22 - تعریف حسادت
نویسنده : زهرا رستگار
حسادت یک احساس عاطفی است. برخی از دانشمندان معتقدند که این احساس غریزی است و در میان انسان سابقهای دیرینه دارد. این اختلال نوعی واکنش عاطفی در برابر از دست دادن احتمال و یا تصور از دست دادن محبت یک دوست است.
تعریف حسادت
حسادت یک احساس عاطفی است. برخی از دانشمندان معتقدند که این احساس غریزی است و در میان انسان سابقهای دیرینه دارد. این اختلال نوعی واکنش عاطفی در برابر از دست دادن احتمال و یا تصور از دست دادن محبت یک دوست است. (معتمدی ، ص67) حسد، دیرترین جریانی است که در فرد بهوجود میآید و در روابط اجتماعی ایجاد میشود. (حیدری، ص119)
زمان شیوع حسادت
برخی روانشناسان بر این باورند که حسادت در زمان 15 تا 16 ماهگی در کودکان آشکار میشود و در دو زمان یعنی از سن 2 تا 5 سالگی و نیز دوران بلوغ به اوج خود میرسد. (فرهادی ثابت، ص 7)
تفاوتهای فردی در حسد
مقدار و شدت حسد در اطفال مختلف است و با عواملی از قبیل سن، جنس، هوش، رشد ذهنی، تعداد اطفال در یک خانواده و طرز رفتار والدین _ بهخصوص رفتار مادر _ بستگی دارد. در روابط دختر – دختر بیشتر حسد دیده شده است. (شعارینژاد، ص131) از هر سه کودک حسود، دو نفر آنها دختر هستند و کودکان همبازی که با یکدیگر 5/1 تا 5/3 سال تفاوت سنی دارند نسبت به هم، بیشتر حسادت میکنند. عموما کودک باهوش و نخستین فرزند خانواده بیشتر احساس حسادت میکنند. (معتمدی، ص 68)
علل حسادت کودکان
برخی از علل حسادت در کودکان عبارت است از: تولد کودک، مقایسه میان فرزندان، تبعیض میان فرزندان، تفاوت سنی، شیوهی تربیتی والدین بهویژه مادر، تضاد میان والدین، و به خطر افتادن موقعیت. (فرهادی ثابت، ص 30)
معمولا کودکان به نوزادان حسادت میورزند. گاهی کودک خردسال آرزوی برادر یا خواهری را میکند، بی آن که بداند ممکن است بعدها به او حسادت ورزد. در واقع برای کودک بسیار مشکل است که احساسی همانند مادرش نسبت به نوزاد داشته باشد و اگر به نوزاد محبت میکند بیشتر به علت آن است که مورد ایراد و اعتراض قرار نگیرد. (پارسا، ص 174)
پاسخهای مستقیم و غیرمستقیم کودکان به حسد
حسادت بستگی به وضع زمان و مکان دارد. ممکن است کودک مستقیما به کودک دیگر حمله کند یا به نحو مبالغهآمیز و دروغین اظهار محبت نماید یا آن که مخالفت و لجاجت آغاز کند. شکل دیگر حسادت «بازگشت» است. یعنی کودک مانند سابق، جای خود را خیس میکند یا آن که پیوسته میخواهد به او محبت و توجه بیشتری نشان بدهند. در این مورد کودک برای جلب توجه اطرافیان غالبا به آزار و تحقیر خویشتن میپردازد. (پارسا، ص 175)
اعمال مستقیم شامل الفاظ خشن و حملات بدنی است که گاهی زیانآور و خطرناک است. پاسخهای غیرمستقیم عبارتند از بازگشت به رفتار دورهی شیرخوارگی مثل جا ترکردن، انگشت مکیدن، کوشش برای جلب توجه از طریق تظاهر به ترسهایی که پیشتر از او دیده نشده است، شیطنت، ایجاد خرابی، ناسزاگویی، عیبجویی با تظاهر به بینیازی از محبت و توجه اطرافیان، شکستن و خراب کردن بازیچهها و در مقام خشم و انتقام ممکن است وضع تسلیم آمیخته به اندوه به خود بگیرد. در بین کودکان بزرگتر پاسخهای حسادتآمیز متنوعتر و غیرمستقیمتر است. پاسخ غیرمستقیم کودکان بزرگسال و اطفال خردسال ممکن است از طریق سربهسرگذاشتن، آزار اطفال کوچکتر و جانوران، پرخاشگری در مدرسه، بین بچهها نزاع انداختن، در رویا فرو رفتن، تکبر، تقلب و ادای کلمات رکیک، بروز داده شود که معرف حسد هستند. (احمدوند، ص 120)
اثرات حسد بر کودکان
طفل حسود ممکن است یک شخص خودنما از آب در آید یا این که آدم خوبی بشود. این بستگی دارد به این که تجارب و تلاشهای کودک وقتی که با حسد دست به گریبان است، او را به کدام سو بکشند. حسد به هر صورت که ظاهر شود شخص را ناشاد میسازد و به سازگاری او صدمات بزرگ و یا اندک وارد میکند. کسی که در کودکی گرفتار حسد باشد ممکن است در تمام عمر به مردم و جهان با نظر حسد و بدبینی نگاه کند. (احمدوند، ص 118)
والدین، محرک حسادت کودک
از آن جایی والدین که میل دارند بچههایشان طبق موازین معینی پرورش یابند و بر دیگر کودکان پیشی گیرند حدودی برای پیشرفت فرزندان خود قایل نمیشوند. وقتی که اطفال نتوانند به این حدود برسند، خود را نالایق و گناهکار میپندارند. از طرف دیگر، سرزنش پدر و مادر و مقایسهی ناپسندی که بین فرزندان و اطفال دیگر به عمل میآورند حسد کودکان را نسبت به آنها که پیشتر رفتهاند برمیانگیزد. (احمدوند، ص 119) به طور کلی حسادت ابتدایی از رابطهی بین کودک و مادر بهوجود میآید؛ مخصوصا در مواردی که پدر و مادر بین دو کودک تفاوتی قائل شوند. به این ترتیب پدر و مادرها هستند که احساس حسادت کودک را تقویت میکنند. ( ژان پیاژه، ص 115)
رابطهی حسادت با خشم
حسادت، یک نوع واکنش عاطفی است که همیشه متوجه افراد است، در حالی که خشم میتواند معطوف به اشیا، اشخاص و حتی خود شخص خشمگین باشد. تظاهرات ناشی از حسادت گاه شباهت زیادی به واکنشهای خشم دارد. گاه نمیتوان به علت واکنشهای ناشی از حسادت پی برد. شخص دچار حسادت، اطمینان خاطر را در روابط با شخص محبوبش از دست میدهد و از بیمهری دوستش بیمناک است. ( احدی و بنی جمالی، ص 222)
نقش والدین در کنترل خشم
گاهی رفتار کودک بزرگسال با کودک نوزاد به شکل رفتار خشونتآمیزی در میآید. این رفتار، طبیعی و قابل پیشبینی است. کودک خشمگین ممکن است خشم خود را با کتکزدن، فریادزدن و گفتار زشت نشان دهد. پدر و مادر نباید کودک را از نشان دادن این احساسات منع کنند. باید به کودک که آموخت خشم یک امر طبیعی است ولی نباید تسلیم آن شد و با کنترل آن باید از بدرفتاری خودداری کرد. (مگ زوبیک، ص 85)
برای توقف خشم در کودک دو نوع تغییر، نیاز است: اول تغییر محیط که عواملی مثل نگرشها، روشهای انضباطی، سبک زندگی و … را شامل میشود، دوم شیوهی مربوط به تغییر حل مشکل و ابراز احساسات فرزند است به طوری که کودک خشمگین بتواند مهارتهای کنترل را در خویش تقویت کند. ( کنت ونینگ، ص9 و10)
واکنشهای متفاوت والدین در حسادت
واکنش والدین در قبال حسادت فرزندان متفاوت است. برخی والدین از حسادت میان کودکان خشمگین شده، هر گونه بیان و رفتاری را که نشانی از حسادت داشته باشد آشکارا سرکوب میکنند. در این خانوادهها کودکان به جای بیان احساسات بهوسیلهی واژهها، به نشانههای حسادت متوسل میشوند که میتوان گفت خطرناکترین شیوهی ابراز حسادت است. برخی دیگر از والدین سیاستمدارانه عقبنشینی میکنند تا مجبور نشوند دلیلی برای حسادت بیاورند. آنها میکوشند کودکانشان را متقاعد نمایند که همهی آنها بهطور یکسان مورد علاقهی والدین هستند و همهی امکانات (هدایا، تشویقها، پوشاک، خوراک و…) بهطور یکسان و عادلانه میان آنها تقسیم میشود، به همین دلیل برای توجیه حسادت کودکان دلیلی نمیماند. دستهای دیگر حسادت میان فرزندان را نادیده گرفته، بیاعتنایی در پیش میگیرند و منکر وجود این احساس میشوند. این گروه از والدین در حضور کودکان و دیگران وانمود میکنند که هیچ حسادتی بین فرزندانشان وجود ندارد. هیچ یک از این برخوردها باعث از بین رفتن حسادت نمیشود. تنبیه، تمجید یکسان و یا بیاعتنایی نمیتواند اشتیاق برای مورد علاقه و منحصربهفرد واقع شدن را در کودک فرو بنشاند. از آن جا که چنین میلی را نیز نمیتوان برآورده کرد، امکان ندارد به طور کامل از بروز حسادت جلوگیری نمود. به هر حال این که آتش حسادت بیخطر سوسو بزند یا به طور وحشتناک شعلهور گردد و یا این که این معضل با روش منطقی حل و فصل گردد تماما به چگونگی برخورد و رفتار والدین بستگی دارد. (فرهادی ثابت، ص 27)
راهکارهای موثر در درمان حسادت
از جمله اقداماتی که برای جلوگیری از حسد کودک، معمول میدارند این است که میکوشند او را برای پذیرفتن نوزاد آینده، آماده سازند ولی از این کار نتیجهی شایانی گرفته نشده است زیرا طفل کوچک نمیتواند ماهیت چنین واقعهای را خوب درک کند. (احمدوند، ص 119)
برای جلوگیری از حسادت و رقابت بچگانه، راهکارهایی پیشنهاد میشود:
اول آن که مادر به کودک بزرگتر بفهماند که او نیز مورد علاقه و محبت خانواده است. دوم آن که کودک 2 ساله را باید عادت داد که تنها بخوابد و بازی کند تا کمتر با مادر تماس داشته باشد و از محبت مادر به نوزاد جدید ناراحت نشود. سوم آن که مادر به کودک بفهماند در مواظبت و محبت با نوزاد برابر است. مادرانی که برای کودک قصه میگویند و نوزاد را نیز نوازش میکنند به نحو قابل ملاحظهای مانع از بروز حسادت در آنان میشوند. چهارم آن که حیوان مورد علاقهی کودک حسود را در اختیارش قرار دهند تا کمی از حسادتهای او جلوگیری شود. (پارسا، ص 175) بهطور خلاصه، حسادت اغلب محصول موقعیت خانوادگی بهویژه نگرش مادر و روشهای انظباطی اوست. لذا مادران باید از توجه بیش از حد (زیاد و یا کم) نسبت به فرزندان خویش احتراز جویند و از بهکار گرفتن شیوههای انظباطی ناهمآهنگ و ناهمخوان که هر دو از عوامل تشدیدکنندهی حسادت هستند، بپرهیزند. (نوابینژاد، ص 73)
نتیجهگیری
بزرگسالان و مربیان باید از مقایسهی کودکان با یکدیگر و تبعیض بین آنها شدیدا پرهیز نمایند و به کودکان خود توجه یکسانی داشته باشند و اگر قصد تشویق یکی از آنها را دارند، نباید موجبات رنجش دیگران را فراهم کنند. کودکان در سن 3-6 سالگی علاقهی شدیدی به مربی خود دارند و سعی میکنند توجه او را به خود جلب نمایند. بنابراین مربیان باید توجه داشته باشند که اگر کودکی بیش از اندازه مورد محبت قرار گیرد، حسادت سایر کودکان را برمی انگیزد. (سیف، سوسن و همکاران، ص 263و264)
به طور کلی معلمان و والدین اگر در تحکیم شخصیت کودک بکوشند و او را متوجه دیگران کنند و از علاقه و محبت آنان وی را مطمئن سازند، تا حدود زیادی از بروز حسادت جلوگیری میشود؛ چون کودک نیازمند توجه و تشویق است و هرگاه بتواند آزادانه بازی کند و تجربهها و احساسات خود را بیتکلف بیان کند و اطمینان یابد که او را قبول دارند، مسلما حسادتهای او تخفیف کلی مییابد.
منابع:
1- معتمدی، زهرا، رفتار با کودک، تهران، انتشارات لکلک، (1371)
2- فرهادی ثابت، عباس، چرا کودکم حسادت میکند، تهران، انتشارات چاپار فرزانگان، (1374)
3- شعاری نژاد، علیاکبر، روانشناسی رشد (1)، تهران، انتشارات پیام نور، (1386)
4- سیف، سوسن، کدیور، پروین و همکاران، روانشناسی رشد (1)، تهران، انتشارات سمت (سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها)، (1376)
5- حیدری، اکرم (گیتی)، روانشناسی رشد و اختلالات روانی رایج در کودکان، تهران، مولف، (1368)
6- پارسا، محمد، روانشناسی رشد کودک و نوجوان، تهران، موسسهی انتشارات بعثت، (1368)
7- احمدوند، محمدعلی، روانشناسی رشد کودک و نوجوان، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، (1385)
8- احدی، حسن، بنیجمالی، شکوه السادات، روانشناسی رشد، مفاهیم بنیادی در روانشناسی رشد، تهران، شرکت پردیس57، (1378)
9- مگ زوبیک، فرزند دوم پیامدها و راهحلها، ترجمهی جواد میدانی، تهران، موسسه انتشارات صابرین، (1379)
10- کنت ونینگ، چگونه کودکان را با خود همراه کنیم، ترجمهی مهدی تهرانی دوست، تهران، انتشارات سنا، (1382)
11- نوابینژاد، شکوه، رفتارهای بههنجار و نابههنجار کودکان و نوجوانان و راههای پیشگیری و درمان نابههنجاریها، تهران، انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، (1373)
12- پیاژه، ژان، زندگی و پرورش کودک، ترجمهی عنایت الله شکیباپور، تهران، انتشارات نیما، (1375)