قرآن ناطق(عج)

5 - مسیر هسته ای ایران – ۵ ( تاسیسات فعال)

نویسنده : مهندس حسین رأفتی

٨- در اين يك ساله كداميك از اهداف هسته اى ما متوقف شده است ؟ بهترين بهره بردارى از سايت فردو كدام است ؟ آيا مشابه سايت نطنز ، آبشار سانتريفيوژ باشد ؟

بحث سوال هشتم از موضوع هسته اى تقدیم میگردد : ١٣٩٣/٠٩/١۴

 

٨- در این یک ساله کدامیک از اهداف هسته اى ما متوقف شده است ؟

 

در بحث ششم ، وضعیت صنعت هسته اى کشور در طول مدت مذاکرات بحث شد.

در اینجا با توجه به اهداف هسته اى ، برخى موارد با جزییات بیشتر و دقیقتر ، به همراه تحلیل ، ارائه میگردد.

تهیه و تنظیم این اطلاعات کار آسانى نبود. شاید براى هر یک نکته ،یا یک عبارت ، که خلاصه تقدیم شما میگردد ، یک مقاله کامل را مطالعه کرده ام. و به این شکل علمى و مرتب ، متنى وجود نداشت.

 

تاسیسات اراک :

در هفتاد و پنج کیلومترى شمال غرب اراک و پنج کیلومترى خنداب ، دو مجموعه صنعتى مستقل وجود دارد.

١- کارخانه تولید آب سنگین (D2O)  در مقیاس صنعتى. یک تکنولوژى خاص و پیچیده ، که تماما توسط ایرانى و صد در صد بومى ، طراحى و ساخته شده است.

استفاده آن در سیستم خنک کننده رآکتور اراک ، زیست شناسى ، فیزیک ، پزشکى ، کشاورزى ، تحقیقاتى و صنعتى است. از دیگر تولیدات این کارخانه ، آب سبک (  دوتریوم ) است. که در پیشگیرى و درمان سرطان مورد نیاز میباشد.

٢- رآکتور IR-40 ، یک رآکتور چهل مگا وات قدرت ، تحقیقاتى و نیز براى تولید رادیوایزوترپ ها و مواد رادیواکتیو ضرورى در پزشکى و صنعت میباشد.

یک رآکتور بومى با قدرت کم ، که اگر بتوانیم آن را تست و راه اندازى کنیم ، قادر خواهیم بود در گام هاى بعدى ، رآکتورهاى قدرت ، طراحى و تولید کنیم.

سوخت : اورانیوم طبیعى.

سیستم خنک کننده : آب سنگین.

پسماند : عناصر متعدد و متنوع مهم در صنعت ، من جمله پلوتونیوم ٢٣٩. البته جداسازى و استحصال این عناصر ، نیازمند سرمایه گذارى بسیار زیاد کارخانه و تاسیسات پیچیده و خطرناک ( تشعشعات رادیو اکتیو ) بوده که براى حجم بسیار کم رآکتور اراک ، هرگز توجیه ندارد.

 

نیروگاه بوشهر :  هزار مگا وات قدرت ، سوخت : میله هاى سوخت از اورانیوم پنج در صد ( همین چند روز قبل اولین میله سوخت ایرانى ساخته شد ) ، سیستم خنک کننده : آب ، و مورد استفاده ، تولید برق میباشد. در قرارداد با طرف روسى ، تامین سوخت آن ، تضمین شده است. و پسماند سوخت به روسیه تحویل میشود.

 

 

سایت شهید احمدى روشن ( نطنز ) :

سایت زیر زمینى غنى سازى صنعتى اورانیوم در استان اصفهان.

ظرفیت : چهل و هشت هزار عدد سانتریفیوژ.

حفاظت : ١- به ارتفاع نه متر بتن آرمه با مقاومت بالا.

٢- سیستم هاى ضد هوایى و ضد موشک ( از سالها قبل سیستم هاى تور ام ١  روسى و بالاتر )

٣- بهترین حفاظت از نطنز ، احداث و بهره برداى از فردو است !! تحلیل زیبایى که استراتژیست هاى ایرانى انجام دادند و بسیار هوشمندانه و موفق بود.

وقتى دشمن بداند با نابود کردن سایت نطنز ، تکنولوژى و نیروى انسانى متخصص و تجهیزات تست و کنترل و اندازه گیرى و …. در جاى محفوظ دیگرى ، باقى میمانند ، انگیزه اى براى حمله به نطنز هم نخواهد داشت.

صحت  این استراتژى ، بلافاصله در روز بعد از خبر فردو ، توسط روزنامه عبرى زبان عصر اسراییل ، معاریو maariv، براى ایرانیان تایید و اثبات شد. اولین تحلیل این روزنامه : حمله به نطنز ، غیر ممکن شد !!!

 

 

 

 

سایت شهید علیمحمدى ( فردو ) :

سایت زیرکوه ، با پیچ و خم و تونلهاى متعدد ، براى تکنولوژى ها و تاسیسات ویژه.

ظرفیت : دو هزار و هشتصد عدد سانتریفیوژ.

حفاظت : ١- عمق نود تا صد و ده مترى زیر کوه.

٢- استفاده از پوششهاى بتن هوشمند و فوق مستحکم.

٣- پایگاههاى موشکى ، سیستم هاى ضد موشک ، برج هاى امنیتى و مراکز کنترل.

