0 امتیاز
8.8هزار بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
همسرم گاهی اوقات به هنگام عصبانیت و جر و بحث،وسایل را پرتاب میکنه و در رو محکم میبنده.من خیلی بدم میاد.باید چکار کنم؟

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
هر مردی نقاط ضعف و قوتی دارد. مشکل همسر شما به جدی نیست قطعا می توانید به او کمک کنید تا بتواند خشم خود را کنترل کند. مخصوصا اگر بپذیرد که دچار مشکل است, بسیار عالی است. اما اگر نپذیرد که مشکل دارد و تمام علت عصبانیت و پرخاشگری اش را به گردن شما بیندازد کار شما کمی سخت تر میشود اما باز هم میتوانید به همسرتان کمک کنید. و بزودی یک زندگی آرام و متعادل تری داشته باشید.
اما چگونه؟
راهکارهای کمک به همسرتان برای کنترل خشم خودش:
۱- به خودتان توجه بیشتری کنید: شاید تعجب کنید, اما اولین توصیه من بعنوان مشاوراینست که باید به تفریح و لذتهای خود در زندگی بیفزایید تا بتوانید توانایی, صبر و ظرفیت کنار آمدن و مدارا کردن با همسرتان را داشته باشید وگرنه بزودی کم می آورید. وسط راه می برید و دیگر قادر به ادامه راه نخواهید بود. پس همین الان برگه ای رابردارید و ۵ فعالیت لذتبخش را که می توانید وارد زندگیتان کنید بنویسید و از همین امروز وارد زنگیتان کنید. به خودتان بیشتر برسید. به تفریح, تغذیه, استراحت و سلامتی خود اهمیت بیشتری بدهید. اگر خودتان صبر و تحمل نداشته باشید و قوی نباشید چطور می توانید به دیگری کمک کنید.
ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش
۲- تعدادی بازی, شوخی و سرگرمی را به برنامه های روزانه در زندگی مشترکتان اضافه کنید:
برایش برنامه ریزی کنید تا سرگرم شود, تفریح کند و فعالیتهای لذتبخش انجام دهد. یکی از بهترین را‌ه‌ها برای کاهش خشم, اشتغال به برخی فعالیت‌های جذاب و تفریحی است. برخی از افرد کار‌های ورزشی انجام می‌دهند، برخی دیگر مطالعه می‌کنند یا تلویزیون تماشا می‌کنند و برخی دیگر به سرگرمی مورد علاقه خود می پردازند.
 شما ببینید همسرتان با چه چیزهایی خوش است و از زندگی لذت می برد; فیلم های comic یا خنده دار, فرستادن جوک از طریق sms, داستانهای کوتاه خنده دار در مجلات و اینترنت, دانلود فیلمهای دوربین مخفی, حل کردن جدول, شطرنج, تخته نرد, دومینو, بازیهای کامپیوتری و….
بازی و شوخی ابزاری برای مقابله با پرخاشگری هستند. یک روانشناس آمریکایی توصیه می‌کند که برای مقابله با پرخاشگری، بازی و شوخی کردن مفید و بلکه حتی ضروری است. دکتر پیتر گری محقق دانشگاه بوستون در مقاله‌ای که در مجله آمریکایی «play» منتشر شده توضیح داده است که از نقطه نظر روانشناسی رشد، رقابت‌های سخت و خشمگینانه در واقع باعث پس روی در رشد انسان می‌شود.
وی معتقد است: ابزار بازی کردن هنوز در خدمت کودکان است آنها حتی وقتی بیس بال هم بازی می‌کنند خیلی کمتر به فکر برنده شدن هستند و بیشتر از بازی لذت می‌برند.
 
