قرآن ناطق(عج)

160 - مراقبنهاى جنسى نوجوان و جوان

نویسنده : زهرا رستگار

مراقبنهاى جنسى نوجوان و جوان   یکى از مشکلات پیش روى نوجوانان و جوانان که از موقع بلوغ آغاز مى شود، خروج مایعاتى از آن ها، زود انزالى و زود تحریکى و احتلام هاى شبانه است. برخى از آن ها نمى دانند که در برخى از موقعیت ها که قرار مى گیرند چرا این حالت […]

مراقبنهاى جنسى نوجوان و جوان

 

یکى از مشکلات پیش روى نوجوانان و جوانان که از موقع بلوغ آغاز مى شود، خروج مایعاتى از آن ها، زود انزالى و زود تحریکى و احتلام هاى شبانه است. برخى از آن ها نمى دانند که در برخى از موقعیت ها که قرار مى گیرند چرا این حالت ها بر آن ها دست مى دهد و یا چرا وقتى که خوابیده اند، حالت خاصى به آن ها دست مى دهد و بى اختیار لباس خود را خیس مى کنند.

بیشتر این مشکلات براى پسران رخ مى دهد، اما باید دانست که در برخى مواقع، افزایش هیجانات جنسى حتى مى تواند، براى دختران نیز سبب رؤیاهاى شهوانى و احتلام گردد و از رحم و مهبل آن ها، در نتیجه انقباض دودى شکل دستگاه عضلانى ترشحات عضلانى خارج شود.[۱]

احتلام (جنابت در خواب)

احتلام عبارت است از: دست دادن حالت خاصى به انسان و انزال (خروج منى) از او، در حالت خواب که غالباً با یک لذت جنسى همراه است؛ چه براى دیدن خواب هاى آشفته و جنسى باشد و چه به خودى خود آمده باشد، که معمولاً بدن بعد از این اتفاقات حالت سستى پیدا مى کند.

نکات قابل توجه

اول: یکى از معیارهاى شروع دوره بلوغ از نظر شرعى احتلام شبانه است در توضیح المسائل، مراجع براى بلوغ چندین نشانه ذکر شده است از جمله:

۱ـ بیرون آمدن منى

۲ـ روئیدن موى خشن بالاى عورت و پایین شکم

۳ـ کامل شدن ۱۵ سال قمرى در پسران، و براى این که بلوغ تحقق پیدا کند، ظاهر شدن هر سه علامت ضرورت ندارد بلکه با پایدار شدن یکى از آن ها حاصل مى شود پس اگر جوانى از خود منى ببیند، هر چند به سن بلوغ (۱۵ سال قمرى) نرسیده باشد، بالغ است و باید به تکالیف شرعى عمل نماید.[۲]

دوم: کسى که مى داند منى از او خارج شده یا مى داند آنچه بیرون آمده منى مى باشد جنب است و باید غسل کند چه در خواب باشد چه بیدارى.

سوم: نشانه هاى منى سه قسم است. ۱ـ با شهوت بیرون آید. ۲ـ با فشار جستن بیرون آید. ۳ـ بعد از بیرون آمدن بدن سست شود.[۳]

چهارم: فرق منى و رطوبت هاى دیگر بدن: منى مانند سفیده تخم مرغ با رنگى مایل به زیتونى با حالتى چسبنده و خروج از نظر بو مانند خمیر ترشیده و گندیده مى باشد. چنانکه اشاره شد، موقعى که منى خارج مى شود، بدون اختیار جستن مى کند، مگر این که شخصى مریض باشد و بعد از آن بدن سست مى شود. ولى رطوبت هایى که گاه و بى گاه خیلى کم و بدون اختیار، در حال بیدارى، حرف زدن، مشاهده مناظر و غیره خارج مى گردند، اگر شرایط و خصوصیات منى را نداشته باشند، پاک است، و غسل هم ندارد؛ که به نام هاى «وزى»، «مذى» و «ودى» در رساله ها و کتاب هاى فقهى، توضیح داده شده اند.[۴]

