0 امتیاز
70 بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
چگونه میشه که درزندگی مشترک باهمسرخوددرهمه ی زمینه هاموافق بود؟ایاچنین چیزی کاردشواریه برای هردویاخیر؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
به تفاهم رسیدن زن و شوهر در زندگی مشترک با این روش ها

تفاهم زن و شوهر،عبارت است از همديگر را فهميدن و درك كردن . در زندگي براي نيل به تفاهم زن و شوهر،بايد عوامل و شرايطي مهيا باشد كه قبل از ازدواج،زن و شوهر با توجه و عنايت كافي به آنها زمينه ي تفاهم زن و شوهر هر چه بيشتر را در زندگي فراهم آورند . پس دختر و پسر براي نيل به توافق و تفاهم زن و شوهر بايد داراي ويژگيها و شرايطي براي ازدواج باشند .

برای تفاهم زن و شوهری اگر بتوانیم، خود را در نقطه نظر همسرمان قرار دهیم، به گونه ای که نحوه تفکر و بینش او را نسبت به مسایل عیناً درک نموده و از دیدگاه او نسبت به مسایل و دنیا بنگریم، به مرز تفاهم زن و شوهر با همسر خود رسیده ایم. در چنین موقعیتی، رابطه حسنه به مفهوم عمیق آن بر زندگیمان سایه می افکند.

 

عوامل مؤثّر در تفاهم زن و شوهر

 

تفاهم زن و شوهر با ایمان باورهای مشترک:

زن و مرد، یک عمر شریک هم در زندگی هستند و اکثر اوقات را با هم می‌گذرانند. پس تحت تأثیر عقاید و افکار و اخلاق یکدیگر قرار خواهند گرفت. بدون تردید، مرد یا زن معتقد و دیندار و پایبند به اخلاق، نه تنها همسر خود را به دینداری، تقوا و پیشرفت تشویق می‌کند، بلکه می‌تواند فضای خانواده را به محیطی امن، با نشاط و دور از گناه یا درگیری و تنش، تبدیل کند.

 

تفاهم زن و شوهر و تحصیلات:

کسانی که از نظر تحصیلی تناسب داشته باشند، یکدیگر را بهتر درک می‌کنند و بیشتر قادر خواهند بود با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. هر چند تحصیلات به خودی خود نمی‌تواند عقل و درایت کافی در زندگی را تضمین کند، ولی به هر حال، نزدیک بودن تحصیلات زن و مرد، عامل مؤثری در تفاهم بین آن دو به حساب می‌اید، هر چند اندکی بالاتر بودن تحصیلات مرد، معمولاً مانعی برای تفاهم و درک متقابل، محسوب نمی‌شود.

 

تفاهم زن و شوهر با تناسب سن میان زن و مرد،

آن دو را از نظر نیازها و علایق به هم نزدیک‌تر می‌کند و بهتر می‌توانند به نیازهای طبیعی یکدیگر پاسخ دهند و انتظاراتشان نیز تشابه بیشتری به هم دارد. (در مورد تناسب سنّی، معمولاً توصیه می‌شود که زن، حدود دو تا چهار سال از مرد کوچک‌تر باشد)

 

تفاهم زن و شوهر و تناسب تربیتی ـ فرهنگی دو خانواده:

بسیاری از عادات، سلوک، رفتار و اخلاق فرد در زندگی در بستر خانواده آموخته می‌شود. بنا بر این، تشابه در وضعیت تربیتی و فرهنگی خانواده دختر و پسر، از اهمیت برخوردار است و عدم تشابه و یا تضاد در شیوه‌های تربیتی در دو خانواده می‌تواند منشأ بسیاری از اختلافات و درگیری‌های زن و مرد در زندگی باشد.

 

تفاهم زن و شوهر و تناسب طبیعی:

روان‌شناسان و مشاوران خانواده، معتقدند که زنان و مردانی که از جهت عواطف، حجم فعالیت و انرژی، زشتی و زیبایی، درون‌گرایی و برون‌گرایی، سردی و گرمی مزاج و... وضعیتی معمولی دارند، هیچ گونه مشکل یا مانع خاصّی برای ازدواج با یکدیگر ندارند؛ امّا ازدواج فرد پرانرژی یا بیش‌فعّال با فرد کم‌تحرّک و سنگین، برون‌گرا و اجتماعی با درون‌گرا و مُنزوی، زیبا با زشت، گرم مزاج (پرهیجان) با سرد مزاج و... مشکلات فراوانی (از جمله: بدبینی، غرور، تحقیر، دلزدگی، افسردگی و... را موجب می‌شود.

 

 

توصیه های یک دکتر روانشناس برای تفاهم زن و شوهر

 

 

برای تفاهم زن و شوهری: در هنگام گفتگوی همسرمان، با نهایت دقت به مطالب وی گوش فرا داده و آن گونه عمل نماییم که گویی جز به وی و سخنانش، به موضوع دیگری توجه نداریم، و از انجام هر عملی که مغایر با حالت توجه باشد، خود داری می کنیم.

این کیفیت، در تکنیک های مشاوره به اصطلاح «هنر خوب شنیدن» موسوم است؛ حالتی که بیانگر پذیرش طرف مقابل و مطالب وی می باشد و کاربرد فراوانی در مشاوره دارد.

 

 

برای تفاهم زن و شوهری: با مطالعه در حالات و روحیات همسر خود، فهرستی از علائق و تمایلات وی، به دست می آوریم و نسبت به آن ها خود را متعهد و ملزم می دانیم. تأمین علائق اصولی همسر، و نقطه شروع سخن را بر یکی از علائق وی متکی نمودن و به ویژه در مورد تمایلاتش به گفتگو نشستن، راه را برای رشد تفاهم، هموار و تسهیل خواهد نمود.

 

 

 

برای تفاهم زن و شوهری: از مقایسه او با دیگران به شدت بپرهیزیم. این رفتار، به رابطه حسنه آسیب وارد می کند. همسرمان انسانی است منحصر به فرد و دارای ویژگی های شخصیتی اعم از مثبت و منفی که قابل مقایسه با هیچ فرد دیگری نیست. از این رو، در مواقع ضروری، می توان او را با خودش (گذشته او) مقایسه نمود و میزان پیشرفت اخلاقی و معنوی و فکری اش را مورد تقدیر قرار داد. این عمل بر درجه تفاهم زوجین خواهد افزود.

 

 

 

برای تفاهم زن و شوهری: نحوه برقراری ارتباط کلامی نیز از عواملی است که در ایجاد تفاهم، نقشی تعیین کننده دارد. همسرانی که می دانند از چه عبارات و کلماتی برای بیان مقصود استفاده کنند، به خوبی مسیر حرکت خویش را در زندگی هموار می نمایند.

هر واژه یا کلمه دارای نوعی بار روانی و عاطفی است و تأثیرات مسلمی را بر شنونده بر جای می گذارد. یک ارتباط کلامی موفق، رابطه ای است که هیچ یک از طرفین از کلمات تحریک آمیز و موهن، استفاده نمی کنند.زبان ملایم و نرم و برخوردار از احترام، حق مطلب را به خوبی ادا می کند و اعتماد و اطمینان در طرف مقابل می آفریند و بر عکس، زبان تند و زننده و تحریک آمیز، برای هیچ ارتباطی مفید نیست، حتی اگر گوینده بر حق باشد.

 
 

برای تفاهم زن و شوهری: در مناسبات با همسر، صداقت همچون پل ارتباطی موثر، موجب می شود که زن و شوهر، میل و رغبت وافر و کاملی برای صحبت با یکدیگر پیدا کنند و از این طریق بر رشد شخصیت خود و همسرشان بیفزایند.لازم است برای نیل به تفاهم، صداقت را از انگیزه ها و نیات درونی، آغاز نموده، به جریان گفتگوها و مناسبات، تسری بخشید. به مصداق، «رستگاری در راستی است». زن و شوهر زمانی به کاخ سعادت زندگی دست می یابند که پایه های آن را بر صداقت و درستی، پی ریزی نمایند.

 

 

برای تفاهم زن و شوهری:به او اطمینان کنید و تا وقتی که دلیل محکمی یرای سوء اطمینان به شما ثابت نشده به او شک نکنید و نگذارید همسرتان چنین احساسی کند.کوچک شمردن او پیش روی فرزندان آفت خانواده است.هرچه بیشتر همسرتان را درک کنید به او نزدیک تر می شوید.

 

 

برای تفاهم زن و شوهری:به همسرتان نشان بدهید که به خاطر او حاضرید نظر و تصمیمت را عوض کنید.هدیه حتما نباید گرانقیمت یا به مناسبتی باشد. گاهی اوقات یک گذشت از اشتباه یا اختصاص زمان غیرمنتظره به وی از هر چیزی ارزنده تر است.هنگامی علاقه همسرتان را نسبت به خود بیشتر می کنید که بپذیرید شادی و مشکلات او، شادی و مشکلات شما هم هست.

 

 

 

برای تفاهم زن و شوهری:دروغ گفتن به همسر می تواند مانند گام برداشتن در میدان مین، شخصیت و اعتبار شما را متلاشی کند. در مورد اختلاف ها و سوء تفاهم ها به گرمی با یکدیگر مذاکره کنید.به علاقه مندی هایش توجه کنید و همیشه سعی کنید تا به آن ها برسد.هیچ گاه روبروی هم قرار نگیرید، همیشه کنارهم و تکیه گاه هم باشید.

 

 

برای تفاهم زن و شوهری:بی دلیل او را از علاقه مندیهایش دور نکنید.هیچ گاه از شدت علاقه ات نسبت به او کم نکنید، زیرا بی اندازه در ذهن او و زندگی شما تاثیر منفی می گذارد. همیشه از خوبی های او سخن بگویید، این طرز فکر درست نیست که با تعریف از همسر یا فرزندان آن ها را مغرور و سودجو می کنیم چراکه تعریف از حسنات دیگران باعث می شود تا او بفهمد که کار خوبش برای اطرافیان مهم است و برایش ارزش قائلند و آن را درک می کنند، همین دلیل خوبی برای ادامه و ارتقای آن کار خوب می شود.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

6 نفر آنلاین
0 عضو و 6 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1911
بازدید دیروز: 3005
بازدید کل: 9840208
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...