0 امتیاز
141 بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
سلام من باشوهرم خیلی مشکل دارم.بددهنه.ازخودراضیه.یجورای یه دنده ولجبازه.
هرحرفی که به ذهنش میرسه میگه.چندوقت پیش دعوامون شدبخاطره متنی که گذاشتم روپروفایلم هرچی ازدهنش درومدبهم گفت..بعدم مسدودم کردوخبری ازش نشد..هرچیم پیام دادموازش عذرخواهی کردم فایده نداشت.میگفت تواومتنوعمداگذاشتی که خانواده من ببینن.ولی من واقعامنظوری نداشتم وتادیدم بدش اومده سریع پاکش کردم.ولی فایده نداشت هرچی خواست گفتومسدودم کرد.
نمیدونی یعنی یجورای گیج شدم دیگه بلدنیستم بایدچطوربرخوردکنم نمیدونم  چطورباشم که زندگیم رونق بگیره.خیلی دورشومیگیرم نمیزارم قهریمون طول بکشه حتی اگه تقصیره من نباشه ازش عذرخواهی میکنم.
ولی بی محلم میکنه واهمیت نمیده
چیکار باید کنم راهنماییم کنین لطفا ممنونم

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
دلسوزي شما نسبت به همسرتان، ارزشمند است همانطور كه مي دانيد خانواده يك سيستم و نظام است و هر سيستمي داراي اجزايي است كه با يكديگر ارتباط دارند اگر به هر دليلي ارتباط اجزاء يك سيستم دچار اختلال شود كل آن نظام و دستگاه دچار مشكل مي شود و نه تنها از كارآيي لازم برخوردار نيست بلكه كيفيت محصولات آن نيز كاهش پيدا مي كند. خانواده شما نيز از اين قاعده مستثني نيست بنابراين بايد رفتار افراد خانواده با يكديگر به ويژه آنهايي كه بزرگترند و نقش بيشتري دارند تا آنجايي كه ممكن است سنجيده باشد. البته ما هيچ گاه نمي توانيم درصد خطا و اشتباه خودمان را به صفر برسانيم از اين رو هر آن، احتمال اينكه خطايي از ما سر بزند امري اجتناب‏ناپذير است.
بنابراين نبايد توقع داشته باشيم از اعضاي خانواده به ويژه همسر، پدر، مادر يا فرزندان هيچ خطايي سرنزند اما بايد تا آنجايي كه امكان دارد از بروز اين خطاها پيشگيري نمود يا با راهكارهايي مدبرانه اثر اشتباهات را تا حد ممكن كاهش داد و لازمه اين كار اينست كه اولا همه اعضاي خانواده بايد هم ظرفيت و تحمل خود را افزايش دهند و هم برآگاهي هاي خود بيفزايند كه يك زندگي مسالمت آميز داشته باشند.
دوم اينكه اگر مشكلي در مجموعه اي خانواده رخ داد بجاي اينكه زن و شوهر همديگر را محكوم كنند بيشتر به فكر راه حل باشند و دائما درصدد اين نباشيم كه بگوئيم منشأ تمام مشكلات مثلا فلان كس مي باشد و خودمان يا ديگري را تبرئه كنيم.
حال با توجه به اين مقدمه خدمتتان عرض مي كنيم، بهترين روش براي برخورد با افراد لجباز اين است كه در ابتدا سعي كنيد او را از لجاجت باز داريد، زيرا اگر كسي بر لجاجت پافشاري كند، هيچ چيزي را نمي پذيرد و به قول معروف ماست را هم سياه مي داند. براي اين كار از راهكارهاي زير استفاده كنيد:
1. اگر در سخنان يا كارهاي او نقطه مثبتي يافتيد، آن را بپذيريد و به او بفهمانيد كه قبول داريد اين كار باعث مي شود او شما را فردي منصف بيابد و در نتيجه از لجاجتش كمي دست بردارد و سخن شما را هم بپذيرد.
2. از انتقاد كردن زياد به او اجتناب كنيد و اجازه دهيد خودش به اشتباهاتش پي ببرد، خيلي از كارها به مرور زمان حل مي شود.
3. به او اجازه دهيد از شما انتقاد كند و هر احساسي درباره شما دارد بيان كند، حتي اگر اين كار را نكرد از او مصرانه بخواهيد احساسش را بيان كند. اگر او نتواند احساس ناخوشايندش را به شما بگويد، به صورت لجاجت و كارهاي منفي ديگر نشان مي دهد.
4. اگر از او ناراحت شديد به او نگوييد «تو مرا ناراحت كردي» بلكه بگوييد: «از اين كار يا سخنت احساس ناراحتي پيدا كردم»، سپس به او بفهمانيد كه براي او ارزش زيادي قائل هستيد و شخصيت او را زير سؤال نمي بريد، بلكه فقط از كارش انتقاد داريد.
اين كار باعث مي شود او از شما فاصله نگيرد، بلكه سعي كند محبوبيت بيشتري پيش شما پيدا كند، زيرا او با اين كار شما احساس مي كند شخصيتش براي شما پذيرفته شده است و شما به موفقيت او اهميت مي دهيد. به همين جهت دست از لجاجت بر مي دارد. اما اگر مثلا به او بگوييد: «تو آدم بي عرضه اي هستي و من از تو بدم مي آيد»، نه تنها دچار لجاجت مي شود، بلكه اعتماد به نفسش را هم از دست مي دهد.
5. يكي از علت هاي اصلي لجاجت اين است كه فرد تصور مي كند مورد توجه و محبت اطرافيان نيست. اگر شما در مواقع مختلف به او بفهمانيد كه دوستش داريد، و سعي كنيد به او توجه لازم را داشته باشيد، از لجاجت او كاسته خواهد شد.
در پايان اين دو نكته ديگر را هم يادآوري مي كنيم كه برخورد با افراد لجباز احتياج به صبر و حوصله دارد و جلب كردن اعتماد آنها به خود، كار تدريجي است. پس سعي كنيد با به كار بستن راهكارهاي فوق به تدريج او را از لجاجت خارج كنيد. نكته ديگر اينكه بايد او را خلع سلاح كنيد و يكي از راه هاي خلع سلاح او توجه مثبت بدون شرط است؛ يعني او را قطع نظر از رفتارش بپذيريد و به حرف خوب او گوش دهيد و در برخي مشكلات با او همدردي كنيد. مجموعه اين برخورد موجب اعتمادسازي و ايجاد يك رابطه عاطفي ميان شما مي شود و او شما را از خودش مي داند و ديگر دليلي براي لجبازي نمي بيند زيرا لجبازي ميان دو نفر به خاطر دوئيت است يعني «من و تو» وقتي با جلب اعتماد او «من و تو» تبديل به «ما» شد او دست از لجبازي بر مي دارد؛ زيرا لجبازي نسبت به شما را لجبازي به خودش مي داند. البته به كار گيري اين راهكارها بسيار ظريف و دقيق است و نياز به صبر و حوصله دارد و به تدريج حاصل مي شود.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

6 نفر آنلاین
0 عضو و 6 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 2597
بازدید دیروز: 1540
بازدید کل: 9844878
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...