قرآن ناطق(عج)

256 - علائم هشدار دهنده در روابط زناشویی

نویسنده : زهرا رستگار

علائم هشدار دهنده در روابط زناشویی چهار سوار سرنوشت چه هستند ؟ این چهار سوار سرنوشت چگونه می توانند روابط زناشویی را تضعیف و از بین ببرند ؟ آیا می توان از سوار شدن این چهار سوار سرنوشت بر زندگی مشترکمان جلوگیری کنیم ؟چگونه می توانیم زندگی مشترک موفقی داشته باشیم ؟ علائم هشدار دهنده […]

علائم هشدار دهنده در روابط زناشویی

چهار سوار سرنوشت چه هستند ؟ این چهار سوار سرنوشت چگونه می توانند روابط زناشویی را تضعیف و از بین ببرند ؟ آیا می توان از سوار شدن این چهار سوار سرنوشت بر زندگی مشترکمان جلوگیری کنیم ؟چگونه می توانیم زندگی مشترک موفقی داشته باشیم ؟ علائم هشدار دهنده در روابط زناشویی چه هستند ؟

پیش بینی هیجانات و واکنش های مشکل ساز زن و شوهرها ، نقش مهمی در اصلاح زندگی زناشویی آنها دارد . زندگی زناشو یی را می توان به قلب تشبیه کرد اولین گام برای پیشگیری از حمله قلبی تعیین عواملی است که باعث حمله قلبی می شود . وقتی متوجه می شوید که فردی در ناحیه سینه درد دارد ، کلسترول خون او بالا است ، یا تصلب شرایین دارد حدس خواهید زد که او بیمار است . به همین شکل می توان مسیر غم انگیز یک ازدواج غمبار را تعیین کرد و اشکال کار زن و شوهرها و دلیل آن را کشف کرد .

اولین مشکلی که زن و شوهرها در هنگام بحران با آن برخورد می کنند ” چهار سوار سرنوشت ” است .دکتر گاتمن این نام را برای چهار شکل فاجعه آمیز تعامل برگزیده که به ارتباط زن و شوهرها لطمه می زنند . این چهار سوار عبارتند از : انتقاد ، سرزنش ، جبهه گیری ، و سکوت .

با افزایش این رفتارها ، میزان احساسات منفی و تنش ها هم افزایش می یابد . تا جایی که زن و شوهر دیگر تلاش یکدیگر را برای صلح و آشتی نمی بینند و هر سواری راه را برای سوار بعدی هموار می سازد .

اولین سوار : انتقاد از همسر

از آن جا که معدود زن و شوهرهایی پیدا می شوند که از هم انتقاد نکنند ، حتی در زندگی زناشویی سالمهم به اولین سوار سرنوشت بر می خوریم . یک دلیل آن هم این است که انتقاد کمتر از شکایت ( که یکی از سالم ترین کارهای زندگی زناشویی است ) تلخ می باشد .

زمانی که فکر می کنید همسرتان توجهی به شکایت های شما نمی کند ، شکایت های خود را جمع می کنید با انباشته شدن شکایتها احتمال پیش کشیده شدن گله های قبلی هم بیشتر می شود تا بالاخره شروع به انتقاد از شخصیت همسرتان می کنید .

شاید ابتدا فرقی بین شکایت و انتقاد نبینید . اما به طور کلی انتقاد یعنی حمله به شخصیت و منش طرف مقابل ، در حالی که شکایت یعنی بازگو کردن این مطلب که شما دوست داشتید همسرتان رفتار دیگری انجام می داد . به عبارت دیگر شکایت با کلمه” من” و انتقاد با کلمه “تو” شروع می شود .

دومین سوار : سرزنش و بی احترامی به همسر

در سرزنش و بی احترامی ، یکی از طرفین می خواهد احساسات دیگری را جریحه دار کند و با او از لحاظ روانی بد رفتاری کند . شما در هنگام سرزنش ، باکلمات و بدن خود قلب همسرتان را نشانه می روید . نیروی محرکه سرزنش های شما افکارمنفی شما است . افکاری مثل : او آدم احمقی ، نفرت انگیز ، بی لیاقت و ابله ای است .

