0 امتیاز
597 بازدید
در فرزندآوری ، فرزندپروری توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
سلام و خسته نباشید من پسری دارم 8 ساله کلاس اول هست ضعف شدید استرس و اضطراب در املا داره روز های که املا داره بهونه میاره که نره مدرسه میدونم که این اضطراب رو خودم در ماه های اول سال خودم در پسرم ب وجود اوردم ولی ناخواسته اما الان هر کاری میکنم که این ترس و اضطراب از بین بره نمیره و همش ناراحت هست و میگه من هیچ وقت نمره خوب نگرفتم و دوستانم من رو مسخره میکنن لطفا من و راهنمایی کنید

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
براي پيشگيري از اضطراب شديد و نامطلوب كودكان چه كنيم ؟
1-آگاهي دادن : يكي از علل مهم اضطراب شديدكودكان ، عدم آگاهي از ماهيت اضطراب است . اگر در سني قرار دارند كه مي تواند « سيستم عصبي سمپاتيك » را درك كند ، او را از آن آگاه كنيد .
2- تقويت روحيه ديني : به طور معمول ، كودكاني كه داراي اعتقادات ديني و مذهبي قوي تري هستند ، اضطراب كمتري دارند . استرس ها و فشارهاي روحي در جوامع ديني ، بسيار كمتر از جوامع غير ديني است . اين نتيجه اي است كه اميل دوركيم ( EMIL DURKEIM) در كتاب خودكشي بدان دست يافته است .
 بايد به كودك ،ياد خدا را بياموزيم ( الا بذكرالله تطمئن القلوب ) و براي او تبيين كنيم كه ياد خدا ، دل را آرام مي كند . يونگ (Unge) ، روان شناس شهير غربي معتقد است كه اعتقاد به مذهب ، جلو ي نگراني ها را مي گيرد . دلهره ، زهر و پادزهر آن ، اعتماد و اعتقاد به خدا است .
3- ارتباط گسترده فاميلي : ارتباط گسترده فاميلي ، سبب ايجاد امنيت روحي – رواني مي شود ؛ زيرا كودك احساس مي كند در تنگناهاي زندگي ، نزديكانش به او كمك خواهند كرد و پشتيبان او خواهند بود . به طور معمول كساني كه با نزديكان خود ارتباط بيشتري دارند ، شاداب ترند . تنهايي و غربت ، انسان را از بين مي برد ؛پس بي علت نيست كه امامان معصوم عليه السلام به مسأله « صله رحم » توجه بسياري داشته اند .
 يكي از مهم ترين عوامل كمرنگ شدن روابط خويشاوندي ، تشريفات و تكلف هايي است كه گريبان مردم را گرفته كه با كاستن از آن ها مي توان روابط را بيشتر كرد . ارتباط خويشاوندي لازم نيست دراز مدت باشد ؛بلكه نفس ارتباط ، گرچه گوتاه مدت ، مهم است .
در روايات آمده است :
 با نزديكان خود ارتباط برقرار كنيد ؛ اگر چه با سلام باشد
 نكته مهم در ايجاد با نزديكان ، بدآموزي هايي است كه پديد مي آيد ؛ پس توصيه مي كنم با نزديكاني ارتباط داشته باشيد كه در ديانت آنان و سلامت روحي و معنوي فرزندانشان ترديدي ندارند .
4- تقويت جسم : به طور معمول ، كودكاني كه بدني قوي و سالم دارند ، در برابر عوامل اضطراب مقاوم ترند .
آيا ممكن است خود كودك باعث اضطراب خويش بشود ؟
ج : گاهي ديگران ( اولياي خانه ، مدرسه ، رسانه ها و .... ) سبب اضطراب كودك مي شوند و گاهي عامل اضطراب ، خود كودك است .
1-بي برنامگي : در روز جمعه يا يك روز تعطيل ، كودك از صبح بازي كرده ؛ تلويزيون ديده و به ديگر فعاليت هاي جنبي پرداخته و اكنون كه روز به پايان رسيده است ، تكاليف مدرسه مانده ؛ براي امتحان روز بعد مطالعه نكرده ؛به نظافت شخصي ( استحمام ، ناخن گرفتن ، كوتاه كردن مو و ... ) نرسيده و وظايفي را كه در منزل به عهده دارند ( خريد نان ، سبزي و ... ) انجام نداده است ؛ بدين سبب دچار اضطراب مي شود ؛ زيرا بايد در خانه و مدرسه پاسخگو باشد .
 براي پيشگيري از چنين خالتي ، والدين بايد در فرصت هاي مناسب ، با بياني نرم و حساب شده ، برنامه هاي او
را به وي گوشزد كنند و اگر كودك با اين موقعيت مواجه شد،در انجام كارهاي عقب مانده به او كمك كنند تا اين اضطراب از بين برود .
 پيشنهاد مي شودبا كمك خود كودك ، تمام كارهايي را كه بايد انجام شود ، بر اساس اولويت فهرست كنيد و كارهايي را كه اگر آن روز انجام نشوند ، اشكال چنداني ايجاد نمي كنند ، در پايان فهرست قرار دهيد و از فرزند خود بخواهيد ، از ساده ترين كارها آغاز كند . طبيعي است كه با انجام يك كار ، روحيه مي گيرد ؛ سردرگمي اش كمتر مي شود و با انجام هركار ، از اضطراب او كاسته خواهد شد.
2- مسوليت پذيري : گاهي كودك با پذيرفتن مسوليت ، زمينه اضطراب خود را فراهم مي سازد . نگراني او بدين جهت است كه
نمي داند موفق خواهد شد يا نه . در چنين حالتي ، اولياي خانه و مدرسه مي توانند با برخورد سنجيده ، در تخفيف اضطراب او موثر باشند ؛ بدين گونه كه برايش تبيين كنند مسوليتش تمريني است و انتظار توفيق كامل او را ندارد .
 والدين مي توانند با نقل خاطره هاي دوران كودكي خود و عدم كاميابي در مسوليت ها يا توفيق تدريجي آنان ، در كاهش اضطراب كودك موثر باشند . گفتن جمله هايي از قبيل اين كه « مطمئن هستم در كارت موفق خواهي شد » اضطراب آور است .
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

7 نفر آنلاین
0 عضو و 7 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 590
بازدید دیروز: 3272
بازدید کل: 9810349
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...