از شکل های بروز پرخاشگری در افراد است که در ادامه توضیحات بیشتری در باره این نوع بددهانی خواهید خواند.
عزت نفس پایین یکی از دلایل پرخاشگری کلامی
پرخاشگری کلامی که بیشتر به عنوان بد دهانی شناخته می شود، دلایل مختلفی دارد؛ یکی از این دلایل مربوط به مسائل شخصیتی افراد است. مثلا فردی که اعتماد به نفس پایینی دارد و برای خودش احترامی قائل نیست با بد دهانی تلاش می کند از عزت نفس شکننده اش مراقبت کند. در واقع دست پیش را می گیرد تا پس نیفتد. معمولا این افراد با کلام های پرخاشگرانه و تند مدام به اطرافیان شان حمله می کنند تا اعتماد به نفس پایین شان را جبران کنند. یکی دیگر از دلایل پرخاشگری کلامی، این است که این افراد گاهی از تحقیر کردن طرف مقابل شان استفاده می کنند تا جایگاه شان را در ذهن خودشان و دیگران بالا ببرند.

ناکامی یکی دیگر از دلایل پرخاشگری
یکی از دلایل اصلی پرخاشگری بین زوج ها، ناکامی در تامین نیازهای مختلف زن و شوهر است. این نیازها انواع مختلفی دارد. نیاز به عشق، نیاز به آزادی و …. نیازهای مختلفی است و چون گاهی این نیازها پاسخ مناسبی دریافت نمی کنند، باعث ناکامی می شوند و ناکامی در هر زمینه ای باعث بروز پرخاشگری می شود.

رفتار طرف مقابل هم در پرخاشگری تاثیر دارد
در پرخاشگری یک مسئله مهم رفتار طرف مقابل است. گاهی اوقات رفتار یکی از زوجین، برای بروز پرخاشگری تحریک کننده است؛ مثلا کارهایی که لج طرف مقابل را در می آورد مثل بی محلی کردن، اهمیت قائل نشدن برای انتخاب هایش و …. که ظاهرشان بسیار ملایم تر از واکنش هایی مانند پرخاشگری است ولی باعث می شود طرف مقابل در یک حالت فرسایشی قرار بگیرد. رفتارهای این چنینی باعث می شود که طرف مقابل مجبور شود به صورت پرخاشگری واکنش نشان دهد.

بروز اشتباه هیجان به صورت پرخاشگرانه
نیاز به تخلیه هیجان طبیعی است منتها مسئله ای که وجود دارد این است که ما باید راه درست بروز هیجان را یاد بگیریم! وقتی در مسائل تربیتی به ما آموزش داده نمی شود که چگونه هیجان خود را ابراز کنیم، باعث می شود زمانی که عصبانی می شویم هیجان مان را گاهی با پرخاشگری های مستقیم فیزیکی یا کلامی بروز دهیم. هر فرد برای کنترل و بروز خشم باید مهارت کنترل خشم در مواقع خاص را یاد بگیرد.

واکنش فیزیکی هرگز!
قطعا مقابله به مثل یا واکنش فیزیکی راهکار درستی نیست. چون این نوع واکنش ها خشم فرد پرخاشگر را بیشتر و او را تحریک می کند تا به این کار ادامه دهد؛ بنابراین دلیل این پرخاشگری هرچه که باشد، طرف مقابل در گام اول باید آرامش خودش را حفظ کند و بعد دلایل این پرخاشگری را با توجه به مطلب ذکر شده، پیدا کند. اگر قرار است برای حل این مشکل به نتیجه برسید باید با خودتان صادق باشید. ممکن است بعد از بررسی به این نتیجه برسید که صحبت یا اعمال خودتان هم در پرخاشگری طرف مقابل بی تاثیر نبوده است. اگر مشکل از شما بود، با تغییر دادن رفتارهای تان می توانید وضعیت را کنترل کنید و حتی تغییر بدهید و دلایل پرخاشگری طرف مقابلتان را حذف کنید تا دیگر پرخاشگری اتفاق نیفتد.

با فرد پرخاشگر صحبت کنید
اگر دلیل پرخاشگری همسرتان مربوط به شخصیت اش باشد باید در یک فضای آرام با هم از تاثیرات این بد دهانی بر زندگی تان صحبت کنید. گاهی این صحبت ها می تواند فرد پرخاشگر را قانع کند که این بد دهانی در رابطه تان مشکل ایجاد می کند و باید به آن رسیدگی شود. البته به هیچ وجه فراموش نکنید که همه این راه حل ها، زمانی نتیجه بخش است که فرد پرخاشگر را متهم به پرخاشگری نکنید.

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید