قرآن ناطق(عج)

67 - فلسطین – تسلیح کرانه باختری

نویسنده : مهندس حسین رأفتی

«باریکه ی غزه» ، در جنوب غربی سرزمین اشغالی (فلسطین) قرار دارد. این باریکه دقیقاً 41 کیلومتر طول دارد و عرض آن نیز بین 6 تا 12 کیلومتر تغییر می کند. کرانه ی باختری در شمال منطقه ی امنیتی اسرائیل (تأسیسات اتمی دیمونا) و در جنوب و شرق منطقه ی سیاسی رژیم صهیونیستی (یعنی حیفا و تل آویو) قرار دارد .

‏ بررسی موقعیت نوارغزه :

 

منطقه ی غزه که از آن با عنوان «نوار غزه» یا «باریکه ی غزه» یاد می شود، در جنوب غربی سرزمین اشغالی (فلسطین) قرار دارد. این باریکه دقیقاً ۴۱ کیلومتر طول دارد و عرض آن نیز بین ۶ تا ۱۲ کیلومتر تغییر می کند. کل مساحت این منطقه ۳۶۰ کیلومتر مربع است و حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر جمعیت دارد که یکی از پُرتراکم ترین مناطق دنیاست. از شمال به شهرک صهیونیست نشین «عسقلان» منتهی می شود، از شرق به استان «بئر شبع» فلسطین اشغالی و از جنوب نیز به کشور مصر می رسد. در سمت غرب نیز دریای مدیترانه قرار گرفته است. در منطقه ی غزه، پنج شهر به ترتیب از شمال، جبالیا، غزه، دیرالبلح، خان یونس و رفح وجود دارد که بزرگ ترین آن ها شهر غزه است.

3451qg6

کنترل نوار غزه از سال ۲۰۰۷ پس از اختلاف و درگیری با جنبش فتح، به دست حماس افتاد و جنبش فتح در حال حاضر صرفاً بر کرانه ی باختری تسلط دارد. غزه در حال حاضر محل تجمع گروه هایی است که به مقاومت و ایستادگی در برابر رژیم صهیونیستی اعتقاد دارند. نزدیک ترین شهرک های صهیونیستی به غزه به ترتیب «سدیروت» ۱۰ کیلومتر، «عسقلان» ۲۱ کیلومتر، «اشدود» ۳۸ کیلومتر، «بئر شبع» ۴۲ کیلومتر است که بیشترین تعداد موشک های مقاومت نیز به این شهرها اصابت می کند.

 

شهر تل آویو پایتخت رژیم صهیونیستی در ۷۰ کیلومتری غزه است و بارها مورد اصابت موشک های مقاومت قرار گرفته است و دورترین شهر نسبت به غزه نیز شهر بزرگ و مهم «حیفا» در شمال سرزمین اشغالی و در ۱۵۵ کیلومتری غزه است. موشک های مقاومت توانسته تا قدس غربی در ۷۷ کیلومتری، بیت شمیس در ۵۷ کیلومتری، گوش دان در ۶۷ کیلومتری، رعناتا در ۸۵ کیلومتری، کفار سابا در ۸۵ کیلومتری و زخرون یعکوف در ۱۲۶ کیلومتری نوار غزه را مورد هدف قرار دهد.

 

این شرایط در حالی است که نوار غزه از سال ۲۰۰۷ و در پی پیروزی حماس در انتخابات بر جنبش فتح، از سوی اسرائیل تحت شدیدترین محاصره ها قرار دارد. مردم این منطقه برای ارتباط با دنیای خارج، تنها از طریق حفر تونل های زیرزمینی اقدام می کنند. وضعیت انسانی در این منطقه بسیار اسفبار است و دارو و غذا به شدت کمیاب است و برق جز چند ساعت در روز وجود ندارد.

gaze4

کرانه ی باختری

 

‏ کرانه ی باختری در مقایسه با نوار غزه، از لحاظ جغرافیایی و جمعیتی و برخی دیگر از جنبه ها، برتری محسوسی دارد.

– مساحت غزه ۶ درصد از مساحت کل فلسطین است و مساحت کرانه باختری و قدس شرقی ۱۶ درصد از فلسطین است و از نظر جمعیتی نیز جمعیت غزه حدود یک میلیون و هشتصد هزار نفر و جمعیت کرانه حدود دو میلیون و چهارصد هزار نفر است و از این رو، اگر انتفاضه ی سوم شکل بگیرد، این دو مجموعه ی جمعیتی به هم می پیوندند و کاری که از جمعیت کرانه برمی آید، فراتر از توانایی غزه است.

