5_ آموزشهای جنسی باید بتدریج، زمانبندی شده، متعادل و متناسب با ویژگیهای سنی و با لحاظ حرمت و احترام و همچنین پرهیز از افراط و تفریط داده شود. در عین حال باید توجه داشت که اگر این آموزشها با تاخیر، پنهانسازی و بر مبنای خرافهها باشد، آسیبزاست. پاسخها باید درست باشد تا اعتماد نوجوان به ما جلب شود. نباید از نظر دور داشت که مخصوصا دختران ممکن است در سنین کودکی و نزدیک به نوجوانی وارد سن بلوغ شوند، بنابراین باید علاوه بر نکات ذکر شده از شرح و بسط بی مورد پرهیز شود آموزش مسائل جنسی در گروههای سنی متفاوت است، اگر گروهبندی سنی را شامل سه گروه از تولد تا چهار سالگی کودک، از چهار سالگی تا سن پیش از بلوغ و سن بلوغ بدانیم در هر گروهبندی میزان آموزشهای جنسی متفاوت است.
در دختران با شروع دوران قاعدگی، آنها دنبال علت و چرایی آن هستند و تفاوت خود را با پسرها جستجو میکنند که لازم است بسته به سن و رشد جسمی آنها کودک را با داستانها و مثالهایی مانند رشد در گیاهان، حیوانات و... آشنایی دهیم تا با این حالت به یکباره مواجه و دچار سردر گمی نشوند.
اما مسائل مربوط به خود ارضایی، خطر حاملگی، بیماریهای جنسی و راههای جلوگیری از آن را میتوان با توجه به سن و نیاز به آنها توضیح داد، وقتی کودک شما به سن بلوغ میرسد، او باید در مورد مسائلی چون قسمتهای مختلف اعضای جنسی و چگونگی شکلگیری و تولد نوزاد، بلوغ و تغییرات بدن، قاعدگی زنان، آمیزش جنسی، کنترل تولد، بیماریهای مسری، جنسی و چگونگی انتقال آنها، بخصوص ایدز و انواع هپاتیت، خود ارضایی، همجنسبازی، راهبردهای خانوادگی و فردی اطلاعات کاملی را کسب کند، در سن بلوغ با افزایش ارتباط صادقانه و مستمر درباره مسئولیتپذیری، ارتباط جنسی و انتخاب، والدین میتوانند به فرزندان خود کمک کنند تا ارتباط جنسی و زمان صحیح آن را به روشی سالم و مطمئن بیاموزند و از عواقب کارهای خود آگاه شوند و به سلامت از این دوره بحرانی عبور کنند.