از چه زماني آماده براي انعقاد نطفه شويم؟
در برخي از كتب گفته اند از يك اربعين قبل آمادگي بايد داشت اما اگر نيك بنگريم خواهيم ديد كه از ساليان قبل تر بايد خود را پاك نگه داشت تا ثمره وجودي ما كه فرزند ماست نيز پاكي الهي خود را حفظ نمايد. همانطور كه اگر آب پاك الهي در شوره زار جمع شود رنگ و طعم آن را خواهد گرفت ، نوزاد نيز اينگونه اثرات را از والدين خود خواهد ديد. البته اين اثرات در جان آدمي سبب سلب اختيار از او نخواهد شد. بر همين اساس توصيه اصلي اينست كه حالات پدر و مادر پاك و معنوي باشد تا آماده پذيرش اين هديه نوراني خداوندي گردند.
چند راه براي تطهير نفس و مكان از آلودگي ها
1-مهمترين عامل پاكي جان انسان انس با ثقلين يعني قرآن و عترت است.
قرائت و انس با قرآن كريم:
امام صادق عليه السلام :مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ ، وَ كانَ القُرآنُ حَجيزا عَنهُ يَومَ القيامَةِ ؛
هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيك قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روز قيامت، خواهد بود.كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 603
هر زن و شوهري كه مي خواهند فرزندي مومن و نوراني داشته باشند بايد با قرآن انس بگيرند، اين امر در زوجهاي جوان بيشتر اثر مي گذارد. شخص بر اثر تلاوت هر روزه قرآن كريم و توجه به آن طبق روايت بالا، قرآن با روح او عجين مي گردد، همين مهم سبب مي شود كه روح و تمام حالات انسان نوراني شوند. پس اولين دستور آنست كه پدر و مادر قبل از تولد نوزاد حتما با قرآن مانوس باشند.
2- نورانيت خانه:
منزل يكي از محيط هايي است كه پدر و مادر بيشترين زمان را در آنجا سپري مي كنند لذا تاثير فراواني بر روحيه آنان نيز خواهد گذاشت. حتما سعي شود در منزل گناهي مانند تهمت و غيبت و موسيقي هاي حرام نباشد، چون اين عوامل سبب بوجود آمدن تاثيرات منفي و شيطاني خواهند شد. براي اينكه منزل پاك و معنوي گردد حتما سعي كنيد صداي قرآن و اذان را در آن طنين انداز كنيد.
3-توبه و استغفار:
يكي از عواملي كه سبب پاك و نوراني شدن زوجين مي گردد همانا توبه است. اگر والدين كه كانال انتقال بچه به عالم دنيا هستند هر چه قدر بيشتر پاك باشند و مراقب اعمال و نيات خود ، سبب مي شوند آن فطرت الهي كودك سالم تر باقي بماند و تاثيرات مثبت را دريافت كند. لذا حتما زوجهاي جوان در برنامه عبادي خود ذكر استغفار را فراوان داشته باشند.
4)- كمك به فقرا و نيازمندان بهترين راه طهارت نفس:
امام على علیه السلام :مِن كَفّاراتِ الذُّنوبِ العِظامِ: اِغاثَةُ المَلهوفِ وَ التَّنفيسُ عَنِ المَكروبِ؛ يارى رساندن به ستمديده فرياد خواه و شاد كردن غمناك، از كفّاره هاى گناهان بزرگ است. نهج البلاغه (صبحی صالح) ص 472 ، ح 24 .
5)- دائم الوضو بودن:
در کلام پیشوایان دینی، از وضو به عنوان «نور» ياد شده است: «اِنَّ الوُضوءَ عَلی الوُضوءِ نورٌ عَلی نور؛ (من لايحضره الفقيه/ج1-ص41) وضو گرفتن بر روی وضوی قبلی، نوری بر روی نور است.
سعي شود در طول روز همواره با وضو باشيد و اگر وضو به سبب خواب و يا ساير امور باطل شد بلافاصله وضو بگيرد. حتي خوبست كه اگر گناهي سر زد و يا در جامعه مشاهده شد و حالتي ناپسند رخ داد، بلافاصله براي اينكه آثار وضعي گناه كمتر تاثير بگذارد وضو بگيريد.
زوجين پس از عمل زناشويي حتما غسل جنابت نمايد و نگذارند زمان زيادي در حالت جنابت بسر ببرند.
6-دوري از محرمات و انجام واجبات:
هيچ عملي مانند انجام واجبات و ترك محرمات سبب كسب توفيقات و رفع آلودگي هايي دنيايي نخواهد بود.
آداب انعقاد نطفه در روايات (نزدیکی کردن)
علامه حسن زاده آملي بسيار بر رعايت آداب ديني در تولد فرزند تاكيد دارند ايشان در كتاب خير الاثر، ص ۱۴۶ فرازهايي از روايت معروف پيامبر صلي الله و عليه و آله را آورده اند كه در اينجا ما بخشهاي بيشتري از آن روايت را براي شما نقل مي كنيم:
امالى شيخ صدوق ، مجلس 84 حديث اول:«رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به على ابن ابى طالب (عليهما السلام ) چنين سفارش كرد و فرمود:
((يا على چون عروس را به خانه تو آرند وقتى نشست كفش او را بكن و پايش را بشوى و آبش را به در خانه ات بريز كه چون چنين كنى خداوند از خانه ات هفتاد هزار رنگ فقر را ببرد و هفتاد هزار رنگ بركت در آن در آورد و هفتاد هزار رحمت بر تو فرو فرستد كه بر سر عروس بگردد تا بركت آن به هر گوشه خانه ات برسد. و خداوند عروس را از جنون و خوره و پيسى امان دهد كه به او رسند مادامى كه در آن خانه است .
سپس فرمود:
اى على عروس را در هفته نخستين از خوردن شيرها و سركه و گشنيز (سبزى امزنا) و سيب ترش باز دار زيرا كه زهدان از اين چار، سرد و نازاينده گردد؛ و بوريا در گوشه خانه به از زن نازاينده است . اگر عروس بر سركه خوردگى خون حيض بيند هيچگاه به خوبى از آن پاك نگردد. و گشنيز آن خون را در درونش بشوراند و زايمان را بر وى دشوار گرداند. و سيب ترش آن را از آمدن باز بدارد و بيمارى بر وى گردد.
سپس فرمود:
1- اى على در هنگام جماع سخن مگو مبادا كه فرزند گنگ و لال گردد.
2- و به عورت زن (در حين جماع ) نگاه نكن كه سبب نابينايى فرزند شود.
3- و با شهوت زن ديگرى در خاطرات با زنت جماع مكن كه فرزند مخنث آيد.
4- و ايستاده با زنت جماع مكن كه از كار خران است و اگر فرزندى آيد در فراش كميز ميزنده شود. (يعنى بول كننده .)
5- اول و ميانه و آخر ماه مجامعت مكن كه ديوانگى و خوره و گيجى بسوى فرزند شتابند.
6- بعد از ظهر جماع مكن كه اگر فرزندى آورد قيچ (لوچ و دوبين ) شود و شيطان به لوچ بودن انسان شاد است .
7- كسى كه با زن خود در بستر جنب است قرآن نخواند مى ترسم آتشى از آسمان فرود آيد و هر دو را بسوزاند.
8- جماع مكن جز آنكه خودت دستمالى داشته باشى و زنت نيز پارچه ديگر كه با يك پارچه خود را پاك نكنيد كه شهوت بر شهوت افتد كه مايه دشمنى بين شما مى شود و پس شما را به جدايى و طلاق كشاند.
9- در شب عيد فطر جماع مكن كه اگر فرزندى آيد بسيار شرور گردد.
10- در شب عيد اضحى (قربان ) جماع مكن كه فرزند شش انگشت يا چهار انگشت آيد.
11- زير درخت باردار جماع مكن كه فرزند جلاد و آدمكش و كدخدا آيد.
12- در مقابل آفتاب و نور آن جماع مكن اگر آنكه هر دو با روپوش باشند كه اگر فرزندى آيد دائما در سختى و فقر باشد تا بميرد.
13- ميان اذان و اقامه جماع مكن كه اگر فرزندى آيد خونخوار گردد.
14- اگر زنت باردار شد بى وضو با او جماع مكن كه فرزند كوردل و بخيل آيد.
15- در نيمه شعبان جماع مكن كه فرزند، شوم و با خال چهره آيد.
16- در آخر ماه دو روز از آن مانده جماع مكن كه فرزند گمركچى و كمك كننده ظالم آيد و جمعى از مردم بدست او هلاك شوند.
17- بر سر پشت بامها جماع مكن كه فرزند منافق و رياكار و بدعت گزار آيد.
18- چون قصد سفر دارى در شب آن جماع مكن كه فرزند ولخرج آيد، رسول خدا اين آيه را خواند (سوره اسراء /30) براستى مبذرين برادران شياطين باشند.
19- چون در سفر رفتى تا سه شب جماع مكن كه فرزند كمك كننده ظالم و ستمگر بر عليه تو شود.
20- در ساعت اول شب با زنت جماع نكن كه اگر فرزندى آيد، بسا باشد كه جادوگر و دنيا طلب در آيد.منبع: شرح دفتر دل -ج۲.