113 - تربیت جنسی کودک و نوجوان
نویسنده : زهرا رستگار
تربیت جنسی کودک و نوجوان شما به اهميت سن بلــــوغ اشاره كرديد، بهتــــرين شـــروع مكالمه براى آشنا كردن بچه ها با مسائل جنسيتى در اين سن، چه مى تواند باشد؟در سن بلوغ، فرض بر اين است كه بچه ها، آن اطلاعات اوليه سن بلوغ را داشته باشند در واقع آنچه مهم است در […]
* آيا خانــــواده تنها از طــــريق گفتگو، طرح سؤال و يا پاسخ به پــــرسش مى تواند در آموزش رفتارهاى جنسيتـــى نقش بازى كند؟
خير، تنها نقش خانواده را نمى توان محدود به همين زمينه ها دانست. خانواده به دو صورت نقش بازى مى كند. يكى به صورت مستقيم. يعنى همين زمينه ها كه شما ذكر كرديد مثل طرح پرسش يا پاسخ به سؤالات فرزندان و ديگرى به صورت غيرمستقيم، و آن الگوهايى است كه ارائه مى دهد. مثلاً احترامى كه پدر و مادر براى هم قائلند، يك سرى ارزشهايى را به بچه ها منتقل مى كنند كه نه تنها در دوران كودكى بلكه در دوره بزرگسالى، در روابطشان با جنس مخالف تأثيرگذار است. از طرف ديگر اين ارزشها در خانواده مى تواند، بينش بچه ها را نسبت به رفتارهاى جنسى و نقشهاى جنسيتى وسعت داده و تجربه هاى ارزشمندى در آينده كسب كنند.
* غيــــر از منبع خانــــواده، چه منابع ديگرى مى توانند در آگاه كـــــردن فــــرزندان در اينگونه مــــوارد مؤثر باشند؟
ببينيد منابع آموزشى چون آمادگى، پيش دبستانى و مدارس مى توانند در صورت درست عمل كردن در اين زمينه بسيار مفيد باشند. بچه ها در مرحله آمادگى پيش دبستانى، يعنى زير ۶ سال، فقط بايد كنجاويهايشان برطرف شود و اگر درست رفع نشود، اين كنجكاوى اذيتشان مى كند. در مهدكودك، ميزان نياز آنها كمتر است و در خيلى از كشورها مثل كشور سنتى ما، بر نقش مدرسه هم تأكيد مى كند، چون وقتى مى بينند كه پدر و مادرها به دلايل مختلف عدم اطلاع يا ناتوانى در برقرارى ارتباط با فرزندان و صحبت در اينگونه موارد، از طرح چنين موضوعاتى ابا دارند، لذا در اينجا نقش مدرسه خيلى برجسته مى شود كه متأسفانه نظام آموزشى ما هم يك نظام بسته اى است. البته كه در سالهاى اخير بهتر شده ولى اغلب تصور بر اين است كه اگر اطلاعاتى بدهد، ممكن است اين اطلاعات بيشتر ايجاد مشكل كند و درحالى كه اينطور نيست.
درس۱تربیت فرزند:
سلام هرروز يك درس تربيت فرزند درس اول.
چون كه با كودك سرو كارت فتاد پس زبان كودكي بايد گشاد. براستي زبان كودك چيست ايا زبان كلامي وشفاهي است يايك زبان رفتاري وعملي؟ درپاسخ بايد بگم. كه اين زبانبيشتر زبان رفتار وعمل وحال است تا زبان كلام وقول فرزندان ما ان ميشوند كه ما هستيم نه اني كه مي گوييم.
اولين اصل تربيتي اينست كه ما هرچه كه ميگوييم خودمون عمل كنيم اگر به فرزندمون ياد ميديم منظم باشه خودمون عامل باشيم اگه دروغ تهمت سخن چيني دزدي خيانت در امانت ووووزشت وكريه من مربي انجام ندم فرزندان اوني ميشن كه ماهستيم نه اوني كه ما ميگيم. خداوند در قران ميفرمايد لم تقولون مالا تعملون. ياعلي
درس۲تربیت فرزند:
بيداري غريزه دركودكان ونوجوانان به دو صورت امكان پذيراست
١:: به صورت كشفى ٢:: از طريق اموختن.
درصورت اول. بچه در برخورد وتماس بامنبع لذت ان را كشف وتماس راادامه ميدهد مواردزير از طريق كشف حاصل ميشود
::::١ دستكاري الت كه بدليل بيكاري وسرگرمي ورهايي از تنش واضطراب است
٢::: حبس ادرار ومدفوع ودرنتيجه احساس خارش ولذت ميشود
٣:::: تماس بايك جسم زبر يا نرم از طريق ماليدن
٤:::: وجودخارشها دربدن كه ناشي ازانگل هاي وكرمهاي ريز در حالت دفع
٥::::اشكال در وضع ختنه وكمي يا زيادي پوست اطراف الت
٦:::: نوازشهاي نادرست و لمس هاي نينديشيده اطرافيان از بدن ورانهاي كودك
٧ شستشوي افراطي كودك ودست زدن به الت تناسلي بصورت عادي وناخوداگاه
٧::: بي توجهي در حين استحمام
٨::: بد خوابيدنها وپوشاندن لباسهاي چسبان.
وگاهي بصورت اموختن غريزه كشف ميشود ممكن بصورت عمدي يا غير عمدباشد
١ اموختن عمدي كه فرد منحرف والوده انرا به كودك بياموزد
٢:::: غير عمدي فرزند از رفتار خطا وبي پرواي والدين اموزش ميگيرند وموجب بيداري زود رس غريزه جنسي ميشوند
از سري دروس تربيت جنسي در خصوص تربيت جنسي نوجوان
والدين دو وظيفه اساسي دارند:
١- جوان را با حقايق صحيح جنسي بيولوژيك آشنا كنند تا بداند دستگاه هاي جنسي چگونه كار مي كنندوتامين بهداشت آنها چگونه امكان پذير است
۲-به جوان آموزش دهند چگونه ميل جنسي خودرا با توجه به ارزشها ي اخلاقي و فرهنگي جامعه خود ارضاء كند ودر نتيجه از انحراف وپيدايش اضطراب و عوارض رواني ديگر در امان باشد.
رهنمود هاي حكيمانه اسلام براي مصون ماندن جوانان از آسيب جاذبه هاي جنسي عبارتند از:
۱-رعايت پوشش اسلامي
٢ -تحريم مناظر شهوت انگيز
۳-تحريم خلوت با نامحرم
٤-عفت چشم
٥ -تامل در عاقبت شوم هوسراني
٦-تامل در حسن عاقبت خويشتنداري
٧- تسهيل امر ازدواج واقدام به آن در اولين فرصت ممكن