قرآن ناطق(عج)

9 - مسیر هسته ای ایران – ۹ ( تحریم و اقتصاد مقاومتی )

نویسنده : مهندس حسین رأفتی

١١- اصلاح ساختار اقتصادى كشور ما به سمت اقتصاد مقاومتى ، چگونه كليد واقعى خواهد خورد ؟ با حفظ تحريم هاى موجود يا رفع آن ؟ صدور نفت خام بيشتر كمك ميدهد ؟ ١٣٩٣/٠٩/٢٠ مولفه هاى اصلى اقتصاد مقاومتى از اين قرارند :

بحث ١١ هسته اى.    ١٣٩٣/٠٩/٢٠

١١- اصلاح ساختار اقتصادى کشور ما به سمت اقتصاد مقاومتى ، چگونه کلید واقعى خواهد خورد ؟ با حفظ تحریم هاى موجود یا رفع آن ؟ صدور نفت خام بیشتر کمک میدهد ؟

مولفه هاى اصلى اقتصاد مقاومتى از این قرارند :

تولید رقابتى بیشتر ، صادرات با ارزش افزوده مناسب ، مدیریت واردات به سمت کمک به تکنولوژى و تولید بالاتر و یا حداقل مضر به حال آن نباشد ، رها شدن از خام فروشى ، پرهیز از مصرف گرایى ، اسراف ، تجمل طلبى … ، استقلال غذایى کشور ( امروز على رغم صادرات محصولات باغى و لبنى ، در اقلام اساسى و استراتژیک وارد کننده ایم ) ، واگذارى کارها در سرمایه گذارى و مدیریت به مردم ( مطابق سیاست هاى اصل ۴۴ قانون اساسى ) ، کاهش وابستگى به نفت ، تغییر فرهنگ عمومى به سمت خرید جنس ، کالا و تولید ایرانى.

اصلاح اقتصاد ، به سبک زندگى تک تک مردم ، که در مجموع  فرهنگ یک ملت را تشکیل میدهد ، برمیگردد.

فرهنگ اسلامى ، کار وتلاش زیاد براى تقویت و توانمند سازى کشور و ملت است ، در کنار مصرف هر چه کمتر. و لذت بردن از زندگى انسانى.

آلوده نشدن دل و روح ، و نابود نشدن قلب در تمتعات لجن دنیا.

سختى کار دنیا با یاد رضاى حق ، برایمان شیرین و از هر چیزى لذیذتر باشد.

این ذائقه را ، با لذت هاى فانى خور و خواب و شهوت ، خراب نکنیم.

متدینینى میشناسم که ثروتشان افسانه اى است. شاید هزار نفر حقوق بگیر مستقیم دارند. ولى زندگى شخصى و خانوادگى و معاشرت و لباس و خوراک و مجلس جشن و عزا و مسافرت و تفریح و… همه در حد متعارف و معمول. نه اسراف و تبذیر ، نه فخر و تکبر ، نه سخت گیرى بر خانواده و زیر دست. فقط کار و کار و تولید ثروت براى کشور.

جامعه با کار و تولید ثروت زنده میماند ، نه توقع مصرف ، نه دلالى ، نه بخور و بخواب.

فرهنگ و سبک زندگى ما اسلامى نیست.

بعضا جوان ما هنوز هیچ خدماتى به مردم نداده ، توقع دارد ، خانه و ماشین و همسر و .. در اختیارش باشد.

بعضا دختر جوان ما توقع دارد همه به او خدمات برسانند. و فرهنگ شود که هر چه پرتوقع تر ، با کلاس تر و محترم تر !!

اف بر این مسلمانى و بر این جهان بینى غیر انسانى.

دین ، غیرت است ، همت است ، از خود گذشتگى است ، درد مردم داشتن است ، تلاش براى آبادانى است ، تلاش براى قدرت و قوت دین خداست ، تلاش براى خوشبختى جامعه است.

آینده امت اسلامى ، به روش و سیره قرآنى و فرهنگ شدن آن است.

جهاد اکبر اینجاست.

مصداق ” عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد ” باز در این تحریم دیده میشود. چرا که اصلاح فرهنگ ، از سخت ترین کارهاست. و تا فشار نباشد ، اتفاق نمى افتد.

اصلاح قیمت ارز خارجى به نزدیک به سه برابر ، فشار است ، ولى چگونه ؟

صادرکننده سود میکند و تشویق به تولید بیشتر میشود. وارد کننده باید بیشتر هزینه کند و نیز مصرف کننده با کالاى خارجى گران تر مواجه شود و تشویق به مصرف کمتر و تولید و خرید وطنى شود.

وقتى تکنولوژى ، علم و فن را از ما دریغ کردند ، و ما نیاز و ضرورت دیدیم ، تحت این فشار ، خلاقیت و قدرت فکر ما شکوفا میشود. و بارها و بارها تجربه کرده ایم که توانستیم.

و این راه استقلال است. تکیه بر درون.

برخى سخنان رهبرى را در این زمینه خدمتتان عرض میکنم :

 

واژه ” اقتصاد مقاومتى ” اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید.

 

کاهش وابستگى به نفت یکى دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتى است. این وابستگى، میراث شوم صد ساله‌ى ماست. ما اگر بتوانیم از همین فرصت که امروز وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش کنیم نفت را با فعالیتهاى اقتصادىِ درآمدزاى دیگرى جایگزین کنیم، بزرگترین حرکت مهم را در زمینه‌ى اقتصاد انجام داده‌ایم. امروز صنایع دانش‌بنیان از جمله‌ى کارهائى است که میتواند این خلأ را تا میزان زیادى پر کند. ظرفیتهاى گوناگونى در کشور وجود دارد که میتواند این خلأ را پر کند. همت را بر این بگماریم؛ برویم به سمت این که هرچه ممکن است، وابستگى خودمان را کم کنیم.  (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۹۱/۵/۳)

 

من سال ۸۶ در صحن مطهر على‌بن‌موسى‌الرضا (علیه الصّلاه و السّلام) در سخنرانىِ اول سال گفتم که اینها دارند مسئله‌ى اقتصاد را پیگیرى میکنند؛ بعد هم آدم میتواند فرض کند که این شعارهاى سال حلقه‌هائى بود براى ایجاد یک منظومه‌ى کامل در زمینه‌ى مسائل اقتصاد؛ یعنى اصلاح الگوى مصرف، مسئله‌ى جلوگیرى از اسراف، مسئله‌ى همت مضاعف و کار مضاعف، مسئله‌ى جهاد اقتصادى، و تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه‌ى ایرانى. ما اینها را به عنوان شعارهاى زودگذر مطرح نکردیم؛ اینها چیزهائى است که میتواند حرکت عمومى کشور را در زمینه‌ى اقتصاد ساماندهى کند؛ میتواند ما را پیش ببرد. ما باید دنبال این راه باشیم. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۹۱/۵/۳

 

اقتصاد مقاومتى معنایش این است که ما یک اقتصادى داشته باشیم که هم روند رو به رشد اقتصادى در کشور محفوظ بماند، هم آسیب‌‌پذیرى‌‌اش کاهش پیدا کند. یعنى وضع اقتصادى کشور و نظام اقتصادى جورى باشد که در مقابل ترفندهاى دشمنان که همیشگى و به شکلهاى مختلف خواهد بود، کمتر آسیب ببیند و اختلال پیدا کند. یکى از شرائطش، استفاده از همه‌‌ى ظرفیتهاى دولتى و مردمى است؛ هم از فکرها و اندیشه‌‌ها و راهکارهائى که صاحبنظران میدهند، استفاده کنید، هم از سرمایه‌‌ها استفاده شود. ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیئت دولت، ‌۱۳۹۱/۶/۲ )

 

 

ما چند سال پیش «اقتصاد مقاومتى» را مطرح کردیم. همه‌ى کسانى که ناظر مسائل گوناگون بودند، میتوانستند حدس بزنند که هدف دشمن، فشار اقتصادى بر کشور است. معلوم بود و طراحى‌ها نشان میداد که اینها میخواهند بر روى اقتصاد کشور متمرکز شوند. اقتصاد کشور ما براى آنها نقطه‌ى مهمى است. هدف دشمن این بود که بر روى اقتصاد متمرکز شود، به رشد ملى لطمه بزند، به اشتغال لطمه بزند، طبعاً رفاه ملى دچار اختلال و خطر شود، مردم دچار مشکل شوند، دلزده بشوند، از نظام اسلامى جدا شوند؛ هدف فشار اقتصادى دشمن این است، و این محسوس بود؛ این را انسان میتوانست مشاهده کند. ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۹۱/۵/۳)

 

 

ما امروز در مقابل یک فشار جهانى قرار داریم. دشمنى وجود دارد در دنیا که میخواهد با فشار اقتصادى و با تحریم و با این کارهائى که شماها میدانید، سلطه‌ى اهریمنى خودش را برگرداند به این کشور. هدف این است.

یک کشور به این خوبى، با این همه منابع، منابع طبیعى، با این موقعیت سوق‌الجیشى، با همه‌ى امکانات، زیر نگین یک قدرتى در دنیا بوده؛ یک روز انگلیسها بودند، یک روز آمریکائى‌ها بودند – در واقع نظام سلطه، دستگاه سلطه، امپراتورى سلطه. حالا آمریکا یک گوشه‌اى از این امپراتورى است.

اینها مسلط بودند بر این کشور؛ انقلاب دست اینها را کوتاه کرده. سلطه میخواهد برگردد به این کشور. همه‌ى این تلاشها براى این است. مسئله‌ى انرژى هسته‌اى بهانه است. آن کسانى که خیال میکنند اگر ما مسئله‌ى انرژى هسته‌اى را حل کردیم، مشکلات حل خواهد شد، خطا میکنند. مسئله‌ى انرژى هسته‌اى را مطرح میکنند، مسئله‌ى حقوق بشر را مطرح میکنند، مسائل گوناگون را مطرح میکنند، که اینها بهانه است.

مسئله، مسئله‌ى فشار است، میخواهند یک ملت را به زانو در بیاورند؛ میخواهند انقلاب را زمین بزنند. یکى از کارهاى مهم، همین تحریم اقتصادى است.

میگویند ما طرفمان ملت ایران نیست! دروغ میگویند؛ اصلاً طرف، ملت ایران است. تحریم براى این است که ملت ایران به ستوه بیاید، بگوید آقا ما به خاطر دولت جمهورى اسلامى داریم زیر فشار تحریم قرار میگیریم؛ رابطه‌ى ملت با نظام جمهورى اسلامى قطع بشود. هدف اصلاً این است.

البته ، ملت ما را نمیشناسند؛ مثل همه‌ى موارد دیگر محاسباتشان غلط اندر غلط است. از نظر نظام سلطه، گناه بزرگ ملت ایران این است که خودش را از زیر بار سلطه آزاد کرده. میخواهند مجازات کنند به خاطر این گناه، که چرا خودت را از زیر بار سلطه، اى ملت! آزاد کرده‌اى.  (  ۱۸٫ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از کارآفرینان سراسر کشور،  ۱۳۸۹/۶/۱۶

 

یک واقعیت دیگر هم این است که اگر کشور در مقابل فشارهاى دشمن – از جمله در مقابل همین تحریمها و از این چیزها – مقاومت مدبرانه بکند، نه فقط این حربه کُند خواهد شد، بلکه در آینده هم امکان تکرار چنین چیزهائى دیگر وجود نخواهد داشت؛ چون این یک گذرگاه است، این یک برهه است؛ کشور از این برهه عبور خواهد کرد. این چیزهائى که الان آنها تهدید میکنند، تحریم میکنند، جز آمریکا و جز رژیم صهیونیستى، هیچ کس ذى‌نفع از این تحریمها نیست. دیگران را با زور و با فشار و با رودربایستى و با این چیزها وارد میدان کردند. خب، پیداست که زور و فشار و رودربایستى نمیتواند خیلى ادامه پیدا کند. ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۹۱/۵/۳)

 

 

به مصرف تولیدات داخلى هم اهمیت بدهید. در دستگاه شما، در وزارتخانه‌‌ى شما، اگر کار جدیدى انجام میگیرد، اگر چیز جدیدى خریده میشود، اگر همین اقلام روزمره‌‌اى که مورد نیاز وزارتخانه است، تهیه میشود، سعى کنید همه‌‌اش از داخل باشد؛ اصرار بر این داشته باشید؛ خود این، یک قلم خیلى بزرگى میشود. اصلاً ممنوع کنید و بگوئید هیچ کس حق ندارد در این وزارتخانه جنس خارجى مصرف کند. به نظر من اینها میتواند کمک کند. (  بیانات مقام معظم رهبری در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضاى هیئت دولت، ‌۱۳۹۱/۶/۲ )

 

مسئله‌ى مدیریت مصرف، یکى از ارکان اقتصاد مقاومتى است؛ یعنى مصرف متعادل و پرهیز از اسراف و تبذیر. هم دستگاه‌هاى دولتى، هم دستگاه‌هاى غیر دولتى، هم آحاد مردم و خانواده‌ها باید به این مسئله توجه کنند؛ که این واقعاً جهاد است. امروز پرهیز از اسراف و ملاحظه‌ى تعادل در مصرف، بلاشک در مقابل دشمن یک حرکت جهادى است؛ انسان میتواند ادعا کند که این اجر جهاد فى‌سبیل‌اللّه‌ را دارد.

یک بُعد دیگرِ این مسئله‌ى تعادل در مصرف و مدیریت مصرف این است که ما از تولید داخلى استفاده کنیم؛ این را همه‌ى دستگاه‌هاى دولتى توجه داشته باشند – دستگاه‌هاى حاکمیتى، مربوط به قواى سه‌گانه – سعى کنند هیچ تولید غیر ایرانى را مصرف نکنند؛ همت را بر این بگمارند. آحاد مردم هم مصرف تولید داخلى را بر مصرف کالاهائى با مارکهاى معروف خارجى – که بعضى فقط براى نام و نشان، براى پز دادن، براى خودنمائى کردن، در زمینه‌هاى مختلف دنبال مارکهاى خارجى میروند – ترجیح بدهند. خود مردم راه مصرف کالاهاى خارجى را ببندند.  ( بیانات مقام معظم رهبری در دیدار کارگزاران نظام، ۱۳۹۱/۵/۳)

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید