0 امتیاز
255 بازدید

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
Maman, [18.01.15 13:18]
اعتیاد به دنیای کامپیوتر ها و فضای مجازی، مشکل جدید دوران ما – بخش اول: بررسی یک مشکل

دسترسی به فضای مجازی، پدیده ای رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد در زمره ی استفاده کنندگان از این فضا ها قرار می گیرند. اینترنت نیز که امروزه در خیلی از مکان ها حضور دارد، در خانه، محل کار، دانشگاه، رستوران ها و ج های فراوان دیگر. میخواهیم کمی درباره ی اعتیاد به دنیای کامپیوتر و همچنین فضای مجازی، در ترنجی بحثی داشته باشیم. این موضوع را در چند بخش برای شما ارائه خواهیم کرد.
البته ممکن است تمامی نکات ذکر شده برای شما پیش نیامده باشد ولی خواندن این مقاله به تمامی کاربران کامپیوتر و اینترنت توصیه میشود تا هم به عنوان درمان به کار برود و هم به عنوان پیشگیری. با ترنجی همراه باشید.

همزمان با دسترسی روزافزون و گسترده ی افراد به فضاهای مجازی، شاهد نوع جدیدی از اعتیاد یعنی اعتیاد اینترنتی و یا اعتیاد به فضای مجازی هستیم که موضوع رو به رشد عصر ارتباطات است. این فضاها هم فرصت محسوب میشود و هم نوعی تهدید؛ ما به عنوان نمونه ای از کاربران اینترنت، ساعات زیادی از روز را در حال استفاده از سایت های اطلاع دهنده، مفید، دارای منابع غنی و همچنین سرگرم کننده هستیم. بعضی افراد نیز از ابتدا مشغول فعالیت های بیهوده هستند. از ترول سازی گرفته تا پرسه زدن در چت روم های مختلف و یا جنگ بر سر برتری برند مورد علاقه. اینجا درباره ی موضوع آخر صحبتی نمیکنیم و صحبت در مورد آن را به مقاله ای دیگر موکول خواهیم کرد.

اما برای بسیاری از مردمی که به فضای مجازی معتادند، منافع این فضا نیز در حال تبدیل شدن به آسیب و نابهنجاری های روانی و رفتاری است. در واقع استفاده ی صحیح و کنترل شده از فضاهای مجازی خیلی مثبت و مفید می باشد اما زمانی نگران کننده است که استفاده ی زیاد از این منابع، فرد را از زندگی عادی خود دور سازد و مشکلاتی برای وی و اطرافیان به وجود آورد.

اعتیاد به فضاهای مجازی چیست؟

اسم اعتیاد که می آید خیلی ها فکر میکنند که این موضوع به آنها ربطی ندارد و معتاد فقط کسی است که مواد مخدر مصرف کند. اما اینگونه نیست. اعتیاد به همه چیز ممکن است به وجود بیاید و در تمامی موارد نیز خطرناک است. همانند تمامی انواع دیگر اعتیاد، این گونه اعتیاد نیز با علائمی همراه است همچون، اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی قراری، تفکر های وسواسی، کناره گیری، اختلالات عاطفی و از هم گسیختگی روابط افراد . از طرفی، در عین حال که روابط افراد (به ویژه کودکان و نوجوانان) در جهان مجازی افزایش می یابد. در مقابل از دامنه ی روابط آنان در جهان واقعی کاسته میشود و احتمال افت عملکرد آموزشی آنان نیز میرود.

اعتیاد به اینترنت و فضاهای مجازی، انسانها را به افرادی رها شده تبدیل کرده و بر روابط اجتماعی آنان تاثیر میگذارد. در نتیجه استفاده ی بیش از حد از این فضاها، بهره وری و بازده کاری افراد به ویژه در بحث تحصیل پایین می آید. این گونه افراد از زندگی تحصیلی خود فاصله میگیرند و دچار کم کاری و عدم تمرکز در کلاس های درس میشوند. عدم تحرک جسمی و چاقی به همراه علائمی چون درد کمر، پشت و ماهیچه، از دیگر تبعات این مسئله اند.

 

اگر شما مشکلات ذکر شده در بالا را ندارید، بخش اعظمی از نگرانی ها برطرف میشود ولی این نکته را فراموش نکنید که عوارض ذکر شده، معمولا در نوع حاد اعتیاد اینترنتی پدید می آیند و ممکن است برای کسانی که هنوز خیلی در فضای مجازی غرق نشده اند، این عوارض پیش نیاید. ولی همیشه باید مراقب بود تا استفاده از کامپیوتر و به ویژه فضای مجازی، در حد اعتدال باشد و استفاده از آن، برنامه ی مشخصی داشته باشد.

در توضیح این مسئله که چرا مردم به گونه ای اعتیاد آور از اینترنت استفاده میکنند، تمایل آنها به دوری گزیدن از مشکلاتی است که در زندگی شخصی با آنها مواجه اند. به عبارتی، افراد برای اینکه از دست مشکلات زندگی فرار کنند، به اینترنت روی می آورند. این افراد اغلب یک “زندگی دوم یا یک زندگی مجازی” برای خود میسازند و راهی برای فراموش شدن مشکلاتشان در فضای مجازی جستجو میکنند. پاداش هایی که فرد از این رفتار میگیرد، فرار از واقعیت، رسیدن به عشق، دوستی و سرگرمی های زیاد میباشد و چنانجه فرد در زمان های آتی نیز به این پاداش ها احساس نیاز کند، احتمالا به اینترنت روی خواهد آورد. و در نتیجه، این چرخه ادامه پیدا میکند.
توسط
با س لا م.راهکاری اراءه داده اید!!!
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

8 نفر آنلاین
0 عضو و 8 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1900
بازدید دیروز: 1066
بازدید کل: 9824819
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...