0 امتیاز
242 بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
سلام با عرض معذرت که مزاحم شما شدم میخواستم اگر میتونید به من ی کمک یا راهنمایم کنید لطفا.
شوهرم به خاطر یه چیزای کوچیک یا حتی بزرگ به نظرم خیلی دروغ میگه مثلا برای نماز خوندن برای انجام غسل واجب، با دروغ میگه انجام دادم الان امروز دو روز غسل به گردنش انجام نداده و نماز نخونده بهش گیر دادم میگه خونه بابام اینا رفتم ،،،الان من تو اوج ناراحتی پیاما براتون مینویسم تا نگم نماز نمیخونه اصلام قضا بشه براش مهم نیست.نمیدونم شایدم به خاطر انجام دادن غسله خیلیم سرد مزاجه
لطفا اگه میتونید راهنمایی کنید باتشکر

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
يكي از مهمترين اركان مشاوره مخصوصاً در زمينه راهنمايي كه باعث مي گردد نتيجه مطلوبي از آن حاصل گردد ميزان اطلاعاتي است كه شما بايد در اختيار مشاور قرار دهيد ؛ زيرا به هر حال تفاوت هاي فردي افراد در وضعيت و شرايط خانوادگي، محيطي، شخصيتي، جنسيتي و ... ايجاب مي كند كه مشاوره ها با فرد مورد نظر و شرايط وي مطابقت داشته باشد .
ما در مورد بسياري از مسايل زندگي شما كه در ارائه راهكارهاي عملي دخيلند اطلاع نداريم مثلا همسر شما در چه موقعيتها و چه زمينه هايي به شما دروغ مي گويد؟ آيا اين خصلت ايشان فقط در برخورد با شماست يا در برخورد با ديگران هم دروغ مي گويند؟ شما تا به حال براي درمان اين خصلت ناپسند ايشان چه اقداماتي انجام داده ايد؟ با اين حال برحسب وظيفه مطالب و رهنمودهايي خدمتتان ارائه مي دهيم و اميدواريم مفيد و موثر واقع شوند.
در صورت نياز در مكاتبات بعدي با پاسخگويي به سوالات فوق سوالتان را با شفافيت بيشتري مطرح كنيد تا ان شاءالله پاسخ مناسبي دريافت كنيد.
خواهر گرامي؛ در قدم اول بايد بررسي كرد علت دروغگوئي همسرتان چيست ؟ چه بسا در بعضي موارد علت دروغگوئي ايشان خود شما و نحوه برخورد شما باشد . دروغ همسرتان تا حدي به عكس العمل شما مربوط است. يكي از پيامدهاي سخت گيري بي مورد ، حساسيت بيجا و يا كنترل شديد، توسل به دروغ است. از اين رو اسلام همان طوري كه از دروغ گويي مذمت كرده،‌ از فراهم نمودن زمينه دروغ نيز سرزنش نموده است. زن نبايد كاري كند كه همسرش مجبور به دروغ گفتن شود، و اين وقتي ممكن است كه همسر احساس امنيت كند و از راستگويي هراسي نداشته باشد. به جاي اين كه نسبت به دروغ حساس باشيد، به موضوعي حساسيت نشان دهيد كه سخت گيري در مورد آن چه بسا توجيه عقلي و شرعي و عرفي ندارد. يكي از علل دروغ گويي، ترس از مجازات است. غريزه صيانت ذات، همسرتان را وا مي دارد كه براي رهايي از مجازات و بازخواست، به دروغ متوسل شود. تقويت رابطه عاطفي بين شما، مي تواند اين هراس را بزدايد و امنيت لازم را پديد آورد. (مي‌توانيد راهكارهاي تقويت رابطه عاطفي را در مكاتبات بعدي از ما بخواهيد)
نكته ديگري كه بايد توجه داشته باشيد اين است كه آيا تاكنون پيش آمده كه شما نيز به همسرتان دروغ گفته باشيد . ممكن است خود شما نيز در برخي موارد بنا به دلايلي چنين اقدامي نموده باشيد كه همسرتان متوجه شده باشد اگر چه بيان نكرده باشد و همين مساله باعث شده كه دروغ گفتن براي ايشان در زندگي مساله مهمي تلقي نشود . بنابراين اگر خودتان نيز مبتلا به اين مساله بوده ايد بايد از خود شروع كنيد و تحت هيچ شرايطي به همسرتان دروغ نگوئيد . پس از آن با همسرتان عهد و پيمان ببنديد كه به يكديگر دروغ نگوييد و نفرت خود را از اين موضوع بيان داريد. به ايشان اطمينان دهيد كه از صداقت و راست گويي ناراحت نمي شويد. از همه مهم تر از سخت گيري ها و حساسيت هاي بي مورد اجتناب ورزيد. درمان اين قبيل دروغ گويي ها، مهرباني مي‌باشد. هر قدر زن و شوهر از نظر عاطفي به يكديگر نزديك باشند، يك رنگ تر و صادق ترند.
مساله مهم ديگري كه در مورد دروغ وجود دارد، اين است كه خيلي از افراد مفهوم‌ كارشان با مفهوم واقعي دروغ متفاوت است. اگر كسي كه همه يك مطلب را تمام و كامل نمي‌گويد، با كسي كه آن مطلب را خلاف واقع مي‌گويد و در واقع دروغ مي‌گويد، يكسان در نظر بگيريد، اشتباه كرده‌ايد. حال اگر همسر ما يا يكي از اعضاي خانواده ما دروغگو است و براي مثال به دروغ مي‌گويد من ناهار نخوردم (در حالي كه به رستوران رفته) چه برخوردي بكنيم؟
با او صحبت مي كنيم كه: «اين برخورد موجب مي‌شود در مقاطع مهم زندگي اعتماد ديگران را از دست بدهي و آنها از تو فاصله بگيرند». دروغگويي نوعي بيماري است و از احساس ترس و ناامني دروني فرد دروغگو نشأت مي‌گيرد و گاهي هم به دليل حس خود بزرگ‌بيني اوست. به هر حال اگر دروغگويي همسرتان به يك عادت تبديل شده سعي كنيد او را نزد مشاور ببريد و در پروسه درماني او بكوشيد چون اگر شما در خانواده درجه يك خود با فرد دروغگويي زندگي كنيد، امنيت روابط شما تهديد مي‌شود. يادتان باشد با فرد دروغگو طوري رفتار نكنيد كه شخصيت او را زير سوال ببريد. خطاب كردن او با لفظ دروغگو، توهين به شخصيت او است.
شما بايد از رفتارش انتقاد كنيد و بگوييد: «به نظر مي‌رسد دريافتي كه تو از اين موضوع داري با دريافت من فرق دارد. بيا به كارشناس مشاور مراجعه كنيم.»
ب) نماز نخواندن: در مورد نماز نخواندن هم ابتدا مثل مثله قبلی ریشه یابی کنید. بعضی از عوامل که موجب این حالت می شوند ـ به طور خلاصه ـ عبارتند از:
عدم اگاهی از عواقب ترک نماز، عدم اطلاع از جایگاه بالای نماز در دین، غرق شدن در منکرات و شهوات، خجالت و حیای نابجا به سبب تمسخر، دوستان ناباب، ضعف اراده، عدم تمرین دهی و تربیت دینی از طرف خانواده، داشتن الگوهای زنده و محبوب بی نماز، اهمال کاری و تاخیر در شروع کار و.... .
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
شما متناسب با هر دلیلی می توانید راه حلی بیابید. از رفتارهای ذیل نیز می توانید برای حل این مشکل کمک بگیرید:

1. اشاره به آثار نماز به آثار و فوائد روحی و روانی نماز اشاره کنید. امروزه روانشناسان اعتراف دارند که دعا و نماز باعث کاهش اضطراب و استرس زندگی می شود. مهاتما گاندی که پیشوای بزرگ هندوستان بود،‌ می گوید: «اگر نماز و دعا نبود من مدتها قبل دیوانه شده بودم».(3)

2. استفاده از اعتقادات مثبت از صفات مثبت او کمک بگیرید. مثلاً با استفاده از علاقه او به امام حسین ـ علیه السلام ـ به او بگوئید که امام حسین ـ علیه السلام ـ فرموده اند: من به نماز عشق می ورزم و... .

3. نماز و بندگی گاهی ترک نماز برای عقده گشائی است، مثلاً پدر او سختگیر بوده و او را با ضرب و شتم به نماز وا می داشته است و.... او هم برای مخالفت با پدر که نسبت به نماز او حساس بوده، نماز را کنار گذاشته است. شما باید حقیقت نماز و وظیفة عبد را برای او توضیح دهید.

4. الگو دهی سیمای نمازگزاران واقعی «الگوهای صالح» مخصوصاً کسانی که در قید حیات هستند را به او نشان دهید، نمازگزارانی که بین رفتار و گفتارهایشان توافق و سازگاری وجود دارد.(4)

5. توجه به آثار ترک نماز ضررهای (دنیوی و اخروی) ترک نماز را برای او برشمرید ضرر های آخرتی مثل وعده عذاب در آخرت، مرگ با خفت، فشار قبر، سختگیری در حساب قیامت، نظر رحمت نداشتن خدا در آخرت. و ضرر های دنیا مثل کوتاه شدن عمر، بی برکتی در روزی، بدچهره شدن، پذیرفته نشدن کارهای خیر، مستجاب نشدن دعا و.... .
در پایان باید متذکر شد که در گفتارهایتان لحن آمرانه نداشته باشید، گاهی مقایسه های بسیار، انتقاد صریح، بمباران اطلاعات دینی و.... مخل هدایتگری است. انتظار نتیجه گیری سریع هم نداشته باشید و متوجه «اصل تدریجی بودن تربیت دینی» هم باشید. امیدواریم که موفق باشید.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

5 نفر آنلاین
0 عضو و 5 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1908
بازدید دیروز: 2746
بازدید کل: 9834962
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...