0 امتیاز
7.9هزار بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
نمایش از نو توسط zrastegar
دختر 10 ساله ام هنوز شب ادراري داره،روشهای مختلف وبه کار بردم فایده نداشته،بیماری خاصی هم نداره،رابطه خوبی با من و پدرش داره،شبها اگر جایی باشه که رودربایستی داشته باشه،ممکنه صبح خشک باشه به شرطی که نصفه شب بيدارش کنیم،بقیه موقعها حتی اگر نصفه شب تا دوبارهم بیدارش کنیم باز هم ممکنه صبح خیس باشه،مصرف مایعات رو هم رعایت میکنه،فکر میکنم شبهایی که قبلش خودش میگه مامان جیش نمیکنم واقعا مواظبه و صبح خشکه،ولی خیلی کم همچین اتفاقی ميفته،نمیدونم چیکار کنم،ممنون میشم از راهنماییتون.

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
با سلام. اگر از نظر فیزیولوژی مشکلی نداشته باشد باید دنبال عاول روانی گشت. روابط دخترتونو از هر نظر بسنجید گروه دوستان.همکلاسیها انتظاراتی که از خودش داره . و حتی گاهی همین دقت نظر در این مسله سبب شب ادراری میشه بنابراین نیاز به بررسی توسط یک مشاورر متخصص دارد.
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
دوست عزیزبرای درمان فرزند شما نیاز به بررسی دقیق توسط متخصص میباشد تا علت اصلی مشخص شود،اما به طور کلی شب‌ ادراری 2 نوع عمده (اولیه و ثانویه) دارد. نوع اولیه یعنی از ابتدا وجود داشته و ادامه یافته ولی در نوع ثانویه، فرد بعدها دچار شب‌ادراری می‌شود. شب‌ ادراری مبحث گسترده‌ای است و تشخیص آن به بررسی‌های تکمیلی نیاز دارد.
بی‌اختیاری ادراری شبانه زیر ۷ سالگی خیلی نگران‌کننده نیست. در این سن هنوز ممکن است سیر تکاملی کنترل ادرار شبانه در کودک کامل نشده باشد. شب‌ادراری به بی‌اختیاری ادراری شبانه در کودک بالای ۵ سال اطلاق می‌شود. البته تا ۷ سالگی اکثر این کودکان بدون دخالت درمانی بهبود پیدا می‌کنند.

چه زمانی لازم است به‌منظور درمان شب ادراری به کلینیک مراجعه کرد؟
کودک بعد از ۷ سالکی هنوز بی‌اختیاری ادراری شبانه داشته باشد.
کودک بعد از چند ماه کنترل کامل ادرار دچار شب‌ادراری ثانویه بشود.
بروز شب‌ادراری در کودک با یبوست شدید، تشنگی شدید، سوزش و درد موقع ادرار، دفع ادرار صورتی و قرمز و خرخر شبانه همراه باشد. این موارد می توانند علت شب ادراری بوده و درمان آن ها منجر به درمان شب ادراری شود.

علل شب‌ادراری:
علت واقعی شب‌ادراری مشخص نیست ولی عواملی که در ایجاد آن می‌توانند نقش ایفا بکنند عبارتند از: حجم مثانه کودک کوچک باشد. اگر اعصاب کنترلی مثانه بلوغ کافی نداشته باشد پر شدن مثانه را کودک احساس نمی کند، خصوصاً اگر در خواب عمیق باشد. بعضی از کودکان هورمون ضد ادراری کافی در طی شب تولید نمی‌کنند. وجود خواهر و برادر که گاهی به‌عنوان رقیب موجب کم توجهی می شود، شروع مدرسه، کودکان طلاق و تغییر محیط خواب وزندگی می‌تواند به‌عنوان عوامل استرس‌زا در کودک سبب شب‌ادراری شود. عفونت ادراری یکی دیگر از علل شب‌ادراری می‌تواند باشد. علائم آن شامل سوزش و تکرر ادرار، ادرار صورتی یا قرمزرنگ و درد موقع ادرار کردن است. خرخر کردن یکی دیگر از علل شب‌ادراری در کودکان است. حملات وقفه تنفسی، وجود لوزه و آدنوئید (لوزه ی سوم) بزرگ، عفونت‌های سینوس و گوش میانی در ایجاد انورزیس یا شب‌ادراری می‌تواند نقش داشته باشد. از علائم اولیه و شایع بیماری دیابت شروع شب‌ادراری همراه با تشنگی شدید، دفع ادرار زیاد، خستگی و کاهش وزن علیرغم اشتهای زیاد و پرخوری هست. عضلات دفع مدفوع و ادرار مشترک هستند در کودکان مبتلابه یبوست مزمن با اختلال دفعی، امکان بروز شب‌ادراری افزایش پیدا می‌کند.

اخذ شرح حال:
دکتر باید شرح‌حال کاملی از کودک و خانواده‌اش اخذ کند. از جمله این که آیا از اول و بعد از گرفتن از پوشک بی‌اختیار بوده است یا نه؟ ادرار کردن با سوزش و تکرر ادرار همراه است یا نه؟
آیا سابقه فامیلی مثبتی وجود دارد یا نه؟ یبوست دارد یا نه؟ آیا روز هم موقع خواب بی‌اختیاری ادراری دارد یا نه؟ آیا با عوامل استرس‌زا مثل اسباب‌کشی، تغییر محیط، شهر و مدرسه مواجه شده یا نه؟ پدر و مادر با همدیگر مشکلی دارند یا نه؟ متارکه و طلاق گرفته‌اند یا نه؟

تست‌ها و آزمایش‌های تشخیصی:
معاینه فیزیکی و بالینی بیمار باید انجام شود. تست ادرار برای بررسی عفونت ادراری و دیابت درخواست شود. در صورت لزوم بررسی‌های سونوگرافی و رادیولوژی انجام شود. اگر به بیماری خاصی مظنون و مشکوک شوند، بررسی های لازم برای تشخیص قطعی باید صورت گیرد.

درمان:
با بزرگ شدن کودک معمولا این ناهنجاری خودبه‌خود خوب می‌شود. در صورت وجود سابقه فامیلی مثبت، همزمان با تاریخچه ی خوب شدن آن‌ها، این بیماری در کودکان بهبود پیدا می‌کند. یبوست و وقفه تنفسی را در کودک باید رد کنیم.گاهی برای درمان شب ادراری دستگاهی به لباس‌زیر کودک وصل می شود که نسبت به خیس شدن حساس بوده و زنگ آن به صدا درمی‌آید. معمولاً در طی ۲ هفته جواب به درمان شروع‌شده و استفاده از آن تا ۱۶ هفته ادامه می یابد. با خیس شدن لباس‌زیر زنگ به صدا درمی‌آید و باعث بیداری کودک یا والدین شده و باعث وقفه ادرار می‌شود. جواب به درمان قطعی نیست.
دارودرمانی:
از داروهای هورمونی که تولید ادرار را کم می‌کنند استفاده‌می شود.
 البته توصیه‌های دیگری ازجمله محدود کردن خوردن مایعات در شب و همچنین خوردن مایعات حاوی کافئین نیز می شود. قبل از خواب دو بار دستشویی رفتن توصیه‌شده است زمان تصمیم به خواب و زمانی که در رختخواب دراز می‌کشد. استفاده از چراغ‌خواب توصیه می‌شود. در طول روز باید تشویق رفتن به دستشویی به‌صورت منظم وجود داشته باشد. درمان یبوست مزمن همراه هم به جد توصیه می‌شود.
کودک باید تحقیر نشود و در صورت وجود استرس همراهی والدین و پزشک برای کنترل استرس توصیه می‌شود. در ارتباط با تمییز کردن رختخواب کودک با او همکاری شود تا احساس تنبیه شدن را نداشته باشد.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

14 نفر آنلاین
0 عضو و 14 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1514
بازدید دیروز: 1221
بازدید کل: 9831822
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...