قرآن ناطق(عج)

233 - مهمترین عوامل مؤثر در تربیت و تعادل روحی فرزند

نویسنده : زهرا رستگار

مهمترین عوامل مؤثر در تربیت و تعادل روحی فرزند تعادل روحی و روانی به عوامل زیادی ربط پیدا می‌کند اما دو تا از کلیدی‌ترین عوامل تعادل روحی فرزندان در خانواده عبارتند از اینکه: «رابطه پدر با مادر از سر محبت و رحمت باشد» و «رابطه مادر با پدر سرشار از تواضع و احترام باشد». البته […]

مهمترین عوامل مؤثر در تربیت و تعادل روحی فرزند

  • تعادل روحی و روانی به عوامل زیادی ربط پیدا می‌کند اما دو تا از کلیدی‌ترین عوامل تعادل روحی فرزندان در خانواده عبارتند از اینکه: «رابطه پدر با مادر از سر محبت و رحمت باشد» و «رابطه مادر با پدر سرشار از تواضع و احترام باشد». البته هر دو خوب است به یکدیگر احترام و محبت داشته باشند ولی بر اساس اقتضائات خاص روحی زن و مرد احترام برای مرد و محبت برای زن اولویت پیدا می‌کند. وقتی بچه ها اینگونه روابطی را میبینند گویی هر چیزی سر جای خودش قرار گرفته و تعادل در خانه برقرار خواهد شد.
  • بچه‌ها وقتی در خانه تعادل روحی پیدا می‌کنند که ببینند «پدر “ستون” خانه است و مادر “زیبایی” خانه» به تعبیر دیگر، پدر رئیس حقوقی خانه است و مادر رئیس عاطفی خانه است. خانم باید مراقب باشد که غرور شوهرش را نشکند و به فرزندانش هم یاد بدهد که غرور پدرشان را نشکنند و به او احترام بگذارند. مرد هم باید مراقب باشد که دل همسرش را نشکند و به فرزندانش یاد بدهد که دل مادرشان را نشکنند. در این خانواده هر چه مادر دوست داشته باشد و هر چه پدر فرمان بدهد، بچه‌ها طبق آن عمل خواهند کرد و به این ترتیب تعادل در خانه برقرار خواهد شد. چون این دو رفتار مطابق فطرت و طبیعت پاک انسان است و دختر و پسر در چنین خانواده‌ای پاسخ‌های طبیعی اقتضائات روحی خود را می‌بینند و محیط خانه برای آنها آرامش‌بخش می‌شود.
  • در خانه‌ای که مادر محبوب است و پدر مطاع است، بچه تعادل دارد. دختر چنین خانواده‌ای طبیعتاً شوهردار و مادر خوبی خواهد شد و یکی از نتایجش هم این خواهد بود که رعایت حجاب برایش راحت خواهد بود. و پسر این خانه هم طبیعتاً زن‌داری و محبت به همسر را خوب یاد خواهد گرفت و می‌داند نباید با زن برخورد از سر سوءاستفاده و بی‌رحمانه داشته باشد.
  • هر چیزی باید سر جای خودش باشد؛ پدر در خانه فرمانده است و مادر ملکه است و نمی‌شود جای این دو را عوض کرد؛ گرچه هم پدر به عنوان فرمانده محبوب خواهد شد و هم مادر به عنوان ملکه مطاع خواهد شد. به این صورت است که بچه‌ها تعادل خواهند داشت.
  • حرمت پدر باید در خانواده حفظ شود. خانمی که در خانه به شوهر خودش بی‌احترامی می‌کند(مخصوصاً در حضور بچه‌ها) در واقع دارد ستون خانه را از بین می‌برد و باعث می‌شود بچه‌ها خوب تربیت نشوند. چون حرمت پدر در این خانه شکسته شده است، دیگر محبت این پدر نسبت به فرزندانش (به خصوص دخترانش) بی‌اثر خواهد شد و آنها را لبریز و سرشار از محبت نخواهد کرد. لذا این بچه‌ها معمولاً احساس کمبود محبت پیدا می‌کنند و همین می‌تواند عامل بسیاری از ناهنجاری‌ها (از جمله بدحجابی) شود.
  • پدری که در خانه حرمتش رعایت شود با اشارۀ خودش می‌تواند رفتار دختر خود را تنظیم کند. چنین پدری وقتی به دخترش محبت کند، دخترش سرشار از محبت خواهد شد و این پدر وقتی از دخترش بخواهد حجاب خوبی داشته باشد، این دختر به خاطر محبتی که نسبت به پدر مقتدر و مهربان خودش دارد و احترامی که برای او قایل است، خود به خود بهترین حجاب را انتخاب خواهد کرد. همچنین مادر می‌تواند با یک اشاره پسرش را مطیع خود و پدر قرار دهد؛ وقتی می‌گوید: پسرم دوست ندارم اینگونه باشی یا آنگونه رفتار کنی. به این ترتیب کار تربیت آسان خواهد شد.

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید