386 - دلایل همسرگزینی دوم شوهر
نویسنده : زهرا رستگار
دلایل همسرگزینی دوم شوهر 1. تنوع طلبی مرد 2. عدم ارضای روحی و جسمی مرد در کنار همسرش 3. در دام یک زن قرار گرفتن 4. روحیه هوی پرستی مرد 1ـ تنوع طلبی مرد شهوت مردان در چشمان و حس بینایی آنهاست ،از دیدن زیبایی لذت می برند وعلاقه مندندکه همسرشان مانند هنرپیشه ها […]
دلایل همسرگزینی دوم شوهر
1. تنوع طلبی مرد
2. عدم ارضای روحی و جسمی مرد در کنار همسرش
3. در دام یک زن قرار گرفتن
4. روحیه هوی پرستی مرد
1ـ تنوع طلبی مرد
شهوت مردان در چشمان و حس بینایی آنهاست ،از دیدن زیبایی لذت می برند وعلاقه مندندکه همسرشان مانند هنرپیشه ها ،در خانه از تنوع و زیبایی برخوردار باشد تا حس تنوع طلبی آنها را ارضاء نمایند . عدم ارضای این حس تنوع طلبی مرد در خانه به وسیله همسرشان ،موجب طلب ارضای آن در خارج از منزل می شوند .
در برخی مواقع بخاطر عدم تقوای مرد و همین طور وسوسه های شیطان ،برخی از آنها بر خلاف میل قلبی شان و با وجود علاقه مندی به خانواده شان ، با خانمی ارتباط برقرار می کنند .به عبارت دیگر زن دیگری ، غیراز همسرشان به این حس فطری آنها پاسخ مثبت می دهد ،آنها با داشتن علاقه به زندگی اوّلشان ،در این ورطه قرار می گیرند!!این کار آنها مشکلاتی برای زندگی اوّلشان به وجود می آورند.
2ـ عدم ارضای روحی و جسمی مرد در کنار همسرش
با توجه به روانشناسی مردان ، هرمردی نیازمند احترام و مورد تأیید قرار گرفتن اعضای خانواده، بخصوص همسرش می باشد. این نیازمندی برای اومانند اکسیژن روحی می باشد . نیاز دیگر مردان در خانه ،پذیرش ریاست ومدیریت او در خانه است ،به گونه ای که فرامین و دستوراتش مورد اطاعت همسر و فرزندشان قرار بگیرد ، عدم توجه به این نیاز فطری او موجب ناراحتی روحی او می شود .
گاهی اوقات زن ناخواسته و بدون توجه به این نیاز روحی شوهرش ،از اوایراد می گیرد ـ غُر می زند ـ وفرامین اورا اطاعت نمی کند و سعی دارد که بر او حکومت کند . چنین زنی ناخواسته محیط خانه را برای شوهرش نا امن کرده واو را از خانه فراری می کند ، حضور شوهرش در منزل کم رنگ می شود . یا این که گاهی اوقات زن پس از تولد فرزندش از توجه به همسرش غافل می شود ،بیشتر وقت خود را برای فرزندش می گذارد ، مرد احساس می کند در حاشیه زندگی قرار گرفته است ،همسرش به او توجه کمتر می کند و نمی تواند با همسرش وقت خصوصی داشته باشد ،لذا احساس کمبود عاطفی در منزل می کند . در چنین شرایطی این مرد با زنی در خارج از خانه آشنا می شود که به او غُر نمی زند بلکه با روابط عاطفی و محترمانه، این نیاز روحی اورا ارضاء می کند .این زن جای خالی عاطفی همسرش را پر می کند ،این مرد بر خلاف میلش با چنین زنی ارتباط برقرار می کند .
3ـ در دام یک زن قرار گرفتن
گاهی اوقات ،زنی خود را به حیل های گوناگون به شوهر شما نزدیک می کند، همسر شما هم بر اثر کمبود تقوا و نیاز روانی که از خانه دارد ، به سمت اوکشیده می شود ، وعلی رغم علاقه به خانواده ،به یکباره متوجه می شود در دام زنی قرار گرفته است .سرانجام این ارتباط های پی در پی ، به ازدواج موقت ویا دائم می انجامد و با یکدیگر مخفیانه ازدواج می کنند .
4ـ روحیه هوی پرستی مرد
متأسفانه گاهی ممکن است زن تمام نیاز های روحی و جسمی همسرش را برآورده می کند ولی باز این مرد بر اثر ضعف ایمان و تقوا با زنان متعددی ارتباط برقرار می کند و در ورطه هوی وهوس غرق می شود ، روز به روز در این باتلاق هوس فرو می رود ، خود و اعضای خانواده خود را به نابودی می کشاند .قرآن چه زیبا حال این چنین فردی را بیان نموده است :
و آیا گمراهتر از آن كس كه پیروى هواى نفس خویش كرده و هیچ هدایت الهى را نپذیرفته، كسى پیدا مىشود؟! مسلّماً خداوند قوم ستمگر را هدایت نمىكند! (قصص ،50)
حکم فقهی متعه برای ارضای هوس های مانیست بلکه نسخه ای برای رفع بعضی از نارسایی های اجتماعی است مانندآن که امکان دسترسی به همسر خودنیست و یا شرایط ازدواج دائم وجود ندارد، برای پیشگیری از گناه شرع مقدس به مردانی که مشکل جدی دارند مجوز متعه را داده است
گاهی اوقات بعضی از آقایان هوس خود را شرعی جلوه می دهند و بیان می دارند، ما کار خلاف شرع انجام نمی دهیم بلکه بر طبق فقه اسلامی ،زنی را متعه (صیغه)می کنیم لذا ما به گناه مبتلا نمی شویم !!
لازم به تذکر می باشد که حکم فقهی متعه برای ارضای هوس های مانیست بلکه نسخه ای برای رفع بعضی از نارسایی های اجتماعی است مانندآن که امکان دسترسی به همسر خودنیست و یا شرایط ازدواج دائم وجود ندارد، برای پیشگیری از گناه شرع مقدس به مردی که مشکل جدی دارند مجوز متعه را داده است ؛در حالی که در شرایط غیر از این مورد مذمت معصومین قرار گرفته است؛ به دو روایت ذیل که از امام رضا(ع) نقل شده است دقت کنید:
«علی ابن یقطین ی گوید از امام رضا(ع) راجع به متعه پرسیدم. امام (ع) فرمودند : تورا چه به متعه!! البته که خدا تورا از آن بی نیاز کرده است (دارای همسر هستی )گفتم می خواهم بدانم حضرت فرمودند آن در کتاب علی (ع) است (کافی ج5،453).
فتح ابن یزید گفت از امام رضا(ع)از متعه پرسیدم حضرت فرمود آن حلال ومباح مطلق است برای کسی که خدا اورا از ازدواج بی نیاز نکرده است(مجرداست)پس بوسیله متعه عفت خود را حفظ کند
(گناه نکند)پس اگر ازدواج کرده است پس وقتی همسرش نیست برایش مباح می باشد (وسایل الشیعه ،ج21،ص23).
ادامه