 

– برخلاف غزه که منطقه ای بسته است و اطراف آن را عمدتاً رژیم صهیونیستی در اختیار دارد و کمی از مرزهای آن (۳۸ کیلومتر) با مصر مرتبط است، منطقه ی کرانه به مناطق حساس وصل است و دارای موقعیت استراتژیک است. از یک سو مهم ترین مکان های مقدس فلسطین در کرانه و قدس شرقی قرار دارند که ازجمله باید به مسجدالاقصی، مسجد الخلیل و قبه الصخره اشاره کرد. این مکان ها برای همه ی ادیان ابراهیمی شامل اسلام، مسیحیت و یهود، محترم و حساس هستند. از سوی دیگر، کرانه ی باختری به دو منطقه ی امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی مرتبط است. کرانه ی باختری در شمال منطقه ی امنیتی اسرائیل (تأسیسات اتمی دیمونا) و در جنوب و شرق منطقه ی سیاسی رژیم صهیونیستی (یعنی حیفا و تل آویو) قرار دارد و هرگونه تغییر هویتی در کرانه، دو منطقه ی امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی را از هم خواهد گسست. برای یک لحظه تصور کنید که کرانه ی باختری نیز به موشک های مقاومت مجهز شود، آن گاه ادامه ی فعالیت منطقه ی امنیتی این رژیم و تأسیسات اتمی آن ناممکن می شود و از آنجا که قوه ی نظامی و امنیتی تنها ابزار بقای رژیم غاصب است، پرواضح است که از کار افتادن تأسیسات جنوب کرانه و آنچه در استان بئرالسبع قرار دارد، امکان حیات سیاسی را در پایتخت نیز از رژیم صهیونیستی سلب می کند. از اینجا می توان فهمید که منطقه ی کرانه باختری از چه حساسیتی نزد رژیم تل آویو و حامیان غربی آن برخوردار است.

غزه-نقشه

تأثیرات تسلیح کرانه باختری در دو بعد داخلی و خارجی

 

کرانه باختری به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و پتانسیل های جمعیتی بالای خود در صورت تسلیح می تواند بسیاری از معادلات در عرصه نبرد را بر هم بزند. بیشترین تأثیر مسلح شدن مردم این منطقه در بعد روانی دارای اهمیت است که می تواند وحشت را در اردوگاه مقابل به همراه داشته باشد و نیروهای مقاومت را امیدوار به ادامه مقاومت کند. در زیر به چند نمونه از تأثیرات و دلایل اهمیت مسلح شدن مردم کرانه باختری اشاره می شود:

 

۱- یکی از مهم ترین و در عین حال سریع ترین تأثیرات تسلیح مردم کرانه باختری به صورت مستقیم به حضور جمعیت نیم میلیونی صهیونیست ها در این منطقه باز می گردد. در ۱۲۰ شهرک غیر قانونی که از سال ۱۹۶۷ در کرانه باختری و شرق بیت المقدس ساخته شده است، حداقل ۵۰۰ هزار صهیونیست زندگی می کنند. در صورتی که سلاح به دست نیروهای مقاومت در این منطقه برسد، این جمعیت بزرگ صهیونیستی به صورت «هدفی قابل دسترس» در خواهند آمد. رژیم صهیونیستی در حالی پروژه های اشغالگرانه شهرک سازی خود در کرانه باختری را تسریع بخشیده که هیچ وقت فکر نمی کرد روزی فرا برسد که جمعیت های ساکن در این شهرک، خود به عنوان معضلی امنیتی برای این رژیم درآید.

 

۲- تسلیح مردم کرانه باختری می تواند تهدیدی برای تأسیسات نظامی و امنیتی اسرائیل نیز به شمار رود. مهم ترین هدف در این مورد، تأسیسات هسته ای دیمونا است که در جنوب سرزمین های اشغالی قرار دارد. این تأسیسات برای رژیم غاصب اسرائیل بسیار با اهمیت است و با شدیدترین سامانه های دفاعی از آن دفاع می کند. اگر مردم کرانه باختری مسلح شوند، به راحتی می توانند از همجواری برخی شهرهای کرانه باختری با این تأسیسات استفاده کنند و آن را هدف قرار دهند. در سال ۱۳۹۱ یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد ایوب متعلق به حزب الله لبنان) وارد فضای سرزمین های اشغالی شد و با طی مسیری در حدود ۳۰۰ کیلومتر و عبور از روی مهم ترین مراکز نفتی و نظامی رژیم غاصب اسرائیل، طی سه ساعت، خود را به نزدیکی اصلی ترین مرکز تأسیسات هسته ای این رژیم یعنی نیروگاه دیمونا در عمق صحرای نقب رساند، اما این نفوذ تا مدت ها از دید رادارهای فوق پیشرفته پنهان بوده و حتی پس از کشف و انهدام نیز تا چند روز، به معمای لاینحل سردمداران این رژیم تبدیل شد. این امر نشان می دهد که سامانه های دفاعی که در اطراف این نیروگاه هسته ای مستقر هستند، چندان پیشرفته نیستند و در صورت شلیک از فاصله نزدیک می توان ضربه ای بزرگ و جبران ناپذیر بر رژیم صهیونیستی وارد کرد.

 

۱ دیدگاه ارسال شده است

  • فاطمه 18 دسامبر 2016

    بسیار وبسایت خوبی دارید.ممنون

  • نظر خود را با ما در میان بگذارید