قرآن ناطق(عج)

25 - پرورش هوش کودکان

نویسنده : زهرا رستگار

در زمینه پرورش هوش کودکان والدین می توانند موثر باشند . چرا که قسمتی از هوش کودک ارثی می باشد و مقداری دیگر از هوش کودکان اکتسابی است . یعنی پدر و مادر ها بعد از تولد فرزندانشان می توانند با رعایت برخی نکات بر پرورش هوش کودکان شان تاثیر مثبت بگذارند.

-پرورش هوش کودکان با ۱۲ راهکار – فرزندپروری

پرورش هوش کودکان

در زمینه پرورش هوش کودکان والدین می توانند موثر باشند . چرا  که قسمتی از هوش کودک ارثی می باشد و مقداری دیگر از هوش کودکان اکتسابی است . یعنی پدر و مادر ها بعد از تولد فرزندانشان می توانند با رعایت برخی نکات بر پرورش هوش کودکان شان تاثیر مثبت بگذارند. پس در زیر ۱۲ راهکار برای پرورش هوش کودکان معرفی می شود که می تواند مفید باشد :

۱. پرورش هوش کودکان با بازی کردن با بچه‌ها :

این یک پیشنهاد واقعا ساده است . بازی کردن – مخصوصا بازی‌های تعاملی و دوطرفه- احساس عشق، قدردانی و نهایتا احساس ارزشمندی را در بچه‌هابالا می‌برید. این عشق دوطرفه باعث تشویق ذهن بچه‌ها به بالا بردن مهارت‌های شناختی و سلامت مغزی می‌شود. تجربه‌های مثبت عاطفی، ارتباط‌ های سلولی مغز را بیش‌تر و بهتر می‌کند. بنابراین، انتقال دادن احساسات مثبت به کودک و نوازش کردن او باعث رشد و ارتباط بهتر سلول‌های مغز می‌شود.

۲. پرورش هوش کودکان با ورزش کردن :

تمرینات ورزشی، گردش خون در مغز را افزایش می‌دهند پس اصلا جای تعجب نیست که با ورزش کردن بتوان تیزهوشی را افزایش داد. با کودکان ورزش کنید تا هم شما و هم او از فواید ورزش کردن بهره ببرید و توانایی مغزتان را افزایش دهید.مهارتهای حرکتی نظیر هماهنگی چشم و پا  و افزایش تعادل به رشد هوش کمک می کند.

۳. پرورش هوش کودکان با تغذیه مناسب :

مغز کودک احتیاج به تغذیه مناسب برای رشد دارد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها تامین غذاهای سالم از گروه‌های مختلف غذایی است. به ویژه، اسیدهای چرب ضروری و مفید که در بالا بردن سطح تیزهوشی مغز به عنوان یک کمک‌کننده مفید شناخته شده‌اند.
یکی از منابع عالی اسیدهای چرب   خشکبار هستند.خشکبار به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته‌ی اول میوه‌های خشک و برگ‌ها مانند کشمش، خرما، انواع برگه‌های زردآلو و انجیر خشک را شامل می‌شود و دسته دوم مغزها مانند بادام، پسته و گردو هستند.

ماهی چرب مانند ماهی آزاد،تن و ساردین منبع قوی اسیدهای چرب امگا۳ هستند.
در عین حال کودکان به منابع غذایی سرشار از پروتئین برای رشد کردن و کربوهیدرات‌ها برای انرژی نیاز دارند. با تامین غذاهای مختلف از گروه‌های غذایی می‌توانید مطمئن شوید که کودکتان تغذیه مناسبی برای داشتن ذهنی سالم و رشدیافته، دریافت می‌کند.تحقیقات نشان می‌دهد،غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز بدون چربی،میوه‌های خشک،غلات کامل و حبوبات میزان انرژی و سطح هشیاری را افزایش می دهند.
کمبود آهن می تواند سطح عملکرد شناختی را تا حدی پایین آورد که منجر به ضعف در فعالیت‌های آکادمیک شود.
کلسیم چون مغزاستخوان راپرمیکندومغزاستخوان خون سازاست کودکانی که استفاده میکنندنبایدنیازبه قطره آهن داشته باشندچون قطره مولکول اهن است نه یون آهن لذابدن نیازندارد.
غلات کامل سرشار از ویتامین B هستند و به افزایش عملکرد حافظه کمک می‌کنند.
حریره بادام (بادام منبع کلسیم است و۱۱برابرشیرکلسیم دارد)
کم خونی سبب کاهش قدرت یادگیری

۴. پرورش هوش کودکان با کاهش زمان تماشای تلویزیون و بازی با رایانه :

کمک کردن به بچه‌ها برای باهوش‌تر شدن به این معنی است که آنها احتیاج دارند ارتباط نزدیک‌تری با خبرها و وسایل ارتباطی فرهنگی و پرورشی داشته باشند و در عین حال ساعت‌هایی که صرف دیدن تلویزیون می‌شود باید کاسته شود و به حدی برسد که کودک فقط در حد نیاز و در مسیر اصلی جریان قرار گیرد. درواقع کمبود فعالیت‌های تقابلی و تعاملی ضرر بسیار زیادی دارد و این به معنی این است که زمان‌هایی که کودکتان باید صرف فعالیت‌ کند – فعالیت‌هایی که باعث تحریک مغز می‌شوند- با تماشای بیش از حد تلویزیون کاهش می‌یابد.

۵. پرورش هوش کودکان با ریاضی ، موسیقی و خواندن :

آموزش می‌تواند به وسیله رایانه لذت‌بخش شود. با این روش کودکتان هم می‌تواند تفریح کند و هم به یادگیری او کمک می‌شود.

۶- پرورش هوش کودکان  با اسبای بازی :

بازی با مکعب ها و لگوها و دیگر وسایل  کمک آموزشی مطابق با سن کودک می تواند مهارتهای ظریف و هماهنگی چشم و دست را افزایش دهد.

۷٫ پرورش هوش کودکان در بازی با بچه‌های دیگر:

کلاس‌های آموزشی مفید هستند ولی بازی کردن با بچه‌های دیگر اگر نگوییم بیشتر اما، به همان اندازه مفید است. با دادن این شانس به کودکان‌تان که بتوانند با بچه‌های دیگر بازی کنند، آنها یاد می‌گیرند چگونه از خود دفاع کنند، چگونه خود را ثابت کنند و با گفت‌وگو و فکر کردن می‌توانند مهارت‌های اجتماعی خود را بالا ببرند.

۸٫ پرورش هوش کودکان با ارتباط و گفت‌وگو :

ارتباط با قاعده و معین با کودک به او کمک می‌کند تا مهارت‌های کلامی‌اش را پیشرفت کنند. به این معنی که با گوش دادن به فرزندتان و دادن فضا و زمان مناسب به او این امکان را بدهید تا بتواند صحبت، اظهارنظر و مخالفت کند و به او کمک می‌کنید تا سخنرانی را بفهمد و کلمات جدید یاد بگیرد.هنگامی که کودکتان را تشویق به حرف زدن می کنید، در واقع او را به استفاده از استعداد طبیعی شنیدن هم ترغیب می نمایید.

۹٫ پرورش هوش کودکان با کتاب خواندن :

کتاب خواندن مرتب برای کودکتان باعث می‌شود مهارت‌های کلامی‌اش توسعه یابد. اگر خواندن برای کودکتان را خیلی زود شروع کنید او علاقه بیشتر و متداومی نسبت به کتاب خواندن پیدا خواهد کرد. مهارت‌های خوب کلامی یک ابزار موفقیت در سنین جوانی او خواهد شد.

۱۰٫ پرورش هوش کودکان با تقلید :

اگر کودکتان شاهد انجام کاری هوشمندانه به وسیله شما باشد، آن کار را با تقلید از شما انجام می‌دهد که بسیار برای او مفید خواهد بود. اغلب اوقات بچه‌ها کارها را براساس آنچه از شما دیده‌اند و به روش شما انجام می‌دهند. پس سعی کنید الگویی مناسب برای عملکردهای کودکتان باشید و بتوانید هوش و استعداد او را -با شیوه انجام کارهایتان- تشویق به رشد کنید. کارهایی که انجام می‌دهید می‌تواند خواندن، نوشتن، کشیدن یا هر وظیفه‌ای که باید انجام دهید یا حتی نوع بازی‌هایی که می‌کنید، باشد.برای علاقه مند کردن کودکتان به خواندن، باید علاقه مندی به خواندن را نشان دهید. اگر فرزندتان شما را غرق در مطالعه روزنامه ببیند، یا اغلب وقتی به کتابخانه می روید تا کتابی انتخاب کنید، او را همراه خود ببرید، می فهمد که شما خواندن را دوست دارید و خواهد خواست که از شما تبعیت کند.

۱۱٫ پرورش هوش کودکان با تشویق کودک :

تشویق و جایزه دادن به انگیزه‌ها و تلاش‌های کودکتان باعث می‌شود باهوش‌تر شود و در سنین جوانی به فرد موفق‌تری تبدیل شود. صرف‌نظر از نتیجه‌ای که می‌گیرد، تلاش وی را تحسین کنید.تحسین کردن پیشرفت کودکان، نه فقط سبب خشنودی شان می‌شود بلکه ارتباط میان قشر جلویی مغز و مخچه میانی را که محل درک احساسات است، تقویت می‌کند.

۱۲٫ پرورش هوش کودکان با موسیقی :

موسیقی را بخشی از زندگی کودکتان قرار دهید. تحقیقات نشان داده‌اند گوش دادن به موسیقی می‌تواند حافظه، توجه، انگیزه و یادگیری را افزایش دهد. موسیقی‌های استرس‌آور که یک عامل مخرب برای ذهن کودکتان است را کاهش دهید. یادگیری نواختن یک آلت موسیقی روی فکر کردن همزمان با تحلیل سه بعدی مغز تاثیر بسزایی دارد که یکی از رکن‌های اساسی یادگیری ریاضی محض است.

۰ دیدگاه ارسال شده است

نظر خود را با ما در میان بگذارید