0 امتیاز
245 بازدید
در فرزندآوری ، فرزندپروری توسط
سلام،من به  رعایت آداب اجتماعی  و رعایت نظم بسیار حساسم،و دوست دارم دخترم نیز مبادی به آداب باشد،مثلاً بلند حرف نزند، مودب بنشیند،با نظم باشد.با همه هم کلام نشود،دختر 7 ساله من کلا پر شر و شور است ومسلماً سخت تر زیر بار میرود.البته من هم قبول دارم که خیلی ایده آل فکر میکنم. ا نمیدانم که تا چه حد باید تذکر دهم یا اصلا چقدر باید انتظار داشته باشم.از طرفی دوست ندارم که رفتار و تذکرات من موجب نتیجه عکس در فرزندم شود.ممنون

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
8_دوست عزیز بحث تربیت فرزند مقوله بسیار مفصلی می باشد،که نیاز به مطالعه توسط شما در این زمینه دارد،شما 7سال است که تربیت خود را اغاز کرده اید و اما به طور کلی یکسری نکات را یاداوری میکنم توصیه ی مهم برای تربیت کودکان 7 تا 14 سال:
_در این دوران نباید به کودک آزادی کامل داد و از اشتباهات و خلاف هایش چشم پوشید، شایسته است او را از بی ادبی های احتمالی نیز باز داشت، به نظم و انضباط عادت داد، با برنامه ریزی درست او را از بی توجهی به لحظه ها و بیهوده گذرانی دور کرد.
_ برخلاف هفت سال اول که بچه ها فرمانروا بودند، در این سن فرمانبردار هستند و تذکر دادن اشتباهات و دعوا کردن بچه اثر تخریبی ندارد بلکه اثر مثبت دارد.
_ مسئولیتی که به بچه ها داده می شود باید به اندازه ای باشد که زیر بار مسئولیت خرد نشوند، می توانید از کارهای ساده شروع کنید مثلا بعد از غذا هر کس بشقاب و قاشق خودش را بشوید نه اینکه بگویید امروز نوبت توست باید همه ی ظرفها را بشویی!
_ وقتی بچه مسئولیت محوله ی خودش را درست انجام نمی دهد و سرسری و با بی دقتی انجام می دهد می تواند به این خاطر باشد که شما ریزه کاری های مسئولیتش را به او یاد نداده اید. مثلا وقتی ظرفی را شسته و چرب است اشکالات کارش را به او بگویید و ریزه کاری هایی که باید رعایت کند مثلا اگر با آب گرم بشویی چربی ظرف می رود و...
_ شما در این سن باید به شدت با بچه ی خود رفیق باشید، او باید از دوستی و انس با شما کیف کند و لذت ببرد چون بچه ها از دوستانشان اطاعت می کنند و دنبال کسی می روند که او را دوست دارند و «رفیق دوست» می شوند، بنابراین توجه داشته باشید که روی دوستان بچه ی خود کنترل داشته باشید.
_بهتر است که پدران فرزند دختر را بیشتر جذب کنند و با او مانوس شوند و مادران فرزند پسر را؛ در اینصورت تخلفات جنسی بچه ها کم می شود. پدر نباید به خاطر حیا از دختر دوری کند بلکه باید با او دوست شود و به او محبت کند موها یا صورت او را ببوسد و او را با خود به بیرون ببرد.
_ بچه ها باید در خانه اعتماد به نفس پیدا کنند تا در جامعه موفق باشند اما همیشه هم در خانه به بچه «به به» نگویید و او را با وجود ضعف هایش تشویق نکنید چون این کار باعث می شود بچه ها پرتوقع شوند و در جامعه آسیب خواهند دید. متعادل باشید نه افراط و نه تفریط.
_ در این سن برای بازی بچه ها ساعت مشخصی داشته باشید مثلا به او بگویید فلان ساعت ساعت بازی است کارهای دیگرت را انجام بده تا بازی کنیم. بچه ها در بازی رشد شخصیتی پیدا می کنند اگر بچه ها از بازی لذت ببرند و بازی فکری زیاد انجام دهند کمتر به تلویزیون می پردازند و یا سئوالات فرعی ذهن آنها را مشغول می کند. اگر بچه در بازی با شما جر زد شما جر نزنید که یاد بگیرد.
_ توجه به این نکته لازم است که نباید بچه ها را فقط برای زمان حال تربیت کنید بلکه باید برای بحران های آینده آنها را بسازید؛ بچه ها باید جامع نگر باشند. وقتی بچه ها از دوستی با شما لذت ببرند و شما با آنها دوست شوید آنگاه نفوذ کلام پیدا خواهید کرد و بچه ها به حرف شما گوش خواهند داد.

 

_ هيچ گاه از تنبيه براي تربيت فرزند خود استفاده نكنيد.
_ توقعات خود را بر اساس توانايي هاي كودك تنظيم كنيد. براي اين كار لازم است ويژگي هاي رواني كودك را به طور كامل شناسايي كنيد. مطالعه كتاب هايي كه در زمينه روان شناسي رشد نگاشته شده است در اين مورد بسيار مفيد است.
_ ارتباط عاطفي خود را با او بيشتر کنید. به طور حتم زماني مي توانيد به اهداف تربيتي خود در مورد فرزندتان برسيد كه رابطه عاطفي مثبتي با او داشته باشيد. پس تمام همت خود را براي داشتن رابطه عاطفي با او بكارگيريد. به ياد داشته باشيد زماني كه كودكان از لحاظ رواني احساس امنيت كنند كمتر رفتارهاي نادرست از آنان بروز مي كند.
_ زماني كه از دست فرزند خود عصباني هستيد و بر خود تسلط نداريد به هيچ عنوان در صدد تربيت او بر نياييد؛ چراكه زماني كه انسان عصباني مي باشد غالبا از تصميم گيري عاقلانه ناتوان است و همين امر به تربيت فرزند شما آسيب فراوان مي رساند.
_ براي اينكه در برنامه تربيتي خود موفق باشيد، لازم است با همسر خود به صورت هماهنگ عمل كنيد، چراكه عدم هماهنگي افرادي كه در تربيت كودك نقش دارند تاثيرات بسيار منفي در تربيت كودك دارد. براي اين كار لازم است همسر خود را در جريان برنامه تربيتي خود قرار دهيد و از او بخواهيد كه از شيوه اي هماهنگ استفاده كنند.
_ با توجه به سن كودك خود، در تربيت او از كلمه «نه» خيلي كم استفاده شود، اما زماني كه آن را به كار مي بريد قاطعانه عمل كنيد و در برابر اصرارهاي كودك خود تسليم نشويد.
_ يكي از مسائلي كه در ايجاد روابط سازنده والدين با كودكان تاثير زيادي دارد، احترام گذاشتن به شخصيت مستقل كودك است. برخوردها با كودك بايد عاقلانه باشد و هيچ گاه نبايد احساسات او را به بازيچه گرفت. چنين موضعي در ايجاد احساس آرامش در كودك بسيار مهم است. يكي از شيوه هاي به رسميت شناختن شخصيت كودك، دادن مسئوليت هاي مختلف ولو كوچك به آنان مي باشد. كودكان در انجام مسئوليت، خود راه و روش بزرگ منشي را در پيش مي گيرند و تا حدود زيادي به افرادي آرام و داراي صبر و حوصله تبديل مي شوند.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

10 نفر آنلاین
0 عضو و 10 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1401
بازدید دیروز: 1221
بازدید کل: 9831709
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...