+1 امتیاز
292 بازدید
در جهان بینی اعتقادی توسط admin (870 امتیاز)
اینکه رهبری فرمودن : مرد میتواند به عالیترین مقامات از لحاظ معنوی برسد؛ زن هم میتواند به بالاترین مقامات از لحاظ معنوی برسد. مرد میتواند به حدّ علی بن ‌ابی طالب علیه‌السّلام برسد و زن میتواند به حدّ فاطمه‌ی زهرا سلام‌اللَّه‌علیها برسد. چه مستند دینی دارد ؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط admin (870 امتیاز)
الف - پاسخ اعتقادى :

انسانها با شرايط و داشته هاى مختلف بدنيا آمده و سطوح بسيار متفاوتى از نعمت ها در اختيارشان قرار ميگيرد. هر چه داده هاى الهى به يك نفر بيشتر باشد ، مسئوليت و سطح توقع از وى نيز افزايش ميابد.

عدالت عميق خدا بر تمام هستى.

لذا كمال و غايت هرشخص نيز با ديگرى متفاوت است. از كسى كه يك بيل و صد متر زمين داديد ، يك توقع داريد واز كسى كه هزار نيروى كار و دهها ماشين آلات و چند صد هكتار زمين داديد ، انتظارى ديگر.

كلاس اول دبستان ، تا سقف نمره بيست دارد و كلاس آخر دانشگاه نيز. پس هر انسان نزد خداوند امكان نمره بيست از داشته ها ( شامل استعداد و توانايى ها ، پدر و مادر ، اقوام و دوستان و امكانات مادى و معنوى و ... ) دارد.

اين نمره بيست هاى الهى ، در نگاه ما بسيار بسيار متفاوت هستند.

      ب - پاسخ قرآنى :

و لكم فى رسول الله اسوه حسنه. خداوند ، برترين مخلوق و اشرف انسانها را به عنوان الگوى نيكو ، معرفى ميفرمايد. رسولان الهى از جنس بشر بوده و در دنيا مسير تكامل را طى ميكنند.اين فرم ، حجت و برهانى است بر مردم كه تبعيت كنند. تمام نيازهاى بشرى مشترك است. اگر رسول خدا فرشته بود ، مردم انگيزه كمترى داشتند و الگو نميگرفتند. و ميگفتند او از خارج گود ، شعار و دستور ميدهد.

 نفس توصيف به الگو ، يعنى مانع و سقفى براى رسيدن به غايت نيست.

      ج - پاسخ روايى :

   - احاديث بسيار زيادى در كتب معتبر شيعه داريم كه در آنها به صراحت فرموده ، اين افراد با ما ( انبياء و يا اهل بيت ع ) و در درجه ما در بهشت هستند. روايات از حضرت داود ع ، حضرت موسى ع ، نبى مكرم اسلام ص و ائمه ع ، در اين زمينه زياد داريم.

    - مفاهيم بالاتر در احاديث ائمه ع : شيعتنا اصبر منا ! سى و شش مورد در كتب حديثى شيعه ، اين تعبير تكرار شده است. و علت نيز در خود حديث ذكر شده است. شيعه ما از ما صبورتر است. زيرا ما بر چيزى كه ميدانيم صبر ميكنيم و آنها بر چيزى كه نميدانند صبر ميكنند.
توسط
به نام خدای متعال

وقتی حضرت امیر المومنین میفرمایند ایمان ده درجه دارد که سلمان نیز در درجه دهم ان است این به چه معناست ؟‌

ایا خود امیر المومنین در درجه بیستم بوده اند ؟‌وقتی خودشان میفرمایند انحصارا ده درجه دارد پس جناب سلمان هم به درجه حضرت ایشان رسیده اند لیکن :‌

فرض کنید اپارتمان ده طبقه ای را میخواهید بالا بروید . وقتی به طبقه دهم رسیدید میبینید یک نفر تاج و تخت دارد و فرمانروایی دارد و یکنفر غلامی بیش نیست . بطور مثال امیرالمومنین فرمانروایی دارد و جناب سلمان .... ولی هردو در طبقه دهم است . از همین باب است که حضرت امام صادق علیه السلام میفرمایند شیعتنا فی درجتنا یعنی شیعیان واقعی ما در درجه ما هستند ... و مسئله مهم تر این هست که کسی به غیر از کمک ان پادشاه نمیتواند به طبقه دهم برسد یعنی بدون واسطه انها نمیتوان رسید .

شما ببینید در روایتی داریم در جمع مردم بصره میفرمایند خداوند صفاتی دارد مثلا هو الاول و هوالاخر . هوالظاهر و هوالباطن و ...

در ادامه میفرمایند :‌و اما انا الاول و انا الاخر انا الظاهر و انالباطن

حال میبینیم در تاریخ اشخاصی مثل بایزید و ... ازین سخنان داشته اند . یا اشخاصی مثل منصور حلاج و حال انکه این اشخاص اگر ظرفیت معنایی بالاتری داشتند سر خداوند را فاش نمیکردند ولی این به ان معنا نیست که به ان درجات نرسیده اند . یا مرحوم قاضی رخمه الله علیه یا علامه طهرانی و یا حتی امام خمینی و فی زماننا هذه حضرت علامه ابولفضایل حسن زاده آملی که انسان با خواندن کتاب انسان در عرف عرفان به شگفت میاید ...

 

پس حتما میتوان به ان درجات رسید لیکن با تلاش و بندگی خدا
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

5 نفر آنلاین
0 عضو و 5 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 782
بازدید دیروز: 2849
بازدید کل: 9802055
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...