۳- قدرت همدلی و همزبانی او را افزایش دهید: هر بار که همسرتان عصبانی می شود برایش نامه ای بنویسید و در ۸ یا ۹ خط,نه بیشتر ( چون افراد پرخاشگر صبر و تحمل زیادی ندارند. یعنی حوصله ندارند چند صفحه مطلب شما را بخوانند) برایش توضیح دهید که وقتی عصبانی شد, این عصبانیت چه تاثیرات بدی روی شما گذاشت.
مثلا: دیروز که به خاطر نگذاشتن میوه ها در یخچال اونطوری عصبانی شدی و تمام میوه ها را با عصبانیت از پنجره بیرون ریختی و داد و فریاد میکردی من دیشب تا صبح نتوانستم بخوابم. یکی از بدترین شبهای زنگیم بود. معده درد شدیدی هم گرفته بودم چون وقتی می ترسم و عصبی میشوم معده ام بهم میریزد. سردرد هم اضافه شد و تا صبح فقط دلشوره و اضطراب و سردرد داشتم. به خاطر همین صبح که رفتم دانشگاه به خاطر کمبود خواب دیشب. اصلا تمرکز نداشتم, خیلی خسته, عصبی و آشفته بودم و…
می بیند, وقتی برای همسرتان تشریح می کنید تازه متوجه می شود که رفتار پرخاشگرانه اش چه تاثیر وحشتناکی روی شما گذاشته است.
قطعا دفعه بعد که عصبانی شد می داند که این عصبانیت چه عواقب وخیمی برای همسرش بدنبال خواهد داشت.
 انسان تنها موجودی است که در دنیا میتواند شرایط دیگران را درک کند. اگر شما برایش توضیح ندهید که رفتارش چه تاثیرات بدی روی شما گذاشته است, او خودبخود متوجه پیامدهای رفتارش نخواهد شد. اما اگر برایش توضیح دهید او بهتر شرایط شما را درک میکند و قدرت همدردی اش افزایش می یابد.
گاه در نامه هایی برایش بنویسید که:
با دیگران آنگونه رفتار کن که دوست داری با شما رفتار کنند.

تصور کن در آینده فرزندمان با همسرش چنین رفتاری داشته باشد. مثلا پسرمان با همسرش.
 اینگونه سئوالات, تلنگری هستند که تا حدی او را به خودش می آورد و قدرت درک او را نسبت به احساسات دیگران افزایش می دهد.
۴- صمیمیت: هر قدر میزان صمیمیت بین شما و همسرتان افزایش یابد, میزان پرخاشگری اش, بطور معجزه آسایی کاهش می یابد. بنابر این با روشهایی که در این مقال نمی گنجد در صدد افزایش رفتارهای محبت آمیز بین خودتان و همسرتان شوید. کتاب شیطنت های عاشقانه و فصل آخر از کتاب اتاق خواب نوشته جان گری می تواند در این زمینه به شما کمک کند.
۵- به همسرتان فرصت حرف زدن بدهید: بهترین روش برای کاهش پرخاشگری صحبت کردن در مورد مشکل است.
 پس از سکوت طولانی و آرام شدن فضا حتما در باره مسئله پیش آمد با هم صحبت کنید. در این گفتگو بیشتر بگذارید او حرف بزند. از گوش کردن فعال استفاده کنید. در کتاب ” از حال بد به حال خوب” نوشته دکتر دیوید برنز, فصل ۵ در این باره مفصل نوشته است
۶- نگذارید همسرتان گرسنه یا خسته بماند: خشم فرصت طلب است و در بدنی که خسته، فرسوده و بیمار است به آسانی جای می‌گیرد، در نتیجه همسرتان به منظور اداره و کنترل خشم خودش, به خواب منظم، غذای خوب، لذت از اوقات فراغت(ورزش ، موسیقی آرام قدم زدن در پارک…؟) و عبادت و معنویت نیاز دارد. تکنیک های ماساژ دادن را یاد بگیرید و گاه همسرتان را ماساژ دهید. نتیجه فوق العاده ای دارد. امتحان کنید.
 
۷- صبر و متانت نشان دادن در موقع پرخاشگری: سعی کنید هنگام عصبانیت, خونسردی خود را حفظ کنید. آرام باشید. این حالت موقت است. همسر شما یک دریای طوفانی است که بزودی آرام می شود.
۸- تشویق جهت استحمام و دوش گرفتن: به محض اینکه از سر کار میاید تشویثش کنید که د.وش بگیرد. اگر وان حمام دارید یک وان حمام برایش آماده کنید و بعد یک نوشیدنی خنک یا گرم بسته به علاقه همسرتان.
۹- یاد دادن انتقاد صحیح به همسرتان: از او بخواهید که بجای توهین و بی احترامی انتظار خود را بیان کند. انتقاد صحیح را به او یاد بدهید. به او بگویید وقتی از من ناراحتی و عصبانی هستی بعنوان یک انسان حق داری عصبانی شوی اما حق نداری بی احترامی و توهین کنی.
 “عصبانیت آری, توهین و بی احترامی هرگز”
۱۰- تامل و سکوت: بهترین روش در مواقعی که همسرتان عصبانی می شود آن است که شما سکوت کنید تا آن او هم آرامش خود را پیدا کند. سپس در یک فرصت مناسب با هم به بحث و بررسی بپردازید.
۱۱- حساسیتهای همسرتان را کشف کنید: ببینید چه چیزهایی خشم او را بر می‌انگیزد: خاطرات مربوط به خشم خود را یادداشت کنید. به این وسیله می‌توانید دریابید که چه موقعیت‌هایی همسرتان را خشمگین می کند. برای مثال مخالفت رکدن با او و یا انتقاد کردن به او موجب خشمگین شدن همسرتان می شود. هرگاه به آن ‌چه موجب خشم همسرتان می‌ شود پی ببرید، می توانید برای کنار آمدن با چنین موقعیت‌هایی برنامه ریزی کنید.
۱۲- ریشه خشم همسرتان را کشف کنید: اگر یکی از والدین همسرتان هم پرخاشگر بوده اند و یا پدر بزرگ یا مادر بزرگ هم چنین بوده, احتمال ارثی بودن هست. حد اقل می توان گفت علت پرخاشگری او, مشاهده رفتارهای پرخاشگرانه پدرش یا پدر بزرگش در منزل بوده است
۱۳- تغذیه: مصرف کافئین زیاد باعث بروز پرخاشگری می شود. بررسی ها نشان می دهد، قهوه به دلیل کافئین ، دارای مواد محرک اعصاب و به نوعی نوشیدنی انرژی زا محسوب می شود. ادویه جات ، سس های تند و فست فودها میتوانند عامل پرخاشگری باشند. شاید بدانید که مصرف زیاد چربی ترانس عامل تشدید پرخاشگری است
روانشناسان می‌گویند مصرف چربی‌های ترانس موجود در رژیم غذایی موجب تشدید تحریک پذیری و پرخاشگری در زنان و مردان و در تمام گروه‌های سنی می‌شود. این یافته حاصل بررسی‌های متخصصان دپارتمان پزشکی دانشگاه کالیفرنیا روی نزدیک به ۱۰۰۰ زن و مرد است. چربی‌های ترانس، روغن‌های اشباع نشده جامد شده و در دمای معمولی هستند که در غذاهای آماده و فست فودها و مارگارین به میزان زیاد یافت می‌شوند.
این متخصصان تاکید می کنند که مصرف زیاد مواد غذایی حاوی این چربی‌ها موجب افزایش رفتارهای تهاجمی، پرخاشگری، تحریک پذیری و کم طاقتی در بین مردم شده است.
چای اسطوخودوس را می توان جانشین چای عصر و یا شب (قبل از خواب) کرد که برای رفع خستگی بسیار مفید و مؤثر است.
همچنین گل بهار نارنج؛ خواب آور، آرامبخش و تقویت کننده قلب و اعصاب است
خوردن سیب, عسل, شیر, ماست, دوغ, بستنی میتواند در کاهش استرس و کنترل پرخاشگری نقش داشته باشد پس این نوع غذاها و میوه ها را نیز وارد سبد غذایی همسرتان کنید. موفق باشید.
0 امتیاز
توسط
سلام ، مشکل شوهرتون کاملا جدیه ، ایشون اگه نتونه خودش رو کنترل کنه به راحتی می تونه به خودش و اطرافیانش صدمات جدی بزنه. به سرعت به یک متخصص اعصاب و روان یا روانشناس زوج درمانگر مراجعه بفرمایید
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

7 نفر آنلاین
0 عضو و 7 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 923
بازدید دیروز: 2849
بازدید کل: 9802196
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...