قرآن ناطق(عج)

36 - ویژگی ممتاز حضرت اباالفضل ع

نویسنده : مهندس حسین رأفتی

( از نوشته های استاد حجت الاسلام مصطفی شهابی.) سؤال: اباالفضل العباس علیه السلام چه ویژگی ممتازی داشت که اینطور نامش ماندگار و ملقب شد به باب الحوایج؟ چه خصوصیت منحصر بفردی داشتند که سیدالشهدا علیه السلام در عصر تاسوعا وقتی لشکر تصمیم جنگ گرفت و به طرف خیام حمله ور شد به عباس فرمودند یا عباس، ارکب" بنفسی انت"....

ویژگی ممتاز حضرت اباالفضل ع

سؤال: اباالفضل العباس علیه السلام چه ویژگی ممتازی داشت که اینطور نامش ماندگار و ملقب شد به باب الحوایج؟

چه خصوصیت منحصر بفردی داشتند که سیدالشهدا علیه السلام در عصر تاسوعا وقتی لشکر تصمیم جنگ گرفت و به طرف خیام حمله ور شد به عباس فرمودند یا عباس، ارکببنفسی انت“….

( از نوشته های استاد حجت الاسلام مصطفی شهابی.)

عباس جان ،جانم بفدات . ببین چه میگویند و اینگونه امام ،مقام عباس را نشان میدهد.

چه امتیازی عباس با دیگران دارد که زیارتنامه اش مأثور است و تنها امام زاده ای است که نماز زیارت برایش امام صادق علیه السلام خوانده و در آن زیارت سلام خدا را بر ایشان انشاء میفرمایند؟

کدام مقام است که ابا عبدالله الحسین علیه السلام که خود امر به سکوت در رثای عزیزان در مخیمات میکردند وقتی تنها بازگشتند صدا را بلند کرده فرمودند: وا مهجه قلبا

 

آنچه اباالفضل العباس علیه السلام را بدین مقام رساند چند صفت عالی است که حضرت امام صادق علیه السلام در زیارتنامه ایشان فرموده اند:

– اشهد انک لم تهن و لم تنکل ؛ سستی نکردی آری در استوار ماندن در دین و کنار اهلبیت علیهم السلام گاهی هرچند انسان محکم است اما سستی در ایمان و ضعف در شناخت از انسان سر میزند اما عباس این فرزند مادری است که یاد گرفته حسین فرزند زهراست و او امش کنیز زهرا….

– السلام علیک ایها العبد الصالح؛ آری عباس عبد بود تا مولا، بنده ای بود که مویدش شهادت امام صادق است، بنده ای که هرگز از ارباب خود جلوتر نمیرود و اینجاست که حتی از مولا نمیپرسد جنگی نابرابر را باید قدری تأمل کرد هرگز، بنده ای است که عبودیت را از حسین علیه السلام فرا گرفته است.

– المطیع لله و لرسوله و لامیرالمؤمنین و الحسن و الحسین علیهم السلام؛ اطاعت محض عباس او را چنان مقامی رساند که به تعبیر امام سجاد علیه السلام: جمیع الشهدا یغبطه

من نمیدانم در اطاعت محض چه سری نهفته که انسان فرش نشین را عرش نشین میکند و همه عالم را به فرمانش وا میدارد…..

بخودم میگویم محضر حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف میگوییم متی احار فیک یا مولای؛ اما قولا” گفته میشود و هیهات که در عمل خود را ملازم حضرتش بدانم و اینجاست که میبینم ذره ذره فراز زیارت اباالفضل و الفضایل درس اطاعت پذیری می دهد و این کلام ابا عبدالله الحسین گوارای وجودش که فرمود ارکب بنفسی انت…….

 

چه زیبا شیخ عذری رحمت الله علیه در رثایش گفت: الیوم نامت اعین بک لم تنم…..

دیگر عزیزانت خواب ندارند و این دشمن است که پس از مرگت آرام میخوابند

 

و در پایان بارزترین صفت عباس که چنین ماندگاری را برای خودش ایجاد کرده یک چیز و بود و آن همت او بود

 

دست قطع شود براه ادامه دهد

بدندان بگیرد

به نخلستان رود تا مشک سالم بماند

خود را بر روی مشک خیمه کند و تیر را به پشت خویش بخرد تا مشک اشک نریزد

اما …

فوقف العباس

چه چیز او را متوقف کرد؟

همت عباس بر آن بود آب برساند ولو دست نباشد ولو تیر بجان بخرد اما حال که بناست تیر به مشک برسد بگذار تا فرقم نیز بشکافد و بگذار بر اسب نیز ننشینم که نشد که نشد که نشد………

 

ای مشک مریز آبرویم

بر باد مده تو آرزویم

ای مشک کسی ندیده از ناس

در رزمگه التماس عباس

اینک بشنو تو التماسم

دارم ز تو پاس، دار پاسم

 

این معرفت عباس بود که اگر حسین میگویدش بنفسی انت در شریعه جبران کرد؛

والله لا اذوق الماء و سیدی الحسین عطشان”…

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید