داشتن شهوت از ويژگي هاي انسان است، ولي در صورتي وجود اين غريزه مفيد است كه به صورت متعادل اداره شود. افراط در شهوت، عقل را ضعيف مي كند و انسان را به وادي هواي نفس و گناه وارد مي نمايد. دستورات اسلام به گونه اي است كه هم باعث حفظ اين نيرو مي شود و هم آن را كنترل مي نمايد و به حفظ تعادل آن توصيه مي كند؛ زيرا انسان در مسير سعادت و بهروزي و رسيدن به قرب الهي نيازمند ابزارها و زمينه هاي است كه او را پاداش داده و آماده سازد. چشم و گوش و ساير ابزار معرفتي خود را كنترل نمايد تا عقل و فكر او را به تسخير نگيرد، چون طبيعي است كه چشم، شاهد تاثيرات عميق و فوري است كه از آهنگ و فيلم هاي مبتذل برمي خيزد، بر دل مي نشيند و در قلب شور و هيجان بر پا مي كند، تا آن جا كه اين ارتعاشات سوار بر احساس آدمي او را به وادي خيال، شهوت، فساد و بي بند و باري سوق مي دهد. اين پيشامد موجب مي شود كه عقل از محاسبات جدي، دقيق و واقع بينانه به دور بيفتد، و در نهايت به پژمردگي، ستم يا افسردگي در انجام وظايف ديني و الهي (فردي و اجتماعي) منتهي شود. به اتفاق همه دانشمندان علم اخلاق، رمز خوشبختي و سعادت حقيقي بشر در كنترل اعضاء و جوارح و تعديل احساساتش نهفته است كه از آن به عدالت تعبير مي شود و آن به معناي واقعي كلمه در منطبق كردن مسير زندگي با راه خدا كه صراط مستقيم است خلاصه مي شود، زيرا روح آرامش و اطمينان آن جاست.
خواهر محترم، طريقي كه گناه نكردن را در طول زندگي تضمين كند، براي افراد عادي بشر سهل نيست؛ زيرا انسان موجودي مختار و داراي تمايلات گوناگون است. رفتار هر انساني متأثر از ويژگي هاي شخصيتي او است. اگر روح تقوا بر شخصيت فردي حاكم باشد، رفتار او نيز رنگ معنوي اخلاقي دارد كه با عزمي آهنين و مبارزه اي دائمي و تدريجي با نفس، مي توان به چنين جايگاه رفيعي دست يافت. نگاه كردن از اين قاعده مستثنا نيست بنابراين كنترل چشم، تابعي از روح تقوا است كه اگر در آدمي پديدار شد، به تبع آن كنترل چشم نيز خواهد آمد.
اختلال «هرزه بيني» در دنياي مجازي كه از ارمغان هاي تكنولوژي رسانه اي دوره پست مدرنيزم، نقش بي بديلي در ايجاد، تشديد و تو سعه آن دارد، متعلق به قشر جوان و يا يك گروه سني خاص نيست بلكه موضوعي است كه براحتي مي تواند بر هر گروه سني، جنسي، مليتي، گروه هاي فرهنگي و حتي مذهبي تاثير گذار باشد. با چنين رفتارهايي بايد قبل از اينكه غيرقابل كنترل شوند، مقابله كرد. هرزه بيني هم مثل چيزهاي ديگر، عادتي اعتيادزا است كه خيلي زود از كنترل خارج مي شود. باور اين نكته ضروري است كه هرزه بيني و هرزه نگاري (پورنوگرافي[1]) تنها توليد و مشاهده جنسي نيست بلكه اعتيادي است كه همچون مواد مخدر، ويرانگر و داراي درجات مختلف مي باشد.
تعريف هرزه بيني
«هرزه بيني» به معناي استفاده (غالبا مشاهده) مطالبي است مستهجن كه از لحاظ جنسي آشكار هستند و عمدتاً به قصد تحريك جنسي ارائه مي شوند كه اغلب داراي سه خصيصه هستند:
1- به طور كلي، خواهان يك علاقه شديد (وقيح، هولناك، بي شرمانه يا شهواني) جنسي هستند؛
2- ارتباط جنسي را به شيوه اي آشكار و آزار دهنده توصيف مي كنند. (به عبارت ديگر، از معيارهاي جامعه كنوني فراتر مي روند و توصيفاتي از ارضا يا فعاليت جنسي را بيان مي كنند)؛
3- به طور كلي فاقد ارزش ادبي، هنري، سياسي و علمي هستند.
بيان شرعي
همانگونه كه مي دانيد ملاك قبولي اعمال در قيامت، همراهي عمل با نيت تقرب به خدا (در عبادات) و تطابق ظاهر آن عمل با دستور شرع است. در زمان غيبت ائمه (عليهم السلام) منشاء دستورات شرعي (به فرموده خود معصومين) فقها و مراجع عظام تقليدند. پس ملاك قبولي اعمال، مطابقت آن با دريافت اجتهادي (براي مجتهد) و تبعيت آن از فتواي مرجع تقليد (براي غير مجتهد) است؛ به نظر مراجع عظام در اين مورد نگاهي بياندازيم:
همه مراجع بزرگوار تقليد بر اين باورند كه: «نگاه به فيلم هاي محرك و شهوت انگيز، جايز نيست و بين مجرد و متأهل تفاوتي ندارد»[2].
تصاوير و عكس هاي شهوت انگيز نيز به همين حكم ملحق شده است.
ايشان حتي به بهانه تحريك جنسي (مقدمه آميزش جنسي با همسر) نيز چنين رفتاري را جايز نمي دانند: «تحريك شهوت با نگاه به فيلم هاى مبتذل و جنسى، جايز نيست»[3].
علت شناسي
بهترين مستندات مي گويند كه اكثر يا همه علل ابتلا به اين انحراف جنسي، آموخته شده هستند و تا كنون هيچ دليل قانع كننده اي درباره انتقال ارثي الگوهاي اين رفتار، گزارش نشده است. تحقيقاتي و تجربيات باليني نشان مي دهد كه اين اختلال مي تواند داراي علل مختلفي باشد؛ از جمله:
1. تجربه محدوديت هاي انعطاف ناپذير و افراطي و بدرفتاري در سنين كودكي و داشتن روحيه اي منزوي، تنها و كسل، به عنوان زمينه هاي بروز اين اختلال شمرده مي شوند.
2. وجود صفات يا رفتارهاي هرزه بينانه در الگوها (والدين، آشنايان، همسالان يا الگوهاي رسانه اي)
3. وجود استرس به عنوان يـك عامل برانگيزنده و تشديد كننده: در واقــع فـــرد از طريق مشاهده سكس و بازسازي ذهني و رفتاري آن، آلام عاطفي و عـقـده هاي روانــي خود را تسكين مي دهد. بايد توجه داشت كه نبايد ابتلا به اين اختلال را بـــا شــهــوت جنسي قوي اشتباه گرفت. فرد هرزه بين ممكن است داراي شـهـوت جـنـسـي اندكي باشد.
4. رؤياپردازي جنسي: انگيزه ابتدايي يا در ادامه مشاهده گري اين تصاوير، ديدن جنبه تفريحي سكسي است كه خودشان در روياها و خيالات تصور مي كردند. از آنجا كه نمي توانند اين نوع از سكس ها را با همسر خود مطرح كنند، اين روشهاي مقاربت جنسي را در كتب، مجلات، فيلم ها و سايتها جستجو مي كنند.
5. دريافت تحريك براي خود ارضائي
6. نارضايتي از روابط جنسي با همسر: اين نارضايتي بعد از ديدن اعمال غلوآميز جنسي در فيلم هاي مستهجن، افزايش يافته، از زنان خود ارضا نمي شوند و آنها را ناكافي مي دانند (و برعكس).
آسيب شناسي