0 امتیاز
5.0هزار بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
مادرشوهرم بین من و دخترها و دامادش فرق میگذارد.همیشه هدیه یکسان به همسر من و دامادش میدهد که گویی در یکسطح هستند اما هدیه من همیشه از دخترانش کمتر است.روز مرد به همسر من و دامادش هدیه میدهد اما روز زن حتی بمن تبریک هم نمیگوید.این رفتارها باعث دلخوری و ناراحتی من شده،به همسرم گله میکنم میگوید برایم مهم نیست و کارهای مادرش را توجیه میکند.اعصابم خیلی بهم ریخته،لطفا راهنمایی فرمایید.

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
حق را ادا کنيد
خداوند در آيه ۸ سوره مبارکه مائده مي فرمايد: «عدالت داشته باشيد که به پرهيزکاري نزديک تر است و از معصيت خدا بپرهيزيد که از آن چه انجام مي دهيد باخبر است». براساس اين آيه شريفه، عدالت شرط اساسي براي هر برخورد و قضاوتي است و موجب مي شود حقوق افراد محفوظ بماند. طبيعي است که اين نکته در مورد روابط بين اعضاي خانواده اهميت بيشتري پيدا مي کند. چرا که فرزندان در خانواده عدالت و رفتار درست را از پدر و مادر و بزر گ ترهاي خود مي آموزند.بدين ترتيب مي توان ادعا کرد که عدالت در برخورد با فرزندان يکي از اصول اساسي تربيت است که در موارد گوناگون بايد از سوي والدين و بزرگ ترهاي خانواده رعايت شود تا جلوي آسيب ها و تهديدهاي احتمالي گرفته شود.
طبق روايتي که در کتاب «مکارم الاخلاق» آمده است پيامبر گرامي اسلام(ص) فرموده اند: «بين فرزندانتان با عدالت رفتار کنيد همان طور که دوست داريد آن ها با شما به عدالت رفتار کنند».

عدالت رفتار يک شکل نيست
اشتباه نکنيد! رفتار عادلانه با فرزندان به اين معني نيست که همه آن ها را يک جور ببينيد و هيچ فرقي ميانشان قائل نباشيد. در واقع عدالت داشتن ميان آن ها به اين مفهوم نيست که پدر و مادر از نظر تامين نيازهاي مادي و شيوه اظهار محبت و علاقه نسبت به فرزندان خود به يک صورت رفتار کنند و به عنوان مثال تمام لوازم مورد نيازي را که براي پسر نوجوان خود فراهم کرده اند در اختيار کودک پنج، شش ساله هم قرار دهند.
به هر حال واضح است که نيازهاي هر انسان در سنين مختلف با هم فرق دارد و نبايد نيازهاي مادي و عاطفي دوران کودکي و نوجواني را يک جور ديد و آن ها را مانند هم تامين کرد.

احساساتتان را کنترل کنيد
امکان دارد پدر يا مادري يکي از فرزندان خود را به دليل داشتن مزيت هايي از جمله مهرباني و دلسوزي نسبت به والدين يا فضيلت هاي ديگر، بيشتر از بقيه فرزندان دوست داشته باشد. در اين خصوص بايد توجه داشت که ابراز احساسات و اظهار علاقه در ميان فرزندان به گونه اي نباشد که روحيه حساس آن ها را تحريک کند

دختر و پسر فرقي ندارد
 ميان دختر و پسر از نظر خلقت تفاوت هاي بسياري وجود دارد، اما اين دليل باعث نمي شود بين آن ها تبعيض گذاشت.در خانواده هايي که ميان دختر و پسر فرق مي گذارند، نسبت به توانايي هاي متفاوت اين دو جنس آگاهي کمي وجود دارد. در حالي که در هر زمينه اي که پسر برتر باشد دختر نيز توانايي هايي دارد که اين جاي خالي را پر مي کند.اگر شناخت والدين نسبت به توانايي هاي دو جنس کامل باشد در هيچ خانواده اي ديگر شاهد تبعيض نخواهيم بود.

عصاي دست دوران پيري
در برخي خانواده هاي سنتي يکي از مهم ترين علل پسر دوستي حفظ نام خانوادگي است. به عقيده آنان فرزند پسر است که نام خانوادگي را زنده نگه مي دارد و نسلشان را ادامه مي دهد.در مقابل در برخي از خانواده ها نيز دختران نور چشمي والدين به حساب مي آيند، اين در حالي است که صرف جنسيت نيست که عصاي دست دوران پيري والدين را مشخص مي کند. چه بسيار پسران و چه بسيار دختراني که در هنگام کهنسالي والدين، محبت و حمايت خود را از آنان دريغ کرده اند.

حسادت، نتيجه بزرگ تبعيض
از مهم ترين واکنش هايي که فرزند مورد تبعيض واقع شده از خود نشان مي دهد، حسادت نسبت به ديگر فرزندان است. در اين گونه مواقع حس انتقام جويي در فرزند شعله ور مي شود و حتي ممکن است خواهر و برادر در دوران بزرگسالي نيز رابطه خوبي با يکديگر نداشته باشند.
کودکان مورد تبعيض، واکنش هاي متفاوتي از خود نشان مي دهند، تهديد کردن و آزار دادن يا در پيش گرفتن رفتارهاي تهاجمي به صورت پنهاني، خود را به شکل پسرها يا دخترها درآوردن، انواع ناسازگاري و آزار پدر و مادر از اين گونه رفتارها محسوب مي شودگاه پرخاشگري به صورت فعال ديده مي شود، مانند دعوا کردن با ديگران، اما در برخي مواقع اين پرخاشگري به صورت غيرفعال بروز مي کند. به عنوان مثال، فرد در ظاهر، انسان عصبي و بداخلاقي نيست، اما ممکن است در رفتارش با ديگران تاثير بگذارد و اطرافيانش را به شکل ديگري آزار دهد؛ مثلا فرد بدقولي شود.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

7 نفر آنلاین
0 عضو و 7 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 356
بازدید دیروز: 1086
بازدید کل: 9784576
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...