شیوه های کاهش و حذف رفتارهای نامطلوب در کودکان
کاهش رفتار نامطلوب، کودکی،
شکی نیست که کودکان از طریق مشاهده و سایر ادراکات حسی خود از همان اوان کودکی دائما اطلاعات دریافت کرده و آن ها را درون ریزی می کنند. پس مدتی کوتاه این اطلاعات دریافت شده جزء وجود آن ها می شود و رفته رفته براساس همین یافته ها شخصیت آن ها شکل می گیرد و در آینده نیز براساس آنچه شکل گرفته اند، عمل می کنند. چنانچه قرآن کریم می فرماید: «بگو هر کس به طریقه خویش عمل می کند و پروردگار تو بهتر می داند که کدام یک به هدایت نزدیک تر است »(اسراء: آیه 84)
بنابراین والدین باید محیط رشد و شکوفایی فرزندان خویش را به گونه ای مهیا کنند، تا بذر وجودی آن ها در بستری مناسب رشد کند و به بار بنشیند. از جمله موارد آماده سازی محیط، اصلاح رفتار و حرکات و سکنات والدین است. زیرا والدین جزو مهم ترین افرادی هستند که در شکل گیری شخصیت کودکان نقش به سزایی دارند. تا جایی که حتی صدای ضربان قلب مادر، هنگام شیرخوردن نوزادش در آرامش او تاثیر دارد. بنابراین وقتی حرکات غیر ارادی والدین روی فرزندانشان تاثیر می گذارد، طبیعی است که تاثیر رفتارهای ارادی و آگاهانه آن هامانند نحوه صحبت کردن، لباس پوشیدن، راه رفتن، برخورد با دیگران، و حتی رفتارهای هیجانی مثل خنده، گریه، ترس، افسردگی، شادابی، نشاط و... دوچندان خواهد بود. نتیجه آن که والدینی دارای فرزندان صالح خواهند بود که قبل از هرچیز به فکر اصلاح خویش و محیط زندگی خود بر آمده باشند. چنانچه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به ابوذر فرمود: «وقتی انسان صالح و نیکوکار شد خدا به واسطه صالح بودن او، فرزندان و فرزندزادگانش را نیز به اصلاح خواهد آورد.» (1) و امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «اگر خواستی دیگران را اصلاح کنی ابتدا خودت را اصلاح کن; این که بخواهی دیگران را اصلاح کنی و خودت فاسد باشی بزرگترین عیب است.» (2)
از آن جایی که کنترل محیطهایی از قبیل محله، مدرسه و... از توان و قدرت ما خارج است و از طرفی نیز نمی توانیم و نباید کودک را در خانه محبوس کنیم - زیرا همه این محیطها می تواند به نوعی در رشد و بالندگی کودک اثر مثبت داشته باشد - این امکان وجود دارد که فرزند ما در بعضی از این محیطها، رفتارهای نامطلوبی هم بیاموزد. همچنان که در محیط خانه نیز ممکن ست برخی از رفتارهای والدین جنبه بدآموزی برای کودک داشته باشد.
این مقاله در صدد بررسی روش هایی است که به کاهش یا حذف رفتارهای نامطلوب کودکان بینجامد.
کابرد روش های مثبت و منفی در کاهش رفتار نامطلوب
رفتارهای نامطلوب را از دو راه می توان کاهش داد:
1- جانشین ساختن رفتارهای مطلوب به جای رفتارهای نامطلوب و در نتیجه کاهش دادن غیر مستقیم رفتارهای نامطلوب;
2- کاهش دادن مستقیم رفتارهای نامطلوب. (3)
روشهای مثبت کاهش رفتار نامطلوب
1- تقویت رفتارهای مطلوبی که به دفعات کم انجام می گیرد: گاهی اوقات نامطلوب بودن رفتار کودک یا بزرگ سال ممکن ست بدین خاطر باشد که آن رفتار را کودک خیلی زیاد و بیش از حد انجام می دهد. مثلا کودکی در خانه یا در کلاس (در بحث های گروهی) زیاد حرف می زند و فرصت صحبت کردن را از دیگران می گیرد. رفتار مطلوب در این جا این است که این کودک کم تر و به نوبت حرف بزند. براساس این روش ما باید به کودک بگوییم اگر در مدت دو ساعت فقط پنج بار و هر بار فقط یک دقیقه صحبت کنی، جایزه می گیری یا می توانی به تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه ات بپردازی. بدین وسیله این مقدار حرف زدن او را تقویت می کنیم نه بیش تر از آن را. البته ذکر این نکته ضروری است که ما در صدد خاموش کردن کودک نیستیم بلکه می خواهیم میزان صحبت کردن او را کنترل کنیم که هم به موقع حرف بزند و هم فرصت دیگران را ضایع نکند.
2- تقویت رفتارهای مطلوب دیگر: در این روش همه رفتارهای مطلوب کودک تقویت می شود به جز رفتاری که نامطلوب تشخیص داده شده است. برای اجرای این روش موارد زیر را به کار می بریم:
الف - کودک را برای انجام ندادن رفتار نامطلوب برای یک مدت زمان معینی تقویت می کنیم; مثلا به او می گوییم اگر با برادرت دعوا نکردی یا اگر خواهرت را اذیت نکردی، بعد از ظهر تو را به پارک می برم.
ب - تقسیم مدت زمان معینی به فواصل کوچک تر: در این روش کاهش رفتار نامطلوب به تدریج انجام می گیرد لذا عملی تر و معقول تر به نظر می رسد. مثلا یک روز را به تعداد ساعات آن تقسیم می کنیم سپس از کودک می خواهیم که اگر در هر یک ساعت رفتار خودش را کنترل کند و آن عمل نامطلوب را انجام ندهد، جایزه خواهد گرفت. در این جا کودک برای این که پاداش های بیش تری بگیرد، سعی می کند تا بیش تر خودش را کنترل کند.
ج - جنبه های مثبت رفتار کودک را تقویت می کنیم تا بقیه رفتارش را نیز تصحیح کند. مثلا کودکی که تکلیف مدرسه اش را بد خط می نویسد به تکلیف او نگاه می کنیم هرجا یک کلمه یا جمله ای را خوش خط نوشته بود زیر آن خط می کشیم. بدین وسیله او را مورد تشویق قرار می دهیم. یا اگر کودکی برادر کوچکش را اذیت می کند ولی گاهی اوقات نیز کمک هایی به او می کند، ما همین رفتارهای مثبت را سریعا تشویق می کنیم و رفتارهای نامطلوب او را نادیده می گیریم. (البته در صورتی که رفتارهای نامطلوب او خطرناک باشد، باید جلوگیری کنیم.)مانندهمان شیوه که حضرت عیسی علیه السلام برای تربیت حواریون انجام می داد; «ایشان روزی در یک مسیری عبور می کردند با یک لاشه بز که متعفن نیز شده بود برخورد کردند همه حواریون بینی و دهان خود را گرفتند و گفتند عجب بوی بدی می دهد ولی حضرت عیسی علیه السلام فرمودند به! این بز چه دندان های سفیدی دارد.» (4) بنابراین یکی از شیوه های تربیتی که بزرگان دین هم از آن استفاده می کنند و در روان شناسی تربیتی نیز روی آن تاکید می شود آن است که جنبه های مثبت را تقویت کنیم تا کودک خود بر اثر تشویق رفتارهای مطلوبش در صدد اصلاح رفتارهای نامطلوب برآید.