0 امتیاز
267 بازدید
در فرزندآوری ، فرزندپروری توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
سوال من اینه که وقتی کودک چیزی رو میخواد که والدین براش بخرین و امکانش نیست ویا ضرورتی نمی‌بینن چکار کنن?
پسر من ۳سال و۸ ماهه اس هفته پیش همین شرایط پیش امد عروسکی خواست که از نظر ما ارزش خرید نداشت وما بعدش گفتیم که نمیشه . شروع کرد به اصرار و بعد کم کم بد رفتاری و وقتی دید ما گوش نمی‌کنیم باحالت قهر گذاشت ورفت و نزدیک ۱۵ دقیقه بد اخلاق بود من میدونستم که نباید تسلیم بشم اما از طرفی فکر میکردم شاید به شخصیت و احساس استقلال و انتخاب اون بی اهمیتی کرده باشیم با این کار . لطفا راهنمایی کنید ممنون

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
درخواست فرزندان بر اساس ميل و نياز آنهاست اما در برخي مواقع برآورده كردن اين ميل و نياز، ممكن است به مصلحت نباشد. ارضاي خواسته‌ها و نيازها بايد به‌گونه‌اي باشد كه راه را براي رشد شخصيت فرد باز كند.

يعني اگر هميشه همه خواسته‌هاي كودك و نوجوان، بدون كوچك‌ترين مانعي برآورده شود، آن گاه از وضعيت موجود احساس رضايت كرده و هيچ تلاشي براي بهبود شرايط دشوار انجام نمي‌دهد، چون پيدايش نيازها و خواسته‌هاي تازه محركي براي حركت رو به جلو است و نتيجه اين رفتار والدين اين است كه او خودخواه بار مي‌آيد. بنابراين ما در حالي كه نياز فرزندان خود را برآورده مي‌كنيم، بايد آنها را آماده كنيم كه از لحاظ شخصيتي، اجتماعي و رواني به پله‌هاي بالاتري دست پيدا كنند.

براي اين كار لازم است اولا خواسته‌هاي معقول ارضا شود؛ چرا كه محروميت و ناكامي در دستيابي به خواسته‌ها، شخص را در آينده از لحاظ شخصيتي و زندگي فردي با مشكل مواجه مي‌كند. دوم اين‌كه‌ پاسخگويي به اين خواسته‌ها بايد نسبي باشد. پاسخ دادن نسبي به خواسته‌ها روحيه صبر و افزايش تحمل را براي كودك به دنبال دارد و مهارت‌هاي تلاش براي به‌دست آوردن‌ بيشتر را در او تقويت مي‌كند.

اگر هميشه همه خواسته‌هاي ما بدون كوچك‌ترين مانعي برآورده شود، آن‌گاه از وضعيت موجود احساس رضايت كرده و هيچ تلاشي براي بهبود شرايطي كه در آن هستيم انجام نمي‌دهيم و به دنبال پيشرفت نخواهيم بود.اين همان چيزي است كه روان‌شناسان به آن «ناكامي بهينه» مي‌گويند. در برخي موارد واقعا صلاح نيست به نيازهاي فرزندان‌مان پاسخ دهيم.
بچه‌ام عقده‌اي مي‌شود!

 

 

اگر شما والدين گرامي حداقل 3 مورد از موارد زير به نظرتان آشناست احتمالا بچه‌هايتان شما را به يك والدين بله قربان‌گو تبديل كرده‌اند؛ اول اين كه حداقل يكي از اتاق‌هاي منزلتان شبيه مغازه اسباب بازي فروشي شده است.در هر ساعتي از شبانه روز تخت و تشك بچه‌ها مانند تشك ژيمناستيك يا كشتي يا شبيه يك مخفيگاه روي هم تلنبار شده است. فرزندتان لباس‌هاي مهماني يا عيد خود را قبل از رسيدن سال نو يا رفتن به مهماني در مدرسه مي‌پوشد.

پدر و مادرشان را مانند دوستان‌شان با اسم كوچك صدا مي‌زنند. هر چيزي كه دوست صميمي فرزندتان دارد شما هم به هر طريقي كه شده براي او فراهم كرده‌ايد. بچه نوجوان‌تان آنقدر تا ديروقت بيدار مي‌ماند كه شما به او شب بخير مي‌گوييد. آخرين جشن تولد فرزندتان بسيار مفصل‌تر و با جزئيات بيشتر نسبت به مراسم ازدواج خودتان بوده است. حيوانات مختلفي نظير كبوتر، طوطي، جوجه و... در منزل داريد كه همگي در اطراف شما و در كنار وسايل منزل لم مي‌دهند.

بيشتر اوقات فراغت و ايام تعطيلي‌تان صرف منتظر ماندن براي خروج بچه‌ها و دوستانشان از شهر بازي، سينما، تئاتر و... مي‌ شود. هزينه ارسال پيامك فرزندتان از صورت حساب ماهانه تلفن همراه شما بيشتر است. وسايل و تجهيزات سرگرمي و تفريحي فرزندان‌تان (مانند وسايل ورزشي، موسيقي و...) تمام فضاي انباري و حتي پاركينگ منزل را پر كرده است.
نه گفتن خيلي مشكل است

خيلي از ما والدين ناخواسته به والديني تبديل مي‌شويم كه اثر معكوس تربيتي بر فرزندمان مي‌گذاريم، «خيلي از ما مي‌ترسيم كه گفتن مكرر نه و در نظر گرفتن محدوديت‌هاي بسيار منجر به سركوب خلاقيت فرزندمان شود‌ يا اين‌كه ميل نداريم محيط خانه را مانند برخي قديمي‌ها مانند يك زندان اداره كنيم و مي‌خواهيم فرزندمان در ابراز احساسات و عقايد كشف محيط اطراف و نيز آزمون و خطا‌هاي خودش آزاد باشد. درست است كه كودك ما بايد كشف كند تا بياموزد اما براي حفظ او از خطرهايي كه در مسيرش قرار دارند بايد پاره‌اي محدوديت ايجاد كرد.»
«حرف زدن كافي نيست، نمي‌توان فقط با صحبت كردن فرزند خود را به رفتار درست وادار كرد. اگرچه گفتگو با كودك در مورد مسائل اهميت دارد، در بسياري موارد انضباطي نمي‌توان به مذاكره و گفت‌وگو صحبت كردن با كودك به جاي تعيين مجازات‌هاي متناسب با رفتار ناشايست او، سبب مي‌شود كه نه گفتن به صورت عملي بي‌نتيجه در آيد و كودك فكر كند تا وقتي به خواسته‌اش تسليم نشده‌ايد مي‌تواند به كار خود ادامه دهد.»
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

8 نفر آنلاین
0 عضو و 8 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 134
بازدید دیروز: 1251
بازدید کل: 9847061
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...