188 - آنچه هر کودک براى داشتن سلامت روان به آن نياز دارد
نویسنده : زهرا رستگار
آنچه هر کودک براى داشتن سلامت روان به آن نياز دارد براى پدر و مادر شناخت نيازهاى جسمى فرزندشان آسان است. مثل تغذيه، لباسهاى گرم به هنگام سرما، زمان خواب در ساعت مناسب. ولى نيازهاى روحى و احساسى کودک ممکن است مشخص نباشد. سلامت روانى کودک باعث مى شود تا بچهها خوب تفکر نمايند، […]
آنچه هر کودک براى داشتن سلامت روان به آن نياز دارد
براى پدر و مادر شناخت نيازهاى جسمى فرزندشان آسان است. مثل تغذيه، لباسهاى گرم به هنگام سرما، زمان خواب در ساعت مناسب. ولى نيازهاى روحى و احساسى کودک ممکن است مشخص نباشد. سلامت روانى کودک باعث مى شود تا بچهها خوب تفکر نمايند، پيشرفت اجتماعى داشته و مهارتهاى جديد را به خوبى بياموزند. علاوه بر اين، دوستان خوب و کلمات تشويقآميز از جانب بزرگسالان همه براى کمک به پيشبرد اعتماد به نفس و ايجاد عزت نفس مهم بوده و نگرش او را نسبت به زندگى بهبود مى بخشد.
خانواده و تربيت
جوانه ها
به کودکان محبت بدون قيد و شرط نثار کنيد
عشق، امنيت و پذيرش بايد در قلب افراد خانواده باشد.کودکان نياز دارند تا مطمئن شوند که عشق شما بستگى به اعمال آنها ندارد. اشتباهات و شکستها را بايد انتظار داشت و پذيرفت. اعتماد در خانهاى رشد مى کند که مملو از محبت و توجه بى قيد و شرط باشد.
اعتماد و عزت نفس کودکان راپرورش دهيد
آنها را تحسين کنيد
تشويق کودکان به برداشتن اولين قدمها و يا ترغيب توانايى آنها براى يادگيرى يک بازى جديد به بچهها کمک مى کند تا براى کشف و آموختن در باره محيطشان تمايل پيدا کنند. بگذاريد کودکان در محيطى امن، که صدمهاى به آنها وارد نشود، بازى کنند و چيزهايى کشف نمايند. گاهگاهى با لبخند زدن و صحبت کردن به آنها اطمينان ببخشيد. در فعاليت آنها شرکت داشته باشيد. توجه شما در به وجود آوردن اعتماد به نفس و عزت نفس آنها مؤثر مى باشد.
اهداف معقول تعيين نماييد
بچههاى کوچک نياز به اهداف واقعبينانه دارند که آرزوهاى آنها را با توانايى هايشان مطابقت دهد. بچههاى بزرگتر با کمک شما مى توانند فعاليتهايى را انتخاب نمايند که توانايى هاى آنها را آزموده و اعتماد به نفسشان را زياد نمايد.
صادق باشيد
شکستهايتان را از کودکان پنهان نکنيد. براى آنها مهم است که بدانند همه ما اشتباه مى کنيم. اين مسئله بسيار اطمينانبخش است که بدانند بزرگترها بى نقص نيستند.
از اظهار نظرهاى کنايهآميز پرهيز کنيد
اگر بچهاى در يک بازى مى بازد يا از امتحانى رد مى شود، توجه کنيد که احساس او در باره اين موقعيت چيست. کودکان ممکن است مأيوس شده و نياز به گفتگويى تحرکبخش داشته باشند. بعدا وقتى آمادگى داشتند با آنها گفتگو کرده و به آنها اطمينان خاطر ببخشيد.
بچهها را تشويق کنيد که نه تنها تمام تقلاى خود را به کار گيرند و کار را به بهترين وجه انجام دهند بلکه از پيشرفت کار نيز لذت ببرند. فعاليتهاى جديدى را که به کودکان کارهاى گروهى، اعتماد به نفس و مهارتهاى تازه را آموزش مى دهد امتحان کنيد.
براى بازى وقت بگذاريد
بچهها را به بازى کردن تشويق کنيد
براى بچهها بازى فقط سرگرمى است. زنگ تفريح براى رشد آنان به اندازه غذا و مراقبت مهم است. زنگ تفريح به کودکان کمک مى کند تا خلاق بوده، مهارتهاى حل مشکلات را بياموزند و کنترل شخصى را ياد بگيرند. بازى هاى سخت که شامل دويدن و فرياد زدن مى باشند نه فقط تفريح هستند، بلکه به بچهها کمک مى کنند تا از نظر جسمى و روانى سالم باشند.
کودکان به همبازى نياز دارند
بعضى وقتها براى بچهها مهم است که زمانى را با همسن و سالان خود بگذرانند. از طريق بازى با ديگران کودکان توانايى ها و ضعفهاى خود را کشف مى کنند و ياد مى گيرند که با ديگران کنار بيايند. براى بچهها برنامه مناسب از طريق همسايهها، گروههاى اجتماعى محلى، مدارس، پارک محل خود در نظر بگيريد.
والدين مى توانند همبازى هاى خوبى باشند
در شادى او شريک شويد! نقاشى کردن و مانند آن با کودک فرصت خوبى را براى شما فراهم مى کند تا با او در محيطى آرام به گفتگو بنشينيد.
بازى براى شادى
برنده شدن به اندازه شرکت کردن و لذت بردن از فعاليتها مهم نيست. يکى از مهمترين سؤالاتى که از بچهها مى پرسيد بايد اين باشد که: «لذت بردى؟» نه «برنده شدى؟»
در جامعه هدفگراى ما فقط موفقيت و برنده شدن مورد توجه قرار مى گيرد. اين طرز تلقى مى تواند براى کودکانى که با فعاليتهاى جديد مى آموزند و تجربه مى کنند مأيوسکننده باشد. براى بچهها شرکت کردن و لذت بردن مهم مى باشد.
استفاده از تلويزيون
سعى کنيد از تلويزيون به عنوان پرستار کودک استفاده نکنيد. براى کودکان برنامههاى خاصى را از تلويزيون انتخاب کنيد. بعضى برنامهها علاوه بر سرگرمکنندگى آموزنده نيز مى باشند.
مدرسه بايد نشاطانگيز باشد
شروع مدرسه رويدادى بزرگ براى بچهها است. «مدرسهبازى» مى تواند روشى مثبت براى دادن برداشتى کلى از زندگى در مدرسه به آنها باشد. سعى کنيد آنها را در يک مهد کودک يا محيطى نظير آن ثبت نام کنيد تا فرصت با کودکان ديگر بودن و دوست پيدا کردن را برايشان فراهم آوريد. کودکان مى توانند اصول اوليه آموزشى، تصميم گرفتن و با مشکلات کنار آمدن را بياموزند.
راهنمايى مناسب و انضباط آموزنده فراهم نماييد
کودکان براى کشف و پيشبرد مهارتهاى جديد و عدم وابستگى نياز به فرصت دارند در ضمن بايد بياموزند که رفتارهاى خاصى غير قابل پذيرش بوده و آنها بايد مسئول نتايج اعمال خود باشند.
کودکان به عنوان عضوى از خانواده بايد از قوانين واحد خانواده پيروى کنند. به آنها راهنمايى ها و انضباطى عرضه کنيد که مناسب و دايمى باشند. بچهها اين مهارتهاى اجتماعى را با خود به مدرسه و در نهايت به محيط کار مى برند.
پيشنهادهايى براى راهنمايى و ايجاد انضباط
ـ محکم باشيد؛ اما مهربان و واقعبين در انتظارات خود. بالندگى کودکان بستگى به محبت و تشويق شما دارد.
ـ مثال خوبى باشيد؛ نمى توانيد از فرزند خود انتظار خويشتندارى و خوددارى داشته باشيد در حالى که خود اين گونه رفتار نمى کنيد.
ـ از رفتار کودک انتقاد کنيد نه خودِ او؛ به جاى اينکه بگوييد «تو دختر يا پسر بدى هستى» بهتر است بگوييد «کارى که انجام دادى بد بود».
ـ از غر زدن، تهديد کردن و رشوه دادن خوددارى کنيد؛ بچهها ياد مى گيرند که نقزدنها را نديده بگيرند. تهديد کردن و رشوه دادن نيز مؤثر نيست.
به بچهها دلايل اينکه چرا آنها را به انضباط عادت مى دهيد و نتايج نهايى اعمال آنها چه خواهد بود را شرح دهيد.
ـ در باره احساسات خود با آنها صحبت کنيد؛ همه ما گاهگاهى عصبانى مى شويم. اگر شما «از کوره در رفتيد»، در باره آنچه اتفاق افتاده بود با او صحبت کنيد و دليل عصبانيت خود را با او در ميان بگذاريد. اگر کار شما اشتباه بود، از او معذرت بخواهيد.
به خاطر داشته باشيد هدف، کنترل کودک نيست، بلکه کمک به او براى يادگيرى خويشتندارى مى باشد.
خانهاى امن و مطمئن آماده کنيد
گاهى ترسيدن براى کودک مفيد مى باشد. هر کسى در زمانى از زندگى خود از چيزى مى ترسد. ترس و اضطراب نتيجه تجاربى است که آنها را درک نمى کنيم. اگر فرزندان شما ترسهايى دارند که از بين نمى روند و رفتار آنها را تحت تأثير قرار مى دهد، اولين اقدام شما بايد اين باشد که
ببينيد چه چيز آنها را مى ترساند. محبت بورزيد، صبور باشيد و به آنها اطمينان خاطر ببخشيد، نه اينکه انتقاد کنيد. به ياد داشته باشيد که ترس ممکن است براى بچهها واقعى باشد.
علايم ترس
ادا و اصولهاى عصبى، خجالت، کنارهگيرى و رفتار پرخاشگرانه ممکن است علايم ترسهاى بچهها باشد. تغيير در خوردن و خوابيدن طبيعى ممکن است نشاندهنده ترسى بيمارگونه باشد.
کودکانى که خود را به بيمارى مى زنند و يا هميشه اضطراب دارند، ممکن است مشکلاتى داشته و نياز به توجه دارند.
ترس از مدرسه مى تواند بعد از يک رويداد تنشزا نظير رفتن به منزل جديد، تغيير مدرسه و يا بعد از حادثهاى در مدرسه اتفاق افتد.
بچهها معمولاً بعد از مدتى در خانه ماندن به علت تعطيلات و يا بيمارى دوست ندارند به مدرسه برگردند.
چه موقعى نياز به کمک هست
پدر و مادر و افراد خانواده معمولاً اولين کسانى هستند که متوجه مى شوند کودک مشکلاتى از نظر احساسى و رفتار دارد. مشاهدات شما به اضافه مشاهدات معلمان و ساير مراقبان باعث مى شود تا شما در جستجوى کمک براى فرزندتان باشيد. اگر نسبت به مشکلى مظنون هستيد و يا سؤالى داريد با متخصص کودکان مشورت کرده و يا با متخصص سلامت روان تماس بگيريد.
علايم هشداردهنده اختلالات روحى يا احساسى کودک
علايم زير ممکن است نشاندهنده نياز به ارزيابى و کمک تخصصى باشد:
* کوتاهى در انجام تکاليف مدرسه؛
* نمرههاى کم على رغم کوشش زياد؛
* اضطراب و نگرانى دايمى؛
* امتناع مکرر از رفتن به مدرسه يا شرکت در فعاليت بچهها؛
* بيشفعالى يا بيقرارى؛
* کابوسهاى دايمى شبانه؛
* پرخاشگرى و ناآرامى دايمى؛
* کجخُلقى هميشگى؛
* افسردگى، غم، زودرنجى.
سلامت روحى و جسمى فرزند شما هر دو مهم هستند
نيازهاى اوليه براى سلامت جسمى کودک:
ـ غذاهاى مغذى؛
ـ خواب و سرپناه کافى؛
ـ ورزش؛
ـ مصونيتها؛
ـ محيط زندگى سالم؛
نيازهاى اوليه سلامت روحى کودک:
ـ خانواده بامحبت و حامى؛
ـ فرصت براى صحبت کردن با خانواده؛
ـ فرصت براى بازى با کودکان ديگر؛
ـ امنيت و آرامش؛
ـ راهنمايى و انضباط مناسب.