تشخیص این که چه وقت یکدیگر را سرزنش می کنید آسان است . برخی از علائم سرزنش عبارتند از :

۱) فحاشی و جریحه دار کردن احساسات دیگری

۲) شوخی های خصمانه

۳) مسخره کردن

۴) استفاده از زبان بدن : در این حالت که یکی از ظریف ترین سرزنش هاست ، سرزنش از طریق تغییرات ظریف چهره ابراز می شود . این علائم عبارتند از : پوزخند زدن ، برگرداندن نگاه و…….

خلاصه این که بهترین راه خنثی کردن سرزنش ها این است که سعی نکنید از طریق جر و بحث با همسرتان به او ثابت کنید که از لحاظ اخلاقی از او برترید . البته اگر شکایت های شما دقیق باشند ( و به شخصیت او حمله نکنید ) و به اندازه کافی از همسرتان تقدیر کنید _ یعنی عملی مخالف سرزنش را انجام دهید _ رابطه شما بهبود خواهد یافت.

سومین سوار : جبهه گیری در مقابل همسر

اگر در معرض بمباران های دیگری قرار بگیرید طبیعتآ از خودتان دفاع خواهید کرد . در واقع علت اصلی خطرناک بودن این حالت شما آن است که دفاع کردن در واقع واکنشی طبیعی در برابر احساس خطر است _ یعنی” قربانی” ، دفاع را حق خود می داند .

ولی صحبت ها و نگرش های چنین افرادی موجب تشدید اختلافات می شوند . وقتی دفاع می کنید ( حتی اگر به نظر شما دفاع هایتان کا ملآ درست باشد ) فقط مشکلات زناشویی شما را افزایش می دهد . گاهی وقتی همسرمان با ما ارتباط برقرار می کند از شدت جبهه گیری مان بی خبریم . با شناخت علائم جبهه گیری ، می توانید به ماهیت و زمان وقوع آن پی ببرید. این علائم عبارتند از:

  • شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت
  • بهانه آوردن
  • مبادله شکایت
  • بله_ اما گویی : جملات بله_ اما با موافقت شروع و به مخالفت ختم می شود.
  • تکرار حرف هایتان

اولین گام برای شکستن جبهه گیری ، این است که صحبت های همسرتان را حمله تلقی نکنید.بلکه آنها را نظراتی محکم و موکد بدانید . سعی کنید همسرتان را درک ، و با او همدلی کنید البته در هنگام حمله ، چنین کاری دشوار است اما غیر ممکن نیست . البته این گونه تغییرات یک شبه اتفاق نمی افتد . همسری که به دفاع های شما عادت کرده ، ابتدا از رفتارتان متعجب خواهد شد و آن را باور نخواهد کرد .او ممکن است برای امتحان شما شکایت هایش را تشدید کند اما اگر مدتی غیر دفاعی رفتار کنید بالاخره برخورد جدید شما را باور خواهد کرد .

چهارمین سوار : سکوت در مقابل همسر

دیوار سنگی سکوت معمولآ در بحث های دو نفره تشکیل می شود . سکوت کننده ، مثل یک دیوار ، ساکت و خاموش یک جا می نشیند . معمولآ فردی که به صحبت های طرف مقابل گوش می دهد به صحبت های او واکنش نشان می دهد ، به او نگاه می کند و صدا هایی مثل “آها”یا” اوهوم” را به کا می برد و به طرف مقابل می فهماند که به صحبت هایش گوش می دهد .

اما سکوت کننده چنین کاری نمی کند و مثل یک دیوار خاموش و ساکت می ماند . این افراد رفتارشان را این طور توجیه می کنند که می خواهند ” خونسردی ” خود را حفظ کنند تا اوضاع بدتر نشود و ظاهرآ نمی دانند که سکوت ، عملی قهرآلود است . سکوت کننده یک چیز را به همسرش می گوید : من از تعامل با تو فرار می کنم و رغبتی به تعامل با تو ندارم . اگر طرفین هنگام اختلاف نظر ، از تعامل فرار کنند اصلاح زندگی آنها دشوار خواهد بود .

ظهور چهارمین سوار سرنوشت الزامآ به معنای پایان یافتن رابطه نیست . اما اگر رابطه شما چنین وضعی پیدا کرده باشد سر و صداهایتان بیشتر خواهد شد و حتی در معرض خطر جدایی قرار خواهید گرفت .

یادتان باشد که هر کسی ممکن است در هنگام جر و بحث سکوت کند . نکته مهم ، عادت کردن به سکوت است .

 

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید