0 امتیاز
26.9هزار بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
سلام , در دوران نوجوانی به نماز اهمیت نمی دادم والان چند سال نماز قضا به گردنم مونده , همراه نمازهای یومیه هر نوبت یک نماز قضا میخونم ولی جبران چند سال نماز قضا خیلی سخته و بعضی وقتها اذیت میشم , چه طور نماز قضاهامو بخونم که زودتر جبران بشه ؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)

یک طرح کاربردی: برنامه ریزی برای خواندن نماز قضا با طرح تقویم

image

 

سلام

 

منتظر بودیم تا امتحانات تموم بشه تا یک طرح خیلی عالی رو معرفی کنیم، البته قبلش بگم روی صحبتمون با مذهبی هاست اونایی که هنوز در قبول خدا و پیغمبر مانده اند فعلا این طرح کمکشون نمی کنه

و اما مقدمه ی طرح:

یادمه یک استادی یک روز حرفی زدند که یک تذکر مفید بود برامون، ایشون گفتند: من تعجب می کنم کسی ادعا می کنه می خواد در این مسیر قدم برداره اما خیلی راحت می گه نماز قضا دارم!!!

منظورشون از این مسیر همون مسیری هست که به خاطر طی کردنش به این دنیا آمدیم؛ مسیر کامل شدن، خدایی شدن...

نمی دونم چرا خیلی هامون نسبت به نماز دقت لازم رو نداریم در حالیکه همه مون این حدیث مشهور را شنیده ایم که:  اولين چيزي كه از عبد به حساب كشيده مي شود نماز است اگر قبول شود بقيه اعمالش مقبول است و اگر مردود گردد بقيه اعمالش نيز مرود است. (اینجا)

یعنی اگر نمازمون رو رد کنند دیگه خیلی دلمون خوش نکنیم به خیلی از خوبی ها قرض دادن ها  ذکر گفتن ها زیارت رفتن ها  و ... ما حتی با سبک شمردن نماز امکان مورد شفاعت قرار گرفتن رو از خودمون می گیریم (اینجا)

حکم شرعی برای جبران نماز قضا

احکام شرعی نماز قضا رو قبلا گفتیم ( اینجا ) خلاصه اش طبق نظر مرجع تقلید ما این طور است که : اگر کسی نمی داند نماز قضا دارد یا ندارد چیزی بر گردن او نیست و وظیفه ای ندارد

اما اگر می داند نماز قضا دارد و تعداد دقیقش را نمی داند باید حداقل و کمترین مقداری را که یقین دارد قضا شده ، بجا بیاورد. وظیفه اش همین قدر است البته اگر بیشتر بخواند هم بهتر است. مثلا نمی داند یک سال نماز قضا دارد یا دوسال اما مطمئن است کمتر از یکسال نیست همان یک سال را وظیفه دارد حتما قضا کند. (باز هرکس به مرجع تقلید خودش رجوع کند)

طرح تقویم

خب حالا مساله خواندن نمازهای قضا ست

نمی دونم برای شما هم پیش آمده چند بار تصمیم بگیرید نمازهای قضایتان را بخوانید دو سه روز هم خوانده اید یا حتی چند هفته بعد رها کرده اید؟ بعدا هم یادتان رفته چقدر خوانده اید عصبی هم شدید و کلا رهایش کرده اید؟

ما یک طرحی را اختراع کردیم! که خیلی راحت این مشکل را حل می کند و شامل سه مرحله است:

مرحله اول: نوشتن وصیت نامه

مثلا شما تصمیم گرفتید یک سال، دو سال، ده سال، بیست سال و... هرچقدر که وظیفه تان است، نماز قضا بخوانید. خب مدتش را که مشخص کردید آن را در یک وصیت نامه بنویسید وصیت نامه را جایی بگزارید که قبل از وقت لازمش کسی نبیند می توانید توی پاکت بگزارید و درش را هم بچسبانید . اصلا وصیت نامه نوشتن خیلی خوب است یکی از خوبی هایش این است که اگر دو دقیقه دیگر وقت ما در این دنیا تمام شد لااقل چیزی داریم نشان بدهیم بی اعتنا نبوده ایم به این مساله. ضمن اینکه شاید وارثان گرامی دلشان هم بسوزد و نماز قضا را بخوانند یا اگر اموالی داریم از آن برایمان کسی را اجیر کنند.

همین الان این کار را انجام بدید تنبلی نکنید قطعا شیطان مانع می شود شما تصمیمتان را عملی کنید.

مرحله دوم: تهیه تقویم

اگر برایتان امکان دارد یک تقویم جیبی تهیه کنید که مربوط به همین امسال باشد (نگید حالا کمتر از دوماه بیشتر نمانده) خب از همین امروز شروع کنید و تصمیم بگیرید هرکس بر اساس توان خودش مثلا یکی می گوید من می توانم روزی یک شبانه روز نماز بخوانم یکی می گوید من بیشتر از یک نماز نمی توانم به هر حال مثلا همین امروز 23 بهمن ماه شما دو رکعت نماز صبح قضا می خوانید جلوی تاریخ 23 بهمن بنویسید صبح اگر همین امروز یک شبانه روز نماز قضا را خواندید جلوی 23 بهمن بزرگ بنویسید 1  اگر نه، مثلا سه روز طول کشید تا یک شبانه روز بخوانید هروقت نماز قضای عشاء را خواندید همان موقع جلوی 23 بهمن بنویسید 1 و از فردای همان روز دوباره همین کار را تکرار کنید مثلا جلوی 26 بهمن بنویسید صبح  ظهر عصر مغرب و عشاء و هروقت تکمیل شد دوباره بزرگ در همان خانه بنویسید 1

و همین طور تا آخر سال

ممکن است تا آخر سال یک ماه نماز قضا بخوانید  یا پنج روز (هرکس بر حسب توانش که البته اولش کم است بعد زیاد می شود من در روزهای آخر روزی سه شبانه روز نماز قضا می خواندم) 

روز اول سال بعد شما تعداد یک ها را می شمارید مثلا می شود 35 در انتهای تقویم سال جدید بنویسید سال 1391: 35 روز

بعد از روز اول سال جدید باز همین روش را ادامه دهید

مرحله سوم: کم کردن

هروقت تعداد روزها به یک عدد مشخص رسید مثلا شش ماه یا یک سال می توانید به وصیت نامه تان مراجعه کنید و همان تعداد مشخص را کم کنید مثلا اگر دو سال قرار گذاشته اید و حالا شش ماه نماز قضا خوانده اید آن دو سال را بکنید یک سال و نیم

و همین طور ادامه بدهید تا آن عدد صفر شود

یک راه میانبر معرکه: احتمالا در ابتدای طرح خیلی وسوسه می شوید که نماز قضا خواندن کار سختی هست، طبیعی هم هست یک نفر خیالش از بابت شما راحت بود حالا باید وسوسه کند دیگر و نماز را سخت جلوه دهد. یک مکان خوب برای نماز قضا خواندن مسجد است اگر برنامه ریزی کنیم چند دقیقه زودتر برای خواندن نماز به مسجد برویم هم از برکات نماز جماعت برخوردار می شویم هم در آن چند دقیقه زودتر به قرار روزانه مان با خدا می رسیم. پس بررسی کنید ببینید کدام نماز برایتان راحت تر است در مسجد خوانده شود سعی کنید آن نماز را حتما در مسجد بخوانید و آن چند دقیقه زودتر رفتن یا دیرتر آمدن را برای نماز قضا فراموش نکنید.

نکته1: معمولا دوستان می پرسند آیا می شود در نماز قضا فقط به واجبات اکتفا کرد؟ مثلا قنوت را نخواند یا اگر نظر مرجع تقلیدمان این است که می شود یک بار تسبیحات اربعه را خواند، یک بار بخوانیم؟ بله صحیح هم هست اما ... اما ... اما نکته ی مهم این است که هرگز چون نماز قضا هست آن را خیلی سریع و خدای نکرده بی دقت نخوانیم می توانیم به حداقل ها قناعت کنیم اما همان نماز را با همان حداقل ها کامل و صحیح بخوانیم و البته اگر حذفیاتمان کم باشد برکاتش بیشتر است ان شاء الله

نکته ی 2: حالا که قرار است نمازهای قضای گذشته را بخوانیم به هیچ وجه اجازه ندهید بر تعداد آن اضافه شود  یعنی سعی کنیم دیگر نماز قضای جدید نداشته باشیم و اگر خدای نکرده این اتفاق افتاد اولویت اولمان خواندن همان نماز قضا باشد ( این نماز قضای جدید را در تقویم ننویسید که حسابتان قاطی شود) این مساله آنقدر مهم است که از نظر برخی مراجع می توانید موقع اذان اول نماز قضای آن روز را بخوانید بعد نماز واجبی که موقعش رسیده است.

 

این طرح زیبا رو به اطرافیان خود یاد بدهید  امیدوارم برای افراد خیلی زیادی واسطه ی نور شوید

 

بعدا نوشت:

سوال پرسیدند: ببخشیدمن یه سوالی داشتم: اگه مثلا امروز27فروردین،2رکعت نمازصبح بخونمو جلوش تو تقویم بنویسم،فردا28ام ظهربخونم و جلوش بنویسم ظهر،پس فرد30ام عصر،31ام مغرب،یکم هم عشا، اونوقت این عدد1رو جلو27ام بنویسم؟ بعدش اگه دوباره همین روال رو تکرارکنم،یعنی 28ام صبح بخونم،جلوش که قبلانوشته بودم ظهر، ظهرو خط بزنم بنویسم صبح؟ و وقتی به عشا رسیدم،دوباره جلو28ام بنویسم1؟ روشش اینجوریه؟ یامن اشتباه متوجه شدم؟

پاسخ: 
سلام
ممنون که سوال کردید شاید این قسمت رو خوب توضیح ندادیم
شما هر روزی اولین نماز رو شروع کردید مثلا روز 27 م همان روز باید تکمیل بشه و مهم نیست شما بقیه ی نمازهای قضای یک شبانه روز رو در چه روزهایی بخونید مثلا شما روز 27م نماز قضای صبح رو می خونید همانجا بنویسید صبح یا ص، بعد هر روزی که نماز قضای ظهر را خواندید در همان روز 27 م بنویسید ظهر یا ظ ، چون شما قراره نماز قضای آن روز را تکمیل کنید وقتی تا عشا را خواندید می تونید همه اش را پاک کنید و به جایش بنویسید 1 یک دایره هم دورش بکشید. حالا مثلا شده روز 29 م و شما م یخواهید یک شبانه روز نماز قضای جدید را شروع کنید وقتی نماز قضای صبح را می خوانیددر روز 29 م می نویسد صبح یا ص و به همان شکل قبل ادامه می دید

نمی دونم توضیحاتم رسا بود؟ اگر جایی نامفهوم بود بگید تا متوجه بشم و بهتر توضیحشو بنویسم

 

توسط
سلام من هم ۵ سالی نماز قضا دارم ولی روشم با مال شما فرق میکنه . من با برنامه word یه جدول درست کردم که تقریبا ۴۰۰ خانه داره و اول شروع به خوندن نماز های صبح کردم هر نمازی هم که میخونم یه تیک میزنم یکی از خونه هارو .اینجوری بهتر از تقویمه  چون بعد چند ماه میبینی ۱سال قضای نماز صبحو خوندی و روحیه میگیری
توسط
سلام و خسته نباشید خدمت همه دوستان عزیز

من بدون اینکه این مطلب رو بخونم همین کارو با تقویم میکردم با این تفاوت که چوب خط میزدم برای هر روز یعنی چی؟؟؟؟

مثلا یک نماز صبح خوندم فرقی نمیکرد چه روزی از سال خوندم میومدم اول فروردین یک خط میکشیدم ظهر و عصر رو هم که میخوندم دوتا خط اضافه میکردم هر نماز یک خط صبح ظهر عصر مغرب میشد چهار خط کنار هم عشا که میخوندم یک خط روی این چهار خط میکشیدم یعنی یک روز کامل تمام شد بعد میرم دوم فروردین

چند روز خیلی درگیر میشی نمیتونی بخونی نماز بعد میای میبینی چهار تا خط داری میدونی که یه عشا مونده تا روز بعدی تموم بشه.

چوب خط ابتدایی همه یاد گرفتیم خیلی خوبه.
توسط
با باد صبا قسمت نما قضا دیگه نیازی به ورد یا تقویم نیست
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

8 نفر آنلاین
0 عضو و 8 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 267
بازدید دیروز: 2876
بازدید کل: 9678519
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...