2 - تربيت فرزند خوب يا بد، چه آثاري دارد؟
نویسنده : زهرا رستگار
مسائل مربوط به تعليم و تربيت كودك، يكي از امور مهم اجتماع كنوني بشر است كه فكر دانشمندان را به خود متوجه ساخته، و از اين راه فصل تازه اي در علوم تربيتي و پرورشي، باز گشوده و افكار تازه و سودمندي در اين باره به مراكز و محافل تربيتي عرضه شده است و سازمانهائي براي رفع نيازمنديهاي علمي و تربيتي كودك بوجود آورده و اين قسمت به صورت رشته تخصصي در آمده است.
دانشمندان به خوبي در يافتهاند كه زيربناي زندگي در دوران كودكي پي ريزي ميشود، و بخشي از سعادت و شقاوت ادوار مختلف زندگي يعني دورانهاي جواني و پيري، در گرو طرز تربيت دوران كودكي است. با اين كه شخصيت انسان به عوامل گوناگون بستگي دارد كه هر كدام از آنها در سرنوشت انسان تأثير بسزائي داشته و كاملا موثر ميباشد ـ مع الوصف ـ تربيت هاي دوران كودكي در نظر دانشمندان، حائز اهميت خاصي است وآن را «زيربناي زندگي» مينامند. قلب و روان كودك بسان صفحه كاغذ سفيدي است كه در دست نقاش چيره دست قرار گيرد، هر نقشي كه روي آن ترسيم شود، تا آخر عمر صفحه، باقي ميماند. فرض كنيد قطعه سنگ مرمري در دست استادكار، هنرمندي قرار گيرد، از آنجا كه او يك سنگتراش توانا، يك صنعتگر ماهر، يا يك مجسمه ساز قوي پنجه است، دهها فكر و خيال درباره آن كرده و نقشههائي ميريزد، ولي اگر دست به پيكر آن «مرمر» زد و آن را به صورت مجسمه يكي از نوابغ جهان يا يكي از اشياء ظريفه در آورد، همه گونه امكانات و استعدادهائي كه قبلا در اين قطعه مرمر وجود داشت، از ميان ميرود و تا سنگ باقي است صورت نابغه نيز همراه آن باقي خواهد بود. روح و روان حساس كودك در آغاز زندگي، از جهات بسياري مانند همين ماده خامياست كه براي همه گونه فعاليتها و صورتها، براي همه رقم تربيتها و پرورش ها، آمادگي دارد. و اگر اولياء كودك حسن ابتكار به خرج دهند و فطرت پاك و احساسات ارزنده او را، با شيوههاي پسنديده رهبري نمايند، سرنوشت او را از اين طريق روشن ميكند و اگر در اين راه سهل انگاري نمايند و با روشهاي غلط و پرورش غلط و پرورشهاي ناستوده فطرت او را آلوده سازند، حتماً مقدمات بدبختي كودك را فراهم ساختهاند به طوري كه اگر ديگر عوامل شخصيت ساز، از قبيل محيط زندگي، و يا فرهنگ به داد او نرسد، آثار اين گونه تربيت هاي غلط زود يا دير در زندگي او نمايان خواهد شد. علي (ع) ميفرمايد: «اِنَّما قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْاَرضِ الْخالِيَة ما اُلقِيَ فيها مِنْ شَيْئٍ قَبِلَتْهُ (نهج البلاغه/ نامه ۳۱/۴۶ /ط عبده) ؛ دل جوان نورس همچون زمين كشت نشده و بكر است، هر بذري در آن بپاشند ميپذيرد». بنابراين جا دارد بگوييم كه مغز كودك مانند فيلم عكاسي است از آنچه ميبيند و مشاهده ميكند عكس بر ميدارد. برخي از پدران تصور ميكنند كه مسئوليت آنان فقط منحصر به تأمين نيازمنديهاي جسماني كودك است و ديگر وظيفهاي ندارند در صورتي كه پرورشهاي اخلاقي و ايماني بزرگترين مسئوليتي است كه بر دوش آنها گذارده شده است و انجام اين مسئوليت ارزنده تر از تأمين حوائج مادي آنها است. دومين شخصيت جهان اسلام ، اميرالمؤمنين (ع) ميفرمايد: «ما نَحَلَ والِدٌ نَحَلاً اَفْضَلَ مِنْ اَدَبٍ حَسَنٍ (مستدرك الوسائل ۲/۶۲۵) ؛ بهترين هديه اي كه پدر ميتواند به فرزند خود بدهد همان تربيت پسنديده است». مسئوليت پدران در اين باره به قدري سنگين و قابل توجه است كه امام سجاد (ع) در انجام وظيفه خطير خود از خداوند استمداد ميكند. و در ضمن راز و نياز خود چنين عرض ميكند: «وَاَعِنّي عَلَي تَرْبِيَتِهِمْ وَتَاْ ديبِهِمْ وَ برِّهِمْ (صحيفه سجاديه دعاي بيست و هفتم) ؛ بارالها مرا در تربيت و تاديب فرزندان و نيكي به آنها ياري بفرما». اگر پدران حق اطاعت در گردن فرزندان دارند، فرزندان نيز حق بزرگتري در عهده پدران دارند و آن حق تربيت است يعني آموختن راه و رسم زندگي از طريق صحيح و پرورش دادن سجاياي انساني است كه در فطرت او تعبيه شده است. اگر دانشمندان امروز به اهميت تربيت كودكان و راهنمايي رجال آينده كشور پي بردهاند و با تشكيل جلسات و نوشتن كتابها و جزوهها و نشان دادن فيلمهاي اخلاقي و علمي، گامهاي بلندي در اين راه برداشتهاند رهبران عاليقدر اسلام و پيشوايان مذهبي ما از ۱۴ قرن بيش با دادن دستورات لازم و ارشاد و راهنمائيهاي سودمند، و با پرورش كودكان و فرزندان نمونه، قدم موثري در اين راه برداشتهاند. اگر دانشمندان و روانشناسان، استادان آموزش و پرورش، برنامههاي تربيتي خود را از دوراني شروع ميكنند كه كودك چشم و گوش خود را باز كرده و در آستانه چيز فهميقرار ميگيرد، ولي اسلام برنامه تربيتي وسيع خود را براي تحقق يافتن سعادت كودك، پيش از انعقاد نطفه او آغاز مينمايد. اسلام درباره پيوند زناشوئي دستورات لازم و كافي دارد و در اين باره به تمام جوانب توجه نموده و در انتخاب همسر به ريشه خانوادگي و شرافت موروثي اهميت فوق العاده اي داده است. رسول اكرم(ص) فرمود: از«خَضْراءُ الدَمِن» (گياهاني كه در نقاط آلوده ميرويند) بپرهيزيد.عرض كردند :
منظور چيست؟ فرمود: زن زيبايي كه در خاندان بد و پليد بوجود آمده باشد : (المراة الحسناء في منبت سوء) . اسلام براي حالت آميزش، آداب و وظايفي معين فرموده كه مراقبت هركدام در سعادت و خوشبختي كودك تأثير بسزائي دارد و بالاخص از آميزش در حالت مستي به شدت جلوگيري كرده است زيرا كودكاني كه در اين حال، نطفه آنها بسته ميشود از عوارض عصبي درمان ناپذير بي نصيب نيستند. اسلام تنها به اين قسمت اكتفا نكرده در ايام بارداري و پس از وضع حمل با موشكافي شگفت آوري، تمام شئون پرورش كودك را مد نظر قرار داده است تا آنجا كه به پدران دستور داده است كه براي فرزندان نام نيكي انتخاب نمايند، زيرا نام، خصوصاً ناميكه حاكي از بندگي كودك نسبت به خداي يكتا باشد نشانه شخصيت و از نظر رواني اثر نيكي در روح كودك دارد. اسلام دستور ميدهد كه كودك را پس از تولد با آب پاك و تميزي شستشو دهند، و در گوشهاي او اذان و اقامه بگويند تا گوش هاي او از روز نخستين با جملههائي كه حاكي از يگانگي خدا و رسالت رسول و نبي اكرم و دعوت به كارهاي نيك است آشنا گردد. اگر مردم آن روز، اسرار اين تعاليم عالي را در نمييافتند امروز پيشرفت دانش، پرده از روي اين مطلب برداشته است. دستورات اسلام درباره تربيت كودك بقدري زياد است كه نقل يك صدم آنها براي ما مقدور نيست ولي خوشبختانه امروز اين مسئله زنده و ارزنده مورد توجه دانشمندان است و نويسندگان و گويندگان ما با طرز جالبي نظر اسلام را درباره نحوه تربيت كودك بيان مي كنند.
ا- آية الله جعفر سبحاني،مربي نمونه
۲- تربیت کودک ، دکتر علی قائمی
امام علی و تربیت فرزند
مقوله تربیت از ابتدایي ترین و اساسي ترین نیازهای زندگی بشری است و نه تنها تربیت لازمه جدایی ناپذیر زندگی كه متن آن بوده و بلكه زندگی، از گهواره تا گورش جلوهای از آن است. انسان تنها در پرتو تربیت صحیح است كه بهعنوان موجودی هدفمند و اندیشه ورز به اهداف وآرمانهای خود دست یازیده و قلّه رفیع سعادتِ مطلوب خویش را فتح مينماید؛ از این رهگذر برای انسان مسلمان تربیت اسلامی ضرورتی مضاعف دارد زیرا انسانی كه گردنبند مروارید دانه دین و بندگی خالق متعال رابر گردن آویخته جز در پرتو تربیت صحیح اسلامی به مدال افتخار عبودیت و تسلیم نائل نمی آید، از سویی دیگر چنین انسان مسلمانی برای پیمودن راه سعادت و بندگی احتیاج به الگوهای مطمئن عملی دارد تا با نصبالعین قراردادن دیدگاههاو سیره عملی آنان ، هم راه صحیح بندگی و سعادت را بپیماید و هم در این وادی سریعتر گام نهد و سریعتر به مقصد نایل آید، از این رو معصومین علیهمالسلام ـ كه از گوهر عصمت و مصونیت از خطا و اشتباه برخوردارند.ـ بهترین و مطمئنترین الگوهای تربیتی بوده و ارائه دیدگاههاو كشف و عرضه سیره تربیتی آنان یك ضرورت انكارناپذیر برای پویندگان عرصه تعلیم و تربیت اسلامی است و در این میان، ارائه دیدگاه ها و سیره تربیتی امام علی علیهالسلام ـ كه خود اَب الائمه و سرسلسله جانشینان بهحق نبوی و سرآغاز تجلیگاه امامت معصومین علیهمالسلام و نخستین تشكیل دهنده حكومت اسلامی علوی است. ـ بر ضرورت این كار ميافزاید.
مبحث اول: اهمیت تربیت فرزندان و ضرورت تسریع در آن و هدف نهایی از آن:
الف) اهمیت تربیت فرزندان:
تربیت از حیاتی ترین ابعاد زندگی انسان است و در پرتو آن ، انسان به سعادت مطلوب نائل ميآید . بزرگ مربی اسلام، علی علیهالسلام در سخنان دربار خود بارهاوبارها از این امر مهمّ پرده برداشته و آثار و نتائج مثبت تربیت فرزند و پیامدهای منفی بيتوجهی به آن را بیان داشتهاند. امّا پیش از بیان دیدگاههای حضرت در این زمینه، مناسب است نوع نگرش و برداشت آن حضرت را از فرزند ارائه نمائیم. بر خلاف برداشت و نگرش برخی افراد كه از فرزند بیشتر به عنوان ابزاری برای پاسخگویی به نیاز عاطفی والدین و نیز عضوی برای تأمین و خدمت به خانواده و مایه فخر و مباهات والدین نگریسته ميشود، امام علی علیهالسلام به فرزند بسی فراتر از این نگریسته و آن را عطیهای الهی بر شمردهاند كه در پرتو توجه و تربیت والدین به رشد كافی رسیده و در پی نیكوكاری و احسان به والدین بر ميآید. در نهج البلاغه آمده است كه: در حضور امام علی علیهالسلام مردی به دیگری تولد پسرش را این چنین تبریك گفت:گوارایت باد رزمجویی سواركار! آن حضرت از نوع تبریك گفتن او نهی نمود و تبریك گفتنی این چنین رابه او توصیه نمود: امید كه بخشندهاش را سپاسگزار باشی و این عطیه الهی مباركت باد، او به رشد دلپذیر برسد و تونیز ازنیكی و خیرش بهرهمند شوی.(۱) پس از آن كه از نگرش علی علیهالسلام نسبت به فرزند آگاه شدیم، اینك به آثار و نتایج تربیت فرزند از دیدگاه آن حضرت اشاره ميكنیم؛ آن حضرت درسخنی كوتاه و در عین حال عمیق و ظریف، تربیت و ادبآموزی را میراثی بی مانند تلقی نمودهاند. معمولاً با در گذشت انسان، نگهبان میزان و مقدار میراث به ارث گذاشته او معطوف است و چنانچه فردی متمّول و ثروتمند باشد، اقلامی از میراث همانند زمین ، خانه و ماشین در نظر كوته نظران، بزرگ و مهم جلوه مينماید امّا از دیدگاه امام مربیان، علی علیهالسلام ، میراثی به مانند ادب و تربیت وجود نداردلامیراث كالادب(۲) و هرگز املاك و دارایيهای باقیمانده مادّی، قابل مقایسه با میراث گرانبهای ادب و تربیت صحیح برای فرزندان نیست. واز این روست كه در سخنی دیگر، آنحضرت فرمود:گرانبهاترین چیزی كه پدران برای فرزندانشان به ارث ميگذارند، ادب است.(۳)
علی علیهالسلام ثمره و محصول تربیت صحیح را پرورش فرزند صالح و پیامد بيتوجهی به امر خطیر تربیت را رشد یافتن فرزند ناصالح برشمرده و برای هریك از این دو، آثار و نتائج مثبت و منفی بیان نمودهاند. از دیدگاه آن حضرت فرزند صالح مایه انس و آرامش والدین است لذا ميفرماید: انس و آرامش در سه چیز است: همسری كه با شوهرش توافق داشته باشد، فرزندی كه صالح باشد و برادری كه موافق و هم رأی انسان باشد.(۴) همچنین در سخن دیگری فرزند صالح را نیكوترین یادگار و بلكه مساوی با همه یادگارهای باقیمانده از والدین، معرفی مينماید: الولد الصالح احد الذِكرین مرحوم خوانساری در ترجمه و شرح خود بر غررالحكم و دررالكلم ذیل این حدیث ميگوید: فرزند صالح نیكوتر دو یاد است؛ یعنی اسباب یاد كسی به نیكویی دوتاست: یكی فرزند صالح كه از او بماند و دیگری سایر اسباب او. فرزند صالح نیكوتر از همه آنهاست یا اینكه فرزند صالح را با هر سببی بسنجند، از آن سبب نیكوتر است(۵)
از سویی دیگر آن حضرت آثار سوء و پیامدهای منفی پرورش فرزند ناصالح را مـورد توجه قـرار داده و همـه رهـروان صدیق خود را از بيتوجهی به تربیت صحیح فرزندان برحذر داشته است. ایشان در سخنی فرزند ناصالح را مایه نابودی شرف و بلندی مرتبه پدران خود و عیبناك كننده پیشینیان خود معرفی مينماید.(۶) و در كلامی دیگر از فرزند ناصالح به آلوده كنندهپیشینیان خود و فاسد كننده اولاد و بازماندگان یاد ميكنند.(۷) همچنین در سخنی دیگر او را مایه محنت و شومی دانسته(۸) و در بیانی بلیغ، فرزند ناخلف را شدیدترین مصیبتها معرفی نمودهاند(۹). فرزند ناصالح نه تنها خویشتن خود را گم نموده و گوهر بندگی و انسانیت خویش را از دست ميدهد، كه گاهی ممكن است پدر صالح و شایسته را به انسانی ناصالح مبدل گرداند؛ علی علیهالسلام درباره زبیر فرمود: پیوسته زبیر مردی از ما اهلبیت علیهمالسلام بود تا اینكه فرزند شوم و ناخلف او عبدالله بزرگ شد ( و او را از ما جدا كرد.(۱۰)
ب) ضرورت تسریع در تربیت فرزندان از دیدگاه امام علی علیه السلام :
برای موجوداتی كه در طریق تغییر، تحول، رشد و تكامل هستند معمولاً موسم مناسبی وجود دارد كه در آن به بهترین و مناسبترین رشد خود ميرسند و آثار مورد انتظار از آنها تجلی ميیابد، گلها در موسم بهار ميرویند، چشمه ها در فصل زمستان جاری ميشوند. ابرها در زمستان بارور می گردند و قطرات بارانش میهمان زمین ميگردند و … تربیت فرزند نیز موسم مناسب خود را دارد كه در آن بهتر و آسانتر به بار مينشیند. موسم مناسب تربیت، در اوایل زندگی یعنی دوره كودكی، نوجوانی و عنفوان جوانی است، آنگاه كه فرزند هنوز قلبی آسمانی و بيآلایش دارد، آنگاه كه هنوز هواهای نفسانی و خواهشهای غیر انسانی به سرزمین وجود او هجمه نیاورده ، آنگاه كه هنوز پلیديها و زنگارها میهمان ناخواسته دل او نگشته و كشتزار دل او آماده پذیرش هر بذری است. از سوی دیگر والدین به عنوان مهمترین مربیان فرزندان خود نیز همیشه فرصت و حوصله تربیت ـ كه امری ظریف و در عین حال پیچیده است.ـ را ندارند زیرا آنگاه كه بهار عمر والدین به روزهای آخر رسید و ضعف و سستی بر آنان مستولی گشت و حافظهشان چونان جسمشان به ضعف و نقصان گرائید توان تربیت و راهنمایی مفید رانداشته و از ایفای نقش مربیگری برای فرزندان عاجز ميگردند. علی علیهالسلام مربی بزرگ بشریت در منشور تربیتی خود به امام حسن مجتبی علیهالسلام در به این نكته مهم و ظریف توجه نموده و دیدگاه تربیتی گرانسنگی ارائه نموده است؛ آن حضرت فرمودهاند: فرزند دلبندم! چون دیدم سالیانی راپشت سر نهاده و به سستی در افتادهام، بدین وصیت برای تو مبادرت نمودهام و خصلتهایی رادر آن بر شمردم پیش از آنكه مرگ بشتابد و مرا دریابد و آنچه در اندیشه دارم به تو ناگفته ماند یا اندیشهام همچون تنم نقصان بهم رساند یا پیش از نصیحت من پارهای خواهشهای نفسانی بر تو غالب گردد یا فریبندگیهای دنیا تو را بفریبد و همچون شتری گریزان و نافرمان باشی. و بهدرستی كه دل جوان همچون زمین ناكشته است، هرچه درآن افكنند، بپذیرد. پس به ادب آموختنت پرداختم پیش از آنكه دلت سخت شود و خِرَدت هوایی دیگر گیرد…(۱۱) و در قسمت دیگر آن، ميفرماید:… چون به كار تو چونان پدری مهربان عنایت داشتم و بر ادب آموختنت همت گماشتم،چناندیدم كه این عنایت در عنفوان جوانيات به كار رود و در بهار زندگانی كهنیتی پاك داری و نفسی صاف و بيآلایش…(۱۲)
ج) هدف نهایی از تربیت فرزند:
در نظام تربیتی اسلام بحث اهداف از كلیديترین مباحث بوده و جایگاه مهمّی در آن دارد چرا كه بدون داشتن هدف و تعیین آن، امكان برنامه ریزی و نیز ارزیابی فعالیتهای تربیتی به آسانی ممكن نیست. در تربیت فرزندان آن هم در جامعه اسلامی، داشتن هدفهای الهی بسی مهمّ و تعیین كننده است.
اكنون سؤال این است كه در نظام تربیتی اسلام هدف از تربیت چه باید باشد؟ آیا هدف صرفاً تولید نسل و افزودن بر اعضای جامعه است؟ آیا هدف صرفاً پرورش فرزند سالم است؟ آیا هدف تربیت نیروی انسانی برای تداوم جامعه اسلامی و به انجام رسانیدن امور آن است؟ و یا اینكه علاوه بر اینها، اهداف مهمتر و مقدستری وجود دارد؟ و بالاخره از دیدگاه بزرگ مربی اسلام، علی علیهالسلام هدف از داشتن فرزند و تربیت آن چیست؟
بانگاهی به دیدگاهها و سیره تربیتی علی علیهالسلام آشكار ميشود كه در نظام تربیت اسلامی هدف نهایی از تربیت، رسیدن فرزند به مقام اطاعت وعبودیت الهی است، هدف نهایی، تربیت انسانی است كه مطیع پروردگار و تسلیم درآستان او باشد. امیرمؤمنان علی علیهالسلام درضمن حدیثی پیش از تولد فرزند، هدف نهایی از تربیت را بهطور غیر مستقیم بیان نموده و بهراستی آن حضرت در سفره تربیتی خویش بدین هدف تحقق بخشیده و فرزندان خود را با توجه به آن، تربیت نمودهاند. مرحوم ابنشهرآشوب به سند خود از آن حضرت نقل ميكند كه فرمود:من از خداوند خویش طلب فرزندان زیبا چهره و نیكوقامت ننمودهام، بلكه از من از خداوند خویش طلب فرزندان زیبا چهره و نیكوقامت ننمودهام، بلكه از پروردگارم خواستهام فرزندانم مطیع او باشند و از او بترسند تا وقتی با این صفات به آنها نظر افكنم مایه چشم روشنی من باشند.
پروردگارم خواستهام تا فرزندانم مطیع او باشند و از او بترسند تا اینكه وقتی با این صفات به آنها نظر افكنم مایه چشم روشنی من باشند.(۱۳)
مبحث دوم: ابعاد تربیت از دیدگاه و سیره امام علی علیهالسلام :
انسان موجودی است كه از ابعاد گوناگون برخوردار است و به تبع آن تربیت نیز ابعادی دارد كه خود به اقسامی تقسیم ميگردد: تربیت اخلاقی، تربیت دینی، تربیت جسمانی، تربیت اجتماعی و… درسیره تربیتی نخستین امام شیعیان نیز این ابعاد و انواع تربیت مورد توجه واقع گردیده با بررسی كامل و مفصّل هر یك از این ابعاد و انواع، نیازمند ارایه یك مقاله مستقل وبلكه یك كتاب است ولی از آنجا كه موضوع این مقاله، عام بوده وامكان بررسی مفصل هركدام دراین مقاله وجود ندارد، بهناچار بصورت اشاره واگذرا بدان نظر ميافكنیم.
تربیت دینی:
مراد ما از تربیت دینی محدوده خاصی است، هر چند تربیت دینی بهیك معنا بسیار عام و گسترده است و شامل همه ابعاد وجودی انسان ميگردد امّا در اینجا، مراد از تربیت دینی، مقابل تربیت اخلاقی، اجتماعی و سایر ابعاد است و عمدتاً حوزه مربوط به عقاید و احكام عبادی از دین را شامل ميگردد. تربیت دینی به این معنا در سیره تربیتی امامعلی علیهالسلام از اهمیت خاصی برخوردار است و در ذیل به نمونههایی از آن اشاره ميكنیم:
۱ – نماز:
یكی از بارزترین مصادیق تربیت دینی و بلكه مهمترین نمود آن در حوزه احكام و عبادات، نماز است. نماز بزرگترین فریضهالهی وپیش درآمد قبولی سایر اعمال و عبادات است. علی علیهالسلام در طول عمر با بركتشان زیباترین جلوهها را در نماز بهنمایش گذاشتند، او در حالت جنگ و صلح، بیماری و سلامت،در خانه و مزرعه، برمسند حكومت و خانهنشینی ۲۵ ساله و در همه حالات و شرائط، نماز مهمترین عمل او بود و فرزندان خود رابدان سفارش مينمود. در وصیتی به امام حسن علیهالسلام و تمامی خانواده و فرزندانش آنها رابه نماز سفارش كرده ميفرماید: از خدا بترسید، از خدا بترسید درباره نماز زیرا كه نماز بهترین كارهاو ستون دین شماست (۱۴) او نه تنها خود و فرزندانش به نماز اهمیت ميدادند كه همه پیروان وشیعیان خود را به تعلیم نماز به فرزندان و سعی در تشویق آنان به مدوامت بر آن، فرا خواندهاند. آن حضرت فرمود: علّموا صیسانكم الصلوة و خذوهم بها اذا بلغوا الحلم در كودكی به فرزندانتان نماز راتعلیم دهیدو هنگام بلوغ، آنان را به نماز وا دارید.(۱۵) فریضهنماز درتربیت دینی چنان مهم است كه حتی در پیش از بلوغ، تنبیه مختصر فرزند بهخاطر ترك آن، روا دانسته شده است. علی علیهالسلام خطاب به یكی از اصحاب فرمود: كودكان اهل خانهات را با زبان به نماز و طهارت تأدیت نما و وقتی به سن ده سالگی رسیدند، آنان را بر ترك آن، تنبیه بدنی نما ولی از سه بار بیشتر تجاوز نكند.(۱۶) نكته قابل توجهی كه در این دو حدیث وجود دارد، توجه حضرت به مراحل تربیت و نیز روش آشنا نمودن فرزندان با نماز و اقامه آن است، زیرا در مورد نماز بین دوره كودكی و بلوغ فرق گذاشتهاند، در دوره كودكی تاقبل از ده سالگی فقط سفارش به آموزش و تعلیم نماز نمودهاند و تنها به اقدام زبانی و سفارش كلامی اكتفا نمودهاند، در این مرحله تأكید بر آمادگی و زمینه سازی برای اقامه نماز شده است. اما در سن ده سالگی هر چند هنوز بهحّد بلوغ نرسیده امّا بعلت رشد مناسب كودك در این سن و تا حدودی رسیدن به سن تمییز و تشخیص، تأكید عملی بر اقامه نماز است و آنگاه كه به سن بلوغ رسیدند تأكید بر واداشتن آنها به نماز و ترك نكردن آن است.
۲ ـ آموزش قرآن:
قرآن كتاب آسمانی و مهمترین منبع اسلامی است، قرآن سرچشمه معارف الهی است و در تربیت دینی جایگاهی بس عظیم دارد. علی علیهالسلام در نامه تربیتی خود به فرزندش امامحسن علیهالسلام بعد از آنكه براهمیت تربیت و تسریع در آن تأكید مينمایند، نخستین اقدام خود را تعلیم و آموزش قرآن و معارف و احكام حلال وحرام آن بیان ميكند:… واَنْ ابتدئك بتعلیم كتاباللّه و تأویله وشرایع الاسلام و احكامه و حلاله و حرامه لا اجاوز ذالك بك الی غیره…،نخست تو را كتاب خدا بیاموزم وتأویل آن رابهتو تعلیم دهم و شریعت اسلام و احكام آن را از حلال و حرام بر تو آشكار سازم و (درآغاز) به چیزی غیر از قرآن نپردازم.(۱۷) همچنین آن حضرت در توصیه به فرزندش محمدبن حنیفه، فرمود: …برتو باد به خواندن قرآن و عمل كردن به آنچه در آن است و اینكه به مقررات و دستورات حلال و حرام آن و امر و نهی آن پایبند باشی. همچنین خواندن قرآن رادر شب و روز و هنگام تهجّد برخود لازم بدانی چرا كه قرآن عهدنامهاياست از سوی خداوند تبارك و تعالی به خلق خود، پس واجب است بر هر مسلمانی كه در هر روز به عهدنامه خود بنگرد ولو پنجاه آیه باشد.(۱۸)
۳ ـ تعلیم دعا:
در تربیت دینی، دعا و درخواست از خداوند جایگاه ویژهای دارد. دعا ابزاری است كه بنده را به خالق پیوند ميدهد و از طریق آن، نیازهای فردی و درونی خویش را با خداوند قادر متعال در میان ميگذارد و در پرتو آن به سكون و آرامش نایل ميآید. علی علیهالسلام در سیره تربیتی خویش به عنصر دعا اهمیت زیادی قائل شدهاند. آن حضرت هم دعاهایی را به فرزندان خود تعلیم ميدادند و هم آنان قرآن عهدنامهاياست از سوی خداوند تبارك و تعالی به خلق خود، پس واجب است بر هر مسلمانی كه در هر روز به عهدنامه خود بنگرد ولو پنجاه آیه باشد.
را بر مداومت بر آن توصیه مينمودند. امام حسین علیهالسلام ميفرماید: پدرم مرا به خواندن دعای جوشن كبیر و حفظ و بزرگداشت آن توصیه نمودند و سفارش كردند كه در هنگام وفاتشان آن را بر كفنشان بنویسم و آن را به خانوادهام تعلیم دهم و آنان را بر خواندن آن برانگیزانم.(۱۹)
هر چند در روایات برای دعا اوقات خاصی بیشتر مورد تأكید قرار گرفته و برخی دعاهای خاص در اوقات خاص وارد شده، امّا علی علیهالسلام در سیره تربیتی خود هر فرصت مناسب را مغتنم شمرده و به تعلیم دعا به فرزندانش پرداخته، برای نمونه در هنگام غذا خوردن فرزندش امام مجتبی علیهالسلام را به دعایی همیشگی سفارش نموده و در ضمن آن به نقش تغذیه و سلامتی جسمانی برای انجام عبادات و نیز وسیله بودن غذا برای توان عبادت بیشتر، اشاره مينماید؛ آن حضرت فرمود: فرزندم! هیچ لقمه سرد یا گرمی را مخور و هیچ شربت یا جرعه آبی را منوش الاّ اینكه قبل از خوردن و آشامیدن، این دعا را بخوانی اللّهمّ انّی اسئلك فی اكلی و شربی السلامة من وعكه والقوّة به علی طاعتك و ذكرك و شكرك فیما بقیته فی بدنی و اَنْ تشجعنی بقوّته علی عبادتك و ان تلهمنی حسن التحرز من معصیتك..(۲۰) امام علی علیهالسلام به دلیل اهمیت دعا و نقش آن در تربیت دینی، نه تنها در طول زندگی خویش به فرزندان خود تعلیم دعا مينمودند بلكه در واپسین لحظات عمر خویش و در هنگام احتضار نیز از این امر غافل نبودند، چنانكه در همان حالت حساس احتضار به فرزند خویش امامحسن علیهالسلام دعایی راتعلیم نمودهاند(۲۱).
۴ – آشنایی با علوم اهل بیت علیهمالسلام
آشنا نمودن فرزندان با علوم اهلبیت علیهمالسلام و سخنان و عقاید مربوط به آنان، از جمله عناصر مهم تربیت دینی در فرهنگ شیعی و علوی است. بر والدین ضروری است كه ضمن آشنا نمودن اجمالی آنان با مذاهب اسلامی عقاید حقّه شیعه را به آنان تعلیم دهند و بذر محبت اهلبیت علیهمالسلام را در دلهای آنان بیفشانند و آنان را با معارف غنی، متقن و روشنگر اهلبیت علیهمالسلام آشنا نمایند. تعلیم معارف و محاسن دانش ناب اهلبیت علیهمالسلام به فرزندان آنها را در حریم امن عقیده قرار داده و از آثار شوم هجوم عقاید و اندیشههای ناپاك مصون ميدارد. مرحوم صدوق با سند خود در حدیث چهارصدگانه از علی علیهالسلام نقل كرده است كه حضرت فرمود:علّموا صبیانكم من علمنا ماینفعهم اللّه به لاتغلب علیهم المرجئة برأیها،به كودكان خود آن مقدار از دانش ما كه بهحال آنان مفید است، تعلیم دهید تا اندیشه و نظر مرجئه(۲۲) برآنان غالب نگردد.(۲۳)۵ ـ رعایت آداب و سنن اسلامی در هنگام تولد فرزند:
در سیره تربیتی معصومین علیهمالسلام از لحظه تولد نوزاد، فعالیتهای تربیتی آغاز ميگردد و با اینكه نوزاد توان بالفعل درك اشیاء و اعمال را ندارد امّا در عین حال انجام برخی آداب و مراسم برای تربیت صحیح او درآینده مؤثر است، از این رو علی علیهالسلام در ضمن حدیث چهارصدگانه خود به اصحابش، آنان را به انجام این آداب در هنگام ولادت فرزندانشان توصیه نمودهاند:…در روز هفتم برای فرزندانتان عقیقه نمایید و به مقدار وزن موهای سر فرزندتان نقره صدقه دهید. رسول خدا صلياللهعلیهوآله نسبت به حسن و حسین و سایر فرزندانش اینچنین رفتار نمود.(۲۴) و در قسمت دیگر حدیث ميفرماید: فرزندان خود را روز هفتم ختنه كنید و گرما و سرما شما را از این كار بازندارد كه این باعث پاكیزگی بدن نوزاد است…(۲۵)
پی نوشت ها:
۱ ـ نهجالبلاغه، قصارالحكم، شماره۳۵۴ و عبدالمجید معادیخواه، فرهنگ آفتاب، ج۷،ص۳۹۰۲.
۲ ـ خوانساری، محمد، شرح غررالحكم و دررالكلم آمدی، ج۶، ص۳۵۳.
۳ ـ همان، ج۳، ص۴۳۸. (خیرماورث الآباء الأبناءالادب).
۴ ـ همان، ج۲، ص۱۴۱. (الانس فی ثلاثه، الزوجةالموافقه والولدالصالح و الاخ الموافق).
۵ ـ همان، ص۲۳.
۶ ـ همان، ج۶، ص۲۲۲ (ولدالسوءیهدم الشرف و یشین السلف).
۷ ـ همان، (ولدالسوء یعرُّ السلف و یفسد الخلف).
۸ ـ همان، ج۶، ص۲۲۴ ( ولدعقوقٌ محنة و شوءمٌ).
۹ ـ همان، ج۲، ص۳۹۲ (اشدُّ المصائب سوء الخلف).
۱۰ ـ نهجالبلاغه، قصارالحكم، شماره۴۵۳ (قال علیهالسلام : مازال الزبیر رجلاًمنّا اهل البیت حتی نشاءَابنه المشؤوم عبدالله). این حدیث در برخی از نسخ موجود نهج البلاغه مثل شرح ابن ابی الحدید و شرح نهجالبلاغه علامه خویی و ما آن را از معجمالمفهرس نهجالبلاغه اثر محمد دشتی، ص۱۲۴ نقل كردهایم كه تحت شماره۴۵۳ در قصارالحكم آمده است.
۱۱ ـ نهجالبلاغه، نامه۳۱، با استفاده از ترجمه نهجالبلاغه اثر دكتر سید جعفر شهیدی، ص۲۹۷.
۱۲ ـ نهجالبلاغه، همان با استفاده از ترجمه دكتر شهیدی، ص۲۹۸.
۱۳ ـ مجلسی،محمد باقر، بحارالانوار، ج۱۰۴، ص۹۸.
۱۴ ـ رسولی محلاتی، هاشم، وصایاء الرسول و الائمه علیهمالسلام با ترحمه فارسی ، ص۱۸۴.
۱۵ ـ خوانساری،محمد، شرح غررالحكم و دررالكم، ج۴ص۳۵۳.
۱۶ ـ محمدی ری شهری، میزان الحكمة، ج۱،ص۷۵ به نقل از تنبیهالخواطر و نزهةالناظر، ص۳۹۰.
۱۷ ـ نهجالبلاغه، نامه۳۱،با استفاده از ترجمه دكتر شهیدی، ص۲۹۸.
۱۸ ـ راجی قمی، محمد،پندهای پدران به فرزندان، ص۱۶۲ و ۱۶۳.
۱۹ ـ مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۹۱، ص۳۸۴ و مستدرك الوسائل، ج۲، ص۲۳۲.
۲۰ ـ طبرسی، حسنبنفضل، مكارم الاخلاق، ص۷۴.
۲۱ ـ ر.ك: مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج۹۲ ص۱۷۹.
۲۲ ـ المرجئة فی مقابلة الشیعة، من الارجاء بمعنی التأخیر لتأخیرهم علیا علیهالسلام عن مرتبته و قد یطلق فی مقابلة الوعیدیة (ر.ك: الكافی، ج۶، ص۴۷ ) و نیز ر.ك: طریحی، مجمع البحرین ج۱، ذیل ماده رجاء.
۲۳ ـ حسّر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۵، ص۱۹۷ بهنقل از خصال صدوق، ج۲، ص۱۵۷ و ابنشعبه حرانّی، تحفالعقول، ص۶۸.
۲۴ ـ صدوق، محمد بن علی بن الحسین، الخصال، ترجمه و تصحیح احمد فهری، ص۷۵۱.
۲۵ ـ همان، ص۷۷۶ و حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج۱۵،ص۱۵۳.