قرآن ناطق(عج)

77 - نکته های کلیدی برای حل اختلاف

نویسنده : زهرا رستگار

نکته های کلیدی برای حل اختلاف ۱٫ بحث و مشاجرات خود را در یک مکان کاملاً خصوصی انجام دهید. سعی کنید با هم ارتباط فیزیکی ملایمی را برقرار کنید؛ مثلا دست های یکدیگر را بگیرید. ۲٫ در گفتگوهای خود، فقط بر روی همان مشکل تمرکز کنید. بر روی اشتباهات گذشته فرد مقابل دست نگذارید. ۳٫ […]

نکته های کلیدی برای حل اختلاف

۱٫ بحث و مشاجرات خود را در یک مکان کاملاً خصوصی انجام دهید. سعی کنید با هم ارتباط فیزیکی ملایمی را برقرار کنید؛ مثلا دست های یکدیگر را بگیرید.

۲٫ در گفتگوهای خود، فقط بر روی همان مشکل تمرکز کنید. بر روی اشتباهات گذشته فرد مقابل دست نگذارید.

۳٫ از طعنه زدن به یکدیگر و همچنین از جملاتی که در آنها «تو» وجود دارد، خودداری کنید.

۴٫ عکس ‏العمل‏ های تند از خود نشان ندهید و از عباراتی نظیر«من دیگر نمی تونم ادامه بدهم» استفاده نکنید.

۵٫ حرف‏هاى همسرتان را تأیید کنید تا دست از عصبانیت بردارد. مشتاقانه به حرف‏هایش گوش دهید و در این مدت با او هم عقیده شوید؛ چرا که بزرگترین مشکل او نیاز به حس همدمى و درک شدن از طرف سایرین است.

۶٫ پرحرفی نکنید. زمانیکه می‌توان بازگو کردن آنها را در چند جمله خلاصه کرد، دیگر نیازی نیست که شروع به داستان سرایی کنید.

۷٫ به او یادآور شوید که قبولش دارید و متوجه گرفتارى‏اش هستید، ولى از وى خواهش کنید که در صورت امکان یک بار دیگر مشکلش را بر زبان آورد تا تنها شما آن را اندکى بهتر دریابید. لحظه‏اى که او شروع به واگویى مسئله‏اش مى‏کند، آرام آرام از خشمش کاسته مى‏شود و در نتیجه عصبانیت پایان مى‏یابد.

۸٫ جرّ و بحث‏هاى کلامى را به راحتى به پایان برسانید. تا احساس کردید طرف مقابل از خشم برافروخته شده است لازم است موقتاً کوتاه بیاید و از هر گونه رویارویى و مباحثه با وى پرهیز کند.

۹٫ هرگز تحت تأثیر احساسات قرار نگیرید. ممکن است فرد خشمگین با سخنان ناروا احساسات شما را تحریک کند، سعى کنید آرام باشید و از فشارهاى احساسى دورى جویید. توهین فرد خشمگین را با تبسمى بى‏اثر سازید. وقتى شما جر و بحث راه نیندازید، وى ساکت مى‏شود.

۱۰٫ سخنان طعنه ‏آلود، انتقادى و دلسردکننده نزنید. به فرد خشمگین اجازه دهید گمان کند حق با اوست تا برنده این نزاع لفظى شود. بعدا مى‏توانید این مشکل اجتماعى را با تمهید مقدمه مهار سازید.

۱۱٫ در حضور شخص غضبناک به نرمى سخن بگویید. هر چه با وى آهسته ‏تر حرف بزنید سریع‏تر مى‏توانید جلوى خشمش را بگیرید.

۱۲٫ از حکم کردن و بیان تحکمى بپرهیزید. افرادى که با عبارت‏هاى تحکمى مورد خطاب قرار مى‏ گیرند احساس مى‏کنند که «قربانى ابدى» هستند و انگیزه مبارزه در آنها تقویت مى‏شود.

۱۳٫ به جاى استفاده از عبارت «باید همیشه به من اطلاع بدهى که دیر مى ‏آیى.» بهتر است گفته شود: «دوست دارم وقتى دیر مى ‏آیى، مرا مطلع کنى.»

۱۴٫ به رفتارهاى مطلوب همسر خود توجه کرده و آنها را تایید کنید. در جمع او را تشویق و تأیید کنید و از نکات مثبت و رفتارهاى مطلوب همسرتان بگویید و نکات منفى و انتقادی را به طور محرمانه به او تذکر دهید.

۱۵٫ همسرتان را آنچنان که هست بپذیرید و خصوصیات، تجارب گذشته، و همه کسانی که به نوعی برای همسرتان اهمیت دارند و جزو متعلقات او محسوب می‌شوند را بپذیرید و نسبت به آن نگرش مثبت داشته باشید.

۱۶٫ نحوه ادای کلمات و حالات چهره، تُن صدا و نوع نگاه ما بر طرف مقابل تاثیر گذار است.

۱۷٫ اختلافات و نزاع را حتی الامکان باید در چارچوب خانه نگاه داشت و اگر چاره ای جز بازگو کردن اختلافات نماند به روشی که قرآن فرموده است عمل نمود: «و إن خفتُم شِقاق بَینهُما فَابعثُوا حَکماً مِن اهله و حکماً من اهلها إن یُریدَ إصلاحاً یُوفّق اللهُ بینهما إنّ الله کان علیماً خبیراً» «چنانکه می ترسید که نزاع و اختلاف سخت بین زن و شوهر پدید آید، از طرف خویشان مرد و نزدیکان زن داوری انتخاب کنید.اگر مقصود اصلاح بین زن و شوهر باشد، خداوند آنها را در آن کار موفق می کند، بدرستی که خدا بر همه چیز دانا و آگاه است

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید