0 امتیاز
163 بازدید
در فرزندآوری ، فرزندپروری توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
بإسلام خدمت استاد عزيز خانم رستگار مقدم. دختر من ده ساله هست و از بچه گي تا حالا اصلا به هيچ كس سلام نمي كنه و هر چه او را به اين كار تشويق مي كنم فايده نداره در ميهماني ها در مقابل سلام ديگران و يا اينكه سلامت كجاست فقط لبخند مي زنه. و به تنها كساني كه سلام مي كنه من و خواهر و پدرم هست. حتي به پدرش سلام نمي كنه. بااينكه من و پدرش در هر وقتي به همديگه سلام و إبراز محبت مي كنيم خواهش مي كنم راهنماييم كنيد

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
چرا سلام مي كنيم؟

چرا به بعضي ها دوست داريم سلام بكنيم و به بعضي ها چنين تمايلي نداريم؟ واقعاً دلايل شما براي سلام كر دن چيست؟ اگر صادقانه فكر كرده باشيم مي دانيم بعضي وقتها و به بعضي انسانها دوست نداريم سلام كنيم چون فكر مي كنيم با آن افراد هيچگونه وجه اشتراك و آشنايي نداريم حالا به افرادي فكر كنيم كه خيلي دوستشان داريم، بودن با آنها براي ما مهم است. به آنها چگونه سلام مي كنيم؟

نكات آموزشي

1- سلام به معناي صلح و دوستي است. وقتي ما به كسي سلام مي كنيم يعني اينكه من با تو دوست هستم. 2- سلام كردن يكي از راههاي ابراز محبت مي باشد. كودكان نيز مانند بزرگترها به بعضي ها دوست ندارند سلام كنند براي اين موضوع بهتر است مربيان دست به فعاليتهايي بزنند كه در دل كودكان ايجاد محبت بيشتر كنند و فرصت دهند كه كودكان نسبت به آنها علاقه مند شوند و سلام كنند.

فعاليت شماره يك

از كودكان بپرسيد چه كسي مي داند سلام يعني چه؟ از كودكاني كه خيلي خوب سلام نمي كنند و يا اصلاً سلام نمي كنند حتماً بپرسيد و ببينيد چه جوابي مي دهند؟ به آنها بگوييد كه سلام يعني دوستي، آشنايي و يك عالم خوبي و عشق و محبت.سلام يعني اينكه من با شما دوستم، تو را دوست دارم و از ديدن تو خوشحال مي شوم و برايت آرزوي سلامتي مي كنم. براي كودكان توضيح دهيد وقتي به كسي سلام مي كنند همه ي اين حرف ها را به او مي گويند.

فعاليت شماره 2

آيا همه ي انسانها سلام مي كنند؟ (با يك تمرين ساده كودكان را به پاسخ مناسب برسانيد). يكي يكي از كودكان بخواهيد به وسط كلاس بيايند و نشان دهند مادر ، پدر، مادربزرگ، پدر بزرگ، دايي و يا خاله چگونه به آنها سلام مي كنند؟ حالا بپرسيد وقتي يكي از دوستان پدرشان به ديدن آنها مي آيد چگونه سلام مي كنند؟ با آقاي فروشنده و يا آقاي رفتگر محله چطور؟ به اين طريق چگونه سلام كردن با افراد مختلف را به آنها نشان داده ايم.

فعاليت شماره 3

كودكان را براي يك نمايش آماده كنيد: نمايش شمار يك: دو نفر در نقش 2 خانم پير- دو مرد جوان- دو دانش آموز دختر- دو دانش آموز پسر- دو نفر كه عجله دارند- دو دوست كه مدتهاست همديگر را نديده اند همه اين موارد نقشهاي جالب است كه مي تواند توسط كودكان به اجرا درآيد( حتي مربي مي تواند با همكاري مربي ديگر اين نقشها را براي كودكان به اجرا درآورد) مهم اين است كه هر مربي فكر كند اين واحد را چگونه مي تواند با شادي و هيجان با كودكا ن كار كند.

نكات بهداشتي و ادبي هنگام سلام كردن:

1- فكر مي كنيد هنگام سلام كردن چه چيزهايي زا بايد رعايت كرد؟ پس از اين صحبت چهره تان را اخم آلود كنيد. حتي كمي عصباني شويد و با همين چهره به كودكان سلام كنيد. عكس العمل كودكان چيست؟ حالا چهره تان را غمگين و افسرده و خسته و بي حوصله نشان دهيد و به كودكانم سلام كنيد. در آخر لبخند بزنيد و با هيجان و شادي به كودكان سلام كنيد واز آنها بپرسيد كدام سلام را بپسنديد. بعد از اين تمرين كودكان بايد درك كرده باشند كه هنگام سلام بايد لبخند بزنند، چهره شادابي داشته باشند و با صدايي محكم و رسا به طرف مقابل سلام كنند.( تمرين صحيح سلام كردن به صورت نمايشي هر روز تكرار شود) 2- بسياري از انسانها وقتي به هم مي رسند همديگر را در آغوش مي گيرند و يا روبوسي مي كنند. اين كار پسنديده ايست آيا هميشه مي توان اين كار كرد؟( منتظر پاسخ كودكان بمانيد) بسياري از بيماري هاي ما مسري است يعني از ما به فرد ديگري منتقل مي شود و فرد روبرو نيز به همان بيماري منتقل مي شود (مثل سرماخوردگي) وقتي ما بيمار هستيم نبايد با كسي دست بدهيم وي را در آغوش بگيريم يا روبوسي كنيم. كسي هم كه بيماري مسري دارد نبايد خيلي نزديك او برويم. 3- وقتي به كسي نزديك شديم و سلام كرديم اگر خواستيم با او دست بدهيم بايد مواظب باشيم ناخنهايمان كوتاه و دستهاي ما تميز باشد( براي نتيجه ي بهتر دست يكي از كودكان را به مربا آغشته كنيد و از او بخواهيد با دوستانش دست بدهد. چه اتفاقي مي افتد؟)

نمايش شماره 2:

به كودكان بگوييد مردم شهرها و كشورهاي مختلف سلام هايشان باهم فرق مي كند مثلاً ژاپني ها وقتي مي خواهند به هم سلام كننداز ناحيه ي كمر كاملاً خم مي شوند و چند بار سرشان را تكان مي دهند. هندي ها دو كف دستشان را به هم مي چسبانند و دستشان را زير چانه مي برند بعضي از سرخپوستها دستشان را مشت مي كنند و روي قلبشان مي گذارند. در كشور ما نيز انواع سلام وجود دارد مثل: بعضي شيرازي ها موقع سلام كردن شانه هاي هم را مي بوسند. در لرستان افراد به هم دست مي دهند هركس دست خود را مي بوسد و به پيشاني مي زند. در تهران و خيلي شهرهاي ديگر افراد موقع سلام كردن صورت هاي همديگر را مي بوسند. در خيلي جاها مردم فقط با هم دست مي دهند. همه اين موارد نمايشي است و شما مي توانيد از كودكان بخواهيد آنها را تكرار كنند. از آنها بپرسيد كدام روش سلام كردن را مي پسندند و در پرونده ي آنها ثبت كنيد. همچنين از كودكان بخواهيد از پدر و مادر خود بپرسند در شهر يا روستاي آنها مردم چگونه مردم چگونه به هم سلام مي كنند و در كلاس براي دوستان خود تعريف كنند. توجه: كودكان به شيوه هاي مختلف دوستي و محبت خود را نشان مي دهند و براي بعضي از كودكان سلام كردن سخت است. اما به شيوه ديگر يعني به وسيله چسباندن خود به مربي و گرفتن دست و يا گرفتن مانتو سعي مي كنند تا دوستي خود را نشان بدهند. بايد به اين دسته از كودكان نيز توجه كرد. بايد به آنها فهماند كه متوجه عشق و دوستي آنها شده ايم.

كاردستي شماره ي 1

يك تكه مقوا به هر يك از كودكان بدهيد. كودكان مي توانند اين تكه مقوا را گرد و يا به صورت گل در بياورند. مجموعه اي از وسايل مختلف مانند حبوبات، كاموا، پنبه، پارچه، روبانهاي رنگي، خرده كاغذهاي رنگي و... را در اختيار كودكان قرار دهيد. از آنها بخواهيد هرگونه كه دوست دارند اين وسايل را روي مقواي خود بچسبانند. به عبارت ديگر گل سينه خود را تزئين كنند. پس از پايان كار گل سينه( مدال ) را با ربان به گردن آنها آويزان كنيد. اين گل سينه فقط خاص دخترها نيست. پسرها نيز مي توانند به همين شيوه براي خود مدال و يا همان گل سينه درست كنند.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

3 نفر آنلاین
0 عضو و 3 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 2306
بازدید دیروز: 2657
بازدید کل: 9732346
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...