0 امتیاز
2.9هزار بازدید
در فرزندآوری ، فرزندپروری توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
وقتی دختر ۱۲ ساله کنجکاواست که چطور بچه بوجودمی آید چه باید پاسخ داد تاقانع شود با وجود اینکه براین حرف کاملا تصرار دارد ؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
بین 9 تا 13 سالگی بیشتر بچه ها باید:

1- جنسیت را بعنوان بخشی طبیعی از زندگی درک کنند.
2- با تغییرات طبیعی دخترها و پسرها در دوران بلوغ (عادت ماهانه و احتلام) آشنا شوند.
3- بتوانند با دیگران دوست شوند و دوستی هایشان را حفظ کنند.(معمولا با هم جنس های خودشان)
4- روند تولید مثل ، از جمله مفاهیم آمیزش جنسی ، پدرو مادر شدن، سقط جنین و جلوگیری از بارداری را درک کنند.
5- در باره انتقال ایدز و بیماریهایی که از طریق جنسی منتقل میشوند اطلاعات بیشتری بدست بیاورند.
6- همچنان مفهوم خصوصی بودن برخی از اعضای بدن خود را حفظ کنند و بدانند که سوء استفاده جنسی چیست ، چگونه میتوان آنرا تشخیص داد، چگونه میتوان خود را از آن محافظت نمود و در موقعیتهای که بالقوه خطرناک هستند ، چگونه باید رفتار کرد.

نکته :
 با توجه به مراحل رشد کودک ، به پرسشهای او پاسخ دهید. هر چه سن او کمتر است پاسخ ها را عینی تر و با لحن جدی بیان کنید.
جواب آنها را حداکثر در دو تا سه جمله بدهید. بچه های ده – دوازده ساله به اطلاعات بیشتری نیاز دارند که میتوان از طریق کتاب ها ، جزوه ها و کلاسهای آموزشی به آنها دست یافت.

بچه چگونه داخل شكم مادر میشود؟

كودكان وقتی بزرگتر میشوند ، یعنی بین 5 تا 8 سالگی ممكن است دیگر به دانستن محل رشد و نحوه بیرون آمدن نوزادان رضایت ندهند و نسبت به نحوه ورود نوزاد كنجكاوی كنند.
در این گروه سنی بچه های بزرگتر آگاهند كه برای بوجود آمدن یك نوزاد یك مرد و یك زن لازم است اما ممكن است درك درستی از نقش پدر در مجموعه این فرآیند نداشته باشند. بچه های كوچك میتوانند بفهمند كه برای بچه دار شدن یك مادر و یك پدر لازم است . این مفهوم را میتوان به گونه ای ساده با انها در میان گذاشت و گفت كه سلول تخمك مادر و سلول اسپرم پدر در بدن مادر به هم میرسند و بچه شروع به رشد میكند.
خودتان امتحان كنید و از بچه ها بپرسید كه نوزاد از كجا میاید. حتما از چوابهائی كه میشنوید تعجب خواهید كرد ، اما این خود فرصتی به شما میدهد كه برداشتهای آنها را اصلاح كنید.مثلا :
كودك :«مامانها چطوری بچه درست میكنند؟»
مادر :«چه سوال خوبی! میدانی خاله ات دارد بچه دار میشود؟»
وقتی این سوال را میپرسید هم فرصت پیدا میكنید كه بر خود مسلط شوید و هم به فرزندتان این پیام را میدهید كه برای گفتگو در باره این موضوع حساس آمادگی دارید. سپس میتوانید بپرسید:«به نظر تو بچه از كجا میاید؟» با پرسیدن این سوال به برداشتهای غلط احتمالی آنها پی میبرید و بعد میتوانید ادامه بدهید كه:
"در بدن زن سلولهای مخصوصی برای درست كردن بچه وجود دارد . این سلولها تخمك نامیده میشود و به اندازه یك نقطه كوچك است. پدرها هم سلولهای مخصوصی دارند كه برای درست كردن بچه است . این سلولها اسپرم نام دارد ، وقتی این سلولها در بدن مادر به هم میرسند ، بچه جدیدی شروع به رشد میكند."

اگر كودكتان از شما پرسید كه بچه «چگونه» بوجود میاید میتوانید بگوئید:
«برای درست كردن یك بچه دو نفر لازم است ، یك مرد و یك زن _ یك مادر و یك پدر. پدر سلولهای اسپرم دارد و یكی از این سلولها با سلول تخمك مادر تركیب میشود. وقتی این دو سلول در بدن مادر به هم میرسند بچه شروع به رشد میكند. حالا تو برایم تعریف كن كه من چه گفتم.»
كودكتان ممكن است بعد از تكرار این مطلب بپرسد «سلول چیست؟»
شما در پاسخ میتوانید بگوئید:«سلول بخش خیلی كوچك و مخصوصی از بدن ماست كه زنده است . آنقدر كوچك است كه باید برای دیدنش از میكروسكوپ استفاده كرد. وقتی دو سلول كوچك بهم میرسند ، یعنی تخمك مادر و اسپرم پدر ، بچه در بدن مادر شروع به رشد میكند.»
در این حال باز ممكن است با این پرسش روبرو شوید كه : «آخر این سلولها چه جوری وارد بدن مادر میشوند؟»
بسیاری از والدین با شنیدن این سوال نگران میشوند چون اكنون باید جزئیات نحوه رسیدن تخمك و اسپرم به هم را توضیح دهند. اگر مطمئن هستید كه كودكتان میخواهد از نحوه بوجود آمدن بچه و ساز و كار آمیزش جنسی بپرسد ، میتوانید توضیح ساده ای بدهید . بسیاری از والدین نگران این هستند كه كودكشان بخواهد باز هم پشت سر هم از این سوالها بپرسد. والدین از خودشان میپرسند :«اگر نگرانی ما معلوم باشد چه ؟اگر جواب سئوالات را ندانیم چه؟ » جواب بسیاری از سئوالات بچه ها به اخلاقیات و ارزشهای جنسیت انسانی مربوط میشود. والدین باید تلاش كنند كه برای انتقال این مفاهیم به فرزندان خود عبارات مناسبی بیابند. برای اینكار میتوان از كتابهای مناسب استفاده كرد اما بدانید كه تعهد قلبی شما برای یادگرفتن و یاددادن به فرزندانتان كاری ارزشمند است.

بسیاری از والدین از اینكه در باره نحوه رسیدن اسپرم به تخمك و آمیزش جنسی به فرزندان خود چیزی بگویند احساس ناراحتی میكنند .یكی از نگرشهای نویسنده این كتاب این است كه برای حفظ سلامت جنسی بچه ها و ایجاد نگرش سالم در آنها بهتر است كه بچه ها آموزش جنسی را نه از همسالان و رسانه ها و منابع دیگر ، بلكه از والدین و یا بزرگسالان مورد اعتماد والدین ببنند. كنجكاوی در مورد تولیدمثل و روابط جنسی در ذات هر كودكی نهفته است.
برای گفتگو در مورد مسائل مربوط به جنسیت تنها یك راه صحیح وجود ندارد. میتوانید از نسخه زیر استفاده كرده و یا آنرا مطابق سلیقه خود تغییر بدهید. با توجه به سن مرحله رشد و سوالات فرزندانتان میتوانید اطلاعاتی را اضافه و یا حذف كنید. (در زبان فارسی علاوه بر واژگان فارسی كلمه سكس نیز رایج است .) برخی معانی جنسیت عبارتند از :
- جنسیت میتواند به پسر یا دختر بودن شما اشاره داشته باشد و هم به آمیزش جنسی.
- آمیزش جنسی رفتاری است مخصوص بزرگسالان
- بزرگسالان از راه آمیزش جنسی بچه درست میكنند.
- پدر و مادر كه همدیگر را دوست دارند علاوه بر آمیزش جنسی از راه های دیگری نیز با هم برخورد جنسی میكنند . آنها همدیگر را در آغوش میگیرند، میبوسند و لمس میكنند.
- پدر و مادر كه همدیگر را خیلی دوست دارند هنگام آمیزش جنسی به روش مخصوصی شریك بدنهای همدیگر میشوند.
- فعالیت جنسی وقتی است كه مرد و زن بخشهای خصوصی بدن خود را به اشتراك میگذارند.
- آمیزش جنسی برای دو فرد بزرگسال كه به همدیگر علاقه جنسی دارند چیز خوشایندی است.
- برای سهیم شدن در بدن یكدیگر هر دو فرد بزرگسال باید پخته و مسئولیت پذیر باشند.
- آمیزش جنسی را هم بستر شدن یا عشق بازی كردن هم میگویند.

كودكان بین 8 تا 12 سال به سطح درك تازه ای میرسند و میتوانند درك كنند كه برای بوجود آمدن یك بچه عوامل گوناگونی باید فراهم شود . این عوامل عبارتند از عشق و ارتباط ، آمیزش جنسی و به هم رسیدن تخمك و اسپرم كه بچه ها مفهوم اولیه ای از آن را درك میكنند. علاوه بر آن بچه ها میفهمند كه زن و مرد هنگام آمیزش بدنهای خود را به اشتراك میگذارند. والدین باید در همین مرحله ، روش و سیستمهای ارزشی خود را برای بچه ها پایه گذاری كنند و با آنها در میان بگذارند و در سنین قبل از بلوغ كه بچه ها هنوز به حرف والدین خود گوش میكنند و برای نظرات آنها ارزش قائل هستند ، میتوان از فرصت استفاده كرد.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

13 نفر آنلاین
0 عضو و 13 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1662
بازدید دیروز: 1527
بازدید کل: 9804462
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...