پنجم: احتلام شبانه یک فرآیند فیزیولوژیکى است که نشانه سلامت و بلوغ است. با ورود به دنیاى جدید رشد نوجوانان متوجه احتلام شبانه خود مى شوند و این بخاطر این است که غده هیپوفیز با ترشح هورمون هاى جنسى این غده را از خواب بیدار مى کند و به کار وا مى دارد. فاصله احتلام ها در نوجوانان بالغ در حالت طبیعى هر یکى دو هفته یک بار (۱۲ـ ۱۰ روز) است.[۵] ولى مزاج ها، مناطق، نوع غذاها، مجالست هاى مختلف، شنیدن ها، لمس کردن ها و …. در تسریع و یا تأخیر این امر مؤثر است. پس نوجوان و جوان در اثر بروز این حالت طبیعى نباید دچار اضطراب و احساس گناه شود، بلکه به وظیفه خود عمل نماید.

ششم: احتلام هاى پیایى و مکرر اگر به مدت طولانى به فاصله هر روز یک بار باشد آژیر خطر و ناراحتى جدى است.[۶] گاهى علت آن جنبه پاتالوژیک (آسیب شناختى) و بیمارى دارد که فرد باید به پزشک مراجعه کند.

هفتم: هر چند احتلام یک حالت طبیعى است اما کیفیت آن فرق دارد. فردى که در احتلام او شهوتش به فرد یا افراد معینى انعکاس مى یابد، باید در روابط روزانه خود تجدید نظر کند. نوع نگاه ها، صحبت کردن ها، لمس کردن هاى خود را کنترل کند. اسلام براى این که ما را از انحرافات جنسى حفظ کند، درمورد نگاه ها و کارهایى که در آن لذت غیر مشروع است، توصیه هایى فرموده است که رعایت این دستورات، سلامت روحى، روانى و بدنى را تضمین مى کند.

هشتم: چنان که اشاره کردیم احتلام هاى مکرر و پیاپى نشان از بیمارى هاى جسمى و فیزیولوژیکى و روحى، روانى دارد. کسى که نگاه خود را کنترل نمى کند، در روابط محرم و نامحرمى که در چهار چوب شرع بیان شده است حرکت نمى کند، با جنس مخالف شوخى هاى رکیک مى کند، فیلم هاى مبتذل سکسى و نیمه سکسى تماشا مى کند، رمان هاى عشقى و جنسى مى خواند، پاى صحبت هاى دوستان ناباب مى نشیند، جک هاى سکسى و …. گفت و شنود مى کند و در یک کلام مهار تفکر، نگاه رفتار، شنیدن ها و لمس کردن هایش را از دست داده است. دچار احتلام هاى پیاپى مى شود.

راه هاى جلوگیرى از تحریک، گتاه و شهوت افراطى در خواب (احتلام مکرر):

۱ـ از پوشیدن لباس هاى تنگ و چسبیده به بدن و نیز لباسهاى پلاستیکى اجتناب کنید.

۲ـ در انتخاب رختخواب دقت کنید که نباید بیش از حد نرم و لطیف باشد.

۳ـ از فکر کردن و تصور و تخیل جنس مخالف و مسائل جنسى خوددارى کنید.

۴ـ از نگاه کردن به تصاویر و فیلم هاى تحریک کننده و لباس جنس مخالف جداً پرهیز شود.

۵ـ خوردن غذاهاى محرک و داراى کالرى زیاد مانند خرما، پیاز، فلفل و …. را به حداقل برسانید.[۷]

۶ـ براى تعدیل نیروى جنسى و مصرف انرژى هاى اضافى خود حتماً ورزش و تحرک جسمانى و کار فیزیکى و بدنى را در زندگى روزمره خود لحاظ کنید.

۷ـ از سخن گفتن، نگاه و شوخى کردن با افرادى که متوجه مى شوید قصد لذت در آن است خوددارى کنید.

۸ـ قبل از خواب وضو بگیرید و برخى از دعاها یا ذکرها را بگویید.

۹ـ این دعا را بخوانید: اللهّمً اِنّى اَعُوذُ بکَ منَ الأحتلام و مِن سُوءِ الأحلامِ و مِن اَن یتلاعَبَ بِى الشیطانُ فى الیقَظَهِ و المنامِ؛[۸] یعنى خدایا از احتلام، از خواب هاى بد و شهوت انگیز و از این که شیطان در خواب و بیدارى مرا به بازى هاى گناه آلود بگیرد به تو پناه مى برم.

راه هاى پیشگیرى و درمان زود تحریکى و انزال بى اختیار:

بدین منظور علاوه بر استفاده از راه کارهاى پیشنهادى مذکور، به نکات زیر توجه کنید:

۱ـ وضع رژیم غذایى خود را منظم کنید به اندازه اى غذا بخورید که نیاز دارید، چون پرخورى باعث زیاد شدن قواى شهوانى مى شود.

۲ـ هر از چند گاهى با آب سرد استحمام کنید و سعى کنید همیشه هنگام شست و شوى آلت جنسى از آب سرد استفاده کنید.

۳ـ سعى کنید با برنامه ریزى منظم از بیکارى به خصوص بیکارى ذهن جلوگیرى کنید، چون ذهن شخص بیکار، اسیر هر فکرى مى شود. در زمان هاى بیکارى حلّ جدول، مطالعه و کارهاى فکرى بسیار مفید است.

۴ـ سعى کنید با جدّیت در نماز و سایر عبادات و شرکت در مراسم مذهبى، نیروى ایمان و تقوا را در خود تقویت کنید.

۵ـ از نگاه هاى آلوده و چشم چرانى و خلوت کردن با جنس مخالف جداً پرهیز کنید.

۶ـ از شوخى هاى جنسى و بدنى خوددارى کنید.

۷ـ روزه مستحبى بگیرید.

۸ـ در انتخاب دوست صالح جدیت به خرج دهید.

۹ـ اینکه اضطراب و نگرانى و یا تشویش نسبت به ترس از زود انزالى خودش عامل به وجود آمدن انزال زودرس است پس توجه کنیم که خیلى خودمان را به خاطر این مشکل مضطرب و نگران نکنیم.

۱۰ـ داشتن تفریحات سالم و استفاده از هواى آزاد، تأثیر بسیار خوبى بر عملکرد بدن در همه زمینه ها و حتى در زمینه امور جنسى دارد. [۹]

نکته پایانى: در صورت شدت این حالت بهتر است به یک متخصص اعصاب و روان و مشاور بالینى مراجعه کنید.

[۱] . ر.ک: کوچتکف ولاپیک، روان شناس و تربیت جنسى کودکان و نوجوانان، ترجمه محمد تقى زاده، تهران: بنیاد، ۱۳۶۹، ص ۲۱۳٫
[۲] . فلاح زاده، محمد حسین، آموزش فقه، دفتر نشر الهادى، ۱۳۷۹، درس ۱۰٫
[۳] . همان درس، ۱۰٫
[۴] . ر.ک: مصطفى زمانى، جوانان چرا؟! قم، نشر پیام اسلام، ۱۳۷۹، صص ۱۳۰ ـ ۱۲۴٫
[۵] . قائمى، على، دنیاى بلوغ، تهران، نشر اسپیر، ص ۲۲۷ با کمى تغییر.
[۶] . همان، ص ۲۲۷٫
[۷] . موسسه پژوهشى فرهنگى اشراق،خود ارضایى یا ارضاى انحرافى جنسى، بابل؟ بعثت ۱۳۷۹، بحث درمان.
[۸] . قمى، شیخ عباس، مفاتیح الجنان.
[۹] .میر احمد هاشمى فرد، مسائل و اختلالات جنسى در زن و مرد، انتشارات چهره، ص ۲۰۲٫

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید