قرآن ناطق(عج)

206 - معایب ماهواره و عوامل خطر زا

نویسنده : زهرا رستگار

    معایب ماهواره و عوامل خطر زا استفاده از ماهواره، تلفن همراه و دیگر وسایل ارتباط جمعی که امروزه به آسانی در دسترس همگان قرار دارد و نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و روزه به روز بر قابلیت ها، تنوع و اَشکال آن افزوده می شود همانند بسیاری از ابزار زندگی، […]

 

  معایب ماهواره و عوامل خطر زا

استفاده از ماهواره، تلفن همراه و دیگر وسایل ارتباط جمعی که امروزه به آسانی در دسترس همگان قرار دارد و نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد و روزه به روز بر قابلیت ها، تنوع و اَشکال آن افزوده می شود همانند بسیاری از ابزار زندگی، هم استفاده مفید و هم استفاده غیر مفید و مضر دارند. به عبارت دیگر، هم می توان از این گونه وسایل در جهت صحیح آن استفاده نمود و هم می توان با به کارگیری غلط از آنها، آسیب ها و زیان های بسیاری را به پیکره جامعه و خود انسان وارد نمود و در کنار آن زشت ترین رفتارها و حتی بدترین جنایات ها را مرتکب شد.
با وجود اینکه برنامه های ماهواره ای محتوای علمی و آموزنده نیز دارند، ولی امروزه بیشتر نوجوانان و جوانان و حتی بزرگسالان استفاده صحیح از آن نمی کنند. از طرف دیگر، پخش گسترده فیلم های غیر اخلاقی و مبتذل، برنامه هایی با پوشش های زننده همراه تیزر های تبلیغاتی که نمایش بدن های عریان و… از اساس جدانشدنی این گونه برنامه ها هستند به اضافه، تصویرهای مستهجن که به طور اتفاقی بر صفحه تلویزیون نقش می بندد و امکان هرگونه عکس العملی را از ما می گیرد، خطرات اساسی برای فرد و جامعه به دنبال دارد که به جرأت غیرقابل تخمین است بنابراین، بایستی در کنار مزایا و منافع این گونه وسایل ارتباط جمعی به تأثیرات منفی و آسیب ها و مضرات آن نیز توجه داشت و تدابیر لازم جهت پیشگیری از انحرافات اخلاقی و رفتاری کودکان و نوجوانان، اتخاذ کرد.
در گام نخست می توان بسیاری از آسیب های شبکه های ماهواره ای را با کودکان، نوجوانان و جوانان به بحث نشست و آنان را با استدلال و منطق مجاب نمود.
برخی از معایب و اثرات و کارکردهای منفی شبکه های ماهواره ای به شرح زیر است:
۱٫ بدآموزی و تهدید سلامت جسمی، روانی و رفتاری کودکان و نوجوانان.
۲٫ ارائه صحنه های خشونت آمیز و رواج خشونت و پرخاشگری.
۳٫ جریحه دار کردن عواطف کودکان و نوجوانان.
۴٫ بازداشتن کودکان و نوجوانان از کارهای تحصیلی و بیگانه ساختن آنها از پرداختن به مطالعه کتاب های درسی و غیر درسی مفید.
۵٫ ایجاد نیازهای کاذب و تسریع در بلوغ زودرس نوجوانان، ترویج و تشدید انحرافات اخلاقی و نیز اشاعه فحشا و بی بند و باری.
۶٫ بی تفاوت کردن کودکان و نوجوانان نسبت به دردها و رنج های انسانی.
۷٫ رواج رفتارهای ضد اجتماعی و ضد دینی و برانگیختن حالت تهاجمی از طریق مشاهده و یادگیری.
۸٫  معایب ماهواره و عوامل خطر زا کودکان و نوجوانان و شستشوی مغزی آنان.
۹٫ محدود کردن قدرت ابتکار و خلاقیت.
۱۰٫ نادیده گرفتن قید و بندهای اجتماعی از طریق همانند سازی با شخصیت های نمایش هایی که در آنها شیوه های پرخاشگرانه و مهارتهای خلافکاری نشان داده می شود.
۱۱٫ ایجاد درگیری ذهنی در کودکان و نوجوانان به علت تماشای فیلم های ویژه سنین بالاتر و فیلم های غیر اخلاقی.
۱۲٫ ایجاد ترس و کابوس های شبانه برای کودکان و نوجوانان.
۱۳٫ کاهش مدت زمان خوابیدن کودکان و نوجوانان.
۱۴٫ افزایش حالت انفعالی و بی تفاوتی.
۱۵٫ مسخ کودکان و نوجوانان و فرو بردن آنها در دنیای تخیلی و ایجاد فاصله با واقعیت ها.
از طرف دیگر، می توان با استفاده از برخی از راهکارهای زیر آسیب های ماهواره و دیگر وسایل ارتباط جمعی را به حداقل رسانید:
الف) استفاده از ماهواره را در خانه محدود کنید، البته باید در این خصوص خود والدین پیشگام شوند و استفاده از ماهواره را فقط منحصر در برنامه های مفید آن کرده و دستورالعملی برای استفاده صحیح برای همه افراد خانواده تعریف بکنند و به آن مقید باشند.
ب) می توانید استفاده از ماهواره، کامپیوتر، اینترنت و دیگر وسایل ارتباط جمعی را منحصر در اتاق نشیمن که در دید همه افراد خانواده است کنید و به اتاق اختصاصی فرزندان و یا اتاق هایی که امکان دسترسی همگان به آن وجود ندارد منتقل نکنید تا فرصت سوء استفاده های ناپسند از بین برود.
ج) در صورت عادت کودک به استفاده از ماهواره، منع کامل دسترسی به ماهواره، نیاز نیست و توصیه نیز نمی شود. بلکه باید ساختاری ایجاد کرد که در نهایت به کاهش این دسترسی تا مرز اعتدال منجر شود. برای مثال استفاده یک نوجوان از ۳ساعت در روز به یک ساعت کاهش یابد.
د) فهرستی از فعالیت های جایگزین و مفید تهیه کنید و به تناوب استفاده از ماهواره، آن را با دیگر سرگرمی های جذاب جایگزین کنید.
س) بهتر است در ازای کاهش استفاده از ماهواره، برای کودک و نوجوان پاداشی در نظر بگیرید و یا در صورت تخطی جریمه ای در نظر بگیرید و بدین شیوه مجازاتش کنید.
و) استفاده مفرط و پنهانی از ماهواره و دیگر وسایل ارتباط جمعی می تواند پوششی برای مشکلات مختلفی باشد که فرزندتان با آن روبه روست و در این حالت نیاز به درمان هایی خارج از خانه به کمک متخصصین مربوطه و روانشناسان و روانپزشکان احساس می شود در این حالت می توانید از مشاوران مراکز درمانی و خدمات روانشناختی کمک بگیرید.
ی) زمینه های مذهبی و دینی فرزندان تان را بیش از پیش تقویت کنید و با تشویق و ترغیب رفتارهای دینی آنان به آنها معیار بدهید و منتظر باشید که آنها خودشان از برنامه های غیر مفید و ناسالم فاصله بگیرند. توجه داشته باشید که تنها با درونی کردن معیارها می توانید راه درست را در فرزندان تان نهادینه کنید و آنها را بیمه گردانید و گرنه دور از چشم شما و در بیرون و حتی در خانه دوستان و بستگان فرصت های لغزش بسیاری برای آنها ایجاد می شود و اگر این معیارها در آنها درونی نشده باشد به راحتی و با کمال میل در دام های مختلف گرفتار می شوند.
تلفن همراه نیز همانند ماهواره و دیگر وسایل ارتباطی، اگر استفاده صحیح از آن نشود می تواند آسیب های فراوانی را متوجه کودکان و نوجوانان کند. برقراری ارتباطات ناسالم با جنس مخالف، مشاهده تصاویر و فیلم های غیر اخلاقی، دریافت و ارسال بلوتوث های ناجور و… از مضرات آن به شمار می آید بنابراین، ایجاد محدودیت مکانی و زمانی در استفاده از آن، تشریح برخی مضرات آن با توجه به سن کودکان مفید خواهد بود اما به هر حال، منع کامل توصیه نمی شود.

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید