300 - آسيب شناسي مسايل جنسي
نویسنده : زهرا رستگار
آسيب شناسي مسايل جنسي براي روابط جنسي آسيبهايي است كه مهمترين آنها عبارتاند از: نگاه مسموم بستري براي آسيب در روابط جنسي براي مصون ماندن از آسيبهاي جنسي، مهمترين عامل نجات، مقابله با آسيبها و محافظت از نگاههاي ناشايست است. يكي از عوامل سلامتبخش زندگي اين است كه انسان به چشم خود اجازه […]
آسيب شناسي مسايل جنسي
براي روابط جنسي آسيبهايي است كه مهمترين آنها عبارتاند از:
- نگاه مسموم بستري براي آسيب در روابط جنسي
براي مصون ماندن از آسيبهاي جنسي، مهمترين عامل نجات، مقابله با آسيبها و محافظت از نگاههاي ناشايست است. يكي از عوامل سلامتبخش زندگي اين است كه انسان به چشم خود اجازه ندهد به هر جايي نگاه كند و بايد براي نگاه خود محدوديتي ايجاد كند. در آيات و روايات از اين كار با تعابير متفاوتي ياد شده است. از جمله به تعبير «غض» اشاره شده است. غض به معناي بستن چشم، شكستن و فروگشتن آن است.23 قرآن كريم خطاب به مؤمنين و مؤمنات ميفرمايد: «به مؤمنان بگو: چشمهاي خود را از نامحرم فروگيرند» (نور: 30 و 31) و به زنان با ايمان بگو: چشمهاي خود را از نگاه فروگيرند. اين محدوديت پاكيزگي را به همراه دارد. در نتيجه، چشم به خيانت مبتلا نميشود. خداوند متعال از چشمان ناپاك آگاهي دارد: «به چشمهايي كه نگاهشان خيانت ميكند و از بيراهه به تأمين نياز جنسي ميپردازد، آگاه است».24
افتادن نگاه انسان به اشياي مختلف، از جمله به انسانها در بسياري موارد، از توجّه و دقّت تهي است؛ ولي پس از آن، ادامه دادن و نگاههاي تكراري فسادهاي فراواني به وجود ميآورد؛ بهگونهاي كه پيامبر اعظم(ص) ميفرمايد: «اي مردم، همانا نگاه مبدأ شيطاني دارد. پس هر كس نمونهاي از آن را در وجود خود يافت، بايد به اهل خود (همسر) رو بياورد».25 اگر انسان چنين تدبيري نينديشد، شيطان بسيار قوي است و كمتر طعمهاي از دست او جان سالم به در ميبرد. به همين دليل، امام صادق(ع) ميفرمايد: «اوّلين نگاه به سود تو است؛ دومين نگاه به ضرر تو است و در سوّمين نگاه هلاكت است».26
همانطور كه نگاه آلوده اينقدر خطرناك است، محدود كردن آن نيز اهميت ويژهاي دارد. اين اهميت به حدّي است كه امام صادق(ع) ميفرمايد: «كسي كه به زني نگاه كند، پس نگاه خود را به سوي آسمان بلند كند يا چشم خود را ببندد، نگاهش به او برنميگردد مگر اينكه خداوند حورالعين را به ازدواج او درميآورد».27 اين روايت نشان ميدهد نگاه مفسده فراواني دارد و مقابله با آن به حدي اهميت دارد كه خداوند در مقابل چشم فروبستن از يك زن دنيايي، حوريّهاي نصيب انسان ميكند؛ حوريهاي كه تمام زنان عالم به زيبايي او نميرسند؛ همچنين نشانگر آن است كه محدود ساختن نگاه براي نوع انسانها چندان آسان نيست و اين مقابله با اين آسيب، دو اثر مهم مصونيت فردي و امنيت اجتماعي را در پي دارد:
مصونيت فردي
انسان به دنبال رفع آلودگي است و آماده است خود را قرنطينه كند تا از آلودگيها مصون بماند. هر چه برايش حفاظت ايجاد شود، دلخواه او و هر چه زمينه مسموميت او را فراهم سازد، برايش نگرانكننده است. امام صادق(ع) ميفرمايد: «نگاه تيري مسموم از تيرهاي شيطان است. هر كس از آن به خاطر خدا (نه غير خدا) صرف نظر كند، خداوند طعم ايمان را به او ميچشاند».28
براي مصونيت از مسموميت، بايد نگاه را محدود كرد تا از تيررس شيطان خارج شود. امام صادق(ع) ميفرمايد: «نگاه پس از نگاه در دل انسان شهوت ميكارد و براي صاحب آن فتنه ايجاد ميكند و فتنه عدول از طريق حقّ و زمينهساز بلا، محنت و عقوبت است».29 محدود كردن نگاه براي مصونيت آسانتر از نگاه كردن و آسيبزدايي است؛ زيرا هميشه پيشگيري آسانتر از درمان است.
امنيت اجتماعي
نه تنها انسان به دنبال ايمني خويش است، ميخواهد هر كس كه به نحوي به او وابستگي دارد، نيز مصون باشد؛ زيرا با مصونيت او، خودش احساس امنيت ميكند. تأمين اين امنيت به محدود كردن نگاه است. ابو بصير به امام صادق(ع) فرمود:
زني از كنار مردي عبور ميكند. پس مرد از پشت سر به او نگاه ميكند. حضرت فرمود: آيا هيچ يك از شما مسرور ميشود كه به خانواده و خويشانش نگاه شود؟ گفتم: نه، حضرت فرمود: براي مردم همان پسند كه براي خود ميپسندي.30
كسي كه ميخواهد از ناحية ديگران دربارة خانواده و خويشان خود امنيت دانسته باشد، بايد ديگران از ناحيه او احساس امنيت كنند، امام صادق(ع) ميفرمايد:
كساني كه از پشت سر به زنها نگاه ميكنند، از اينكه زنان خودشان به اين مسئله مبتلا شوند، در امان نيستند. اگر ميخواهيد از ناحيه همسر، مادر و خواهر خود آسوده خاطر باشيد، بايد كاري كنيد كه ديگران نيز احساس راحتي كنند. 31
چهبسا اين پرسش به ذهن بيايد كه در روايات، امامان معصومان(ع) ميفرمايند: «چون انسان از اينكه ديگران به ناموس او نگاه كنند، احساس ناامني ميكند و اين را دوست ندارد، پس خود نيز نبايد به ناموس ديگران نگاه كند»،32 حال اگر كسي از نگاه كردن ديگران به ناموس خود ناراحت و ناراضي نباشد، آيا حقّ دارد بگويد من كه اين كار را براي خود ميپسندم، ميتوانم براي ديگران نيز بپسندم، چون روايت ميگويد براي مردم راضي باش به آنچه كه براي خود راضي هستي، و من راضي هستم كه ديگران به ناموسم نگاه كنند.
پاسخ اين است كه سخن حضرت در فضايي است كه احتمال نميرود كسي به اين امر راضي باشد و حضرت مطمئن بودند كه ابابصير پاسخ منفي ميدهد. چگونه ممكن است در سبك زندگي متدينان جز پاسخ منفي انتظار داشت؟ به عبارت ديگر، مخاطب حضرت كساني هستند كه اينقدر از انسانيت فاصله نگرفتهاند و فطرتشان اينقدر زنگار ندارد كه از فطريترين مسئله دور شده باشند. بنابراين، روايت از اين نمونه منصرف است و به اين مرتبه پست نپرداخته است. بدان دليل كه در زمان حضرت، اين نوع تفكر متداول نبوده است. در مواردي كه مراتب نازله و پست به طور معمول ديده ميشده، حضرت به آن بخش نيز پرداخته است. براي مثال، در بحث غضب، در روايتي عليبنابيطالب(ع) ميفرمايد: «عصبانيت نوعي ديوانگي است؛ چرا كه فرد عصباني پس از عصبانيت از كاري كه انجام داده است، پشيمان ميشود».33
همينجا به ذهن ميآيد كه برخي افراد عصباني ميشوند و پشيمان نميشوند؛ آيا اين نشان ميدهد كه عصبانيت نوعي ديوانگي نيست؟ حضرت در ادامه روايت ميفرمايد: «فان لم يندم فجنونه مستحكم؛ اگر پشيمان نشد، ديوانگي او جدي و عميق است»؛ آنوقت ديگر عصبانيت نوعي از جنون نيست؛ بلكه در نهايت جنون است. اين توضيح نشان ميدهد اين فرض كه كسي عصباني شود و پشيمان نشود، در زمان حضرت زمينه داشته است. اينطور نيست كه اگر در پاسخ حضرت، ابو بصير ميگفت: آري، ما ناراحت نميشويم ديگران به زنان ما نگاه كنند و به نظر ما نگاه كردن اشكالي ندارد، حضرت بگويد: پس شما هم نگاه كنيد! نقطة شروع سخن اتّفاق طرفين در قضاوت به زشتي كار است. اينجا است كه حضرت ميفرمايد: «حال كه شما اين كار را درباره خودتان زشت ميدانيد، خودتان نيز درباره ديگران اين كار زشت را انجام ندهيد».
بخشي از شرايط در روابط جنسي به صورت آداب رابطه جنسي سالم مطرح شد كه بايد قبل از انجام آميزش جنسي مورد توجه قرار گيرد تا زمينة مناسبي براي رابطهاي دلخواه فراهم شود. در اين ميان، آشنايي با آسيبها ميتواند در بعد شناختي و انگيزشي ما را در رسيدن به رابطهٔ جنسي سالم كمك كند. آسيبها آثار خود را به هنگام آميزش جنسي يا پس از آن نشان ميدهد و زمينههاي بهرهمندي همسران را تضعيف ميكند.