در این زمینه احادیث بسیاری از ائمه اطهار علیهم السلام رسیده است که ما به ذکر برخی بسنده می کنیم.
زمینه ها و عوامل شراب خواری
گرايش به هر عمل چه در بُعد مثبت و چه در بُعد منفي معلول علت هايي است که بايد به آن پرداخت. البته در زمينة شراب خواري انگيزه و علل گرايش به آن زياد است که بعضي از آن ها در اين قسمت مطرح مي شود که در دو قسم فردي و اجتماعي مي باشد:
عوامل فردي:
1- دوري از احکام الهي: يکي از عوامل مهمي که زمينه شراب خواري را در فرد بوجود مي آورد بي ديني و بي ايماني و دوري از احکام الهي است. زيرا دين و دينداري و ايمان و اعتقاد علمي و عملي است که انسان را در برابر شيطان و عوامل انحرافي حفظ مي کند و نمي گذارد که از حريم پاکي و طهارت جدا شود و آلوده گردد و چون فرد از اجتماع جدا نبوده لذا عامل دين مي تواند از باز دارنده هاي اجتماعي شمرده شود.
2- فشارهاي عصبي و ناراحتي هاي روحي: کساني که دائماً در معرض فشارهاي عصبي و محيطي قرار دارند بيشتر از ديگران در معرض خطر گرايش به شراب هستند که اگر فرد راه صحيح مقابله با آن ها را نداند امکان دارد براي آرامش مقطعي از شراب استفاده کند و پُر واضح است که تبعات حاصله پس از نوشيدن شراب فشارهاي عصبي منفي را دو چندان مي کند. می گویند نوشابه های الکلی خوشی و سرور می آورد و درد و کسالت را برطرف میکند ! راست است ولی علتش این است که عقل و احساس را ضعیف میکند و در حقیقت نمی گذارد بیمار متوجه کسالت خود بشود.اگرچه همیشه این طور نیست ، بلکه گاهی به عکس درد و بلا را ظاهر میکند .
در واقع مست و مخمور مانند دیوانه ای است که خوب و بد را تشخیص نمی دهد یا مانند آدم بیهوشی است که زیر دست جراح پاره پاره میشود و احساس درد نمی کند.
کاش این خوشی مدتی ادامه میداشت . اما طولی نمی کشد که سلولهای بدن شروع به سوختن میکند ، خوشی و سرور تمام میشود ، سستی و کسالت و خواب مسلط شده ، غصه و بیماری و درد مضاعف برمیگردد.او برای کسب نشاط موقت زهر خطرناکی را با یک تغییر نام ( نوشابه ! ) به کمال رغبت سر می کشد ، غافل از آنکه این نشاط موقت جز نوعی جنون ، که بر اثر مسمومیت خون پیدا میشود ، چیزی بیش نیست. الکل به تدریج وارد خون شده در مغز تاثیر میکند ، عمل دماغ را فلج و انسان را بی اراده و شعور را مختل می نماید . یعنی انسانی را از مقام خود به حیوانیت تنزل میدهد قضایا بر خلاف واقع در نظرش جلوه میکند ، بیگانه را نزدیک می بیند چنانکه همه اسرارش را برای او شرح می دهد ، نزدیک را بیگانه می یابد چنانکه در حالت بی اختیاری و مستی ، پسر به دست پدر مست ، به قتل میرسد.
3- مشکلات جسمانی و عدم آگاهی از خطرات شراب : محققین معتقدند که یکسری اطلاعات غلط و غیر علمی و در واقع دقیقاً مخالف با دانش پزشکی به طور تقریبی در ذهن تمام مصرف کنندگان مشروبات الکلی وجود دارد؛ به عنوان مثال ، بسیاری تصور می کنند که مشروبات الکلی به ویژه آبجو ، برای درمان شن کلیه مفید است، یا برخی می گویند که نوسیدن شراب باعث فعال شده کلیه و یا شادابی پوست و… می گردد ، حال آنکه واقعیت چیز دیگری است ، یعنی نه تنها چنین اموری واقعیت ندارد بلکه سبب تحلیل رفتن ارگانیزم بدن شده و بعضاً موجب بروز بیماری های مزمن در مصرف کنندگان می گردد.
سوید بن طارق از پیامبر (ص) درباره شراب سوال کرد ؟ پیامبر او را از آن نهی کرد , او گفت : آن را برای دوا میسازم , پیامبر (ص) فرمود : شراب درد است نه دوا.
شهید دکتر پاک نژاد در رابطه با بعضی مضرات شراب می نویسد: تعیین مقدار حداقل برای چیزی که نه غذا باشد و نه دواء یک امر غیر علمی است اگر اندکی از شراب برای دارو باشد هیچ دارویی برای مدت زیادی تجویز نمی شود و اگر مقدار کمی باشد سوخت و ساز غذایی ندارد. قطره شراب خورده شده وارد خون می شود و در انعقاد نطفه اثر منفی می گذارد.
یضه ها و پروستات از تمام بافت های بدن بیشتر الکل جذب می کند (حدود هفتاد درصد) و این امر در فساد اسپرماتوزویید بسیار مهم است. این فساد معمولاً پس از یک ساعت از ورود الکل به بدن، در نطفه مرد صورت می گیرد. اگر زن هم شراب مصرف کند در تخم دان او نیز دیده می شود. هر گاه طفلی در حال مستی تکوین یابد الکل موجود در نطفه، جنین را فاسد می سازد و او را از رشد طبیعی باز می دارد و در معرض بیماری های گوناگون قرار می دهد.
البته در ادامه به مضرات شراب بیشتر اشاره خواهیم کرد.
عوامل اجتماعي:
1- توطئه دشمنان: يکي از عوامل مهمي که در زمينه شراب خواري نقش عمدهاي دارد و به بقيه عواملي که در جامعه وجود دارد دامن مي زند توطئه استکبار جهاني است که به منظور به بند کشيدن ملت ها و استعمار و غارت ذخاير آن ها از هر حربهاي استفاده مي نمايد.
یکی از راهبردهای مهم غرب در برخورد با پدیده اصول گرایی اسلامی؛ گسترش فساد ، تباهی و بی بندوباری در میان جوانان مسلمانان است. رهبر معظم انقلاب اسلامی از این راهبرد غرب با تغییر اندلسی کردن ایران یاد می کند و می فرماید:
سیاست امروز، سیاست اندلسی کردن ایران است. … اروپایی ها وقتی خواستند اندلس را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامی بلندمدّت کردند. آن روز، صهیونیست ها نبودند، امّا دشمنان اسلام و مراکز سیاسی علیه اسلام فعّال بودند. آنها به فاسد کردن جوانان پرداختند و در این راستا انگیزه های مختلف مسیحی، مذهبی یا سیاسی داشتند. یکی از کارها این بود که تاکستان هایی را وقف کردند تا شراب آنها را به طور مجانی در اختیار جوانان قرار دهند و جوانان را به سمت زنان و دختران خود سوق دادند تا آنها را به شهوات آلوده کنند. گذشت زمان، راه های اصلی برای فاسد یا آباد کردن یک ملّت را عوض نمی کند و امروز هم، آنها همین کار را می کنند.
مسیحیان ، قردادهایی را با حاکمان مسلمان بستند و طبق آن آزادانه به ایجاد تفریح گاه و مدرسه و انجام تجارب بین مسلمانان پرداختند؛ در مدارس خود به فرزندان مسلمان، افکار دینی مسیحیت را القا می کردند و با به گردش در آوردن دختران زبیاروی مسیحی در تفریحگاه ها ، جوانان مسلمان را به انجا می کشاندند و با ترویج خرید و فروش مشروبات الکلی ، مردم مسلمان را از اعتقادات دینی خود دور می ساختند و به این طریق فساد را در تمام پیکره جامعه اسلامی رسوخ داده و آن را از دورن تهی کردند. بدیت ترتیب بود که توان مقاومت را از آنان گرفتند.
حتى یکى از کشیشان با خرید انگورهاى شهر قُرطبه، شراب میساخت و قسم یاد کرده بود که آن شرابها را جز به دانشجویان مسلمان ندهد. پاپ هم، سالانه یک هزار “فلورین” به امر گسترش میخوارگى میان مسلمانان، اختصاص میداد و این گونه در فریب جوانان مسلمان سنگ تمام گذارد.
تاجران مسیحى نیز با پرداختن به خرید و فروش انواع مسکرات به این حرکت سیاه شتاب بخشیدند و سرانجام مسیحیان توانستند با اقدامهاى یاد شده، زشتى گناه را در دید جوانان مسلمان بشکنند.
امروزه ساخت ، قاچاق و توزیع مشروبات الکلی از جمله سود آورترین صنایع در خدمت یهود است . یهودیان در میان مشروب خواران، از همه ثابت قدم ترند . غول صنایع مشروب سازی شخصی است به نام ساموئل برونفمن ، که یک یهودی مهاجر به آمريکاست و امروزه كه در 120 کشور جهان شعبه دارد و فروش سالانه ی آن بیش از یک میلیارد دلار است . و وابستگان به الکل بیشترین سود را به جیب امپراطوری عرق و شراب سرازیر داشته اند . جدای از اینکه خود را با انواع بیماری های بعضا صعب العلاج مانند سرطان های سر و گردن ، سرطان در دستگاه گوارش ، سکته قلبی و مغزی ، ناتوانی جنسی ، توهمات شنوایی ، فراموشی پایدار ، زخم معده و درگیری مری و کبد درگیر ساخته اند .
2- عدم اطلاع رسانی جامع و کامل
3- تشویق و ترغیب از جانب نااهلان و…
بررسی اجمالی برخی از زیان های الکلیسم
زیان های فکری و روانی
الكل بدون شك، يك ماده سمي است، كه اثر مستقيمي روي كليه بافت هاي بدن دارد, مقالات و كتب بسياري در مورد آسيبهاي فيزيكي ناشي از الكل ، موضوع مهم تري است كه در اين بخش به آن پرداخته مي شود, پرفسور باروك راوانپزشك فرانسوي مي گويد : «منحني افزايش بيماريهاي رواني مطابق با منحني افزايش الكليسم است ، عدم امكان به دست آوردن الكل به هنگام جنگ ، يكي از علل كاهش بستري شدگان آن زمان بود.»
«شدت رابطه ی جنون و الكل، از مطالعات روانی و آمار مبتلایان … به خوبی آشكار می گردد تا جائیكه دكتر پاركر آمریكائی ، نیمی از حوادث جنون و روانپریشانی ها را به الكل نسبت می دهد و معتقد است كه در كشورهای بزرگ تعداد میخانه ها با شماره ی دیوانگان ، تناسب مستقیم دارد. بنابراین نخستین ضایعه الكل از نظر روانی، همین زوال خرد و ادراك است .»
اسلام با توجه كامل به این زیانهاست كه چنین جدی و با قاطعیت با الكلیسم مبارزه می كند و حرمت آن را اعلام می دارد.
اينجاست كه زيبايي و عمق كلام حضرت امير المومنين علي (ع) نمايان مي گردد كه فرمودند: خداوند براى حفظ عقل , ترك شرابخوارى را واجب گردانيده است.