0 امتیاز
412 بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
سلام يه سوال داشتم اگه وقت كردين لطفا راهنماييم كنيد
من 5ساله ازدواج كردم و شوهرم توي كار بدشانسي مياره و بارها به من گفته تو باعث بدشانسي و بدبياري من هستي از وقتي ازدواج كرديم اصلا پيشرفت نكرديم و تو باعثش هستي

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
بعضي از ما انسانها شبيه به بازيكن فوتبالي مي مانيم كه بدون هيچ شناخت و دركي از بازي فوتبال و قوانين آن , وارد زمين شده و مشغول به بازي شده ايم ؛ لذا بي هدف به هر طرف حركت كرده , دروازه ي خودي را از رقيب تشخيص نمي دهيم . از زمين خوردن خود ناله ها و شكايتها داريم و از گل خوردن , دچار يأس و نا اميدي مي شويم و ....
در حالي كه يك بازيكن فوتبال بايد بداند كه مدت زمان بازي چقدر است ؟ قوانين و احكام بازي چيست ؟ قدرت رقيب تا چه حد است ؟ او بايد بداند زمين خوردن لازمه ي بازي است اما خاتمه ي آن نيست ؛ بلكه بايد بلافاصله بلند شده , مبارزه را از نو شروع كند . هر گاه بي دقتي كرد و گل خورد بايد در فرصت باقي مانده تلاش كند و رقيب را شكست دهد و ....

دوست عزيز
بدان كه دنيا محل بازي ما در آن است و قوانين خاص خود را دارد و تا زماني كه به احكام و دستورات نحوه ي بازي در آن , آگاه نباشيم واله و سرگردان خواهيم بود و جز شكست , نصيبي نخواهيم داشت . ولي فرق اصلي بين دو مثال مذكور اينست كه ايفاي نقش در دنيا , حقيقتي است كه استعدادهاي انسان را شكوفا كرده , سعادت يا شقاوت ابدي را به بار مي آورد ؛ ولي بازي در فوتبال , تنها سرگرمي و ورزش است .
خداوند مهربان ما را آفريد و در وجود مان استعدادهاي فراواني قرار داد تا در اثر مواجهه ي با سختي ها و مشكلات , حركت صحيح و برنامه ريزي دقيق , آن استعدادها شكوفا شود و مدت زمان تلاش و كوشش در اين جهت را نيز ايام عمري قرار داد كه بتوانيم بهترين بهره را ببريم .

بعنوان مثال به يكي از قوانين حاكم بر زندگي دنيا اشاره مي كنم : - دنيا دار تزاحم و مشكلات فراوان است . انتظار زندگي كردن بدون سختي و مشكلات , انتظاري نا بجا و بدور از واقعيت است . لذا اگر با اين آمادگي , با سختيها و مشكلات روبرو شويم , تحمل سختيها برايمان راحت تر شده و بدنبال حل مشكل مي گرديم .
واقعيت ديگر زندگي اينست كه : - داشتن مال و ثروت و جاه و مقام , دليل بر دوست داشتن خداوند و عزت نيست ؛ از طرفي فقر و عدم برخورداري از جاه و جلال اجتماعي نيز دليل بر خواري و عدم علاقه ي خداوند نسبت به بنده نيست، نگاه كنيد به: فجر/15:
« فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ َو أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ» اما هر گاه خداوند انسان را آزمايش كند و به او اكرام و نعمت دهد مي گويد: پروردگارم گراميم داشت و اما هرگاه او را بيازمايد و روزيش را تنگ گيرد مي گويد: پروردگارم خوارم ساخت ؛ نه هرگز چنين نيست.....
لذا وقتي به زندگي ائمه اطهار ( عليهم السلام ) كه بهترين خلق خدا بودند نگاه مي كنيم , مي بينيم كه سراسر زندگي آنها توام با سختي و مشكلات بود ؛ اما نكته ي قابل توجه در زندگي آن ذوات مقدس و نوراني اين است كه آنها در مقابل مشكلات , سر خم نمي كردند و از پاي نمي نشستند ؛ بلكه تكليف و وظيفه ي خود را انجام مي دادند , يا سختي برطرف مي شد و يا نمي شد ! مهم اينست كه سختي ها پله هاي عروج مؤمنند ؛ بايد ياد بگيريم چگونه از اين پله ها بالا برويم .
به ياد سخن شاعري افتادم كه چنين سروده:
هر كه در اين بزم مقرب‏تر است —--------— جام بلا بيشترش ميدهند
هر كه بود تشنه ديدار دوست —------------آب دم نيشترش ميدهند
در بلا خوش ميكشم لذات او —------------مات اويم مات اويم مات او
شايد كه ما بلا وعذاب را بد معنا مي كنيم ،از حضرت زينب عليها سلام، سؤال شد كه نتيجه اين همه اعتماد شما به خدا ودوستي ومحبتتان به پيامبر وامام چه بود؟! حضرت فرمودند : «مارايت الا جميلا » به جز جميل وزيبايي چيزي نديدم .
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
- به يادم آمد در قرآن هم چند داستان راجع به سختيها وعذابهاي پيامبران نقل شده ،از جمله داستان ايوب :
در حديثى از امام صادق ع مى‏خوانيم: كسى پرسيد بلائى كه دامنگير ايوب شد براى چه بود؟.
امام صادق عليه السلام پاسخى فرمود كه خلاصه‏اش چنين است: بلائى كه بر ايوب وارد شد به خاطر اين نبود كه كفران نعمتى كرده باشد، بلكه به عكس به خاطر شكر نعمت بود كه ابليس بر او حسد برد و به پيشگاه خدا عرضه داشت: اگر او اينهمه شكر نعمت تو را به جا مي آورد، به خاطر آنست كه زندگى وسيع و مرفهى به او داده‏اى، و اگر مواهب مادى دنيا را از او بگيرى هرگز شكر تو را به جا نخواهد آورد.
مرا بر دنياى او مسلط كن تا معلوم شود كه مطلب همين است.
خداوند براى اينكه اين ماجرا سندى براى همه رهروان راه حق باشد، به شيطان اين اجازه را داد، او آمد و اموال و فرزندان ايوب را يكى پس از ديگرى از ميان برداشت، ولى اين حوادث دردناك نه تنها از شكر ايوب نكاست بلكه شكر او افزون شد! شيطان از خدا خواست بر زراعت و گوسفندان او مسلط شود، اين اجازه به او داده شد و او تمامى آن زراعت را آتش زد و گوسفندان را از بين برد، باز هم حمد و شكر ايوب افزون شد.
سرانجام شيطان از خدا خواست كه بر بدن ايوب مسلط گردد و سبب بيمارى شديد او شود، و اين چنين شد، به طورى كه از شدت بيمارى و جراحت ، قادر به حركت نبود، بى‏آنكه كمترين خللى در عقل و درك او پيدا شود.
خلاصه، نعمتها يكى بعد از ديگرى از ايوب گرفته مى‏شد، ولى به موازات آن مقام شكر او بالا مى‏رفت.
تا اينكه جمعى از رهبانها به ديدن او آمدند و گفتند: بگو ببينيم تو چه گناه بزرگى كرده‏اى كه اين چنين مبتلا شده‏اى؟ (و به اين ترتيب شماتت اين و آن آغاز شد و اين امر بر ايوب سخت گران آمد) ايوب گفت: به عزت پروردگارم سوگند كه من هيچ لقمه غذايى نخوردم مگر اينكه يتيم و ضعيفى بر سر سفره با من نشسته بود، و هيچ طاعت الهى پيش نيامد مگر اينكه سختترين برنامه آن را انتخاب نمودم.
در اين هنگام بود كه ايوب از عهده تمامى امتحانات در مقام شكيبايى و شكرگزارى برآمده بود، زبان به مناجات و دعا گشود و حل مشكلات خود را با تعبيرى بسيار مؤدبانه و خالى از هر گونه شكايت از خدا خواست: الأنبياء / 83 تا 84
وَ أَيُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ - فَاسْتَجَبْنا لَهُ فَكَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ وَ آتَيْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ ذِكْرى‏ لِلْعابِدِينَ . «و ايوب را (به ياد آور) هنگامى كه پروردگارش را خواند (و عرضه داشت) بد حالى و مشكلات به من روى آورده و تو ارحم الراحمينى - ما دعاى او را مستجاب كرديم، و ناراحتيهايى را كه داشت برطرف ساختيم، و خاندانش را به او بازگردانديم، و همانندشان را بر آنها افزوديم، تا رحمتى از سوى ما باشد، و تذكرى براى عبادت‏كنندگان»
در اين هنگام درهاى رحمت الهى گشوده شد، مشكلات به سرعت برطرف گشت و نعمتهاى الهى افزونتر از آنچه بود به او رو آورد.آرى مردان حق با دگرگون شدن نعمتها، افكار و برنامه‏هايشان دگرگون نمى‏شود، آنها در آسايش و بلا، در حال آزادى و زندان، در سلامت و بيمارى، در قدرت و ضعف، و خلاصه در همه حال، متوجه پروردگارند و نوسانات زندگى تغييرى در آنها ايجاد نمى‏كند، روح آنها همچون اقيانوس كبير است كه طوفانها، آرامش آن را برهم نمى‏زند.
همچنين آنها هرگز از انبوه حوادث تلخ مايوس نمى‏شوند، مى‏ايستند و استقامت مى‏كنند تا درهاى رحمت الهى گشوده شود، آنها مى‏دانند حوادث سخت آزمايشهاى الهى است كه گاه براى بندگان خاصش فراهم مى‏سازد تا آنها را آبديده‏تر كند.
حلاوة الدنيا مرارة الاخرة و مرارة الدنيا حلاوة الاخرة رنج و تلخى‏هاى دنيا موجب حلاوت و شيرينى‏هاى آخرت ميشود و شيرينى‏ها و خوشى‏ها (ى نامشروع) دنيا باعث رنج و عذاب آخرت خواهد شد.

- ممكن است مشكلات به وجود آمده از بي كفايتي و عدم تقواي خانواده نباشد بلكه بنا بر حكمت الهي با اين سختي دست به گريبان شده باشند . در اين صورت بدان كه مورد توجه خاص خداوند هستيد ؛ چرا كه :
هر كه در اين درگه مقربتر است جام بلا بيشترش مي دهند.
تنها كافي است نيم نگاهي به زندگي حضرت زهرا ( سلام الله عليها ) و پدر بزرگوار و همسر عزيز و فرزندان دلبندش بياندازيم و ببينيم اينها كه گل سر سبد خلقت بودند با چه مشكلاتي دست به گريبان شدند . لذا دستور حضرت حق است كه در همه چيز آنها را الگو و رهبر قرار داده و از آنها پيروي كنيم ؛ اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم از خدا و رسول و صاحبان امر اطاعت كنيد .
منظور از بيان اين نكات اين نيست كه در مواجهه ي مشكلات , دست روي دست گذاشته و تنها تحمل كنيم ؛ بلكه بايد به بهترين وجه ممكن , در رفع مشكلات كوشش كرد .

اي عزيز بدان كه :
دور گردون ، گر، دو روزي بر مراد ما نرفت---------— دائما يكسان نباشد حال دوران غم مخور
با تكيه بر خداوند كه تكيه گاهي مثل او نيست و توسل بر پاكاني كه واسطه هاي فيض هستند و همچون آنان در پاكي و طهارت وجود ندارد و نيز با مشورت با صاحب نظران , به آنچه تكليفت مي باشد عمل نما و منتظر دستگيري حضرت حق باش .وبدان كه اگر گناه در زندگي وارد شود مشكلات را بدنبال دارد،سعي كنيد وظائف ديني را انجام داده واز گناهان بطور كلي دوري نمائيد تا مشكلات حل شود.

توجه توجه:
1- گاهي اوقات خواسته انسان را دير مي دهند و به تاخير مي اندازند ولي خوب و مناسب و در خور مي دهند بنا بر اين نبايد عجله داشت و نا اميد شد. هر كاري به موقع خود درست مي شود .
2- قاعده كلي اين است كه اگر چيزي زود به دست آيد انسان قدر آن را نمي داند ولي اگر پس از زحمت و سختي و جستجو به دست آيد انسان قدر آن را بيشتر مي داند و در كام انسان لذيذتر و گواراتر است
3- شما با توكل به خدا و توسل به اولياي او و به كار گيري توان و استعداد هاي جواني با عنايت حق تعالي در خواسته خود موفق خواهيد شد و به مراد خود خواهيد رسيد و در اين ترديدي نداشته باشيد .
4- گفتن ذكر نوراني لا حول و لا قوه الا بالله و نيز ذكر : يا فتاح با توجه به معناي آنها در رسيدن به خواسته ها موثر است .
5- سعي كنيد گناهي اگر در زندگي تان هست ترك كنيد و زياد استغفار بگوييد. اين ذكر كليد حل بسياري از مشكلات است و روزي را زياد مي كند.
6- نذر كنيد و از نماز و روزه كمك بگيريد. ائمه اطهار ع هنگامه مشكلات نذر روزه مي كردند. و از اين طريق حل مشكل را از خداوند مي خواستند.
7- توصيه مي كنيم با نيت خالص به زيارت امام هشتم ع برويد و از مقام ولايت ايشان در رفع مشكل كمك بخواهيد و ايشان را واسطه ميان خود و خداوند قرار دهيد.

جمع بندي :
1- گره افتادن در كار موضوعي درست است و با اصول و مباني اعتقادي و آيات و روايات هماهنگ و موافق است .
2- معناي گره افتادن در كار هموار نبودن مسير امور و برخورد آنها با موانع و مشكلاتي است كه سد راه به نتيجه رسيدن آنها است.
3- عوامل فراواني در ايجاد گره در كارها نقش دارند برخي شناخته شده و برخي ناشناخته هستند ولي مهم آن است كه نوعا اين گره ها نتيجه اعمال و رفتار و نيت هاي بد خود ما است و در واقع از ما است كه بر ما است .
4- بي شك مهم ترين عامل در شكل گيري اين موانع و گره ها گناهان و ترك واجبات الهي است كه توفيق را از انسان سلب كرده و موجب پيچيده شدن و برخورد امور با موانع مي شود .
5- بر همين اساس است كه در منابع اسلامي و روايات اهل بيت عليهم السلام براي ازبين بردن اين موانع و گشودن اين گره ها دستور استغفاروتوسل به اهل بيت داده شده و اين معنايش اين است كه گناهان مانع ساز مي باشند و بايد با استغفار و طلب مغفرت از خداوند وطلب توجه از انوار اهل بيت عليهم السلام موانع و مشكلاتي را كه با گناه و معصيت ايجاد شده از ميان بر داشت و زمينه نزول رحمت و فيض الهي و مهيا شدن توفيق را فراهم ساخت .
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

21 نفر آنلاین
0 عضو و 21 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 4232
بازدید دیروز: 1369
بازدید کل: 10526430
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...