قرآن ناطق(عج)

28 - مهمترین نکته در افزایش هوش نوزادان

نویسنده : زهرا رستگار

افزایش هوش نوزادان شاید اگر در مورد افزایش هوش نوزادان بخواهیم فقط و فقط یک نکته را آویزه گوش مان کنیم چیزی جز این نباشد :

افزایش هوش نوزادان

شاید اگر در مورد افزایش هوش نوزادان بخواهیم فقط و فقط یک نکته را آویزه گوش مان کنیم چیزی جز این نباشد :
برای افزایش هوش نوزاد متولد شده ، تحریک حواس پنج گانه مهمترین عامل برای افزایش هوش می باشد.
افزایش هوش نوزادان با تحریک حواس پنج گانه باید به گونه‌ای باشد که به آنها بیاموزد چگونه به تدریج از حواس پنج‌گانه خود برای شناسایی محیط اطرافشان استفاده کنند.طبیعی است که هر نوزاد به سمت رنگ‌های شاد و براق جذب شود. باید فعالیت‌های ورزشی را که برای آنها انتخاب می‌کنید به گونه‌ای باشند که نوزاد هر چه بهتر محیط نزدیک خود را بشناسد و سپس به تدریج موفق به کشف دنیاهای دورتر شود . کنجکاوی نوزاد در این سن بسیار طبیعی است و مادامی که والدین در حین انجام هر نوع فعالیت در کنار او باشند،خطری متوجه او نخواهد بود . فعالیت‌های بسیاری وجود دارد که در کنار بازی یک جلسه آموزشی هم محسوب می‌شود.
در این مطلب ما بعضی فعالیت‌های ساده برای نوزاد را به شما معرفی می‌کنیم:

تحریک حس شنوایی نوزادان

این فعالیتی است که بسیاری از والدین آن را انجام می‌دهند بدون آن که بدانند این کار چقدر برای کودک مفید است.بسیاری از والدین هنگام عوض کردن پوشک،حمام یا بازی با کودک خود حرف می‌زنند. این کار به کودک کمک می‌کند تا بفهمد این صدا از دهان فردی – پدر یا مادر- خارج می‌شود علاوه بر این می‌توانید پیوسته اسم او را صدا کنید، در ابتدا او به صدای شما پاسخی نمی‌دهد اما رفته رفته هر گاه او را صدا کنید عکس‌العملی از او خواهید دید.

فعالیتی که شما می‌توانید در این رابطه انجام دهید این است که سعی کنید هر گاه کسی اسم نوزاد شما را صدا می‌زند، او را به سمت صدا برگردانید. این فعالیت باعث تحریک و پرورش حس شنوایی کودک می‌شود.

تحریک حس بینایی نوزادان


چند اسباب بازی با رنگ‌های جذاب برای بازی کودک بخرید متوجه خواهید شد،هر گاه، کودک با این اسباب بازی‌های رنگارنگ بازی می‌کند لبخند می‌زند یا به نوعی احساس رضایت خود را نشان می‌دهد.

برای تقویت حس بینایی،کتاب‌های مخصوص نوزادان، با رنگ‌های شاد بخرید. هنگام لباس پوشیدن،چند دست لباس در رنگ‌های مختلف جلوی کودک بگذارید،اجازه دهید خودش رنگ دلخواهش را انتخاب کند و حتما همان لباس را بپوشد. این روشی است که کودک به وسیله آن رنگ‌ها را می‌شناسد.

تحریک دهانی و تحریک حس چشایی نوزادان

 

در دهان کودک رشته های عصبی بیشماری وجود دارد که همین امر باعث می شود نوزاد برای شناخت دنیای اطرافش و مخصوصا اشیاء آنها را به دهان می برد و با این کار به کسب دانش و تجربه پیرامون دنیای اطرافش می شود.

امروزه در بسیاری از کودکان،رشد بسیار سریع‌تر از گذشته است و شما می‌توانید در جشن تولد یک سالگی، یک یا ۲ دندان در دهان کودک مشاهده کنید.طی مرحله رشد دندان و جوانه زدن آن در لثه،لثه‌ها خارش زیادی دارند از این رو کودک هر آنچه در نزدیک دست خود می‌یابد فورا برای مالیدن به لثه و رفع خارش به دهان می‌برد.

در این سن سعی کنید اسباب بازی‌هایی را که برای این کار در بازار وجود دارد،برای کودک بخرید چون جویدن باعث قوی شدن ماهیچه‌های آرواره و لثه‌های کودک می‌شود . علاوه بر این می‌توانید غذا‌های مناسب کودک با مزه‌های مختلف به کودک بدهید تا او طعم همه چیز را امتحان کند.

تحریک حس لامسه نوزادان

این فعالیت شامل لمس انواع مختلف اسباب بازی‌ها توسط کودک است.کودک با این روش تفاوت بین سطوح سخت، نرم و پنبه‌ای را در می‌یابد. در این مرحله برای تقویت عضلات پا و گردن نوزاد می‌توانید به نرمی پاهای کودک را خم و راست کنید یا به آرامی اسباب بازی محبوبش را جلوی چشمانش تکان دهید به نحوی که کودک گردنش را به آرامی با تکان دست شما حرکت دهد.

تحریک حس بویایی نوزادان

این سن برای درک تفاوت بوهای مختلف توسط نوزاد کمی زود است،اما با این‌حال شما می‌توانید برای تحریک این حس در نوزاد از پوست پرتقال و وانیل یا غذا و سوپی که کودک می‌خورد استفاده کنید.این فعالیت‌ها باید به طریقی انجام گیرد که برای کودک لذت بخش و نوعی بازی باشد و به محض این که دریافتید کودک دیگر توجهی به این فعالیت‌ها ندارد باید آن را متوقف کنید.

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید