0 امتیاز
241 بازدید
در فرزندآوری ، فرزندپروری توسط
سلام .لطفا میشه راهنمایی کنین برا  یه دختر چهار ساله ویه دختر یه ساله  هر دوتا شون کم اشتها هستن دختر یک ساله رو  بردن برا کنترل وزن میگه وزنش کمه اما هیچی نمیخوره. راهنمایی کنید لطفا

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
يكي از شكايت‌هاي شايع و مكرر والدين بخصوص مادران در اغلب مراجعات پزشكي كودكان بخصوص از شش ماهگي تا 6 سالگي نگراني از بي‌اشتهايي فرزندان دلبندشان مي‌باشد. اين دلواپسي آنقدر در اغلب موارد شديد و براي درمان رنج‌آور است كه آنها سعي در خوراندن غذا به شيوه قهرآميز به كودكان نموده و برخي از مادران به دادن خودسرانه يا با تجويز پزشك داروهاي اشتها‌آور اقدام مي‌نمايند. در اين پيگيري ها آزمايشات متعدد نیز براي اين قبيل كودكان درخواست و انجام مي‌شود كه در بسياري از موارد نيز طبيعي گزارش مي‌شود.

سوالي كه در اينجا بايد پاسخ داده شود اين است كه چه بايد كرد وظيفه پزشك متخصص كودكان در اين موارد چيست و والدين چگونه مواجه با اين مسئله بشوند آيا بايستي والدين به نگراني خود ادامه دهند و پزشكان نيز به تجويز داروهاي مختلف بپردازند.

در جواب اين پرسش بايد به نكات زير توجه نمود:
1- اولاً دلايل زيادي مي‌تواند منجر به تجربه بي‌اشتهايي كودكان در 6 سال اول زندگي شود كه بيشترين موارد آن کاملا طبيعي بوده و دليلی براي هشدار وجود ندارد حتي شيرخواران كوچك ممكن است از نظر اشتهاي روزانه متغیر باشند به علاوه بعضي از خردسالان غذا نخوردن را عاملي براي آزردن والدين قرار مي‌دهند.
2- تغریبا هر بيماري خفيف یا شدید مي‌تواند موجب بي‌اشتهايي  موقت شود.
3- كاهش نياز. در فواصل جهش‌هاي رشد كودكان احساس نياز كمتري به غذا نسبت به مقاطع رشد سريع دارند.
4- شيطنت و بازیگوشی به طوري كه زماني كه بچه‌ها به مرحله راه افتادن مي‌رسند آنقدر كه علاقه به جستجوي پيرامون خود دارند به نشستن و غذا خوردن تمايلي ندارند.

5- مشكلات دهان. رويش دندانها كه باعث التهاب موقت لثه‌ها مي‌شود همچنين زخم دهان يا پوسيدگي‌هاي دنداني مي‌تواند منجر به بي‌اشتهايي شود.
6- تمايلات غذايي متفاوت. به طوري كه كودكان در سنين خردسالي كه از حدود 3-2 سالگي شدت مي‌گيرد علاقه وافري به انواع شكلات و كاكائو و شيريني‌جات پیدا نموده و توجه به جاذبه‌هاي اين‌گونه مواد كه در اغلب موارد ارزش غذايي كمتري نيز دارند از خوردن مواد غذايي مورد نياز خود امتناع مي‌كنند و به يك نوع بي‌اشتهايي كاذب مبتلا مي‌شوند.
7- تفاوت‌هاي طبيعي كودكان به طوري كه همچنين كه در بسياري از خصوصيات و ويژگي‌هاي ظاهري بين افراد گوناگون تفاوت زياد وجود دارد در مورد اشتها هم چنين مسئله‌اي كاملاً صدق می کند .

8- اصرار و پافشاري والدين به خوراندن مواد غذايي به كودكان ايجاد يك نوع سرخوردگي و بي‌اشتهايي عصبي براي آنها مي‌كنند كه در بعضي موارد نيز فوق‌العاده شديد بوده و به همه اقدامات درمانی مقاوم مي‌باشد.
و در جمع‌بندي و تكميل آنچه كه اشاره شد بايستي دانست كه بررسي اشتهاي كودكان اتباط تنگاتنگ با مسئله رشد آنها دارد و بايستي با توجه به مقطع سني كودك، وزن اوليه، سير رشد، نحوه تغذيه كودك و با مقايسه دقيق از شرايط فعلي حين مراجعه به شناخت دقيق رسيد و در صورتي كه وزن كودك در تناسب  با سن و قد طبيعي باشد معمولاً جاي نگراني نيست.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

9 نفر آنلاین
0 عضو و 9 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1501
بازدید دیروز: 2849
بازدید کل: 9802774
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...