335 - کنترل غریزه ی جنسی …
نویسنده : زهرا رستگار
کنترل غریزه ی جنسی … جهت کنترل این غریزه ، توجه شما را به راه کارهای ذیل جلب میکنیم : 1- پرهیز از فکر و ترسیم صحنه های محرک در ذهن و خیال عبد الله بن سنان از امام صادق ع نقل میکند : «عیسی به اصحاب خود گفت : … موسی به […]
کنترل غریزه ی جنسی …
جهت کنترل این غریزه ، توجه شما را به راه کارهای ذیل جلب میکنیم :
1- پرهیز از فکر و ترسیم صحنه های محرک در ذهن و خیال
عبد الله بن سنان از امام صادق ع نقل میکند : «عیسی به اصحاب خود گفت : … موسی به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما دستور می دهم که فکر زنا هم در سر نپرورانید تا چه رسد به اینکه زنا کنید ؛ زیرا کسی که خیال زنا کند ، مانند کسی است که در خانه ای نقش و نگار شده ، دود و آتش به پا کند . چنین کاری گر چه خانه را نمی سوزاند ، ولی زینت و صفای آن را مکدر کرده و فاسد می کند .»
2- دوری از نگاههای مسموم و مناظر تحریک آمیز
قرآن کریم در دو آیه متوالی ، دستور به اغماض چشم از نگاه حرام و هوس آلود داده است . در آیه اول می فرماید :« به مومنان بگو : دیده هایشان – را از نامحرمان – فرونشانند و نهانگاه های خود را – از وقوع در حرام – نگه دارند » ( نور آیه 30 ) . و در آیه بعدی می فرماید :« به زنان مومن بگو چشم هایشان را فرو گیرند و نهانگاههای خویش را محافظت کنند » ( نور آیه 31 )
جالب این است که درهر دو مورد خداوند متعال نخست به مراقبت از نگاه محرک و عفت چشم و آن گاه به حفاظت از عورت ، فرمان داده است .
رسول اکرم ص می فرماید :« نگاه هوس آلود ، تیری است مسموم از تیرهای شیطان ، هر کس آن را به جهت خوف الهی ترک کند ، خداوند ایمانی به او می بخشد که حلاوت آن را در قلب خود احساس میکند »
3- گوش ندان به آوازها و موسیقی های تحریک کننده و مبتذل
در حدیثی آمده است :« مردی از امام صادق ع درباره شنیدن آواز محرک پرسید ، حضرت از آن نهی کرده ، این آیه را خواند : « به یقین گوش و چشم و دل هر یک مورد سوال خواهند بود » و فرمود: گوش از آنچه شنیده و قلب از آنچه بدان دل بسته و چشم از آنچه دیده است ، مسوول بوده و بازخواست خواهند شد »
4- اجتناب شدید از نشست های غفلت زا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریک آمیز
از حضرت امام باقر ع روایت شده است :« هر کس به سخن گوینده ای گوش فرا دهد، او را بندگی کرده است پس اگر ناطق از خدا بگوید شنونده ، خداوند را بنده شده و اگر از شیطان و سخنان شیطانی بر زبانش جاری کند، قطعا بندگی شیطان کرده است »
5- اعتدال در خوردن
بی تردید پر خوری و بی نظمی در خوردن ، در ذخیره سازی و انباشتن مواد تحریک زا موثر است .
در حدیثی حضرت رسول اکرم ص – پس از آنکه جوانان را به ازدواج ترغیب می کند – می فرماید:« هر کس قدرت بر ازدواج ندارد ، روزه بگیرد ، یقینا روزه نیروی غریزه او را تضعیف می کند »
6- اشتغال ، ورزش و سرگرمی های مفید
با وجود فراغت ، هم مواد غذایی در تقویت غریزه به مصرف می رسد و هم فکرو خیال مصروف چاره سازی برای پر کردن اوقات فراغت می شود و لذا در روایات بر اشتغال و کار و پرهیز از فراغت ،تأکید بسیار شده است .
حضرت امام صادق ع می فرماید:« و همین گونه انسان اگر بی کار و فارغ باشد ، به بیهودگی و سرمستی دچار می شود و بر اثر آن به مسائلی مبتلا می شود که زیان آن – هم برخود و هم بر نزدیکان او – سنگینی خواهد کرد »
7- تلاوت قرآن
بی شک انس با قرآن ، تلاوت و تدبر و در مضامین آن ، خود شفای هر دردی است که به سرعت کار هر پریشانی را رو به سامان می برد و زخم های پنهان را التیام می دهد . همت ها را تا آسمان ها بالا می برد و بشر را از فرو رفتن درعالم حیوانات نجات می بخشد .
امیر مومنان علی ع می فرماید:« قرآن را فرا گیرید ؛ زیرا قرآن بهار دلها است و از نور آن بر مرض ها و دردهای خود مرهم بگذارید ؛ زیرا آن داروی شفا بخش سینه هاست و آن را نیکو تلاوت کنید که به یقین سودمند ترین قصه هاست »
سلام. ممنونم که این شرایط و فراهم کردید تا بتونیم سوال کنیم ببخشید میخاستم ببینم اگرهمچین شرایطی برای فردی پیش امد و به دلیل هوای نفس دچار خواندن مطالبی شد و یا دیدن عکس هایی به طوری که این فرد با دیدن این چیزها یک حالتی برایش پیش امد در هان حین هم مراقب بود که علایمی به او دست ندهد ولی…!اولا یقین قطعی مبنی بر اینکه ایا او محتلم شده یا نه ندارد ؟ ولی ابی از او خارج شده است و دیگر اینکه این فرد به اوج اورگاسم نرسیده . سوالم در دو ناحیه است ااولا خیلی از کرده خود پشیمان است چگونه جبران کند ؟ دوما این ا قضیه برای حدود دوسالپیش بوده در ان زمان خود راطاهر کرد ولی غسلی چیزی خیر ؟ایا در این حالت غسلی باید بکند ؟ بعد الان در حال حاضر مقداری وسواس دست داده به این فرد و همش فکر دو سال پیش را میکند که ایا ان ابی که به واسطه ان از او خارج شده اگر حکم منی را داشته به جایی مالیده یا نه ؟ ان قسمت را اب کشیده بود و لی چون دران زمان خودش را گول میزد که نه طوری نشده ، والا ن همش یادش می اید که انگار ان موقع بنابر این استدلال همه چی را به هم مالیده و نکن د نجس شده باشد
خواهش میکنم راهنمایی کنید حال بعد از گذشت دوسال صغری کبری میچیند که نکند مالیده باشد به این ور و ان ور
یک چیزهایی یادش میاورد و یکی همش میگوید نکند نشسته باشی نکند نجس کرده باشی؟
بعد در استمناءالعیاذ بالله غسل جنابت واجب میشود ؟
پس یعنی خود ارضایی غسل نداره؟آیا خودارضایی حرامه؟چرا؟
کلاً هر رطوبتی که در خواب، یا بر اثر بازی با همسر، یا بازی همسر، یا خواندن مطالب مهیّج شهوت، یا تحریک شدن، یا تصورات جنسی، یا دیدن فیلم ها و عکس های مبتذل، یا نعوذبالله «استمنا»، یا دیدن جنس مخالف؛ ولو با لذت جنسی خارج شود نجس و منی نیست و غسل ندارد.
رطوبتی نجس و منی است که با شهوت (یعنی در اوج لذت جنسی) خارج شود (اوج لذّت جنسی یعنی زمانی که شخص ارضاء شود و به ارگاسم برسد).
اگر شک دارید که رطوبت با لذّت جنسی خارج شده و یا با شهوت و در اوج لذت خارج گردیده یا اصلاً رطوبتی نباشد، بازهم تکلیفی ندارید و منی محسوب نمی شود و غسل ندارد. و رطوبتی که منی محسوب نشود وضو را باطل نمی کند و موجب بطلان نماز و روزه نمیگردد.
*****
البته اگر با خود ارضایی ارضا شوید غسل واجب میشود.
*****
استمناء (خود ارضايي) یعنی بازی کردن با خود به قصد بیرون آمدن منی!
استمناء (خود ارضايي) يک انحراف عملي است و بايد با عمل و رفتار با آن مقابله کرد و راه درمان آن جز با رعايت دقيق دستورالعملها محقق نمي شود, ولي چون هر عملي نياز به دانش و اطلاعات خاص خود دارد, بنابراين راه کنترل و درمان اين بيماري و عادت زشت نيز بدون کسب آگاهي ميسر نيست . آگاهي, ازطريق مطالعه در آثار و اطلاعاتي كه در اين زمينه وجود دارد، بدست مي آيد. بنابراین به سه نکته باید توجّه داشت:
1- آگاهی از حرمت شرعی و اخلاقی آن؛ (و اينكه اين کار و عمل یکی از رذائل اخلاق جنسی و انجام آن طبق روایات، موجب دورشدن از رحمت خدا واهل بیت (علیهم السلام) و زایل شدن عقل میشود و از لحاظ شرعي حرام و گناه محسوب مي شود و هر گناهي نور ايمان را تضعيف مي كند و باعث تاريكي و آلودگي روح انسان مي شود. نوري كه انسان بدان نياز فراوان دارد و در اثر فقدان آن، در دنیا دچار خسران و در آخرت دچار عذاب و حسرت خواهد شد).
2- آگاهی از عواقب سوء آن.
3- آگاهی از روش پيشگيري و درمان.
1). حرمت شرعی و اخلاقی استمناء:
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: «هر كس، كه با دست شهوتش را بیرون كند ملعون است.
آقا امام صادق (علیه السّلام) میفرماید: «سه دستهاند كه خداوند با ایشان سخن نمیگوید و به نظر رحمت به آنها نگاه نکند و پاكشان نفرماید و برایشان عذاب دردناكی است:
1.. كسی كه موی سفیدش را بكند (تا خود را جوان نمایش دهد)؛
2. كسی كه به وسیله عضو خودش شهوتش را خارج كند (استمناء کند)؛
3. كسی لواط دهد.
از امام صادق (علیه السّلام) …از حکم کسی که با حیوانی جمع شود، یا با مالیدن (استمناء) شهوتش را دفع کند، پرسیدند، فرمود: «هر کس شهود خود را به این وسیله و مانند آن دفع کند در حکم زنا کردن است. یعنی با گناه زنا برابر میباشد».
از امام صادق (علیه السّلام) راجع به حكم استمناء سؤال شد؟
حضرت (علیه السّلام) فرمود: گناه بزرگی است كه خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرموده است و استمناء كننده مثل این است كه به خودش نكاح كرده و اگر كسی را بشناسم كه چنین كاری را انجام دهد با او هم غذا نشوم.
در حدیث آمد: …هفت گروه هستند كه خداي عزوجل در روز قيامت به آنان نظر نمي كند كه يك گروه از آنها كساني هستند كه با دست خويش ازدواج كنند.(یعنی استمناء میکنند)
2). آگاهی از عواقب سوء آن:
از نظر علمی هیچ پزشک فهیم استمناء را تجویز نمیکند و خوب و پسندیده نمی داند و مضراتی را برای آن معرفی میکنند که برخی از آنها عبارتند از:
1.. مبتلا شدن به کشمکش های روحی و اضطراب؛ (زیان عقلی و روانی)
2. حساسیت و ضعیف شدن مراكز عصبی؛ (زیان عقلی و روانی)
3. به هم خوردن نظم وآرامش روحی؛ (زیان عقلی و روانی)
4. دچار شدن به افسردگی و اضطراب؛ (زیان عقلی و روانی)
5. سر گیجه داشتن؛ (زیان عقلی و روانی)
6. فراموشی؛ (زیان عقلی و روانی)
7. سستی اراده؛ (زیان عقلی و روانی)
8. ضعف حافظه؛ (زیان عقلی و روانی)
9. لذّت نبردن از آمیزش با همسرانشان؛ (زیان جنسی)
10. احتلام مكرر؛ (زیان جنسی)
11. مبتلا شدن به انزال زود رس؛ (زیان جنسی)
12. دچار شدن به لاغری، لرزش؛ (زیان جسمی)
13. ضعیف شدن قوّه بینایی و شنوایی؛ (زیان جسمی)
استمناء شرعاً، عرفاً و هم از نظر طبّ و علم؛ حرام و ناپسند است.
3). آگاهی از روش پيشگيري و درمان: (برای درمان استمناء و ريشه كن نمودن آن چند راه حل توصیه شده است):
1-. زود ازدواج كردن؛ (زيرا ازدواج موجب سلامت روحي و جسمي و كنترل کننده این گناه است).
2- روزه گرفتن؛ (زیرا روزه موجب تخفيف شهوت جنسي میگردد، در حديث نبوي پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: «يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ، مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ البَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ، فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ، وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ، فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ». اي جوانان اگر مي توانيد، از دواج كنيد كه موجب قدرت حفظ چشم از نگاه به نامحرم و محافظت آلت تناسلي ار فعل حرام مي باشد و كسي كه نمي تواند ازدواج كند، روزه بگيرد زيرا روزه شهوت را سركوب مي كند.
3- پرهيز کردن از محرك هاي جنسي؛ (زیرا نگاه كردن به زنان و دختران بزك كرده و خواندن مطالب عاشغانه وديدن تصاوير سكسي كه از جانب تاجران شرف و غريزه ترويج مي شود و گوش دادن به آهنگ هاي مبتذلي كه با امواج هوا در فضا سير مي كند و محيط را آلوده مي سازد، عفت را لكه دار و اخلاق را فاسد و شخصیّت را لگد مال ادراك و فهم را كند و حافظه را ضعيف و آتش غريزه را شعله ور مي سازد و جوان را در حقارت پست شهوت مدفون مي سازد).
4- پركردن اوقات فراغت با برنامه هاي مفيد؛ (روانشناسان مي گويند: فردي كه با خود خلوت مي كند انديشه هاي رويايي و افكار پريشان و تخيلات جنسي شهوت انگيز به او هجوم مي آورند، خصوصاً در افراد نوجوان اين تفكرات و حالات شديد تر است). در اين هنگام جوان يا نو جوان به گناه استمناء رو میآورد تا طغيان شهوت را فرونشاند يا از فشار آن بكاهد.
5- پیدا کردن دوستان خوب؛ (دوستانی که در سيمايشان اثر سجده و راهشان درست و اخلاق خوبشان آنها را از سايرين ممتاز ميكند) چه خوب است كه جوانان و نوجوان به دنبال چنين دوستاني باشند تا آنها را در سختي ها و نا ملايمات زندگي تكيه گاه باشند و در جوارشان آرامش روحي يابند.
6- اجرا کردن دستورات طبي؛ (مانند: 1- حمام با آب سرد در فصول گرم، 2- انجام تمرينات ورزشي، 3- مصرف نکردن زياد گوشت و غذا هاي مقوي، 4- نخوابيدن بر شكم يا پشت، سنت آن است كه بر پهلوي راست و روبروي قبله بخوابد).
7- ترس از خدا داشتن؛ (جواني كه احساس كند كه خدايش او را مي بيند و مراقب اوست، نهان و آشكارش را بخوبي مي داند و خيانت چشم و اسرار درون او را مييند و اگر در انجام وظايف كوتاهي كند بزودي به حساب كار هايش مي رسد و اگر بلغرد يا منحرف شود او را مجازات خواهد كرد، ديگر به جانب اعمال قبح و عوامل مهلك نخواهد رفت و از ارتكاب فحشا و منكر نيز خود داري مي كند؛ حضور در مجالس علمی و خواندن نماز هاي واجب، تلاوت قرآن، خواندن نماز شب انجام روزه و شنيدن شرح حال و زندگي ياران پيامبر و بزرگان دين و همراهي با جماعت مؤمن و نيكوكار و ياد مرگ و زندگي پس از مرگ، ترس از خداي عزوجل را در دل مؤمن رشد مي دهد. آنگاه عظمت و اقتدار پروردگارش را در دل احساس مي كند و حس مراقبت و نظارت الهي در درونش رشد مي کند).