قرآن ناطق(عج)

4 - مسیر هسته ای ایران – ۴ (مذاکرات هسته ای ، چرا ؟ )

نویسنده : مهندس حسین رأفتی

مذاکرات هسته ای ، چرا ؟ و با چه نتایجی ؟ شايد مطابق نقشه راهى كه چندين بار توصيف كردم ، مصلحت فعلا همين باشد كه مردم ، با دید عدم توفیق و حتی باخت ، به مذاکرات نگاه كنند.

مسیر هسته ای ایران ( قسمت چهارم )

مذاکره چرا ؟  ۱۴/۰۹/۱۳۹۳

ضمن تشکر از توجه شما و مطالعه مباحث عرض میکنم :

شاید مطابق نقشه راهى که چندین بار توصیف کردم ، مصلحت فعلا همین باشد که مردم مشابه شما با دید عدم توفیق و حتی باخت ، به مسائل نگاه کنند. و من یک سال اخیر در خود سانسورى جدى بودم که نباید اسرار و نقشه ها را لو داد.

در شروع بحث هم عرض کردم که امید وارم با پیش رفتن مذاکرات و شفاف شدن قدرت هاى طرفین ، و تمدید شدن شرایط مذاکره ، بتوان دستاوردهاى بزرگ بین المللى مان را مطرح بکنیم و مشکلى ایجاد نشود.

بحث ها را هم متعدد کردم و اول از همه عناوین شانزده بحث را بصورت سوال عرض کردم. در هر بحث ، دوستان میتوانند راجع به همان مطلب یا بحث هاى قبلى ، نقد و اصلاحى یا تکمیلى ارائه دهند.

سختى کار این است که از نگاهى که یک سال تمام  ماجرا را دنبال کرده اید ، خود را آزاد کنید و سپس بحث ها را دوباره از اول بخوانید و نقد کنید.

اما مذاکره هسته ای چرا ؟ و چه نتایجى داشته است ؟

دربحث چهار هسته ای ، اصلى ترین چالشى که نظام سلطه علیه کشور و ملت ما ایجاد کرده بود ، را تشریح کردم. ورطه عجیبى است. جز با به هم زدن معادلات ( مانند پذیرش قطعنامه ۵٩٨ ) ، امکان نجات کشور وجود نداشت. گاهى اگر تکنیک برخورد را عوض نکنید ، کاملا در طرح دشمن قرار گرفته و هر چه بیشتر تلاش میکنید ، دشمن به اهدافش بیشتر نائل میشود.

مشکل اصلى ما این بود که روز به روز ، بر یک سوء تفاهم میان ما و ” مردم ” دنیا افزوده میشد. ما به دنبال حق خود بودیم و آنها با پشتوانه قطعنامه هاى قطعى و الزام آور شوراى امنیت سازمان ملل ، نماینده ، براى چارچوب تفاهم بودند.

آنها به مردم دنیا مدام تلقین کردند ، که چون  ایران به غنى سازى هـیچ گونه نیازى ندارد ، پس دنبال سلاح ها وبمب هاى اتمى است. شعار” ایران هسته اى ” ما نیز متاسفانه ترجمه بین الملل آن را ندانسته و بکار میبردیم.

کشورهاى داراى تکنولوژى هسته اى و امکانات غنى سازى و نیروگاه هسته اى و .. که سلاحهاى هسته اى ندارند ، را کشورهاى” غیر هسته اى ” مینامند!! و کشور هسته اى ، یعنى کشورى که این سلاحها را در اختیار دارد.

نام این وضعیت را ، تهاجم فرهنگى شدید علیه ما در بین ” مردم ” دنیا نامیدم. مشاهده میکنید که متاسفانه حتى شعار و دیالوگ ما و دوستان یا مدافعان خارجى ما ، برعکس نمود داشته و تبلیغ میشده. تا چه برسد به استدلالات همراه با فریب و دروغ آنها.

مثلا برخى مدافعان میگفتند ، اسراییل چند عدد سلاح اتمى و … دارد. این دفاع چه چیزى براى مردم دنیا و منطقه تداعى میکند ؟ یعنى ایران در نقطه مقابل به دنبال چیست ؟

این پشتوانه ذهنیت مردم دنیا ، صدها برابر بالاتر از شوراى امنیت و قطعنامه هایش کار میکند. قطعنامه ها ، پیش نیاز این کیش و مات شدن فرهنگى بود.

یک ماجراى دردناک تر. در این اوج بازى فرهنگى بین الملل علیه ما ، مذاکره کنندگان ایران ، به قرار امانت جلسات پایبند بودند. و عملا طبق قرار، مسائل در دیپلماسى عمومى داخلى و مهمتر بین الملل مطرح نمیشد.

ولى از آن طرف رسانه هاى گسترده در سراسر دنیا ، با توجه به اینکه ایران روز به روز به گستردگى کمى برنامه ها ادامه میداد ( تعداد سانتریفیوژها ، و میزان اورانیوم غنى شده ، آمارى هستند که مدام مطرح میشوند ) ، به نتیجه نرسیدن مذاکرات و عدم تفاهم را مساوى با وقت کشى ایران ، براى هسته اى شدن معرفى میکنند.

 

در بحث سوم ، عواقب پیگیرى و تداوم کارهایى که جزء اهداف و نقشه راه هسته اى ما نیستند ، را بیان کردیم.

در بحث پنجم ، افزایش کمى وکیفى تحریم ها بررسى شد.

در بحث شش و هشت ، اثبات برد خالص ایران در برنامه هاى هسته اى ، بدون امتیاز دادن ارائه شد.

بحث هفتم ، مسائل اقتصادى مد نظر شما مطرح شده است.

که این مباحث هر کدام به گونه اى ، پاسخ چرایى مذاکرات است.

 

ذیلا دو بخش کوتاه از سخنان اخیر دو شخصیت آمریکایى ، تقدیم میکنم :

«جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و یکی از اعضای اندیشکده «امریکن اینترپرایز» در مقاله ای در روزنامه آمریکایی «واشنگتن تایمز» به بحث تمدید مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) پرداخت و نوشت در حالیکه آینده برنامه هسته ای ایران محور مذاکرات فشرده وین بوده است، پیامدهای چشمگیر دیگری در خصوص تمدید مهلت مذاکرات هسته ای با ایران وجود دارد.

وی سپس مدعی شد که به واسطه امتیازات زیادی که «باراک اوباما» در مذاکرات هسته ای واگذار کرده است، ایران دستاوردهای چشمگیری به دست آورده است و به ویژه آنکه مشروعیت بین المللی دولت و فعالیت های گسترده هسته ای ایران تقویت شده است.

سناتور رابرت منندز ، رییس کمیته روابط خارجى سناى آمریکا ، ضمن اعلام روند نادرست ! مذاکرات ۵+١ با ایران ، و ابراز نگرانى گفت : بعد از سالها مذاکره ، ما و اروپا به موضعى رسیده ایم ، که ایرانیها در مذاکرات دنبال میکردند.

در ابتداى مذاکرات ، هدف ، برچیدن رآکتورهاى ایران بود. اما اکنون این هدف تغییر کرده. به ما گفته شد که هیچ حقى براى غنى سازى وجود ندارد، و حالا کار به جایى رسیده ، که مسئله این است که چه مقدار غنى سازى میتواند صورت گیرد.

ما در مورد توان موشکى ایران هم هیچ حرفى به میان نیاورده ایم !

( نکته : اینها همه در حالى است که مطابق قطعنامه هاى الزام آور شوراى امنیت سازمان ملل ، ایران ملزم به جمع آورى کلیه تجهیزات غنى سازى است. )

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید