الف - پاسخ اعتقادى :
انسانها با شرايط و داشته هاى مختلف بدنيا آمده و سطوح بسيار متفاوتى از نعمت ها در اختيارشان قرار ميگيرد. هر چه داده هاى الهى به يك نفر بيشتر باشد ، مسئوليت و سطح توقع از وى نيز افزايش ميابد.
عدالت عميق خدا بر تمام هستى.
لذا كمال و غايت هرشخص نيز با ديگرى متفاوت است. از كسى كه يك بيل و صد متر زمين داديد ، يك توقع داريد واز كسى كه هزار نيروى كار و دهها ماشين آلات و چند صد هكتار زمين داديد ، انتظارى ديگر.
كلاس اول دبستان ، تا سقف نمره بيست دارد و كلاس آخر دانشگاه نيز. پس هر انسان نزد خداوند امكان نمره بيست از داشته ها ( شامل استعداد و توانايى ها ، پدر و مادر ، اقوام و دوستان و امكانات مادى و معنوى و ... ) دارد.
اين نمره بيست هاى الهى ، در نگاه ما بسيار بسيار متفاوت هستند.
ب - پاسخ قرآنى :
و لكم فى رسول الله اسوه حسنه. خداوند ، برترين مخلوق و اشرف انسانها را به عنوان الگوى نيكو ، معرفى ميفرمايد. رسولان الهى از جنس بشر بوده و در دنيا مسير تكامل را طى ميكنند.اين فرم ، حجت و برهانى است بر مردم كه تبعيت كنند. تمام نيازهاى بشرى مشترك است. اگر رسول خدا فرشته بود ، مردم انگيزه كمترى داشتند و الگو نميگرفتند. و ميگفتند او از خارج گود ، شعار و دستور ميدهد.
نفس توصيف به الگو ، يعنى مانع و سقفى براى رسيدن به غايت نيست.
ج - پاسخ روايى :
- احاديث بسيار زيادى در كتب معتبر شيعه داريم كه در آنها به صراحت فرموده ، اين افراد با ما ( انبياء و يا اهل بيت ع ) و در درجه ما در بهشت هستند. روايات از حضرت داود ع ، حضرت موسى ع ، نبى مكرم اسلام ص و ائمه ع ، در اين زمينه زياد داريم.
- مفاهيم بالاتر در احاديث ائمه ع : شيعتنا اصبر منا ! سى و شش مورد در كتب حديثى شيعه ، اين تعبير تكرار شده است. و علت نيز در خود حديث ذكر شده است. شيعه ما از ما صبورتر است. زيرا ما بر چيزى كه ميدانيم صبر ميكنيم و آنها بر چيزى كه نميدانند صبر ميكنند.