قرآن ناطق(عج)

79 - پاسخ به معتریضین توافق ژنو

نویسنده : مهندس حسین رأفتی

تا قبل از توافق ژنو ، مطابق قطعنامه هاى شوراى امنيت ، ايران اجازه هيچگونه و به هيچ مقدار غنى سازى را نداشت. در توافق ، مقرر شد به سانتريفيوژهاى فعال اضافه نكنيم. اما منتقدین ، بسيار متاسفم كه بگویم ، معتقدند بايد هميشه اورانيوم غنى شده به ميزانى كه بتوان با آن يك عدد !! بمب اتمى درست كرد ، داشته باشيم !!! تفكر فاجعه بارى است. دقيقا دام اسراييل !

حق غنی سازی  یا مجوز غنی سازی ؟

تا قبل از توافق ژنو ، مطابق قطعنامه هاى شوراى امنیت ، ایران اجازه هیچگونه و به هیچ مقدار غنى سازى را نداشت. در توافق ، مقرر شد به سانتریفیوژهاى فعال اضافه نکنیم.

حالا چند نکته اساسى :

١-  نوشته هاى من به مفهوم تایید رویه ظالمانه و تبعیض آمیز و قدرت مدار ( قانون جنگل ) موجود در سازمان ملل ، شوراى امنیت سازمان ملل و یا سازمان انرژى اتمى نیست. بلکه توصیف ضوابط و مقررات موجود ، سارى و جارى دنیاست. بدون درک قوانین و ادبیات حقوقى دنیا ، نمیتوانیم تفاهم درستى با ایشان برقرار کنیم.

بر اعضاء فرهیخته و دلسوز و انقلابى این گروه ، این امر و دقت در ظرائف ، واجب تر میباشد.

٢-  کشورهاى ۵ + ١ ، نمایندگان شوراى امنیت سازمان ملل براى اخذ تفاهم ، در چارچوبى مطمئن از نظر بین المللى براى عملکرد هسته اى ایران میباشند.

٣- در برنامه اقدام مشترک ژنو ، توافق گردید تا زمان رسیدن به چارچوب فوق ، ایران بر تعداد سانتریفیوژهاى فعال خود اضافه نکند.

این اولین و تنها مجوز بین المللى ایران براى کلیه فعالیت هاى منتهى به غنى سازى پنج درصد میباشد.

در عرف بین الملل ( مفاهیم تعریف شده براى تمام کشورها ) تا قبل از سوم آذر ١٣٩٢ ، کلیه فعالیت هاى به حق هسته اى ایران ( غیر از نیروگاه بوشهر ) ، بدون مجوز ، غیر قانونى ، بر خلاف قطعنامه هاى مصوب شوراى امنیت بود.

لذا در تبلیغات ناجوانمردانه ، به تمامى کشورها مدام این پیام را القاء میکردند که ایران در چارچوب قانون قرار نمیگیرد.

و این بالاترین اهانت به یک ملت و دولت است.

با این تفاهم ، براى اولین بار کلیه صنایع و فعالیت هاى هسته اى ایران از اکتشاف و استخراج اورانیوم تا غنى سازى ، داراى مجوز موقت شد. و لذا انزواى معنوى و حیثیتى بین المللى ایران ، بطور اتومات شکست.

۴-  در همان تفاهم ژنو مى آید که در طرح جامع هسته اى ایران ، کلیه فعالیت هاى هسته اى ایران ( غنى سازى ، ساخت رآکتورها ، سایت هاى هسته اى تولید ، مونتاژ ، تحقیق و توسعه و … ) مطابق نیاز معقول و قابل دفاع و اثبات ( که فواید عملى و کاربردى صلح آمیز دارند ) ، در بازه زمانى اطمینان بخش ، در چارچوبى تعریف شده ، مجاز خواهد بود.

۵-  براى درک بهتر شرایطى که ذکر کردم ، تصور کنید ، حق مسلم انرژى هسته اى براى تمام کشورها و ملت  ها که قطعا وجود دارد و کسى منکر آن در عالم نیست ، ولى یک دولت وهابى جنایتکار مثل عربستان ، یا قدرت طلب مثل صدام ، میگوید میخواهد به عنوان یکى از اعضاء جامعه بین الملل از این حق مسلم استفاده کند. شما به عنوان آژانس ، با آن کشور چه میکنید ؟ تحت چه شرایط و کنترل هایى ، چه مجوزهاى اطمینان بخشى خواهید داد ؟

۶-  تمام کشورهاى دنیا ، صنعت و تکنولوژى هسته اى را میتوانند ” حق ” خود قلمداد کنند. ولى از لحاظ کنترل و امنیت بین الملل ، الزامى است که تمامى اقدامات و برنامه هاى خود را به آژانس بین المللى انرژى اتمى ارائه داده و براى تک تک آنها ” مجوز ” دریافت کنند.

لذا به هیچ کشورى در دنیا ، براى برنامه هاى هسته اى حق ( در عرف هسته اى به معناى جواز مطلق ) ، وجود ندارد.

مانند شما در ملک شخصى خود ” حق ” ساخت و ساز دارید ، ولى مشروط به اخذ مجوز از ارگانى به نام ” شهردارى ” و در همان چارچوب ضوابط متناسب با ملک.

هیچ زمینى در هیچ شهرى در دنیا ، مجوز مطلق ساخت و ساز ندارد. این همان ترجمه ” حق ” در بحث هسته اى است.

٧-  اینکه مجوز موقت غنى سازى گرفتیم و تفاهم کردیم در طرح جامع نیز مجوز غنى سازى در خاک ایران قطعى خواهد بود ، در عرف مردمى و داخلى ، مترادف با حق غنى سازى است. ولى در ترجمه حقوقى هسته اى ” مجوز غنى سازى ” یا همان ” حق در چارچوب ” است.

٨-  یکى دیگر از مواردى که ترجمه ما با ترجمه حقوقى بین الملل متفاوت بوده و متاسفانه در برهه اى به آن دقت نمیشد ، تعبیر ” ایران هسته اى ” است. ( در مقالات هسته اى گروه ذکر شده بود ).

کشورهاى غیر هسته اى ، کشورهایى هستند که تکنولوژى کامل هسته اى را در اختیار دارند و در چارچوب آژانس حرکت کرده و به دنبال سلاح نیستند. مانند ژاپن ، آلمان ، کره جنوبى ، برزیل ، آفریقاى جنوبى و …

و کشور هسته اى کشورى است که صاحب سلاح هاى مرگبار اتمى باشد !!!!!

عجب تهاجم فرهنگى علیه خود میکردیم و خبر نداشتیم !

 

 

چند توضیح براى علاقه مندان تحقیق بیشتر در گروه ، پیرامون مباحث هسته اى  :

١- بحث حقوقى و فنى فوق ، تعاریف ” حق ” ، ” مجوز ” و ” مجوز موقت ” بود.

به نظر مفاهیم پیچیده اى نبودند. ولى در دیپلماسى عمومى ( تاثیر در نگرش مردم دنیا به ما وقع ) ، هر طرف از اصطلاحات مورد نظر و قابل دفاع خود استفاده میکند. این ما هستیم که باید آگاه به جزییات باشیم. طرفین هیچکدام دروغ نمیگویند. بلکه ازلسان دیپلماتیک حرفه اى استفاده میکنند.

جنگ نرم ما فقط در اتاق مذاکرات نیست. قبلا ذکر کردم بیش از نود درصد آن ، در فضاى خارج از مذاکره مستقیم ، در حال وقوع است.

٢- تلاش همه ما رسیدن به آنالیزهاى دقیق تر از اتفاقات بسیار مهم و تاریخى پیرامونى مان است.

هیچکدام هم منافعى مغایر دیگرى نداریم. ممکن است گروهى ، بحث بر مبناى عین واقعیات را مغایر مصالح بدانند. همانگونه که خود من همیشه در خود سانسورى بودم. ولى با این شناخت که امروز روز مخفى کارى ، سپرى شده و نظام سلطه ، ظلم عظیمى به ملت ایران کرده ، ضرورى دانستم واقعیات ( خارج از کلیه تعلقات حزبى و جناحى و پیش داورى ها، حرف هاى شعارى و .. ) هر چه بیشتر گسترش یابد.

٣- شما که یقینا علاقه مند به نظام اسلامى هستید و دغدغه مقدس حفظ اقتدار کشور را دارید ، میتوانید جبهه هاى جدیدى از بحث را تعریف و در پاسخ آن یکى یکى مشارکت کنید.

۴- ارجاع به مقالات هسته اى ، صرفا براى عدم تکرار بحث ها و سوالات و جوابهاى مطرح شده قبلى است. که دوستان با مطالعه بحث هاى قبلى ، در راه نقد ، اصلاح و تکمیل بحث ها کمک نمایند.

انگیزه ایجاد بحث هاى فوق ، جو انتقادى شدید به مسیرى بود که ابعاد آن براى مردم اصلا روشن نبود. شاید انرژى خیلى زیادى از من برد ، ولى براى دوستداران انقلاب ، ضرورى احساس کردم.

 

آقا مقداد عزیز ، کلیپ هاى مفصل تصویرى و صوتى تون را بررسى و مطالعه کردم.

تشکر بسیار از علاقه مندى ، حساسیت و پیگیرى شما.

فردا هر کدام از اعضاء گروه و جنابعالى ، قرار است گوشه اى از مدیریت جامعه اسلامى را در دست بگیرید.

امروز فرصتى است که بر قدرت آنالیز خود بیافزایید و بهترین و بیشترین عبرتها را از هزینه هاى سنگین پیشرفت ببرید.

مطمئنا سرباز قرآن ناطق عصر عج ، باید بصیر به زمانه باشد. تمام دین ، بندگى است. و بندگى خدا در جهان ، بدون “ قدرت ” ، توهم و خیال است. و قدرت ، بدون ابزار تدبیر ، کیاست و سیاست بدست نمى آید. در مقاله چهارده سایت ، استراتژى ” قدرت ” امام خمینى را ذکر کردم.

اما کلیپ هایى که زحمت کشیدید :

کلیپ آقاى نبویان در زمینه ” حق ” بود که کامل توضیح داده شد.

صوتى هاى آقاى رسایى و زیبا کلام ، در زمینه بندهاى توافق ژنو است. آقاى رسایى بحثى از مذاکرات بغداد و آلماتى نیز داشتند. پاسخ این مورد اخیر را در ارائه چند شب قبل ( مقاله ۷۸ – آنسوى سکه مذاکرات ) تقدیم کردم. اما براى سایر موارد ، شانزده سوال و جواب هسته اى در قالب چهارده مقاله ، در واقع براى پاسخ به همین تیپ نگاه ها طراحى و تولید شد.

آنالیز صحیح بندهاى توافق و نتیجه گیرى اینکه توافقنامه تا چه حد ” ضرورت قطعى ” کشور و به تعبیر من ” معجزه الهى ” بود و یا بر عکس ، ” استقلال ” ما را فروخته است ، چند پیش نیاز اساسى دارد :

١-  مشکل اصلى تیپ نگاه آقایان نبویان و رسایى ، اهداف صنعت هسته اى کشور است. بسیار بسیار متاسفم که امثال ایشان ( که یقینا دوستدار انقلاب و دلسوز و زحمتکش هستند ) ، معتقدند باید همیشه اورانیوم غنى شده به میزانى که بتوان با آن یک عدد بمب اتمى درست کرد ، داشته باشیم !!! تفکر فاجعه بارى است. دقیقا دام اسراییل !

در مقالات یک ، یازده و دوازده سایت گروه ، به تفصیل این بحث تقدیم شده است.

٢-  مشکل دوم ، تعمد در ندیدن شرایط سالهاى ٩١ و ٩٢ و روند صعودى فشار و انزواى ایران بود. و پیامدهاى وحشتناکى که براى اساس پیام رسانى اسلامى ما داشت. در دامى مى افتادیم که ما را به راهى سوق میداد که به کره شمالى بیچاره و خسرالدنیا و الاخره دوم تبدیل شویم.

در مقالات دوم ، سوم و نهم ، این بحث آمده است.

٣- با مشکل در دو مطلب فوق ، مشکل سومى تولید میشود که  آن نگاه غلط به اهداف از مذاکرات است.

در مقاله چهار ، توضیح مبسوط و مفصل و واقعا مهم ، تقدیم شده است.

۴- اینکه مسیر صحیح هسته اى ما کدام است و ما چه تاسیساتى را محدود کردیم و چه اختیاراتى را به آژانس دادیم ، در مقالات پنجم و هفتم آمده است.

۵-  عملکرد تیم مذاکره و روش تقویت آنها و وظایف مردم ، احزاب و مجلس ، در مقالات ششم ، هشتم ، دهم و سیزدهم آمده است. در این مقالات ، امثال آقایان رسایى و نبویان ، یکى از ابزارهاى مذاکرات معرفى شده اند.

۶-  تحلیل اشتباهى که برخى خواص از قطعنامه ۵٩٨ داشته و اهانت خوراندن جام زهر به حضرت امام را طرح میکنند و نیز ضرورت نرمش قهرمانانه ، در مقاله چهاردهم تقدیم شد.

 

سوال :

فرمودید :’تا قبل از توافق ژنو ، مطابق قطعنامه هاى شوراى امنیت ، ایران اجازه هیچگونه و به هیچ مقدار غنى سازى را نداشت. در توافق ، مقرر شد به سانتریفیوژهاى فعال اضافه نکنیم. ‘

مگر شورای امنیت متولی مسایل هسته ای کشورهای جهان هست و ایران برای فعالیت هسته ای مگر باید از شورای امنیت مجوز بگیرد و مگر قطعنامه های شورای امنیت در این حوزه کاربرد دارد ؟

باید نگاهی به شرح وظایف و اختیارات شورای امنیت بیندازیم :

مسئول اولیّهٔ حفظ صلح و امنیت بین‌المللی؛

توصیهٔ روش‌های مسالمت‌آمیز حل و فصل اختلافات بین‌المللی؛

تأسیس ارکان فرعی که برای انجام وظایف خود لازم می‌داند؛

توسل به قوهٔ قهریه برای حفظ یا اعادهٔ صلح در صورت لزوم؛[۷]

تنظیم برنامه برای تأسیس سیستمی برای هدفمندی استفاده از تسلیحات نظامی و نظارت بر آن؛

تحقیق، تجزیه و تحلیل هر وضعیتی که باعث افت جهانی یا افزایش تنش شود؛

فراخوانی اعضا برای اعمال کردن تحریم‌های اقتصادی و سایر ابزارهایی که با توسل به زور ارتباطی ندارد در جهت جلوگیری یا توقف هر نوع تجاوز و عملی کردن تصمیم‌های شورا؛

به کارگیری نظام قیمومت بین‌المللی در صورت ضرورت در مناطق استراتژیک؛

تعیین وجود تهدید به صلح یا اقدام تجاوزکارانه و ارائهٔ توصیه دربارهٔ این‌که چه اقدامی باید صورت گیرد؛

دعوت از طرف‌های مربوطه برای پیروی از اقدامات موقتی که برای پیشگیری از وخامت اوضاع ضروری یا مطلوب به نظر می‌رسد.[منبع : اسناد سازمان ملل متحد]

در هیچ جای وظایف شورای امنیت رسیدگی و پیگیری مسائل هسته ای دیده نمی شود و گفته نشده که شورای امنیت مجوزی را برای فعالیت های هسته ای باید صادر نماید

عضویت در این آژانس اجازه هرگونه فعالیت هسته ای را به یک کشور می دهد [ بر اساس حقوق بین المللی ] و حتی عدم عضویت در npt نیز این حق را از کشوری سلب نمی کند.

پس قانونا نیازی به مجوزی از شورای امنیت برای میزان غنی سازی ، حد غنی سازی و تعداد غنی سازی نیست و این به عنوان دست آوردی در توافقات هسته ای ژنو به حساب نمی آید چون تا کنون ما بر اساس حق قانونی خود که به واسطه عضویت در آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم اقدام به استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی کرده ایم .

همان گونه که قبلا عرض شد حق غنی سازی و بهره برداری صلح آمیز از انرژی اتمی برای تمامی کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی محفوظ و قانونی است . در متن npt بصورت آشکار تصریح شده است تمامی کشور های عضو و امضا کننده این پروتکل اجازه بهره برداری از انرژی هسته ای  را دارا هستند تا قبل از نوشتن برگه اقدام مشترک حق استفاده از انرژی اتمی برای ایران محفوظ و رسمی بوده و هست !

و برگه اقدام مشترک هیچ گامی را در این جهت به نفع منافع جمهوری اسلامی ایران بر نداشته است .

 

پاسخ :

جناب سرباز سایبر ، علیکم السلام. ان شاءالله همگى سربازامام زمان عج در غیبت و ظهور حضرتش باشیم.

تشکر زیاد از همت و پیگیرى و زحماتتون. توضیحاتى رو عرض کنم :

براى درک بهتر تعاملات بین الملل ، توصیه میکنم همه جا بجاى کلمه ایران ، کلمه ” عربستان ” رو تصور کنید. فکر کنید شما شوراى امنیت یا آژانس یا … هستید و کشور عربستان قرار است فعالیت هاى هسته اى داشته باشد. این کمک زیادى به نتیجه گیرى سریعتر خواهد کرد.

آژانس بین المللى انرژى اتمى ، همانگونه که شما آوردید ، تماما بحث استفاده و تحقیق و توسعه کاربرد ” انرژى هسته اى ” دارند. و نه بحث جواز هر گونه فعالیت هسته اى. چه برسد به جواز غنى سازى.

برعکس ، در چارچوب پادمان ( نظام کنترل ) هر گونه فعالیت ، باید با هماهنگى آژانس انجام شود.

هیچ کشورى اجازه ورود به بحث استخراج ، تبدیل ، تا غنى سازى و .. به هیچ وجه ندارد. مگر با اطلاع و تفاهم.

لذا این شعار که ” انرژى هسته اى ” حق مسلم ماست ، شعار صحیحى نیست. زیرا این بدیهى است. دیگران براى شما رآکتور بسازند و سوخت بیاورند و … شما از آن انرژى استفاده کنید !! هر روز هم که دلشان خواست ، سوخت نیاورند یا شرط و شروط بگذارند و …

بلکه تکنولوژى هسته اى حق ماست. و حق تمام کشورها و ملت هاى دنیا. ولى با کنترل عدم انحراف.

در آژانسى که آمریکا بانى تاسیس آن بوده ، مستمسکى براى پیشرفت ، بدون اطلاع و هماهنگى آنها نخواهید یافت.

آژانس با ١٣۵ کشور عضو ، داراى شوراى حکام متشکل از   ٣۵ کشور است. که اختیار حاکمیت و صدور حکم در باره فعالیت هاى هسته اى دارد.

ضمانت اجرایى این شورا ، اگر کشورى به احکام آن توجه نکند و فعالیت هسته اى بدون اطلاع و نظارت و خارج از تفاهم انجام دهد ، و امکان خطر براى همسایگان و سایر کشورها تلقى شود ، ارسال تخلفات به شوراى امنیت است.

زیرا اولین وظیفه و تعریف کاراکتر شوراى امنیت ، همانطور که شما زحمت کشیدید ، حفظ صلح و امنیت بین الملل است.

اگر کشورى خارج از چارچوب تفاهمى ، به سمت تولید سلاح هسته اى حرکت کند ، سایر کشورهاى همسایه و رقیب او هم همین مسیر را خواهند رفت ، و این سوق دادن و تشویق جهان به سمت عدم امنیت است.

اقدام شوراى امنیت در این موارد ، در چارچوب درآوردن آن کشور است. به این شکل که میگوید ، اولا تمام فعالیت هاى هسته اى را تعلیق کند و ثانیا ، در مذاکره با نمایندگان شورا ، به یک چارچوب تفاهم براى احراز سایر کشورهاى دنیا از اقدامات صرفا صلح آمیز برسند.

 

امام خمینى ره ، همیشه و از همه کس بیشتر تابع قانون بودند. اصل انقلاب را نیز با اثبات غیر قانونى بودن شاه انجام دادند. فرمایش امام خامنه اى نیز در انجام تلاشهاى فراوان که منتج به قطعنامه ۵٩٨ شد ، نیز بیانگر این است که همه کشورها تا رسیدن به قوانین عادلانه تر ، راهى جز حرکت در همان چارچوب هاى مصوب ندارند.

انقلاب ما فرهنگى بود مانند تمام رسولان الهى. تا بر ضد ظلم و تباهى در سراسر دنیا نهیب آزادى و آزادگى دهیم. و ملت ها را براى اصلاح ساختارها ، بیدار کنیم. ولى خود این کار الزاما باید با روش هایى باشد ، که برعکس تصویر و تصور نشود. ما امروز از تئورى سخن نمیگوییم. سى و شش سال ، رهبرى داهیانه را در عمل دیده ایم. و جز این نبوده است.

 

سوال :

در npt صراحتا بیان شده که استفاده صلح آمیز از انژری هسته ای حق تمامی کشورها می باشد و حتی قید شده که کشورهای برخوردار می بایست زمینه برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای رو برای کشورهای غیر برخوردار فراهم کنند

پاسخ :

احسنت. اگه دقت کنید شما هم ذکر کردید ” برخوردارى از انرژى هسته اى”. این اصلا جواز تکنولوژى نیست.

بدون هماهنگى ، تفاهم ، چارچوب ، تشخیص آینده غیر نظامى ، نظارت و ……. کاملا ممنوع است. شک نکنید.

همه اینهایى که فرمودید ، مشروط است. براى تمام کشورها.

حق هسته اى که فرمودید ، کاملا تو خالى است. فقط و فقط حق استفاده از انرژى هسته اى است.

 

سوال :

دعوای تیم مذاکره کننده قبلی این بود که این حق ماست اما امروز با این نوع مذاکره ثابت کردیم که خودکامگان زر و زور درست می گویند و از حق خودمان عقب نشینی کردیم .

پاسخ :

متاسفم که بگویم در دام آنها حرکت میکردیم.

 

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید