قرآن ناطق(عج)

287 - انواع بوسه

نویسنده : زهرا رستگار

انواع بوسه         بوسه عاشقانه   از زمانی که به یاد دارم بوسیدن لبهای فردی نشانه ی علاقه و عشق ما به او است. بوسیدن لبهای فردی که عاشق او هستیم تجربه ی جالب و لذت بخش خواهد بود. اما بوسه عاشقانه انواع مختلفی با توجه به میزان رابطه ی ما با […]

انواع بوسه

 

 

 

 

بوسه عاشقانه

 

از زمانی که به یاد دارم بوسیدن لبهای فردی نشانه ی علاقه و عشق ما به او است. بوسیدن لبهای فردی که عاشق او هستیم تجربه ی جالب و لذت بخش خواهد بود. اما بوسه عاشقانه انواع مختلفی با توجه به میزان رابطه ی ما با او و شرایطی که در آن هستیم دارد. پس اگر میخواهید ببوسید تا بوسیده شوید ادامه ی مطلب را مطالعه کنید.

 

پا نوشت بخش شروع: برای مدت زیادی به دو دسته از دوستانم توجه زیاد تری داشتم، عده ی از آنها بر این باور بودند که عشق باید مخفی باشد و بوسیدن و … را هم همراه داشته باشد. اما دسته دیگری هم هستند که فکر میکنند همه باید از رابطه ی آنها خبر داشته باشند و خیلی آهسته آهسته رابطه ی خود را بهتر کنند و تا مدت ها از هر نوع رابطه ی فیزیکی که نشانه ی علاقه ی شدید آنها است دوری میکنند. البته هر دو طرز فکر دلایلی هم برای رفتار خود دارند. اما من خودم به شخصا روابط عاشقانه را روابط صفر و یکی یعنی مطلق بودن در یک نوع رفتار خاص نمیدانم و با توجه به مطالعات و تجربه ی که داشته ام حالتی بینابین بهترین و با دوام ترین نوع است.

 

گامها

 

  1. لبهایی آماده برای بوسیدن داشته باشید، بهترین لب، نرم و شیرین ترین است. پس لب هایی خشک و خشن نداشته باشید ( البته در مطلبی جدا در مورد مراقیت از پوست صورت و لبها حتما خواهم گفت ) (1) لبهایتان را با یک تکه قند بتراشید تا نرم و براق شوند، (2) لبهای خودتان را کمی مرطوب نگهدارید تا نرم به نظر برسند. (3) با رها کردن عضلات لبهای خودتان آنها را ریلکس کنید، دراین حالت لبهای شما کمی برخسته تر میشوند.

 

  1. دعوت کننده و نزدیک شدنی باشید! طرز تکان خوردن لبهای شما زمان صحبت کردن به مخاطب حس زیادی را منتقل میکند، من را تنها بگذار یا من را ببوس! دست خود را به صورتتان نزدیک نکنید، ارتباط چشمی داشته باشید، لبخند بر لب داشته باشید! همان طور که شما دنبال درک زبان بی زبانی او هستید طرف مقابل هم به رفتارهای شما توجه دارد. پس محیطی راحت برای خود و او با حرکات صحیح بدن خود فراهم کنید ( پیشنهاد میکنم مطالب ” معاشرت با دخترها ” و ” درک یک دختر ” و ” ابراز عشق ” و ” پیشنهاد دوستی ” را مطالعه کنید.

 

  1. سد محکم لمس کردن را خرد کنید! در همین حال که با او صحبت میکنید به راحتی و در اوج آرامش دست او را لمس کنید. وقتی به اوج صحبت های خود میرسید خیلی کوتاه و آرام دستان او را لمس کنید. گرفتن دستها او هنگام قدم

زدن هم فکر خوبی است. اگر شرایط مساعد بود از فرصت استفاده کنید و گونه ی او را ببوسید. یک راه دیگر هم هست، از پشت به او نزدیک شوید به طوری که گویا میخواهید کنار گوش او چیزی بگویید، سپس با صدایی با وقار حرف خود را بزنید و گونه ی او را یک بوس کوچک بکنید.

 

  1. به لبهای او نگاه کنید. ارتباط چشمی با او داشته باشید و گاهی به جای نگاه کردن به در و دیوار، به لبهای او نگاه کنید. این کار را در اوج آرامش و وقار انجام دهید نه با گستاخی! مطمئن باشید او موضوع را خواهد گرفت. البته شما هم باید تیز باشید تا منظور او را متوجه شوید.

 

  1. نزدیک شدن برای بوسیدن. بسته به وضعیتی که شما در آن قرار دارید فقط با چرخاندن صورت خود یا کمی خم شدن به گونه ی او میرسید. شاید لازم داشته باشید که با دست خود خیلی آرام بدن یا سر او را در موقعیت مناسبی قرار دهید – برای این کار تا جایی که ممکن است او را کم حرکت دهید، و از حرکات تند و خشن که باعث احساس ناراحتی او میشوند دوری کنید – اما در حالت کلی سعی کنید در موقعیت مناسبی قرار بگیرید تا نیاز به حرکت دادن او نداشته باشید. همان طور که لبهایتان را به هم نزدیک میکنید ارتباط چشمی خود را حفظ کنید و زمانی که به هم رسیدید چشمان خود را ببندید.

 

لبهای جذاب

 

1) زمانی که لبهای شما در تماس با هم قرار گرفتند کمی آنها را قنچه کنید و چشمان خود را ببندید. اگر لبهای خود را زیادی قنچه کنید سخت و محکم حس میشوند که بیشتر از بوسه ی عاشقانه به درد بوسه ی افلاطونى که در زیر آنرا توضیح داده ام میخورد.

 

2) لبهای بالا و پایین او را به آرامی ببوسید. آنوقت به آرامی دور شوید. وقتی به سه سانتیمتری هم رسیدید متوقف شوید.

 

3) چشمان خود را باز کنید. به او نگاه کنید و آن وقت به توجه به نگاه او تصمیم بگیرید که یک بوس دیگر داشته باشید یا نه. اگر همه چیز تا اینجا خوب پیش رفته است به مرحله بعد بروید. و اگر هر دوی شما فکر میکنید برای امروز کافی است، دور تر شوید و همراه با لبخند، نگاه خیره ی خود را متوجه چیز دیگری کنید.

 

4) لبهای بالا و پایین او را ببوسید، اما این بار لبهای او را بین لبهای خود به آرامی بگیرید. کمی فشار را روی لبها خود زیاد کنید و دوباره رها کنید. برای تمرین اینکار انگشت اشاره ی خود را بین لبهایتان بگیرید تا میزان فشار مناسب را بدست آورید.

 

5) حالا لب دیگر را ببوسید. اگر بار قبل لب بالا را بوسیده بودید حالا نوبت لب پایین است. وقتی شما لب بالای او را میبوسید او ناخود آگاه لب پایین شما را میگیرد، و به عکس.

 

بوسه ی فرانسوی

 

  1. در همین حال که لبهای او را بین دو لب شما است، به آرامی با زبان خود به لب او ضربه ی آرامی بزنید. این حرکت به معنی شروع بوسه ی فرانسوی است. اگر او با زبان خود به شما علامت ندارد به این معنی است که او اماده نیست و روز دیگری که هر دو آمادگی دارید او را فرانسوی ببوسید.

 

  1. به آرامی دهان خود را کمی باز کنید و زبان خود را کمی جلو ببرید تا زمانی که نوک زبانها با هم برخورد کند. کمی سر زبانها خود را به آرامی و خیلی کوتاه روی هم بکشید و دوباره آنرا عقب ببرید.

 

  1. دهان خود را کمی ببندید، ( کامل نبندید ) و دوباره آنرا کمی بیشتر باز کنید و بوسه ی دیگری را شروع کنید. این بار کمی بیشتر زبان خود را به زبان او نزدیک کنید و روی هم بکشید.

 

  1. برای آتشین کردن بوسه خود، دستان خود را دور صورت، گردن و دوی او بگیرید. به آرامی لب او را بمکید یا گازهای کوچکی با لبهای خود بگیرید.

 

  1. بوسیدن فردی که عاشق او هستید حسی نیست که تمام شود و همه دوست دارند آنرا تا آخر عمر کش دهند. پس برای تمام کردن آن، کمی عقب بروید و نفس عمیقی بکشید.

 

  1. در پایان بوسه فرانسوی لبهای خود را کمی بیشتر قفل کنید و به عقب بروید تا او هم یکی دو سانتی همرا شما حرکت کند و اگر او هم تمایل داشت معمولی او را بوس کنید.

 

بوسه ی افلاطونى

 

  1. قبل از نزدیک شدن، سر خود را کمی مایل کنید، مانند حالتی که گونه ی کسی را میبوسید، با این کار اطمینان می دهید که نمیخواهید لبهای او را ببوسید.

 

  1. لبهای خود را کمی بیشتر از حالتی که بوس رمانتیک میکنید قنچه کنید. همیشه توجه داشته باشید که در این نوع بوس نباید لبهای خود را با گونه ی او تماس دهید بلکه در واقع هوا را میبوسید، اما تکلیف صدای بوس چی شد؟!؟ ، با کمی دقت میتوانید صدای خوبی را با بوس کردن هوا ایجاد کنید. در بوسه ی رمانیک چون لبهای شما با هم در تماس و در حالت ریلکس قرار دارند، ناخود آگاه خودشان صدای بوس را ایجاد میکنند.

 

  1. کوتاه ببوسید.

 

نکات پایانی

 

  • بوسه های بد. ممکن است پسری یا دختری در زندگی خود عالی ترین و جذاب ترین و با هزار نکته ی مثبت باشد اما نه ….! درست بوس نمیکند! مطمئن باشید با کمی تمرین همه میتوانند بهترین بوس کننده های جهان شوند.

 

  • بوسیدن فردی که از شما خیلی بلندتر یا کوتاه تر است. کار سختی است که به صورت او نگاه کنید؟ این

که همیشه برای داشتن ارتباط چشمی باید از بالا به پایین نگاه کنید کار سختی است؟ نه همیشه راهی وجود دارد، میتوانید وقتی هر دو روی نیمکت یا محلی هم تراز هستید یکدیگر را ببوسید، حتی اگر قوی هستید او را بلند کنید، البته همین جوی نه! بلند کردن هم راه دارد که در مطلبی جدا به آن خواهم گفت.

 

  • سیم دندان دارید؟ برای آنهم راه حلی وجود دارد که برای شما خواهم گفت.

 

 

انواع:

 

  • در لحظه زندگی کنید، اگر ذهن شما متوجه این لحظه نباشد نمیتوانید خوب بوس کنید. وقتی او را میبوسید، فراموش کنید ” اون درباره ی من چی فکر میکنه؟” “من امشب خوشتیپ به نظر میرسم؟” یا هر سوال دیگری! در فکر نکردن زیاده روی هم نکنید، وقتی او را میبوسید به این فکر کنید که چقدر او را دوست دارید.

 

  • همیشه به یاد داشته باشید که هیچ فردی از توجه زیادی خوشش نمی آید. شاید فردی که شما این روزها با او دوست هستید علاقه ی به بودن زبان شما در دهانش نداشته باشد. همیشه توجه به علامتهایی که میدهد داشته باشید. به اشتباه کسی را بوسه ی فرانسوی کردن، کار بسیار خطر ناک است و حتی میتواند باعث به هم خوردن رابطه ی شما شود.

 

نکات:

 

از زبان خود زیادی استفاده نکنید، مخصوصا در بوسه ی اول. هرگز زبان خود را روی دهان فردی دیگری نکشید، حتی اگر یکدیگر را کامل میشناسید. معمولا زبان بازی زیادی باعث کم شدن علاقه و احساس میشود.

منتظر وضعیت مناسب باشید. تماس چشمی، وضعیت دست‌ها و نحوه‌ی قرار گرفتن سرها نسبت به هم را بسنجید و موقعیت مناسب را به دست آورید.

2- زودتر کار را تمام کنید. منتظر ماندن فقط لحظات را سردتر و بی‌لطافت‌تر خواهد کرد.

3- تماس چشمی را در هنگام نزدیک شدن حفظ کنید. سعی کنید تا لحظه‌ی تماس لب‌ها چشمانتان را نبندید.

4- کمی سرتان را به یک سو بچرخانید تا هنگام نزدیک شدن و بوسیدن بینی‌هایتان به هم نخورد و باعث خراب شدن ملاقاتتان نشود.

5- لب‌هایتان را با ملایمت روی لب‌های معشوقتان فشار دهید. فعلا سعی نکنید دم را بمکید.

6- خودتان را رها کنید. به چشم‌های معشوقتان نگاه کنید. اگر دیدید او به شما نگاه نمی‌کند بهتر است ادامه ندهید.

7- پس از بوسه‌ی اول ، معشوقتان را دوباره ببوسید. برای بوسه‌های بعدی آزادی عمل و راحتی و بیشتری دارید در نتیجه لذت بیشتری هم خواهید برد.

8- با بوسه‌هایتان بدن معشوقتان را کاوش کنید. به نرمی و با لطافت گردن،‌ گوش‌ها و مژگان او را ببوسید. حالا دیگر باید حال بهتری داشته باشید

 

از این به بعد دیگر خودتان می‌دانید چگونه ببوسید و کجاها را مورد نوازش و بوسه قرار دهید

 

بوسیدن بشکل پروانه

در روبروی همدیگر قرار گیرید به فاصله کمتر از یک نفس و سپس بازکنید و ببندید پلکهایتان را در مقابل نفر مقابل.اگر شما اینکار را صحیح انجام دهیداحساس بال زدن دونفره شما یکی خواهد شد در قلبهایتان.

بوسه ازگونه

یک بوس دوستانه به معنای من واقعا شمارا دوست دارم.اولین بوسیدنی که معمولا در قرارهااتفاق می افتد این روشمیباشد.دستهایتان را روی شانه طرف مقابل قراردهید سپس بطور آقاوار لبهایتان را بهگونه طرف مقابل تماس دهید واهسته بگذرانید.

 

بوسه از لاله گوش

نرمه گوش رابچشید و مک بزنید .از مک زدن با صدای بلند خودداری شودچون گوشها حساس به صدای بلند هستند.

 

بوسه اسکیمویی

در این حالت صورت دونفر بایستی به اندازه کمتر از یک نفس به هم نزدیک شده سپس بینی های خودرا به یکدیگر بمالید.

بوسه از چشمان

سر طرف مقابل را با دو دستان حود بگیرید و به آرامی سر یار خود را به طرفی که می خواهید ببوسید حرکت دهیدسپس بطور آهسته بوسه خود را بطرف چشمان طرف مقابل خود سوق دهیدویک بوسه محبت آمیز از قسمت بالای چشمان بسته شده بکنید.

 

بوسه از پلک

هنگامی که شریک شما در حال استراحت با چشمان بسته می باشد خیلی خیلی محترمانه بوسه ای از فسمت فوقانی پلکها بکنید.(یه بوسه خیلی خودمانی)

 

بوسه از انگشتان

هنگام خواب انگشتان طرف مقابلتان را مک بزنید.این عمل می تواند خیلی فریبا و لذت بخش باشد.

بوسه از پا

یک رفتار شهوانی و خیالی. این عمل ممکن غلغلک دهنده باشد اما ارام باشید و از این حرکت لذت ببرید.

بوسه از پیشانی

این بوس به بوس مادرانه یا دوستانه معروف است .بوسه از پیشانی به هر کسی می تواند آرامش ببخشد. برای اینکار لبان خود را به آرامی باپیشانی طرف مقابل تماس داده و بگذارنید.

 

بوسه منجمد

یک بوسه شوخی آمیز. برای اینکار یک تکه یخ کوچک را دهان خود بگذاریدسپس دهان خود را باز کنید و یک بوسه از طرف مقابل خود بفرمایین(البته با زبان خود تکه یخ را تکان دهید) این بوسه شهوانی فرانسوی می باشد.

 

بوسه فرانسوی

در این نوع از بوسه زبانها با یکدیگردرگیر می گردد

بوسه میوه ای

در این حالت شما باید یک تکه میوه را بین دو لب خود قراردهید(میوه های آبدار مثل انگور- توت فرنگی – تکه کوچکی از آناناس یا انبه ایده ال هستند)همدستان را ببوسیددر این حین گاز کوچکی از میوه بزنیداینکار را ادامه دهید تا میوه

نیمه شود در این حال اجازه دهید آب میوه بر روی دهانتان جاری شود.

 

بوسه از دستان

دست همسرتان را به آرامی تا پیش لبهایتان بالا بیاوریدسپس به اهستگی لب خودرا بر پشت دست همسرتان لمس دهید(منظور اینه که ماچ کنِید).البته حالت قدیمی این نوع بوسه به حالت تعظیم وار بود که نمایش دهنده تسلیم مرد در برابر زن بود.

یه بوسه با مزه

لب خود را با یک توار چسب ببندیدوسپس توجه شریک خود را جلب کنیدوقتی همسرتان به شما نزدیک شدسروصدا اپجاد کنید بطوری که مثلا در حال گفتن چیری هستیدو طوری وانمود کنید که نمی توانید نوار جسب را باز کنیدوقتی که یار شما نوار چسب را از لب شما باز می کند تا بفهمد که شما چه می گوییدبه او بگوییداین لبها فقط برای یک چیر خوب است و سپس یک بوسه اتشی مزاج از او بگیرید.

 

بوسه از نوع گرم و سرد

ربان شریک خود را بلیسید تا گرم گرم شود . سپس بلافاصله وزش بادی بر روی آن با دهان خود ایجاد نماییداین کار باعث ایجاد سر و صدای شهوانی از طرف مقابل خواهد شد.

بوسه زیر دارواش(نوعی گیاه )

خاطر خواه خود را با یک بوسه آقا منشانه زیر گیاه دارواش غافلگیر نمایید. این حالت همچنین برای افراد خجالتی عالیه تا از شریک خود یه بوسه توپ بگیرند.

 

بوسه بصورت به حروف نوشتن

برای یار خود یک بوسه در نامه های مخصوص این کار بفرسـتیدو به جای هر بوسه یک حرف x در یک ردیف بنویسید مثل این xxxxxxx

بوسه زبانی

اندکی قبل از بوسیدن زبان خود را برروی لبهای عاشق خود حرکت دهید و لب بالا یا پایین هم فرقی نمی کند و این بستگی به موقعیت لبهای شما دارد.( آخر خوشگذرانی )

بوسه و نوازش کردن گردن

در این حالت شما بایستی از بالای گردن به سمت پایین شروع به خوردن نمایید(حالت خوردن )در آخر کار هم یه بوسه جانانه از لبان طرف مقابل بفرست….

 

 

با یخ لبهاتونو لمس کنید وی بوسه ب گردن اقا بچسبونین شوک عجیبیه و سورپرایزه جالبیه

 

بوسه یخی:

با یخ بازی کنید تالباتون سرد شه بعد پشت گردن مردا را ببوسید.

بوسه ژله ای:

روی بدن مردا ژله قالب بزنید بعد ژله هارو از رو بدنشون بخورید

1 دیدگاه ارسال شده است

  • محمد ضیایی 12 دسامبر 2015

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ لَا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ… وَلِسَانًا وَشَفَتَیْنِ … عَلَیْهِمْ نَارٌ مُّؤْصَدَةٌ سوره : البلد – آیه : 9
    و زبانى- كه بدان سخن مى‏گوید- و دو لب- كه دهان او را مى‏پوشاند و در سخن گفتن و خوردن و آشامیدن خندیدن و بوسیدن و… بدو كمك مى‏كند-؟
    بوسیدن Kiss التقبیل
    آیا بوسیدن …جایز است؟آیا بوسیدن دست فقها و عالمان دینی جایز است؟
    پرسش
    در تحف العقول حدیثی از امام رضا (ع) است که می فرماید: مرد دست مرد دیگری را نبایستی ببوسد، چراکه بوسیدن دستش همانند نماز گزاردن بر اوست. درباره این حدیث نظر شما چیست؟
    پاسخ اجمالی
    اولاً: روایت تحف العقول مرسل و بدون سند است، ثانیاً: در مقابل، روایاتی در کتاب کافی داریم که بوسیدن دست انبیا و اوصیا و کسانی که در جایگاه رسول خدا هستند را مجاز می داند.
    پاسخ تفصیلی
    کتاب شریف کافی بابی با عنوان “التقبیل” دارد که در آن به برخی از سنت های بوسیدن در اسلام اشاره شده است. از جمله این موارد این است که می فرماید: “به درستی که برای شما مؤمنان نوری است که به آن در دنیا شناخته می شوید تا این که اگر شخصی برادر مؤمنش را دید بر آن موضع نور که در پیشانی اش است بوسه می زند”.[1]
    روایتی که ذکر کرده اید در کتاب های معتبر وجود ندارد، بله در کتاب تحف العقول روایتی به این مضمون رسیده است که امام رضا (ع) می فرماید: “لا یقبّل الرجل ید الرجل فإن قبلة یده کالصلاة له”؛ مرد، دست مرد دیگری را نبوسد؛ چرا که بوسیدن دست مانند صلاة برای او است”.[2]
    اصل کلمه صلاة به معنای دعا و استغفار است[3] و در قرآن کریم هم به دو معنای “دعا” و ” نماز” استعمال شده است. خداوند می فرماید: “وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ‏ إِنَّ صَلاتَکَ‏ سَکَنٌ لَهُم”.[4]‏ و در آیه دیگر می فرماید:” إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتا”،[5] که در آیه اول به معنای دعا و در آیه دوم به معنای نماز واجب آمده است.[6]
    درست است که “صلاة” در این حدیث به معنای نماز است، ولی توجه داریم که روایت بدون سند و مرسل است.
    اما در کتاب کافی احادیثی است که دلالت بر جواز بوسیدن دست می کند. امام صادق (ع) می فرماید: ” سر شخص یا دست او نباید بوسیده شود، مگر دست رسول خدا یا کسی که از او قصد رسول خدا شود”.[7]
    یا شخصی می گوید بر امام صادق(ع) وارد شده و دست ایشان را بوسیدم، سپس فرمود جایز نیست دست کسی بوسیده شود، مگر دست انبیای الاهی یا اوصیای آنان.”[8]
    همان طور که از این روایات استفاده می شود بوسیدن دست پیامبر (ص) و امامان معصوم (ع) اشکالی ندارد، بلکه مطلوب است.[9] در روایت اولی امام صادق (ع) می فرماید: “… یا کسی که از او قصد رسول خدا شود.” به طور قطع امامان معصوم(ع) جزو این گروه هستند که با دیدن آنان، یاد و خاطره رسول الله (ص) زنده می شود و شأن و جایگاه آن حضرت را دارند. اما روایت می تواند مراجع و علمای دین که دارای صفات اخلاقی و کمالات نفسانی اند و در راستای دین پیامبر و اشاعه فرهنگ اسلام و اهل بیت تلاش می کنند و احترام به آنان در راستای احترام به پیامبر اکرم (ص) است، را شامل شود؛ زیرا در زمان غیبت، کسانی که از دین خداوند نگهبانی کرده و برخی از شؤون پیامبر اسلام و امامان معصوم (ع) را دارا هستند و از هر صنفی به خواسته ها و آرمان های حضرت رسول (ص) نزدیک ترند، مراجع و عالمان دینی هستند.[10] پس اگر چه عالمان دینی چنین توقعی ندارند و احیاناً از این که دستشان بوسیده شود رنجیده می شوند، ولی از باب احترام به حضرت رسول (ص) و تعظیم شعائر چنین عملی بلا اشکال است.

    [1] کلینی، محمد بن یعقوب،کافی، ج 2، ص 185، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1365.
    [2] حرانی، حسن بن شعبه، تحف‏العقول، ص 450، انتشارات جامعه مدرسین، قم،1404.
    [3] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ‏14، ص 464، بیروت،1414.
    [4] توبه، 103.
    [5] نساء، 103.
    [6] طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، ج‏1، ص 266، کتابفروشی مرتضوی، تهران، 1375.
    [7] کافی، ج 2، ص 185،”لَا یُقَبَّلُ رَأْسُ أَحَدٍ وَ لَا یَدُهُ إِلَّا یَدُ رَسُولِ اللَّهِ ص أَوْ مَنْ أُرِیدَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص”.
    [8] همان.
    [9] آیت الله تبریزی در جواب استفتایی قائل به جواز بوسیدن دست عالم و سید هاشمی هستند. نک: تبریزی، میرزا جواد، صراط النجاة، ج 5، ص 266.
    [10] علامه مجلسی در استظهاری که از این گونه روایات دارد، بوسیدن دست عالمان دینی و سادات را مشمول این روایات می داند. نک: مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، ج 73، ص 38، موسسه الوفاء، بیروت، 1404.
    موضوع: مواقعة النساء و حرمة التقبیل
    بحث در مواقعة النساء می باشد. این بحث را تمام کرده و در دو امر که مربوط به آن بود بحث کردیم. امر دومی که بحث کردیم مربوط به این بود که کدام حج حج اصلی می باشد. اینک امر سومی را ذکر می کنیم که مربوط به ثمره ی بحث دوم است یعنی اینکه حج اصلی حج اول باشد یا حجی که در سال بعد انجام می دهد چه ثمره ای دارد.
    یک ثمره را در خلال بحث های گذشته مطرح کردیم که عبارت بود از اینکه اگر کسی در سال اول بعد از انجام حج فوت کند اگر حج صحیح او همان حج اول باشد دیگر لازم نیست حج دیگری برای او به جا آورند زیرا حج دوم کفاره است و همان طور که در محلش مقرر شده است کفاره را لازم نیست از اموال بر دارند. ولی اگر حج صحیح حج دوم باشد باید از طرف او حجی به جا آورند.
    ثمرات دیگری هم ذکر شده است که بعضی صحیح است و بعضی نه و خوب است که در مورد آنها بحث کنیم.
    یک ثمره این است که اختلاف مزبور در نیت ظاهر می شود و آن اینکه سال بعد که فرد حجی را به جا می آورد آیا حج الاسلام را نیت کند یا حج عقوبتی را.
    نقول: به نظر ما این ثمره صحیح نمی باشد زیرا در سابق گفتیم حجة الاسلام عبارت از عنوان خاصی نیست. اگر فردی مستطیع باشد، اولین حج او حجة الاسلام است و بس. قرآن هم می فرماید: (لله علی الناس حج البیت) یعنی حج و بس. از روایات هم چیزی غیر از این برداشت نمی شود. از این رو اینکه روحانیون کاروان ها می گویند: نیت کنیم اینجا وقوف به عرفات می کنیم به نیت حجة الاسلام قربة الی الله صرف احتیاط است و لزومی ندارد. به هر حال اگر فرد مستطیع باشد، اولین حج او که به نیت قربت انجام می گیرد خود به خود حجة الاسلام می باشد نه چیز دیگر. از این رو فرد در سال بعد فقط کافی است با قصد قربت اصل حج را نیت کند.
    ثمره ی دومی که ذکر شده است عبارت است از اینکه فردی اجیر شده است که در سال نود حجی را به جا آورد. او هنگام انجام حج مرتکب مواقعه شد در نتیجه باید سال بعد حجی را به جا آورد.
    اگر حج اول همان حجة الاسلام باشد او عمل حج را تمام و کمال به پایان رسیده و مالک اجرت است و ذمه ی اجاره کننده بریء شده است. کفاره ای که به گردن او افتاده است به ذمه ی خود اوست.
    ولی اگر حج صحیح حج دومی باشد در این حال اجیر مالک مال الاجارة نیست (زیرا اجیر شده بود همان سال حج به جا آورد و آنی که به جا آورد حج صحیح نبود او برای سال بعد اجیر نشده بود)
    این ثمره صحیح و قابل قبول است و ما اضافه می کنیم که ثمره ی مشابه در عهد و قسم و نذر هم جاری می شود که اگر کسی نذر کند سال نود حجی را به جا آورد و در خلال حج مرتکب مواقعه شود در این صورت اگر حج اول صحیح باشد، نذر او ادا شده است و کفاره ای هم به گردن او نیست ولی اگر حج صحیح حج سال بعد باشد او نذرش ادا نشده و کفاره ی نذر هم به گردن اوست زیرا عمدا مرتکب عمل مواقعه شده است. (اگر گفتیم که در این موارد علاوه بر کفاره باید نذر را قضا هم کند او باید قضای نذر را هم به جا آورد.)
    بله ما که علی الاقوی قائل هستیم حج اول صحیح است می گوییم که نذر او ادا شده است هر چند کفاره ی مواقعه و حج سال بعد را باید انجام دهد.
    مسئله ی سوم: لو قبّل امرأة بشهوة فكفارته بدنة، و إن كان بغیر شهوة (مثل ابراز محبت، تسلی و امثال آن) فشاة و إن كان الأحوط بدنة، و لو نظر الى أهله بشهوة فأمنى فكفارته بدنة على المشهور، و إن لم یكن بشهوة فلا شی‌ء علیه و لو نظر الى غیر أهله فأمنى فالأحوط أن یكفّر ببدنة مع الإمكان، و إلا فببقرة، و إلا فبشاة و لو لامسها بشهوة فأمنى فعلیه الكفارة، و الأحوط بدنة و كفایة الشاة‌ لا تخلو من قوة (این احتیاط مستحبی است)، و إن لم یمن فكفارته شاة.
    در این مسئله حکم سه چیز مطرح شده است که عبارت است از تقبیل، نظر به شهوت و لمس.
    البته واضح است که هر سه مورد برای محرم حرام است. در این مسئله صحبت بر سر کفاره است.
    ابتدا سؤالی مطرح می شود و آن اینکه امام قدس سره این مسئله را جزء تروک دوم که همان مواقعة النساء است آورده است و این موارد را تحت تروک جداگانه و با شماره ی جداگانه ای قرار نداده است. اما بعد در مورد تروک دیگر احرام که عبارت است از خواندن عقد زوجیت در حال احرام خواهیم دید که ایشان آن را به عنوان یکی از تروک احرام و به شکل جداگانه مطرح کرده است و شماره ی سوم را به آن اختصاص داده است. به نظر می آید که آن هم جزء فروع استمتاع باشد زیرا عقد مقدمه ی استمتاع است. (به هر حال در بحث عدد مشاجره ای نیست.)
    اما فرع اول: التقبیل
    اصل حرمت تقبیل برای محرم مما لا کلام فیه می باشد و ظاهرا اهل سنت هم با ما موافق هستند.
    صاحب حدائق در ج 15 ص 344 می فرماید: لا خلاف فی تحریم النظر بشهوة و التقبیل و المس.
    آنچه در آن اختلاف است در کفاره ی آن می باشد.
    اقوال علماء:
    اقوال علماء در مورد اینکه کفاره ی تقبیل چیست متفاوت است و مرحوم علامه در مختلف هفت قول را نقل کرده است که ما به بعضی از آن اقوال اشاره می کنیم. ایشان در مختلف ج 4 ص 162 این اقوال را نقل کرده است و صاحب جواهر هم در جلد 20 ص 90 و 91 بسیاری از این اقوال را آورده است.
    علامه در مختلف می فرماید: قال الشیخ- رحمه اللّه-: من قبّل امرأته و هو محرم من غیر شهوة‌ كان علیه دم شاة، و ان قبّلها بشهوة كان علیه جزور. (امام قدس سره هم همین قول را انتخاب کرده است، محقق در شرایع هم مطابق متن جواهر همین قول را قبول کرده است.)
    و قال المفید: من قبّل امرأته و هو محرم فعلیه بدنة أنزل أو لم ینزل (چه باشهوت باشد و چه بدون آن) و كذا قال السید المرتضى و زاد المفید: و ان هویت المرأة ذلك(اگر زن هم با هم موافق باشد) كان علیها مثل ما علیه.
    و قال ابن الجنید: ان قبّلها بغیر شهوة كان علیه دم شاة، و ان قبّلها‌ بشهوة فأمنى فعلیه جزور. …
    منشا اختلاف اقوال، اختلاف روایات است که هفت روایت است که در باب 18 از ابواب کفارة الاستمتاع آمده است که مضمون آنها متفاوت است. بعضی فقط دم شاة را متذکر می شود و بعضی بدنة و بعضی قائل به تفصیل هستند.
    ان شاء الله این بحث را فردا پیگیری می کنیم..http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/makarem/feqh/89/900219/درس خارج فقه آیت الله مکارم
    کتاب الحج
    90/02/19

  • نظر خود را با ما در میان بگذارید