۴- نا مشخص بودن موقعیت دقیق قسمت هاى حساس و ویژه سایت.

یک استراتژى دیگر پدافند غیر عامل ، پیچ و خم و تعدد تونلها است.

۵- حد اکثر موشک (یا بمب نفوذ کننده ) سنگر شکن موجود ، MOP با چهارده تن وزن میباشد که توسط بمب افکن هاى فوق سنگین و ویژه B2 و B52 قابل حمل است. این تجهیزات براى زمین معمولى ، حداکثر شصت و یک متر عمق نفوذ دارند.

براى عمق صد متر و حفاظت بتن هوشمند ایرانى ، آمریکا باید هزینه هاى میلیاردى دراز مدت در طراحى و ساخت جنگنده و نیز بمب هاى خود انجام دهد !!!! که براى یک سایت کوچک در تمام دنیا ، توجیه ندارد.

 

نکته :

بهترین بهره بردارى از سایت فردو کدام است ؟

آیا مشابه سایت نطنز ، آبشار سانتریفیوژ باشد ؟

از کار انداختن سانتریفیوژها ( که به دقت بسیار بالا براى عملکرد نیاز دارند ) با یک شوک نسبتا کوچک ، میسر است. و نیاز به بمب هاى بتن شکن فوق سنگین ندارد. غیر از آنکه سانتریفیوژها ، قابل تولید و جایگزینى سریع هستند ( به دلیل تنوع و تعدد کارگاهها و پراکندگى وسیع جغرافیایى ، عملا امکان طراحى دشمن براى نابود سازى را نا ممکن میکند ). غیر از آنکه ، حساس ترین تکنولوژى ، تاسیسات و نفرات ما نیز در این پست نیستند.

لذا احتمالا استراتژیست هاى ایرانى ، مسیر مذاکرات را به این سمت خواهند برد که بجاى آبشار غنى سازى بیست در صد فعلى ، فردو ، مقر تحقیق و توسعه آخرین تکنولوژى ها و ریز پروژه هاى حساس و نیروهاى انسانى ویژه آنها ، و تولید و تست نسلهاى جدید و پیشرفته تر سانتریفیوژها باشد. کلى هم سر غربى ها منت بگذاریم ، که غنى سازى بیست در صد ( که نه تنها فعلا به آن نیازى نداریم بلکه در سالهاى آتى ، براحتى در وسعت نطنز ، قابل تولید است ) را در فردو متوقف کردیم !!!( لطفا دقت کنید ). و اسم آن را در محاورات بین الملل بگذاریم ، معامله برد – برد ، تا طرف غربى در داخل کشورش پاسخگو بوده و بالاتر پاسخى به هجمه سنگین قبلى خود علیه ایران داده باشند ، و باز مهمتر جواب کشورهاى عربى متخاصم ، و باز بالاتر ، اربابشان ، صهیونیست ها( صاحبان عمده قدرت و ثروت و رسانه ) را داده باشند!!!

در داخل هم ، احزاب منتقد دولت و نیز نمایندگان مجلس ، مدام از تعطیلى غنى سازى و تعطیلى فردو ، بنالند و اعتراض کنند و ..!!!!

ولى در واقع امر ، ما نه تنها هیچ چیزى از دست نداده ایم ، بلکه همه چیز را در محل ایده ال خود گذاشته ایم. !!

و این یعنى تمام ” برد ” براى حق.

تحلیل :

– آمریکا مجبور به مذاکره است. شطرنج قدرت منطقه اى را از ایران باخته است. و نگران تبعات سنگین و لگد، از منطقه بسیار حساس و مهم خاور میانه است. اعترافات بین المللى هم از این واقعیت داریم. براى نمونه بعد از جنگ غزه ،  مقامات ارشد امنیتی و نظامی اسرائیل گفتند: ایران قدرت اول شده است چون توانسته است ما را که قدرت نظامی اول منطقه بودیم تسلیم کند، بدون اینکه با ما وارد جنگ بشود . ابهت اطلاعاتی، امنیتی، فنی و تکنیکال ما را بهم زده است ، بدون اینکه اصلا جنگ مستقیمی داشته باشیم.

اوضاع در عراق ، بحرین ، یمن ، لبنان و از همه مهمتر سوریه ( که تمام کشورهاى غربى و عربى تلاش براى تجزیه آن و سقوط حکومت مرکزى کردند و تنها با حمایت ایران و کمى روسیه ، تماماناکام ماندند) ، نیز موید این معناست.

 

– در قدرت بین الملل نیز ، احساس ترس میکند. زیرا این پرچم ( استقلال و آزادى ) اگر همچنان پا بر جا بماند ، هیچ نقطه از عالم ، دیگر برایشان طعمه و لقمه آسان و گوارا نخواهد بود. از کشورهاى آسیاى جنوب شرقى گرفته تا آفریقا و تا آمریکاى لاتین و تا خود ایالات و مردم آمریکا.

چند روز پیش دیدید در خود آمریکا ، توسط  مردم آمریکا ، در اعتراض به ظلم و تبعیض ، پرچم آمریکا به آتش کشیده شد ؟!!!!!

ولى در واقع امر ، ما نه تنها هیچ چیزى از دست نداده ایم ، بلکه همه چیز را در محل ایده ال خود گذاشته ایم. !!

و این یعنى تمام ” برد ” براى حق.

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید